جان كري افغاني
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۱    ۱۳۹۹/۲/۳۱ کد خبر: 163480 منبع: پرینت

بحران پسا انتخابات ٢٠١٤، از سوي جان كري وزير خارجه امريكا شكستانده شد.
جان كري هفته ها تلاش كرد تا دو طرف به يك توافق برد برد برسند. بعد از پايان بن بست و بحران انتخابات رياست جمهوري افغانستان بود كه جان كري نام جديد يافت و از او به عنوان يك دپيلومات كار كشته و بن بست شكن ياد مي شود.

پس از اعلام نتيجه انتخابات ٢٠١٩ و نپذيرفتن نتيجه انتخابات از سوي يكي از نامزدها كه منجر به ايجاد بن بست سياسي شد، تلاش ها و مذاكرات مكرر زلمي خليلزاد و اسكات ميلر نتيجه نداد و اكثريت سياسيون افغانستان هم بعد از آمدن مايك پئمپو وزير خارجه امريكا به افغانستان و ديدارش با هر دو طرف، از حل تنش هاي سياسي ميان دو رقيب اصلي نا اميد شده بودند.

در اين ميان، اما چهره جوان و متين بدون سر و صداي مطبوعاتي، وارد معركه شد. داكتر حمد الله محب، با شيوه و نحوه اثرگذاري عجيبي مذاكرات را دنبال كرد.
در هنگامه جنجال ها، تعدادي از سياسيون كه دنبال راه حل بحران بودند و مي خواستند رييس جمهور غني را ملاقات كنند، اول اين چهره جوان و دپيلومات موثر و استوار به نيابت رييس جمهور معرفي مي شد.
اين چهره جوان و سياست گر آرام و اثرگزار كه من لقب جان كري افغاني را به او ميدهم، داكتر حمدالله محب مشاور امنيت ملي افغانستان است.

چنانكه استاد سياف و حامد كرزي و داكتر عبدالله، عامل اصلي تفاهم به ميان آمده ميان دو تيم رقيب داكتر محب را دانستند و از تلاش ها و زحمات وي قدرداني كردند.
در واقع اين رفت و آمد ها و مذاكرات نفس گير و پشتيكار داكتر محب بود كه به بن بست و بحران سياسي نقطه پايان گذاشته شد.
در ميان موضوعي كه برجسته بود، عدم نياز به جان كري و ديگر خارجي ها بود.

حمید رهگذر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جان کری
محب
نظرات بینندگان:

>>>   وقتی یک رهگذر بی غرض چنین میگوید من باور میکنم شما اختیار تان ،
خداوندتوفیق و نیروری بیشتر برایش بدهد
این بیهوده نیست که جناب رئیس جمهور در رشته آدم شناسی تحصیل نموده اند
ر

>>>   محب در کجا دکترا گرفته؟
زور زنش است در غیر آن در امتحان رقابتی در بست ۶ هم کامیاب نخواهد شد.
دا گز و دا میدان
غنی از لوگر است؟؟؟

>>>   چرچرک بام به بام خاموشک کار تمام معصوم استانکزی و محب دوچهره خیلی زرنگ در بخش استخباراتی هستند که غنی را خیلی در اهداف و مرام اش کمک کرده اند در غیر ان غنی که در سیاست خیلی ضعیف است در انتخابات باخت داشت در چنانه زنی های سیاسی هم می باختد امااین دو چهره بود که غنی را کمک و یاری رساندند تا پمجاه فیصد از دولت را حق السهم بگیرد که گرفت در ختم ماجرا و قبل ازان در پیروز نشان دادن غنی هم همین دو تنخاله حوا علم نوررستانی رابا تطمیع وادار کرد که انتخابات را بنفعغنی اعلان کند .

>>>   اقاي رهگذر، لطفت قهرمان سازي نكنيد. آقاي محب به ألفبائ سياست هم هنوز بلد نيست. اين بازهاي سلطنت از ممالك ديگر پرواز ميكنند و در اين بيست سال اخير بالاي شانه هاي يك تعداد مينشينند. محب يكي از اينهاست.
وأما در مسأله ميانجيگري بين ع و غ ، اين بي خاصيتي، معامله گري و فروش اعتماد مردم از طرف عبدالله بود. هيچكسي غير از عبدالله با پشتوانه مليوني مردم به اين تواوقنامه ننگين سر خم نميكرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است