شما با آزادی زندانیان طالب موافقید؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۳    ۱۳۹۹/۳/۱۲ کد خبر: 163603 منبع: پرینت

آیا آزادی پنج هزار طالب با دادن ده هزار افغانی به هر کدام و ده هزار دیگر خرج لباس و تشریفات آزادی شان، برای آوردن صلح است؟ آیا مسایل قومی و تقویت بدنه قبیله ای نقشی در آزادی زندانیان طالبان ندارد؟

گفته شده بود که زندانیان طالبان با درنظرداشت وضعیت سلامتی، سن و مدت مجازات به ‌عنوان بخشی از تلاش‌های دولت افغانستان برای تامین صلح و مهار کرونا آزاد شده‌اند. بر اساس فرمان اشرف غنی در مرحله نخست 1500 زندانی آزاد می‌شوند و 3500 زندانی دیگر طالبان نیز به تدریج از سوی دولت افغانستان آزاد خواهند شد. دولت تا کنون بیش از دوهزار از زندانیان طالبان را آزاد کرده است.

این افراد درحالی آزاد می شوند که اشرف‌غنی فرمان عفو مجازات و آزادی پنج هزار زندانی گروه طالبان را امضا کرده بود. براساس این فرمان، طالبان به شرطی آزاد می شوند که سطح خشونت‌ها در کشور به‌طور چشمگیر کاهش یابد. در صورتیکه سطح خشونت افزایش یافته ولی روند آزادی همچنان ادامه دارد.

در ابتدا رهایی پنج‌هزار زندانی گروه طالبان در ازای یک‌هزار زندانی دولت افغانستان در توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان مطرح شد و اشرف غنی با آزادسازی زندانیان طالبان پیش از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی مخالف بود. او باری گفته بود که هیچ تعهدی برای آزادی 5000 زندانی طالبان وجود ندارد. پس از آن، او در ننگرهار برای آزادی زندانیان طالبان شرط تعیین کرد و گفت اگر طالبان آزادی زندانیان‌شان را می‌خواهند، در نخست باید بگویند که چه وقت از پاکستان بیرون می‌شوند؟
جالب اینجا است که هیچکدام از شروط غنی تحقق نیافت اما روند آزادی طالبان به قوت خود باقی است.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زندانیان طالب
آزادی
نظرات بینندگان:

>>>   هیچ کسی به رهایی زندانیان طالب خرسند نیست ازادی زندانیان طالب یک فریب و نیرنگ بزرگی است که از طرف اداره isi طرح ریزی شده بود و از طریق طالبان مزدور و ستون 5 به موفقیت رسید.
طالبان که 10 هزار زندانی شان تکمیل شد جنگهای جبیهه ای را غاز میکنند و یگانه ترس و هراس که داشتند امریکا بود و امریکا از سر راه شان او طرف شد و به یک دوست برای شان تبدیل شد. تمامی جریانات توطیه ای است برضد مردم افغانستان و بس.ستون 5 کیهااند. اتمر، مسلمیار، قاسم حلیمی، ولی نعیمی و جبار نعیمی، خپلواک، کرزی، فضلی و غیره.
بهره مند

>>>   بهترین طالب طالب مرده است.

>>>   با آزادی جلادان وقاتلان مردم افغانستان بھ شدت مخالفم،
مظلوم یار

>>>   رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی کشور در توییتر خود نوشته است که طالبان پس از امضای توافقنامه صلح، روند شریک ساختن معلومات استخباراتی در مورد دیگر گروه های تروریستی را آغاز کرده اند و رهبران این گروه در بدل شریک ساختن معلومات از امریکایی ها پول میگیرند.
به گفته وی، افزایش حملات طالبان در این روزها یک پیغام مشخص دارد و پیغام این است که جنگ طالبان علیه امریکا نه بلکه علیه مردم افغانستان است و این گروه همچنان برای اهداف دیگر کشور ها کار می کند.
رحمت‌الله نبیل، چندی پیش در یک تویت تصویر یک زندانی رها شدهٔ‌ طالبان را نشر کرده و گفته بود او دوباره به پاکستان رفته و فعالیت‌هایش را از سر گرفته است.

>>>   آیا آزادی پنج هزار طالب با دادن ده هزار افغانی به هر کدام و ده هزار دیگر خرج لباس و تشریفات آزادی شان، برای آوردن صلح است؟ آیا مسایل قومی و تقویت بدنه قبیله ای نقشی در آزادی زندانیان طالبان ندارد؟

>>>   دستور آزادی از سوی ارباب صادر شده است!
بعد از 19 سال تبعیت از آمریکاو صدهاهزار نفر از مردم بیگناه و نیروی های امنیتی کشور توسط طالبان وابسته به اجانب و بیگانگان سعودی و پاکستانی و اماراتی و قطری قتل عام شدند و در آخر هم امریکا به دولت و ملت افغانستان خیانت کرد و با دشمنان مردم افغانستان دست دوستی و صلح داد.
مردم ما را نیزآواره کردند.
آیا روزی خواهد رسید که سران جنایت کار طالبان و حامیان اصلی آنها به جزم این همه قتل عام و کشتار مردم و آوارگی آنها محاکمه شوند؟

>>>   هم دختر میته هم یک سناچ آرد
۵۰۰۰×۲۰۰۰۰=۱۰۰۰۰۰۰۰۰
تنها مصرف رهایی طالب صد ملیون افغانی میشود.
پول گدایی ملت را به مصرف قاتلین ملت رساندن یک حماقت است.

>>>   آقای اشرف غنی با امضای پیمان با امریکا، جاسوسان سیای امریکا را برافغانستان مسلط کرد.
حالا آقای اشرف غنی بدون دستور آمریکا یک جرعه آب هم نمی تواند بخورد.
خیلی از قتل عام ها توسط سیرویس های جاسوسی امریکا صورت می گیرد.
انتخاب حکومت ها در افغانستان بدون دخالت خارجی ها، باید به دست مردم افغانستان صورت بگیرد، تا این خواسته ی مردم محقق نشود، مردم به حقوق شان نخواهد رسید.

>>>   رها شده گان دوباره به جبهات جنگ میروند تا تقویه شوند.دولت وحلقات تباری قبیله باطالب صاحبان کرام همتبار وهم برادراند.

>>>   اساس آذادی طالبان مربوط میشود به معاده صلح بین دولت امریکا و طالبان ،که البته دولت غنی در آن چندان رولی نداشت چون این دولت کدام پرستیز سیاسی در نزد آنها ندارد و. یک حکومت دوسره با اختلافات بمیان آمده با اختلافات سیاسی به پیش برده میشودو. این دولت ناقص ، هیچ نوعی تعهد اخلاقی و احساس وطن دوستی در مقابل مردم بیچاره افغانستان ندارد فقط وفقط چور و چپاول را میدانند تا در فضای ناامنی زر دخیره کنند،واما در مقابل یک تعداد از سودجویان ومغرضان از این حالت استفاده سو میکنند و مردم افغانستان را چه از پشتون ها و تاجک ها و هزاره ها وغیره بنام های مختلف قومی وزبانی ومذهبی به هم میندازند تا بازار خود را گرم نمایند ،توصیه من به صفت یک برادر مسلمان تان اینست که قومگرای وقومپرستی و. زبان پرستی را کنار گزارید همه ما وشما برادران هم دیگر هستیم چه از پشتون و تاجک وهزاره وازبک و. همه گل یک باغ هستیم و. کوشش نکنید مقالات ضد و. نقیض بر ضد یک قوم بر قوم دیگر و. تبصره های مبتذل را هم کنار گزارید ،راه خدا ورسولش پیروی کنید وتقوا را پیشه کنید تا به افتخار زندگی کنید .
عبدالله ریحان

>>>   دیده گر بینابود هرروزروز محشراست جنایت کاران بشری نه تنها سه ملیون افغان را به قتل رسانیده اند در جنگ های اول ودوم جهانی وبعد ازان هرجا که دستشان رسید به قتل عام وکشتار بشریت وانسانها اقدام نمودند ودر هرگوشه ای این کره ای خاکی سیل خون را جاری ساختند واین خون ریزی وکشتار انسانهای مظلوم وبی گناه هنوز هم ادامه دارد پیش چشم اینها را خون گرفته هر از گاهی خداوند توسط کرایسیز ونفاق وطاعون ووبا اینها را تنبیه می نماید ولی متاسفانه بجای این که از بلاهای خداوند پند وانتباه بگیرند شدت وحدت مظالم خودرا چند برابر نموده به تاراج اموال وخون ریزی بیشتر دست می یازند گرچه انسانیت حکم میکند که ما در مبتلا شدن انسانها به این امراض مزمن غم شریکی وهمدردی نمایم وبه مرگ هر انسان از هر کجای دنیا ومربوط به هر دین ومذهب وگرایش سیاسی باشند اظهار نارضاءیتی وهمدردی نمایم ولی خداوند میفرماید< واتقوا فتنة لا تصیبن الذین ظلمو منکم خاصه> بترسید از عذابهای که چون بیاید تنها ظالم های شما را احتوا نمیکند پس سوالی پیدا میشود که گناهی مردم عادی ورعیت بیچاره چه است که خداوند انها را به جرم اینها میگیردبدون شک همین ملت ها هستند که اینها را بزرگ میسازند ولا اقل به مظالم انها سکوت می نمایند البته انچه میرسد حق السکوتی است که نصیب ما میگردد ازین همه چنین نتیجه میگیریم که هنوز دیده ها در افغانستان وجهان بینا نشده تا ازین حوادث وبلا ها پند بگیریم وبخود ایم تا باعث این همه کشتار وخون ریزی در هیچ جای دنیا نگردیم
تبنگچی

>>>   حالا بیشتر می کشند تاباز هم آزاد کنند

>>>   قاتلین ما رها می‌شوند
آنها با لباس زنانه گرفتار می‌شوند وبا پول جیب خرج ولباس پلنگی وجپلی نو رها می‌شوند بدون پیکر فقط مهمانان که استراحت گاه آمده ودوباره میروند آیا اگر طالب پشتون نمی بود چین سخاوتمندانه رها می‌شد
چرا مارا میکشند چون ما نمیکشیم آنها را وهرقدر گذشت نمایم دست بردار نمیشوند
کشتار را در کشور ما یک رواج ساخته است وما عادت کرده ایم بالای قبرهای خود بگیریم وفردا پهلوی دیگری را برده تکرار گریه وبگویم روحت شاد
آیا خسته نشده اید
اگر نکشید طرف احساس نمی کند که شما هم می‌توانند بکشید آنوقت این کشتار خاتمه میاید پس باید فکری به حال خود نموده وجلو این مفت کشی ها را بگیری ملی گرایی بس است طرف تبار گراست نان خود را خودش تنها میخورد ونان ترا نصف می‌کند

باید از این حماقت صرف ونظر کنیم
در غیر آن نابود میشویم اول پیش مرگه ها بعد با فاشیزم رودر رو بجنگیم
در مقابل روس‌ها هم ما با دست خالی جنگیدیم سلاح پاکستان از استان های شرقی وجنوبی پیش نمی آمد همه به استان های جنوبی بود ده استان جنوبی همه امکانات را گرفت
یاد تان رفته کمپ های پناه جویان همه اش پشتونی بود تاجیک‌ها یک کمپ داشتند بنام خراسان وبس بقیه صد ها کمپ پشتون بودند وانجا هم ما مهاجر بودیم حال هم اگر صدا بکشیم مهاجر خطاب مان میکنند
کمی هوشیار باید شد ونان خود را خودمان بخوریم پنجاه در صد دیگر تقویه میشویم
حبیب کوهستانی

>>>   تصمیم اشرف غنی درقبال آزادی 5000 پنچ هزار طالب زندانی مطابق لیست ویا فرمایش سران طالبان اشتباه بزرگ ونابخشودنی است درتاریخ به چند دلیل
1- چی تضمینی وجود دارد که این 5000 نفر دوباره مجهز شده رهبری جنگ را به عهده نگیرند درافغانستان.
2- طالبان یک شاخه یایکپارچه نیستند مشکل است بااین گروه های پراگنده کنار آمد.
3- طالبان مستقیل نیستند که خود تصمیم بگیرند وبه منافع وطن ومردم خود فکر کنند.
4- طالبان شاخه های مختلیف هستند مانند (طالبانی آمرکای،پاکستانی، روسی ،ایرانی ،چیچینی ،عربی وغیره هستند)اگرقرار باشد باطالبان پاکستانی ،آمریکای وعربی صلح کرد آیادیگرایشان قبول خواهد کرد.
5- موضوع خیلی مهم وقابل یادآوری این است که طالبان پشتون دولت فعلی به رهبری اشرف غنی پشتون ومیانجی گر نماینده ویژه آمریکا خلیل زاد پشتون دریک کشوریکه هیچ اکثریت قومی وجود ندارد آیاممکین است که دیگر اقوام نقش نداشته باشد .
باوصف همه طالبان جنایت کاران قرن هستند قاتلین صدها هزار افراد بی گناه این سرزمین هستندرهای این مجرمین جفای بزرگ ونابخشودنی است که دولت فعلی وآمریکا مرتکیب شده است.
"محمد عثمان نیازی)

>>>   می گویند "مربی داری مربا بخور" حالا این کثافت هایی چتلستانی حق پدری هم طلب می کنند. تمام غیرت ما مردم با وایرس عرب و عربیسم نابود شده است. یگانه راه رهایی شکستن این طلسم منحوس است.
آزاده

>>>   گپ راست می گوید چرا خی توافقنامه را امضا کرد امریکا

>>>   غنی در پی تحکیم پایه های فاشیستی قدرت در افغانستان است و تا زمانیکه قدرت های سیاسی و حزبی و تنظیمی غیر پشتون را و نیرو های ملی گرای پشتون ضد فاشیسم را از پا نیفکند سلاح طالب و داعش را از دست نمیدهد و صلحی با طالب در کار نیست.

پس برای از پا در آوردن فاشیسم ارگ باید همه با هم به شمول طالب یک دست عمل کنند در غیر آن این مشکل حد اقل تا انتخابات آمریکا دوام میکند و در صورت امکان تا پنج سال دور دوم غنی اراده یی برای از دست دادن بهانه طالب و داعش در ارگ غنی وجود ندارد.

>>>   طالب جان میدانی طالب یعنی چی وچه زمانی پیداشد
طالب جان قبل ازاشغال افغانستان توسط خودشما هویت مردم افغانستان چه بود؟؟؟؟؟؟؟؟
پس مردم افغانستان دارای فرهنگ وتمدن بودن
واز زمانی که شما کشور را باکمک پاکستان وحمایت مالی عربستان اشغال کردین
ما بی هویت شده ایم وهیچ ارزشی نداریم
طالب جان شما یک گروه نادان وجاهل هستین واکثرا بیسواد
شما اگر عقل وشعور سیاسی داشتین
هیچ وقت هموطنان خود رانمیکشتید
ومیلونها افغان رااواره نمیکردین
و هزاران نفر رانمیکشتید
طالب جان شما زمانی که افغانستان را اشغال کردین به هزاره ها وتاجیک ها رحم نمیکردین وهمه را ازدم تیغ میگذاریندین
طالب جان شما ازکجا پول وسلاح میاوردین
طالب جان چرامدرسه ها وشفاخانه ها وسرک ها وپلها را خراب میکردن
طالب جان شما فقط دستور بادارنتان را اجرا میکردین
چرا با احمدشاه مسعود صلح نکردین آن وقت هیچ خارجی نبود بلکه نیروهایی القاعده وعرب وپاکستان وچچن ها برای شما وعلیه احمدشاه مسعود میجنگیدن

>>>   به گزارش طلوع، محمد الله یکی از این طالبان است که هشت سال پیش در تخار به چنگ نیرو‌های امنیت ملی افتاد.
او می گوید هنگامی که نیروهای امنیت ملی وی را گرفتار کردند، با اعضای خانواده اش، دختر سه ماهه اش را که بیمار بود نزد پزشک می برد.
محمد الله می افزاید که اکنون که به خانه می رود، دخترش و پدرش وفات کردند.
او در بارۀ این که در تخار به چه کاری مشغول بود نمی خواهد چیزی بگوید، اما می افزاید که کارش با طالبان یک "راز" است و نمی خواهد در این بارۀ جزییاتی به دست بدهد.
او می گوید که در برابر نیرو‌های خارجی در افغانستان می جنگید و پس از رهایی نیز وضعیت کشور آینده اش را مشخص خواهد ساخت.

در حدود نهصد زندانی طالبان از زندان‌های حکومت آزاد شدند. رییس‌جمهور فرمان رهایی تا دو هزار زندانی را دو روز پیش صادر کرد.
این زندانیان پس از آنکه یک تعهد نامه را امضا می‌کنند که پس از این به میدان های جنگ بر نخواهند گشت رها می شوند، برای این زندانیان، پنج هزار افغانی پول نقد، لباس و بوت داده می شود.
مسوولان می گویند که تمامی این زندانیان، به جرم طرح ریزی و راه اندازی حمله های انفجاری و انتحاری و همکاری با طالبان گرفتار شده اند، اما اینکه دوباره به میدان های جنگ بر خواهند گشت یا نه روشن نیست.

محمد داوود یک عضو دیگر طالبان می گوید که در برابر نیرو های خارجی جهاد می کردیم به خاطر جهاد برآمده بودیم به خاطر اشغال افغانستان جهاد می کردیم.
محمد رسول، زندانی دیگری است که امروز آزاد شد. او می‌گوید که از کندز گرفتار شده بود پس از شش سال رها شده است، از موتر ی که زندانیان را از بگرام به شهر انتقال میدهد در نیمه راه پایین می‌شود ، با ان که می گوید خویشاوندانش به بردنش آمده اند اما هنگام گفت وگویش با کسانی که به استقبالش آمده اند متوجه می شوییم که آنان خویشاوندان او نیستند و نخستین بار است آنان را میبیند.
محمد رسول گفت: «حالا تازه آزاد شده ام و هوای آزاد را تنفس می کنم هنوز نمی دانم در کشور چی وضعیت است. بعد ببینیم چه می شود.»

به گفته مسوولان در حدود شش هزار طالب در بگرام زندانی هستند، پیش از این بیش از ۵۰۰ طالب از زندان بگرام رها شده است.

>>>   این که طالبان اذادشده به جنگ برمی گردد چیزی تازه نیست یکه واقعیت است سوال ایجا است اشرف غنی چرااین قاتلین خون اشام را بدون کدام تضمین اذاد می کند واین سگ های هار را دوباره به جان مردم رها می کند

>>>   کارش با طالبان چه راز است؟
مردم افغانستان فقیر هستند ،یا سرباز میشوند و در پهلوی دولت می ایستند و با طالبان میجنگند و معاش میگیرند و یا هم با طالب یکجا میشوند و معاش میگیرند وبا دولت میجنگند.
هردو طرف نیز افراد جاسوس در میان یکدیگر دارند که اطلاعات میرسانند و معاش میگیرند.
حتی یگان دقت دو پسر خاله یکی شان رییس امنیت ملی دولت میشوند،مانند معصوم استانکزی و دیگرش در رهبری طالبان قرار میگیرد و بر خلاف دولت میجنگد،مانند شیر محمد استانکزی.
اگر همین کار را کدام تاجک و یا هزاره و ازبک میکرد،حالا دولت به هزار سارنوالی و محکمه او را میکشاند که با طالبان دست دارد و جاسوس طالبان است و خویشاوندان اش در صفوف طالبان میجنگد.
اما برای پشتون ها بی تفاوت است.
دا خو زمونژ دی،پردی حو نه دی.سه فرق کوی چه زمونژ په صفوف کی دی یا دطالبان په صفوف کی.

>>>   جاهل ار در بند باشد یا رها
جاهل است و جاهل است و جاهل است

>>>   طالب و آدم شدن، کار مهال است ای ورور
طالب از آدم شود ، کافر مسلمان میشود.

>>>   گر بمیرد طالبی بر قبر او روید گلی
گر بمیرند طالبان ، دنیا گلستان میشود.

>>>   هیچ کدام ازین ملا صفت ها نه راز دارد نه باز
فقط پول خارجی است که اینها را مست و ملنگ کرده کوه به کوه دره به دره میدواند

اینها آدمگری که ندارد هیچ که حیوان هم به حساب نمی آید اگر حیوان هم بود حداقل اگر باری از دوش کسی برنمیداشت کسی را هم آزار نمیداد
کدام مکتب اینها کمپیوتر خوانده که سهیل شاهین و مجاهدش توییت میکند و اعلامیه میدهد و کمپیوتر نگاری میکند
برو بابا

مردم را سیاه دیدن گاو خیال کردن
کور هم میفامه دلده شور است
اگر یک ساعت اعاشه تان از پاکستان قطع شوه اگر تو خوده طالب گفتی باز بیا هزار برابر جایزه بگیر

داود اندرابی

>>>   طالبان جاهل هستن عقل ندارن
وانها را رهبرانشان فریب میدهند
وانها ازروی سادگی وخوش باوری وندانستن ازسیاست ودنیای امروزی دربرابر نیروهایی دولتی میجنگن
من به عنوان یک شهروند افغانستان خود رامسول میدانم که به طالبان جاهل بگویم شما فریب خورده هستین وکشتن هموطنان خود را جهاد ندانید ویرانی ونابودی کشور را جهاد ندانید
آیا احمدشاه مسعود هم خارجی بود؟؟؟؟؟
برادرکشی جهاد است
مسلمانی یعنی چه
آیا دیگر کشورها مسلمان نیستن
در طول تاریخ جهان کدام گروه اسلامی مثل طالبان بوده
اگر شما دربرابر خارجی ها میجنگن چرا با آنها تفاهم نامه امضا کردین؟؟؟؟
چرا رهبرانتان در پاکستان هستن؟؟؟
اگر واقعا جهاد میکنین به روسیه وچین وهند حمله کنید چون کافرن
اما کشتن افغانستانی ها جهاد نیست بلکه جهل وندانی است
وشماها ازنام اسلام استفاده میکنید تا به مردم حکومت کنین

>>>   معلوم دار است وقتیکه دولت صلح نخواهد باید برود به جنگ زیرا ایا آنها نان خور نیستند

>>>   طبعاً با آزادي طالبان از بندي خانه هاي حكومت تعداد جنگجويان افزايش يافته و مناطق بيشتر را طالبان اشغال ميكنند، و غرب حكومت را مجبور ميسازد تا قدرت را براي طالبان جديدتر تسليم نموده و يگان نَفَر از حكومت فعلي را طالبان در حكومت خود جاي ميدهند، و هم چنان از اعمال سابقه شان زشت خود، خىداري مي نمايند،

>>>   دربدل این کار غنی طالب ها یا امارت اسلانی چی کارکرد آیادوماهه آتش بس کرد؟ یکصد تن از عساکر دولتی را ازاد کردنند؟ ویا اینکه تعادل قومی در زندان بجاآوردنند؟هراتی

>>>   محمد اسلم سلیم
آزادی طالبان از زمان کرزی آغاز شده !
فراموش نکنیم در زمان کرزی حدود 500 طالب را از زندان کندهار تحت پوشش اینکه فرار کردند ، آزاد نمود و چندین بار چنین عمل تکرار شد.
اشرف غنی جرگه مشورتی را بهانه قرار داده و صدها تن تروریست طالب را علنی و مخفی شبانه و روزانه از زندانها رها میکند و به هیچکس جواب پس نمی دهد.
اینها فقط میخواهند صفوف طالبان را تقویت کنند،
چه تضمینی وجود دارد که غنی از این تروریست ها علیه مخالفینش استفاده نه میکند.

>>>   طالب با امارت خود ساخته اش از جانب ای اس ای پاکستان دشمن افغانستان در زمانی از راه سرحد اسپین بولدک قندهار با تانک و توپ و سلاح مدرن پیشرفته با اسران و ملیشای نظامی پاکستان وارد خاک ما گردیدند و جنگ را اغاز کردند که در حکومت مجاهدین یکنفر خارجی و امریکایی وجود نداشت و زمانی که قسمت اعظم خاک ما را تحت اشغال شان در اوردند جنایاتی را در محضر عام مردم انجام دادند که در تاریخ جهان چنین چیزی را انجام نداده بودند و نخواهند داد نام طالبان اله دست پاکستان اسلامی اما عمل شان از کفار بدتر است در زمان اشغال از سنگ هایقیمتی تا ریشه درخت های پسته و بادام وحیوانات قاطر و گاو های شیری انتقال ان به پاکستان از راه سرک کابل تورخم بردند و داخل خاک پاکستان کردند تاک های انگور شمالی را اتش زدند و سوختاندند اثار تاریخی کشور ما را تا جاییکه انتقال داده میشد به پاکستان انتقال دادند و اگر ممکن نبود به انتقال ان انرا ویران کردند مانند بت های سنگی در ولایت بامیان که بواسط مین انها را تخریب کردند طالبان نوکران و جاسوسان ای اس ای پاکستان هویت کذب شان در زمان اشغال کشور ما چهره اصلی انها را مردم شناختند دیگر به الفاظ دروغین انها کسی فریب نمیخورد که بگویند ما افراد پادشاه سابق هستیم و یا بگویند حکومت اسلامی میخواهیم نقاب از چهره کاذب انها بزمین افتیده مردمان کشور ما طالبان را جاسوسان پاکستان و اله دست انکشور غلامان اجنبی دشمنان کشور و مردم خود دانسته نه امارت ونه حکومت و نه انها را در راس قدرت دولت قبول ندارند علیه انها مبارزه کرده و میکنند چون طالبان یک نام کاذب و چهره کاذب ریش های ساختگی و لنگی و حمامه های فریبنده و استفاده نا جایز از نام اسلامو ملا و مولوی بخاطر گرفتن قدرت در تلاش و جنگ در کشور ما به کمک مالی و نظامی و تسهیلاتی همراه با ترورستان خارجی و پلان و رهبری از جانب نظامیان و استخبارات پاکستان و دخالت مستقیم افسران و جنرالان پاکستان جنگ را در کشور ما پیش میبرند .

>>>   نبیل: ۲۸۰ عامل انتحاری در لیست آزادی طالبان

>>>   غنی برای بقا حاضر است تا دخترش و خانمش را هم معامله کند اگر کسی شک دارد دا گز و دا میدان بیایید تضمین بقای غنی را در قدرت بکنید و زن و دختر ببرید.....

>>>   تبادله اسرا بین حکومت و طالبان یک اقدام نیک بودم مردم افغانستان از ان حمایت قاطع میکنند
کمالپوری ازهالند

>>>   ......بر غنی دشمن ملت افغان و دوست و کاسه لیس امریکا و پاکستان.
افغان

>>>   تاپشتون عضوی بازی سیاسی در کشور است ، بلاهت و هلاکت و تباهی است این مصیبت یک راهکار دارد و آن اینه که همۀ اقوام قبایل غیر پشتون دست در دست هم داده قدرت سیاسی و نظامی را به طور کلی از دست پشتون ها خارج نمایند آنگاه انتظار رشد و پیشرفت و ... دور از انتظار نخواهند بود و غیر پشتون ها واقعاً ننگ تان باد شما ها اینقدر فهم و شعور ندارید که این مسئله درک کنید و بدنبال آن یک گام جمعی برای آبادی کشور بر دارید ؟

>>>   در نوکری و پابوسی غنی احمدزی کوچی این مغز متعفن قرن 21 هیچ شکی وجود ندارد ، ولی این ناصالح غلام بچه درباری و چای دار باشی ارگ و سخنگویان لافوک غنی فاشیست چی گفننی دارند به مردم و فامیل های نیرو های قهرمان امنیتی ما که جان های شیرین خود را بخاطر دوام این حکومت مافیایی ، فاسد ، بشدت تک قومی و بیکاره فدا کردند ، دارند ؟ واقعآ مه جان مردم بخاطر خوشنودی باداران غنی و صالح هیچ ارزشی نداشته است.
کوه کن

>>>   .....همراي دزد ها غر ها ادم كش ها تروريستها پشتيبان شان است انقدر به انها مهربان است يك هدف شان خطا نميره.

>>>   تا دیروز آزادی آنس حقانی برای اشرف غنی "خط سرخ" بود، و گفته بودم که اشرف غنی جرات اینرا ندارد که در مقابل باداران امریکایی‌اش نه بگوید. او یک مزدور است و مزدور خواهد بود. آقای امر الله صالح، اشرف غنی زود یا دیر نامت را کشمش میگزارد اینرا مطمین باش.

>>>   نوكر شايد كرامت خوبتر نزد امريكائي ها و غربي ها داشته باشد، غني دلاك كدام سر خمي بزرگتر دارد و صفت نوكر بلي صاحب را دارد، خداوند همين طالب را قدرت دهد تا اين بي عزت را روانه امريكا نمايند، در غير آن تعداد مرده گاوان ارگ بيشتر شده ميروند.

>>>   رهایی رهبران شبکه‌‌های تروریستی و برادران ناراضی به بهانه صلح هیچگونه توجیهی ندارد. اگر فکر می‌کنند با ردیف‌شدن سیاستمداران و روسای قوای سه‌گانه بار گناه و اشتباه خویش را کم می‌کنند؛ در اشتباه محض هستند. این‌ها باید به روند قضایی کشور سپرده می‌شدند تا حداقل ۱. روحیه سربازان و نظامیان کشور حفظ می‌شد و ۲. داغ دل مردمان رنجدیده و ستمدیده این ملک تسلی می‌شد. اما انگار در این برهه معاملات پیدا و پنهان با آمریکا و با آی_اس-آی و با گروه‌های تروریستی مخالف کشور ارزشی بیشتر از موارد فوق دارد.
ما مردم چه‌قدر ناتوانیم که نمی‌توانیم حتی جریان باج‌دهی یکطرفه حکومت خویش را به پرسش گیریم و حداقل واهمه پاسخ‌گویی را در دلشان بیفکنیم. اما خداوند آگاه است و آه مردم دامنشان را می‌گیرد.
صارمه افضلی

>>>   ‏رازق احمدیان‏
مگر رهایی (انس حقانی) خط قرمز رئیس جمهور غنی و از صلاحیت های محاکم عدلی و قضایی کشور نبود؟!
چگونه شد که این خط قرمز شکسته و صلاحیت های قانونی محاکم عدلی و قضایی کشور نیز؛ نادیده گرفته شده است؟!
متاسفانه رئیس جمهور غنی، برای ماندن در قدرت، خطوط قرمز و فیصله های قضایی کشور را نادیده گرفته و غرور نیروهای استخباراتی و امنیتی افغانستان را شکسته است.
ظاهراً رئیس جمهور غنی، بدون در نظر گرفتن منافع ملی و استراتژیک افغانستان، به وعده های داده شده از سوی قدرت های خارجی؛ دل خوش کرده است و با این تصمیم عجولانه؛ مرتکب خطای بزرگ سیاسی و خیانت ملی شده است!
ولی سئوال اینجاست که: چرا دستگاه عدلی و قضایی افغانستان از فیصله های محاکم خویش در مورد (انس حقانی) دفاع نمی کند و از دخالت ( اشرف غنی) در امور عدلی و قضایی کشور جلو گیری نمی کنند؟!

>>>   رهایی آدمکشان ازطرف خائنین تروریست دوست، نباید تعجب انگیز باشد. مگر این رها نمودنها سخن از ویژه گیهای حکومت های کرزی، وغنی ندارد؟.
نصیر

>>>   حقانی ، قاتل ملت به خاطر انسانیت رها می گردد ، اما زمان احمدی بامیانی به جرم نوشتن یک مقاله به ۱۸ سال زندان محکوم و در بند است.
فرمولی

>>>   رهایی زندانی های شبکه های ترورستی توسط حکومت اشرف غنی فاسد وترورست توهین به خون شهدای نیروی های امنیتی وملت افغانستان میباشد.
هارون
افغان

>>>   قاتل مردم را هیج کس بخشیده نمیتواند. حق العبد مربوط به اولیای مقتول است و حق الله مربوط بخدا است. زلمی خلیل زاد نمایند مردم و خدا نیست که فرمان آزادی قاتلین طالب را از محبس صادر کند. زلمی و اشرف غنی مزدور امریکا میباشند. اگر امریکا ادعای خدایی دارد و از طرف زلمی خلیل زاد و غنی احمدزی به جای خدا قبول شده است و خدای این دو جاسوس امریکاست آنها بفرمان امریکا میتوانند همه تروریستان و قاتلان را آزاد کنند. به این حساب خدا و مردم حقی ندارند حق با امریکاست که بیش از چهل سال که مردم افغانستان را بدست تروریستان خود و عساکر خود میکشد.

>>>   عجب صلع ناعادلانه طالبان مردم رامیکشند ولی درمقابل زندانیانشان آزاد میشود اگر خلیلزاد بدون مراجعه به مردم صلع مصلعتی باطالبان را به پیش ببرد این صلع نخواهد بود بلکه جنگ های شدید تری را درقبال خواهد داشت واز جانب دیگر آزادی زندانیان طالب دادن امتیاز وتشویق آنها به ادامه کشت وکشتار خواهد بود وبس.
Schkeb Rassa

>>>   طبعاً با آزادي طالبان از بندي خانه هاي حكومت تعداد جنگجويان افزايش يافته و مناطق بيشتر را طالبان اشغال ميكنند، و غرب حكومت را مجبور ميسازد تا قدرت را براي طالبان جديدتر تسليم نموده و يگان نَفَر از حكومت فعلي را طالبان در حكومت خود جاي ميدهند، و هم چنان از اعمال سابقه شان زشت خود، خىداري مي نمايند،
>>>   :زندانیان طالب آزاد شود غذای روزانه شان بدیگه زندانیان بدهد
جاغوری

>>>   کسی که با آزادی زندانیان طالبان موافق است حتما با دستگیری آنان نیز مخالف است. بنابراین دولت وقتی طالبان خونریز را از زندان آزاد می کنند نیروی ارتش را برای دستگیری آنان به زحمت نیاندازند. از اول آنان را زندانی نکنند تا مجبور نشوند که دوباره آنان را آزاد کنند. جوانان کشور نباید برا دستگیر طالبان جان شیرین شان را از دست بدهند.

>>>   ولی با کشتن و حذف فیزیکی طالب و هر منتقد و مخالف دیگری هم صلح و ثبات به کشور باز نشگشته و یا آرامش و امنیتی بدست نخواهد آمد. تنها راه حلّ فقط دعوت طالبت و مخالفین و منتقدین به فعالیت مسالمت آمیز سیاسی است که در آن انتخابات و رای آزاد میزان و تعیین کننده است. تا بدینوسیله خشونتها از کشور رخت بر بربسته و جامعه به ثبات سیاسی رسیده و براه روند رشد سیاسی مسالمت آمیز و اصلاحات افتاده و مسیر طبیعی و آزاد و پایدار خود را طی کند. در غیر اینصورت خشونت و بدنبال آن فقر و عقبماندگی در افغانستان و دیگر کشورهای مسلمان ابدی و ویران کننده خواهد ماند. پیروز باد مردم افغانستان.پیروز باد صلح و دوستی.

>>>   مردم افغانستان اتحاد ندارن این طالبانم از کشورها خارجی پول میگیره با ایجاد نا امنی باعث عقب ماندگی و بدبختی مردم افغانستان می شود کاش سطح سواد مردم افغانستان بالاتر بود
آمریکا به ژاپن و کره جنوبی هم لشکر کشید هنوزم باهاشون همکاری امنیتی داره ببینین چقد پیشرفت کردن تنها راه نجات افغانستان افزایش سطح سواد و اطلاعات مردم افغانستان است
یه ایرانی نگران کشور همسایه

>>>   تاریخ ظهور قبیله اوغان پختون مهاجر پشتونستان به سرزمین زیبا خراسان باید اسماعیل یون ، خانم ارین یون ، طاقت ...،کمال ناصر اصولی کوچی و ستار سادات ملتانی بخوانند.
ظهور قبیله بنام افغان « پشتون » به علت خشکسالی طولانی در اطراف کوه های سلیمان در ( سال 1018 هجری , قمری ) , به دستور شاه عباس صفویی به سیستان در اطراف تالاب هامون هرمند سرزمین آبرفتی مسکن گزین شده اند و از اولاد شان در مقابل بقایای شاه طهماسب « شیعه دوازده امامی » نوکر به خدمت پاس بانی میگرفت. کوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از سر زمین آبایی افغانان محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان از قبایل هندی الا صل ملتانی نام برده است و از توابع ایالت سند و از اجزاء پاکستان کنونی می باشد. در یا داشتهای تاریخی بعضی از نویسنده گان انگلیسی منجمله ( جنرال ادوارد فلینستون ) مولف کتاب افغانان نماینده انگلیس در در باره شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نیشن با تفصیل آن در اطراف کوه سلیمان , خیبر پشتخوا و وپیش وژوب سرزمین آبایی افغانان می باشد و ذکر گرده است.
سید محمد یعقوب هروی در تاریخ نامه ی هرات، نیز این واقعیت را می نویسد زیستگاه اوغان« افغان » یکی از ولایات مکران بوده است. شهر مستنگ شامل دهات بسیاری بوده است چنانکه در حاشیهء کتاب تاریخنامه ی هرات هم ذکر شده است که: شهر مستنگ یا مستنج را استخری و مقدسی هر دو در آثار خود اسم برده اند.
وقتی تاریخ خراسان قدیم (افغانستان امروزی) را بررسی نماییم طایفه ی افغان و کشوری به نام افغانستان در تاریخ و جغرافیای کشور ما موجود نیست و مردم ما که امروز برخلاف صریح اسناد تاریخی افغان نامیده می شود هیچ گونه تعلقی به افغانستان دیروزی و مردم آن سرزمین که اوغان=افغانها بوده اند، ندارد.
ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.
مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.
دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.».ونیز در عصر 21 در مورد واژه افغان آصف ورد ک ژورنالیست کهنه کار ، عزیز الله استانکزی و یونس فکور تحلیگر سیاسی واژه افغان بنام قوم افغان یا پختون در اوار تاریخ است.
هموطنان آگاه قلم بدست افغان تنها نام یک قوم از اقوام افغانستان امروز اینها بنام ها ی درانی و غلجائی ( غلزائی) است و افغانها نام ها تاریخ و فرهنگ و استوره یکسان در سرزمین امروز بنا م افغانستان ندارند بلکه بر ضد ان هستند و تلاش دارند هویت تک قومی خود را بر‌دیگر اقوام تحمیل میکنند. آنها بتنهایی در افغانستان حکومت تک قومی دارند و دیگر اقوام را در معادله قدرت راه نمی‌دهند.
داشتن دوکتورای غنی فقط تفرقه بهتر و سیستماتیک تر بین تمام اقوام شریف سرزمین مان و جایگزین کردن فاشیست های قبیله و کوچی های متعصب بجای آزادیخواهان نو اندیش را به ارمغان آورد .
عزیزان اقوام مختلف با سیاست های متفاوت باید بکوشند در اطراف واژه های وحدت و همدلی که یگانه راه نجات از دست متعصبان فاشیست و سران به قدرت رسیده پوشالی طاغوتی است جمع شده و با وحدت و همدلی تمام برای ساختن سرزمینی آزاد و مستقل و متکی بخود و دور از فاشیست های زمان بکوشند .
تاجیک گرسنبل است
افغان بلبل است
هزاره شاخ گل است
ازبیک خوگل است
پشه ای ساقه است
ترکمن خودل است
هرکس گوید همه افغان است
نادان , جاهل و بی ایمان است
منابع و ما خذ :
1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 -- میر محمدصدیق فرهنگ ، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص 6
5 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
6 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 . 7- افغان ( گزارش سلطنت کابل ) , مونت اسوارت افنستون , ترجمه محمد آصف فکرت 1376. 8- اقوام کوچی مجموع مقالات به کوشش حسن پاپلی یزدی 1372 .
9—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات

>>>   محمد اکرام اندیشمند
معمولاً در مذاکرات صلح میان طرف های جنگ، آزادی اسیران و زندانیان، بخشی از نتایج مذاکرات است. اما در افغانستان آزادی زندانی های طالبان پیش شرط مذاکرات آن هم نه میان دولت و طالبان، بلکه میان امریکا و طالبان شمرده می شود.
در تمام جنگ ها، زندانی ها و اسیران در دو حالت رها می شوند:
1- اگر یک طرف شکست بخورد
2 - اگر مذاکرات صلح میان طرفین به نتیجه و توافق بینجامد
اما زندانی های طالب بیرون از این دو قاعده رها می شوند، در حالی که، نه تضمینی برای عدم بازگشت آن ها به جنگ وجود دارد و نه تضمینی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و توافق برای صلح.
اینکه میان خلیلزاد افغان - امریکایی و امریکایی های دیگر، جنرال باجوه و آی اِس آی و طالبان چه توافقاتی بر سر توافق قطر وجود دارد که به جای دولت افغانستان، زلمی خلیلزاد به آزادی طالبان زندانی نزد این دولت قبل از آغاز مذاکره متعهد می شود، نمیدانم. شما اگر می دانید، بگوئید.

>>>   نظام الدین غیاثی
خراسانی حکومت های گماشته شده و مزدور گوش به فرمان ارباب هستند . هرچه که ارباب انها تصمیم بگیرند و بدور از چشم مزدوران شان هم باشد اجرا میگردد وضرورت به اعلان نتایج مذاکرات ندارند و خود را مکلف نمیدانند که دولت و مردم افغانستان را درجریان بگذارند ویا از نتایج ان به دولت افغانستان گزارش دهند .
نتایج معلوم است طالبان تروریست را بقدرت می رسانند دیگران مهره های سوخته اند وتاریخ شان گذشته است .

>>>   Mohammad Ashraf Sharif
اینکه از ابتدا دولت را در حاشیه گزاشتند و مذاکرات بین امریکا و طالب به پیشرفت و حتا با مضای توافقنامه دست یا فتند همین خودش بذات خود یک توطیه بود حال مردم و دولت در مقابل یک عمل انجام شده قرار دارند نه می‌توانند که از رهایی زندانیها جلوگیری کنند و یا گفتگو با طالبان را به پیش ببرند هر دو در دست خلیلزاد و امریکاست .

>>>   Hashimi Agha
شهر خربوزه است خلیل زاد پروژه خویش را پیش می برد تا پول های هنگفت را بگیرد وهمچنان به نفع ارباب خود خدمت کند
وای بحال او انسان که توسط طالب و در دفاع از نظام کشته میشود

>>>   Ehsan Salam
همین قدر می دانم که مقام های افغانستان تا نوک بینی دروغ می گویند. پیشاپیش می دانستند که چنین تضمینی را امریکا به طالبان داده است. اما در باطن با آن موافقت کردند.

>>>   Mobashir Amini
این جا دولت واقعی جود ندارد برای امریکا طالبان و دولت افغانستان دو ابزار برای تامین منافع امریکا است هرکدام بیشتر و سریع تر آنها را به هدف نزدیک کند به آن بیشتر توجه و اهمیت میدهند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است