توافقنامه سیاسی غنی و عبدالله به روایت ارگ
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۴    ۱۳۹۹/۲/۲۹ کد خبر: 163437 منبع: پرینت

محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان، توافقنامه سیاسی را با داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی، در قصر دلگشا ارگ، امضا کرد.
در مراسمی که به همین مناسبت برگزار گردید بود و در آن جلالتمآب حامد کرزی رییس جمهور پیشین، استاد عبدرب الرسول سیاف، محمد یونس قانونی، استاد عبدالکریم خلیلی، داکتر زلمی رسول، باتور دوستم، محمد معصوم استانکزی، محمد یوسف غضنفر نماینده فوق العاده رییس جمهور در امور توسعه اقتصادی، تجارتی و کاهش فقر، داکترحمد الله محب مشاور امنیت ملی کشور و داکتر فضل محمود فضلی رییس عمومی اداره امور ریاست جمهور حضور داشتند، توافقنامه سیاسی میان رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی به امضا رسید.

‎سپس، رییس جمهور کشور صحبت نمود و ضمن ابراز امتنان از میانجیگری های بزرگان سیاسی کشور گفت که امروز برای افغانستان روز مهم و تاریخی است، افغان ها ثابت ساختند که با تدبیر و عقل جمعی به منافع ملی شان می اندیشند و به آن متعهد اند. وی افزود: ما نشان دادیم که بدون میانجیگری دوستان بین المللی، می توانیم به طریقه معقول به راه حل های اساسی برسیم.

‎رییس جمهور غنی، از داکتر عبدالله عبدالله بخاطر پذیرفتن مسوولیت شورای عالی مصالحه ملی ابراز امتنان کرد و گفت که شما تعهد خویش را برای منافع ملی کشور ثابت نمودید، اعتماد کامل دارم که شما قابلیت، ظرفیت و مدیریت این آرزوی بزرگ مردم افغانستان را دارید و همۀ ما با شما همکار خواهیم بود.

همچنان، رییس جمهور کشور از تلاش های دوامدار حامدکرزی رییس جمهور پیشین و استاد عبدرب الرسول سیاف بخاطر رسیدن به این توافق تاریخی تشکر کرد و گفت که تلاش های شما زمینه را برای اجماع ملی بالای صلح فراهم نمود، نقش بارز شما در همآهنگی بزرگان افغانستان مهم می باشد.

‎رییس جمهور محمد اشرف غنی تصریح کرد که صلح گم‌شده افغان هاست و اجماع ملی بالای صلح بخاطر بقای افغانستان مهم و حیاتی است. در روزهای که در پیشرو داریم، امید است که با وحدت و فکر منسجم بتوانیم در قدم نخست زمینه آتش بس را فراهم نمائیم و بعد صلح دومدار و پایدار را بدست بیاوریم.
‎رییس جمهور غنی گفت: «ازخداوند بزرگ شکرگذارم و افتحار می کنم که امروز صف جمهوریت بخاطر داعیه مقدس صلح و رسیدن به ثبات دایمی متحد و یک پارچه است».

متعاقباً داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی صحبت کرد و از تلاش های بزرگان سیاسی کشور، نیروهای امنیتی و دفاعی و ملت افغانستان بخاطر دفاع از نظام جمهوری، تشکر کرد.
‎داکتر عبدالله، گفت که امروز برای مردم افغانستان که از یک سو بخاطر ادامه جنگ و از سوی دیگر بخاطر بحران شیوع ویروس کرونان در شرایط سخت و دشوار به سر می برند، خبر خوش است، مردم انتظار این روز را داشتند.

‎رییس شورای عالی مصالحه ملی از تلاش های بزرگان سیاسی کشور تشکر کرد و گفت که بخش عمده این توافق از نیت نیک شما سرچشمه می گیرد. وی همچنان از تلاش های جامعه جهانی بخاطر رسیدن به یک توافق سیاسی ابراز امتنان کرد و گفت که وضعیت که پیش آمده بود، باعث کاهش کمک جامعه بین المللی و افزایش ناامنی ها گردید و فضایی را ایجاد کرد که مسوولیت ما را بیشتر از پیش بخاطر خیر و فلاح کشور و بهبود زندگی مردم، افزایش داد.

‎داکتر عبدالله عبدالله گفت که این توافقنامه یک توافقنامه سیاسی جامع است، امیدوارم با فرصت به دست آمده و با استفاده از تجارب گذشته همه کوشا باشیم تا این توافقنامه عملی گردد و این کار به خیر مردم افغانستان است. وی افزود که مسوولیت شورای عالی مصالحه ملی را به عنوان یک امتیاز نه، بلکه به حیث یک مکلفیت و مسئولیت در برابر خداوند (ج) و مردم کشور با کمال افتخار پذیرفتم. موفقیت ما بستگی به همکاری همه ما دارد.

‎در این مراسم، حامد کرزی رییس جمهور پیشین نیز صحبت کرد و از رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله عبدالله بخاطر انجام اقدامات ضروری برای اتحاد، اتفاق، وحدت ملی و تسریع پیشرفت های صلح، تشکر کرد. وی افزود که تمام تلاش های ما بخاطر این بود که افغانستان به سرعت به صلح برسد. امیدوارم که دیگر نه از جانب طالبان و نه هم از جانب حکومت افغانستان یک گلوله هم فیر نشود.

استاد عبدرب الرسول سیاف، همچنان از رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله عبدالله بخاطر لبیک گفتن به مصالح کشور و خواست مردم افغانستان ابراز امنتان نمود و گفت که امیدواریم جای تقابل را توافق بگیرد و همه با هم به رنج و درد ملت افغانستان رسیدگی نماییم

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
توافقنامه سیاسی
غنی و عبدالله
نظرات بینندگان:

>>>   این هم مانند دوره قبل شان بی نتیجه ومردم کشته میدهند این ها عیش ونوش خودرا میکنند چوکی هارا به قومهای خودمیدهند فساد ودزدی وآدم کشی انتحار زیاد میشود صلح شان هم بینتیجه است.کدام برنامه یاپلاتفرم برای رفاه وسعادت مردم تساوی حقوق ملیتها,خلاصی از دولت تک قومی تمرکز گرا ندارند.
عبید.

>>>   همین هائیکه دربالا نام شان ذکر شده همه ازین توافق نامه سود بردندمثلا:
وقتی شورای بنام رهبری تشکیل شد افراد بیکاروکهنسالی مانند استاد سیاف کرزی قانونی خلیلی گیلانی ها قاضی امین سباون مجددی خیل ها خلاصه بیکار ودرخانه کسی نمیماند وبعد هرکدام اینها پنجصد مشاور بر ای خود تعیین میکنند معاشات شان هم دالری وهرکدام باید چندین موتر ودریور مصارف تشریفات داشته باشند بشمول راه بندی ها ، در آخر هم هیچ نتیجه ئی ندازرد چون با نماینده حکومت هیچ کسی صحبت نمیکند حتی ایران درموضوع مزدورکاران غرق شده درهیرمند با هیئت حکومت ملاقات وکار نکردند ،وطالبان قبلا گفته اند ایند تشکیل عبدالله رابه رسمیتذ نمیشناسند چون پاکستان نمی خواهد
بنا صرف وقت ضایع شدن ومصارف بالا وبی ثمر برای حکومت ، ونتیجه نهائی را هم امریکا وپگاکستان ومیدان جنگ تعیین میکند
ر

>>>   چاره خود دو تشنگان و سیر نه شوندگان قدرت و مکنت شود . نام ملت و مردم
مرچ و مساله ای دیگ شماست .
عزیز خدادوست

>>>   سلام. شماا...هاصلح وامنیت را باخودندارید به خاطر اینکه چراز2چهارم مردم افغانستان یادنشد هزاره ها واوزبک ها کجا بودند نه سخنرانی کردند ونه به سخنرانی ها یاد شد بیعدالتی وظلم ازهمین جا سرچشمه میگیرد.

>>>   از جانب طالبان و از جانب حکومت یک گلوله هم فیر نشود،یک معنی دارد.
اما نه از جانب طالبان و نه از جانب دولت.تنها یک گلوله فیر نشود،چه معنی دارد؟
آیا تعداد فیر ها باید زیاد باشد؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است