صلح افغانستان با ایران، پاکستان، چین و روسیه...!
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۰۰    ۱۳۹۹/۲/۳۱ کد خبر: 163469 منبع: پرینت

وزارت خارجه ایران اعلام کرد که نمایندگان ویژه کشورهای ایران، پاکستان، چین و روسیه در مورد افغاستان با همدیگر گفتگو کرده‌اند.
وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرده که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان عازم دوحه و کابل شده است.

بر اساس اعلام این وزارت قرار است آقای خلیلزاد در دوحه با رهبران طالبان دیدار و بعد به کابل سفر کند. او با طرفهای درگیر درباره اجرایی شدن موافقت نامه صلح آمریکا و طالبان، کاهش خشونت و آغاز گفتگوهای بین الافغانی صحبت خواهد کرد.

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه ایران نشر کرده، آمده که است که این جلسه به صورت مجازی و از طریق آنلاین برگزار و طرفها در مورد وضعیت جاری در افغانستان و روند صلح و آشتی در آن کشور تبادل نظر کرده‌اند.
وزارت خارجه ایران نتایج این تبادل نظر را نشر کرده که شامل این موارد است. شرکت کنندگان" بر احترام خود به حق حاکمیت، استقلال و وحدت ارضی افغانستان و تصمیم مردم آن کشور در تعیین مسیر تحولات آینده شان" تصریح کرده اند.

در این نشست از توافق بین رهبران دو جناح سیاسی اصلی استقبال شده و شرکت کنندگان افزوده‌اند که "امیدوارند که این تحول مهم آغاز مذاکرات بین الافغانی را تسریع کند."
شرکت کنندگان گفته که "از روند صلح و آشتی با مالکیت و هدایت افغانستان حمایت نموده و باور دارند مذاکرات فراگیر بین الافغانی تنها راه تحقق آشتی ملی و پایان سریع منازعه طولانی خواهد بود."
شرکت کنندگان از تمام گروه‌های قومی و احزاب افغانستان، به شمول طالبان خواسته‌اند که از فرصت‌ها برای اقدام جهت فراهم کردن شرایط آغاز هر چه سریعتر مذاکرات بین الافغانی استفاده کنند.

در این نشست همچنین گفته شده که برای رسیدن افغانستان به صلح جامع و پایدار در آینده نزدیک، آنان با احترام به قانون اساسی افغانستان و حقوق اساسی زنان و گروه‌های قومی و مذهبی از این روند حمایت می‌کتند.
شرکت کنندگان افزوده‌اند که پیامدهای تحولاتی که منجر به خروج نیروهای خارجی از افغانستان می‌شود را از نزدیک مورد توجه قرار می‌دهند. از نیروهای خارجی می‌خواهند به شیوه منظم و مسئولانه خارج شوند به نحوی که شرایط در افغانستان انتقال بدون مشکل را تجربه کند.

طرفها از آزادی زندانیان و اسرایی که توسط همه طرف‌های منازعه نگهداری می‌شوند، حمایت کرده‌اند.
کشورهای شرکت کننده ابراز امیدواری کردند که قطعنامه شماره (۲۰۲۰) ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل بتواند اجرا و رعایت شود.

به گزارش بی بی سی، در اعلامیه مشترک شرکت کنندگان آمده که از ابتکار دبیرکل سازمان ملل برای آتش بس جهانی حمایت کرده و خواهان اعلام همزمان آتش بس فراگیر در سراسر افغانستان بر اساس توافق طرف‌های درگیر در منازعه هستند.
آنان از تهدید "تروریزم موجود در افغانستان" ابراز نگرانی کردند و اعلام کردند که "تمام طرفها در افغانستان را ترغیب می‌کنند که اقدامات جدی بر علیه القاعده، داعش، جنبش ترکستان شرقی، تحریک طالبان پاکستان و سایر سازمانهای تروریستی که علیه کشورهای منطقه عملیات می‌کنند اتخاذ کرده و تولید و قاچاق مواد مخدر را در آن کشور کاملا ریشه کن کنند".

شرکت کنندگان حمایت خود از افغانستان را برای مقابله با تاثیرات بیماری کووید -۱۹ مورد تایید مجدد قرار داده و از ادامه کمک‌های انسان‌دوستانه جامعه بین‌المللی به افغانستان استقبال کرده‌اند.
شرکت کندگان افزوده‌اند که انتظار می‌رود روند صلح و آشتی راه برای بازگشت و استقرار مجدد پناهندگان افغان هموار نماید. آنها از جامعه بین المللی نیز خواسته‌اند که از بازگشت زمانبندی‌شده همراه با احترام و کرامت پناهندگان افغانستان حمایت کنند.
طرف‌ها توافق کرده‌اند که تماس‌های خود در مورد موضوع افغانستان را حفظ کنند و با همدیگر برای پیشبرد صلح و آشتی ملی و بازسازی افغانستان همکاری کنند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صلح افغانستان
ایران
پاکستان
چین
روسیه
نظرات بینندگان:

>>>   یک روزنامه نگار درمصاحبه با آریانا نیوز گفت:
درهر هفته پنج ملیون افغانی تنها از پول نان مریضان کرونا وند زده میشود
او گفت : یکی از مقامات بالای ولایت هم اینرا تائید میکند اما درمقابل کمره نمیگوید ،


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است