طالبان: شورای مصالحه رسمیت ندارد
خشونتی که امروز بلک واتر طالبان در یک ساحه وسیع تشدید کرده اند به غرض فتح و چیرگی است که در عقب آن امریکا و پاکستان و سعودی و قطر و امیران امارات متحده عربی در حرکت هستند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۹    ۱۳۹۹/۲/۲۹ کد خبر: 163442 منبع: پرینت

ذبیح الله محاهد سخنگوی طالبان در گفتگو با مهر گفته است که: «اشرف غتی، شورای مصالحه را برای تفرقه افگنی در روند صلح ایجاد کرده است. این شورا هیچ دستاوردی در گذشته برای تحکیم صلح نداشته است. شورای صلح نماد سمبلیک است و طالبان آنرا به رسمیت نمی شناسند». معنای ماهیت سیاسی این بیانات این است که امریکا و طالبان با هم صلح و آشتی کرده اند. نیازی برای شورای نماد سمبلیک مصالحه نیست.

خشونتی که امروز بلک واتر طالبان در یک ساحه وسیع تشدید کرده اند به غرض فتح و چیرگی است که در عقب آن امریکا و پاکستان و سعودی و قطر و امیران امارات متحده عربی در حرکت هستند.

چیزی که از متن سازشنامه دوحه خارج است، کاهش خشونت یعنی حمله بر ارتش و پولیس و مردم افغانستان است. سازشنامه دوحه، به یمن لطف ترامپ، دست مفرزه های بلک واتر طالبان را در حمله به سربازان و پولیس و نیروهای مقاومت و کشتار مردم بیگناه غیرنظامی و بمب گذاری در شفاخانه ها و حمله بر مکاتب و ویران و تخریب کردن پایه های برق و ربودن کارمندان موسسات آزاد گذاشته است. ملایان طالبان که اکنون از حمایت روسیه نیز برخوردار هستند، از موضع قدرت سخن می گویند و کمر به سرنگونی جمهوریت و بر پا ساختن رسم «امارت» بسته اند.

ارگ از یکسو با طالبان که خود را نماینده قوم پشتون می خوانند و از حمایت بین المللی و منطقه ای برخوردارند و جز چیرگی به کمتر از آن قانع نیستند، روبرو است و از طرف دیگر با طرح حکومت مشارکتی که با تفویض رتبه مارشالی بطور ناکشودنی پیچیده شده است. طالبان درصدد بیرون انداختن اشرف غنی و حواریون و حامیان پشتون تاجیک و هزاره و ازبیک او از صحنه قدرت سیاسی هستند. عبدالله و دوستم و متحدان آنها در صدد تقسیم مساویانه قدرت و تفویض رتبه مارشالی از سوی غنی به جنرال دوستم هستند.

مشکل غنی با طرح حکومت مشارکتی در ماده است که در آن تفویض رتبه مارشالی به جنرال دوستم است. هرچند غنی، به جنرال دوستم در مبارزه با طالبان نیازمند است. اما از تفویض رتبه مارشالی به جنرال دوستم طفره می رود. پشتونها به شمول کرزی و همایون همایون از اعطای رتبه مارشالی به جنرال دوستم، ناخشنود هستند. تفویض رتبه مارشالی به دوستم، نه تنها جنرال میدان دیده ازبیک را به صدر تمام جنرال ها و استرجنرال ها می نشاند، بلکه پیروزی سیاسی جنرال دوستم در مبارزه با غنی را رقم می زند و ادعاده حیثت و شخصیت برای مارشال فتح میدان های جنگ می کند. به همین دلیل کار توافق نامه ارگ و ثبات و همگرایی سرنمی گیرد.

طالبان که غنی را در چرخه مخالفت ها چندجانبه گیر افتاده می بینند، در پی تاردوانی های مخفی و علنی با مخالفان غنی به شمول دوستم هستند. تا زیر پای غنی را از حمایت ثبات و همگرایی خالی کنند و جمهوریت را در لبه سقوط قرار دهند. اما مخالفت اکثریت مردم افغانستان با طالبان، تلاش های بلک واتر را خنثی می سازد.

اگر غنی، از پوسته سیاست های قوم گرایانه خودمحور بیرون نشود و اگر چشم بصیرت اش وا نشود و تن به این واقعیت ندهد که اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جامعه افغانستان در طول چهل سال و به ویژه 19 سال اخیرکه مدنیت جدید و نسل تحصیل کرده و آگاه و روشنفکر را آورده که ادامه ستم یک قوم به اقوام دیگر را ناممکن ساخته است، پس با حکومت گروهی و سیاست تفرقه اندازی به لبه سقوط قرار می گیرد. طالبان بر اشرافیت تحصیل کرده پشتون های فرزندان قبیله پیروز خواهند شد. اما پیروزی طالب بر غنی، به معنای پیروزی بر مردم افغانستان نیست.

محمد صدیقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شورای مصالحه
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   Azim Kohestani
خیلی واقع بینانه نوشتيد.
هر چند که اشرف غنی ظاهر صحنه امضای توافقنامه را با عبدالله کم اهمیت نشان داد لیکن به هر صورت از دلش خدا با خبر است و در سر دوراهی گیر مانده است.
- به حقیقت ایجاد یک اداره شهروند محور تن بدهد. یا
- برای ایجاد یک حکومت تک قومی اوغانی با طالبان همدست شود.
که در هردو صورت اشرف غنی باخته است.
در صورت همدست شدن با طالبان :اولا محال است که حاکمیت کامل کشور را طالبان بدست بیاورند چون اکثریت مطلق اقوام غیر اوغان مخالف حضور طالبان هستند و دوماً اگر گیرم طالبان صاحب حاکمیت این کشور شوند محال است که اشرف غنی در آن کدام موقف برجسته را بتواند بدست بیاورد .
سلامت باشید آقای صدیقی محترم .

>>>   صفرمحمد مظفری
طالبان از گوشت آدم کباب می پزند
روز گذشته گروه جنایت پیشه طالبان، در دره قیاق غزنی پنج نفر انسان هزاره را زنده زنده به آتش انداخت و کباب کرد.
تاحال کباب جور کردن از گوشت آدم را شنیده بودید؟!
و تاحال بازهم می گویید، که طالبان هزاره کشی نمی کنند و انسان کشی و افغان کشی می کنند؟
به باور من این وحشیان قرن و زمان، هزاره هارا صرف بخاطر هزاره بودن شان می کشند، و کباب می کنند و شاید گوشت انسان هزاره را نیز کباب کرده بخورند و ببلعند و ثواب و اجر دو چندان بخواهند.
مانده ایم که با این جانوران موذی و بی خط و بی مسلک چه کار کنیم، و نمی دانیم چگونه به جهانیان و و دیگر هم وطنان مان بفهمانیم که طالبان مارا می کشند و کباب می کنند و اگر شما احساس انسانی و وطن داری باما دارید این عمل ذلیلانه و وقاحت مندانه این جانیان را محکوم نمایید و باهم علیه این وضعیت مبارزه جدی و سرنوشت ساز نماییم.

>>>   غنی اگر عقل دارد به این توافقنامه عمل میکند و باقی نیرو های مطرح را هم بسیج میکند و طالب را در مقابل ملت قرار میدهد و آنگاه طالب باید خواست ملت را قبول کند.
اگر مثل دور قبلی دوباره انحصار گرایی و قبیلوی عمل کردن را پیشه کند مثل همایون همایون افراد و گروه های دیگر هم در خدمت طالب قرار میگیرد و آنگاه سرنوشت غنی سر نوشت قذافی میشود.
همایون همایون باید در تصمیم خود تجدید نظر کند و رفتن پیش طالب یعنی در خدمت دشمنان وطن و نوکران پاکستان قرار گرفتن است ک این جهل مرکب است.
با ناراضی ها از عبدالله بپیوندد و با یک طرح واحد یا با دولت یکجا شوند و یا هم اپوزیسیون قوی را تشکیل دهند چون رفتن نزد طالب سرنوشت نجیب را در پی دارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است