برندگان و بازندگان اصلی توافق غنی و عبدالله
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۹    ۱۳۹۹/۲/۲۹ کد خبر: 163444 منبع: پرینت

سر انجام داکتر عبدالله با غنی به توافق رسیدند و به بحران انتخابات پایان دادند. این توافق، غنی را از تنگنای عجیبی نجات داد. او حمایت امریکایی ها را تا حدود زیادی از دست داده بود، به دلیل موضع گیری هایش در مورد روند صلح، هدف انتقادهای بسیار داخلی و خارجی قرار داشت، و بخش کلانی از کشور، او را رییس جمهور خود نمی دانستند. واضح است که غنی بخش کلانی از آنچه را تعهد کرده است، نقض خواهد کرد و داکتر عبدالله خواهد ماند و یک عالم شکوه و گلایه.
شخصا فکر می کنم توافق غنی و عبدالله، دو برنده و دو بازنده اصلی دارد:

غنی و دوستم، دو برنده اصلی این توافق هستند. برای برنده بودن غنی می توان دلایل بسیار آورد از جمله آنچه در بالا آمد. دست آوردهای دوستم اما عینی، عملی و حساب شده است. او پس از این "مارشال دوستم" است، و برعکس آنچه دوستان زیادی فکر می کنند، عنوان ها مهم هستند و می مانند، مخصوصا در وطن ما. در افغانستان اگر کسی شایسته ای عنوانش باشد، همین دوستم است. همین که او توانسته است عنوان مارشالی اش را بر هر دو طرف تحمیل کند و آن را در توافقنامه بگنجاند نشان می دهد که او زرنگی و شایستگی لازم آن دارد. مارشال دوستم در عین حال، عضویت شورای عالی دولت و شورای امنیت ملی را دارد. او تنگنایی را که در آن قرار داده شده بود شکست، و خودش را بر غنی و بدخواهانش دوباره تحمیل کرد. این ها دست آوردهای کمی نیستند.

به نظر من، هزاره ها و جمعیت اسلامی (بخوانید تاجیک ها) را می توان دو بازنده اصلی این توافق و کل ماجرای انتخابات دانست. باخت هزاره ها اما سنگین و ناامید کننده است.

دست آورد هزاره ها از مشارکت در انتخابات و حمایت از داکتر عبدالله، تقریبا هیچ است. سعادتی، معاون دوم شورای عالی مصاحله ملی شده است که هیچ اهمیت عملی جز معاش گرفتن نخواهد داشت. از کریم خلیلی در کنار پیر سید احمد گیلانی و برهان الدین ربانی، تقدیر خواهد شد (اهمیت آن چیست؟) و محمد محقق اصلا معلوم نیست که در کجای قافله قرار دارد. از داستان مبارزان و شمشیر زنان فراموش شده و بی شمار دیگر هزاره در دو تیم فعلا می گذریم.

دست آوردهای جمعیت اسلامی از کل این ماجرا چیست؟ از صلاح الدین ربانی در کنار کریم خلیلی و رفتگان و مردگان تقدیر خواهد شد. تعداد زیادی معاش خواهند گرفت اما به زودی و به خوبی درک خواهند کرد که معاش شان عملا در کنترول رییس جمهوری اسلامی افغانستان محمد اشرف غنی خواهد بود. دست آوردهای دیگر جمعیت را شما لیست کنید.

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
توافق
عبدالله
نظرات بینندگان:

>>>   افراطی های سازمان نصر منحله همه هزاره ها را از عرصه سیاست حذف کردند و این دو نفرک را به عنوان نماینده مردم هزاره بزرگ کردند و از کاه کوه ساختند سرانجام کاه هم چنان کاه ماند و هرگز کوه نشد.
یک زمانی یک کتابی چاپ شد با این عنوان «ار کوه تا شکوه» متن خزعبلات محققق را چاپ کرده بودند. که در همان زمان عنوان کتاب این گونه تفسیر و تعبیر و تبلیغ شد: از «کاه تا کوه» مردم حس ششم دارند گذشت زمان اثبات کرد که از کاه تا کوه یعنی چه؟

>>>   تحلیل ها وتبصره های دوستها را که می بینیم به همگان این ذهنیت پیدامیگردد که محللین محترم یا از عمق مسایل اطلاع ندارندویا میخواهند اذهان عامه وبرداشت های ملت عزیز را متغیر سازندچه در کشور عزیز ما برنده ای اصلی استعمار ومتجاوزین واشغالگران است دیگران همه گرداننگان وممثلین این سناریوهای تعبیه گردیده ای انها اند کشوری که کنترول زمین وهواو اداری وسیاسی ونظامی ومالی ان بدست دیگران باشد وحتی ارزش های تصنعی وساختگی خودرا مانند دموکراسی وانتخابات وازادی بیان خودشان را زیر سوال ببرنددیگر بیهوده در پی تجزیه وتحلیل های مزور ومرموز نباشید واین عملیه ها فقط یک برنده دارد که خارجی ها هستند وبازنده ای اصلی هم ملت افغان میباشند درینجاکرزی وحکمتیار وغنی وعبدالله وسایرین مانند روباه وکفتار وسایر درنده های در رتبه های پاین از شکار شیردرنده ووحشی تناول مینمایند وشکم خودرا سیر مینمایند اینها همه بامتجاوزین پیمان وتعهد دارند وباهم در ریختن خون ملت وچپاول دارای های مادی ومعنوی این قوم سلحشور راتاراج مینمایند
پروبال ما شکستند ودر قفس گشودند
چه رهاچه بسته مرغیکه پرش شکسته باشد
معلم محمد داود بیگ از لیسه ای صمیم سانچارک

>>>   جمعیت فرصت تفکر و بازگشت به خویش را پیدا کرد.
اگر جمعیت در این فرصت یک سال خود را به سطح افغانستان بازسازی کرد ، آینده را رقم میزند در غیر آن جنازه اش در گورستان تاریخ دفن خواهد شد.
اما
بازندگان اصلی همان کسانی است که در نبود تیم ثبات وعده هایی از غنی دریافت کرده بودند و حال که تیم ثبات ۵۰ فیصد به دست می آورد چیزی باقی نمی ماند تا آن گدایان را نثار کنند.
طمطراق بی طمطراق
مذبذب در مذبذب در مذبذب
مذبذب را ثبات اندر نصیب نیست

>>>   والی بامیان هزاره والی دایکندی هزاره محقق وخلیلی اکبری اعضای شورای رهبری هزاره معاون دوم رئیس جمهور هزاره حتما دوسه وزیر هم هزاره میشود بس نیست ؟؟؟

>>>   همو احمد ضیا چی شد که همیشه می گفت:
اگر برای من چوکی ندهید بحـــــــــران میشود ؟

>>>   بازندگان واقعی عطای چور صلاحربانی ضیا مسعود هستند

>>>   وقتی عنان و اختیار سیاست و اقتصاد افغانستان در دست آمریکاست و آمریکا از غنی حمایت میکند و با تقلب او را رییس جمهور میکند دیگر حرفی باقی نمیماند هر زمان عبدالله هم مثل غنی توانست نظر آمریکاییها را جلب کند او هم رییس جمهور میشود آمریکا در حتی کشورهای تحریم شده که هیچ ارتباطی با آمریکا ندارند اثر منفی دارد به کوبا و ونزوئلا و ایران و یمن و سوریه که تحت تحریم آمریکا هستند نگاه کنید افغانستان و عراق را که به طور کامل اشغال کرده چه توقعی میتوان داشت اما همینکه هزاره ها عبدالله را انتخاب کردند هوش سیاسی آنها را میرساند فارغ از تقلب در انتخابات عبدالله گزینه بهتری بود برای ریاست جمهوری افغانستان به نسبت غنی تواناتر بود و قابلیت درک مردم افغانستان را به مراتب بیشتر از عبدالله داشت ان شاءالله بتواند نظراتش را منتقل کند به غنی و دولت افغانستان و مشکلات مردم بخصوص هزاره ها هرچه زودتر حل کند مخصوصا مشکل ناامنی و نبود برق برای هزاره ها برای ریاست جمهوری غنی دیگر نمیتوان کاری کرد جز اینکه عبدالله مشکلات مردم افغانستان را به غنی و تیمش منتقل کند

>>>   هههههه،حقیقت راگفتی،ممنون

>>>   برندهٔ اصلی در این بازی، ایالات متحده است که با تحمیل مصالحه میان غین و عبدالله راه خود را، بدون باخت بیشتر حیثیت، به سوی خروج «شرافتمندانه» از افغانستان باز کرد. نتیجهٔ واقعی این برد و باخت در اواخر سال ۲۰۲۱ هنگامی آشکار خواهد شد که اردوی بی سر و بی پا، ولی ظفرمند طالبان با پشتیبانی آی اس آی پاکستان برای بار دوم وارد کابل خواهد شد و در نتیجه، غین و عبدالله، دقایقی پیش از گرفتاری، جبراً فرار را بر قرار ترجیح خواهند داد.
سمندر کابلی

>>>   ای مردم افغانستان تا زمانیکه غنی یهودی وعبدالله در قدرت باشند اگر شما روی ارامی را دیدید من خود را غرغر می کنم در معضر عام اگر می خواهد که از کشتار و از مرگ تدریجی نجات یابم علیه این دو ... و دروغ گو قیام نماید

>>>   دوست گرامی عبدالله جان .شما از بازنده و برنده حرف زده اید و نام از برنده ها و بازنده های چانه زدنها برده اید. شما اصل و جان مطلب را فراموش کرده اید. در اثر توافقات میان ع.غ. هر دو طرف برنده اند. تمام چانه زدنها و تاکید بر کرسی نشستنها مقاصد مادی و ادا های سلطانی دارد. هر دو طرف از حق مردم معاشات اعزازی میگیرند و بر مردم حکومت میکنند بدون انکه دستاورد واقعی برای مردم رنجدیده داشتنه باشند.
عبدالله جان بازنده ای اصلی خلق زحمتکش افغانستان است. خلق ستمدیده ای افغانستان در موجودیت دلالان قدرت و امپریالیزم جهانی و ارتجاع منطقه چون دولتهای ایران و پاکستان خاینین داخلی از ع.تا غ و حامیان جهادی هایشان از سی سال است که بهای این قمار ها را میپردازند...و در اینده هم خواهند پرداخت...
فخر اهنگر

>>>   خلاصه تیم ترورستان همگرای تسلیم بابه غنی شدند خدارا شکر که‌این تیم اشرار باختند. جنازه سیاسی عبدالله تشیع و‌سپرد خاک شد. این مردک لشمک آرزوی ریس جمهور شدن را بگور خواهد برد چون از نظر امریکا تمام تفنگ سالاران ترورست هستن از نظر جوامع غرب مجاهد یعنی ترورست ولزا هیچ کشوری نمی خواهد که افغانستان به راجستان ترورستان تبدیل شود. همین ترورستان که خودشان را مجاهدین میدانند همین ها جنایت را که طالبان وداعش امروز انجام میته همین جنیات را اشرار بیست سال قبل انجام میدادند. بنظر من حال نوبت قشر جوان وتحصیل کرده است که بیاید در خط مقدم. در پایان از بابه غنی مخواهم که افراد متخصص را درپوست های مهم دولتی بگمارید و جوانان تحصیل کرده ومتخصص در خط اول بیارید. مثلا وزارت اقتصاد را به یک اقتصاد دان ماهر و خبره بدهد وهم چنان وزارت تجارت را به یک متخصص اقتصاد دان بدهید وهم چنان وزارت نفت ومعادن را بر یک متخصص معادن بسپارید ووتمام وزارتخانهارا بر افراد متخصص به همان رشته بسپارد تا کشور ترقی کند. وجناب رحمت الله نبیل را ریس امنیت ملی مقرر کنید تا که جنگ را بداخل پاکستان بکشاند.و وزارت دفاع را باید به جنرال دستم بسپارید تا طالبان را بزبان خودشان با ایشان صحبت کند.
انجینیر‌اسد کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است