طالبان، نيروي سازگار با ژیوپليتيك منطقه
جنگ بيست ساله با طالبان هنوز علامت سوال بزرگي براي امريكايي ها است كه اگر شما با تروريستان نجنگيده ايد پس افغانستان را اشغال كرده بوديد و نيروي مقاوم در برابر شما يعني طالبان، نيروي ملي آزاديخواه بوده است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۶    ۱۳۹۹/۳/۱ کد خبر: 163498 منبع: پرینت

خليلزاد دوباره به كابل آمد و اين بار با رهبري تقريبا يكدست حكومت (آقايان غني و عبدالله) در مورد صلح صحبت كرد.
توافق سياسي گام خوبي بود اما حكومت افغانستان زمان زيادي را از دست داده و زمينه حضور طالبان در راس قدرت فراهم تر از گذشته شده است.

موضع امريكا در برابر طالبان از مدت ها به اين سو تغيير كرده. اگر اشتباه نكنم سال ٢٠١٠ دولت اوباما اعلام كرد، امريكا با تروريستاني مثل القاعده مي جنگد و موضوع طالبان مشكل داخلي افغان ها است. يعني كه گروه طالبان از اين پس، تعريف تروريستي ندارد. با اين تغيير موضع واشنگتن، جنگ بيست ساله با طالبان هنوز علامت سوال بزرگي براي امريكايي ها است كه اگر شما با تروريستان نجنگيده ايد پس افغانستان را اشغال كرده بوديد و نيروي مقاوم در برابر شما يعني طالبان، نيروي ملي آزاديخواه بوده است.

تكليف امريكا و به تبع آن ناتو و اروپا در برابر طالبان مشخص شده. مي ماند كشور هاي منطقه.
پاكستان بيشترين سود را از قدرت گيري دوباره طالبان مي برد و هيچ اختلافي در اين ديدگاه نيست.
كشور هايي مثل ايران، روسيه و چين نيز تهديد مستقيمي از جانب طالبان نديده اند و با وجود جنگ ٢٠ ساله در افغانستان، هيچ مورد تروريستي در اين كشور ها به طالبان نسبت داده نشده و روابط انها با طالبان نيز خوب بوده است.

افزون بر اين نكته، اگر حضور طالبان در راس قدرت كابل، منجر به خروج امريكا از اين بخش از منطقه شود، به نفع چين، ايران و روسيه نيز خواهد بود و ديدگاه آنان نسبت به قدرت گيري طالبان را مساعدتر مي كند.
تنها هند است كه از آينده منطقه و كسب قدرت توسط طالبان نگران است.
پاكستاني ها تا اين جاي كار، موفق بوده اند و طالبان را تبديل به نيروي قابل قبول براي امريكايي ها و براي ژئوپليتيك منطقه كرده اند.

نتيجه اين كه حكومت افغانستان مخصوصا پس از تنش هاي سياسي و انتخاباتي، در يارگيري جهاني و منطقه اي ناكام تر شده است.
تنها ظرفيتي كه حكومت مي تواند روي آن سرمايه گذاري كند، سرمايه هاي داخلي قدرت است. انسجام نيروهاي سياسي، بسيج افكار عمومي، ديپلماسي عمومي و كلا وجوه مختلف قدرت نرم گزينه هاي باقي مانده براي حكومت است كه اگر دير بجنبد اين ميدان را نيز مي بازد.

شجاع محسنی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالب
منطقه
نظرات بینندگان:

>>>   امریکا محور شده و بیرونی و داخلی خود را با او عیار میکنند و افغانها هم انعطاف و پیشرفت میکنند.

>>>   طالب را کی ساخت ؟؟
زمانی که گلبدین حکمتیار از جبهه متحدشمال شکست خورد وگریخت پاکستان که ترس داشت از احمدشاه مسعود واتحاد افغانستانی ها افغانستان باثبات نمیخواست گروه طالبان را ساخت واز اعتقادات پاک پشتونها استفاده کرد ویک جنگ داخلی راه انداخت وطالبان جاهل ونادان با ویرانی کشور ونابود کردن فرهنگ افغانستانی بزرگترین خدمت را به پاکستان میکنن وهیج فکر نمیکنن این کشور متعلق به همه افغانستانی ها هست

>>>   چین و روسیه و هند و پاکستان اعضای پیمان امنیتی شانگهای هستند.
افغانستان و ایران اعضای نظارتی پیمان شانگهای هستند.
چین با هند مناقشات سرحدی دارند و پاکستان هم با هند مناقشات سرحدی دارد.
به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان،وضعیت را به نفع پاکستان تغیر میدهد.
اختلافات مذهبی در افغانستان نیز شدت میگیرد.
رقابت بین عربستان و ایران در افغانستان نیز شدت میگیرد.
جنگ های کشمیر نیز شدت خواهد گرفت.
جنبش های بنیاد گرایی نیز در کشور های آسیای میانه شدت خواهد گرفت.
در ایالت سنکیانگ مسلمان نشین چین نیز امکانات شورش های بنیاد گرایی خواهد بمیان آمد.
این که سازمان امنیتی شانگهای توان حل و فصل این همه پروبلم ها را جمع مشکلات اقتصادی افغانستان که با خروج قوای امریکا و ناتو به آن مواجه خواهد شد،خواهد داشت،آینده نشان خواهد داد.
اما از نظر من بعید به نظر میرسد.زیرا هم اختلافات مذهبی و هم زبانی و هم ملیتی و هم اختلافات سرحدی و ارضی و هم اختلافات قدرت های منطقوی درگیر در مورد نفوذ شان در افغانستان،نشان دهنده عدم کارآیی پیمان امنیتی شانگهای در منطقه خواهد بود.
زیرا اگر ما به پیمان امنیتی ناتو نظر افگنیم،بعد از رسیدن دونالد ترامپ به قدرت،صرف بخاطر دو موضوع اختلافات شدید میان امریکا و هم پیمانان ناتو بمیان آمده است و حتی تا سرحد انحلال این پیمان پیش رفته بود،یکی موضوع سهم مصارف اعضای این پیمان و دوم وابستگی کشور های اروپایی از پایپ لاین گاز روسیه.
اما با خروج قوای امریکا و ناتو از افغانستان،اعضای پیمان شانگهای به مراتب به مشکلات جدی تری در منطقه مواجه خواهند شد.

>>>   کسانی که جنگ طالبان ترورست جاسوسان و غلامان ای اس ای و نظامیان پاکستانرا نیروی ملی و مقاومتگر بداند یا اینکه از گوش کر و از چشم کور است و یا اینکه گماشتگان طالبان و جاسوسان پاکستان است اکثریت گروه جنگی و رهبری طالبان از جمله فراری های حزب خلق در کودتا ناکام مانده در مقابل حکومت زمان داکتر نجیب و نظامیان و استخبارات نظامی پاکستان هستند بشمول ملیشای پاکستانی هستند که با مدافعین کشور در حالجنگ هستند و یک جن اعلان ناشده پاکستان دشمن دیرینه افغانستان است نه جنگ بنام طالبان افغان شیر محمد استانکزی که اوقی و کانکار طالبان خود را نشان میدهدیک اسرنظامیان که تحصیلاتش در هندبوده و از جمله حزب خلق است به رهبری تره کی و مین غدار ملا هیبت الله افسربلد رتبه ای اس ای که برطبق وظیفه ملای یک مسجد در منطقه سرحد ازادپشتونخواه بود کهپس از کشته شدن ملا منصور از طرف ای اس ای بحیث ریس رهبر گروه طالبان گماشته شده و اصلیت و جای بود و بودباش ان در کشور نا معلوم است .

>>>   طالبان از نظر اعتقادی و فرهنگی با دیگر مذاهب و اقوام افغانستان اختلاف اساسی دارد به چه شکل طالبان میخواهد شریک حکومت شود خدا میداند و بس.
حکایت: روباه را پرسیدند که در گریختن از سگ، چند حیله دانی؟ گفت: از صد فزون باشد؛ اما نیکوتر از همه اینست که من و او را با یکدیگر اتفاق دیدار نیفتد!

>>>   هر تجاوز گر که بوده یک اوغان حتمن پیدا شده تا نوکری او را کند۰ از انگلیس گرفته تا روس تا پاکستان تا امریکا هر کدام در بین این مادرفروش ها صد ها شاه شجاع و عبدالرحمن و کرزی و احمدزی و بقیه دارند۰

>>>   هر تجاوز گر که بوده یک اوغان حتمن پیدا شده تا نوکری او را کند۰ از انگلیس گرفته تا روس تا پاکستان تا امریکا هر کدام در بین این مادرفروش ها صد ها شاه شجاع و عبدالرحمن و کرزی و احمدزی و بقیه دارند۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است