غرق کردن مهاجران در توافق سیاسی ایران افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۷    ۱۳۹۹/۳/۱۳ کد خبر: 163618 منبع: پرینت

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، درباره "به رودخانه انداختن مهاجران افغان" می‌گوید به دنبال سفر معاون این وزارتخانه به کابل، "با مقام‌های افغانستان به توافقاتی دست پیدا کردیم".
موسوی در نشست خبری خود گفت "قرار شد که اگر آنها سوء‌تفاهم و یا مدرک در ارتباط با اتفاق رخ داده در مورد اتباع افغانی در منطقه هریرود داشتند، بفرستند تا جمهوری اسلامی آن را بررسی کند".

به گزارش بی بی سی، ماه گذشته به نقل از برخی مقامات افغانستان و شاهدان گفته شده بود که مرزبانان ایرانی پس از شکنجه ۴۶ مسافر افغان، آنها را در روز ۱۲ ثور ۱۳۹۹ وادار به پریدن به داخل رودخانه کردند. محمد حمید طهماسی، رییس هیات حقیقت‌یابی که دولت افغانستان تعیین کرده در بررسی اولیه گفته بود یافته‌های اولیه از غرق شدن ۱۲ نفر و ناپدید شدن ۱۷ نفر دیگر حکایت دارد. اما ایران این اتهام را "قویا" تکذیب کرده است.
بعدتر، وزارت خارجه افغانستان ۲۹ ماه ثور اعلام کرد که کمیساران مرزی افغانستان و ایران تحقیق خود را درباره "به رودخانه انداختن مهاجرین افغان توسط مرزبانان ایرانی"، بر اساس موافقت‌نامه سال ۱۳۳۵ انجام داده ولی هیات ایرانی اسناد، شواهد و مدارک طرف افغانستان را قبول نکرده‌اند.
پس از عدم توافق اولیه، یک هیأت بلندپایه ایرانی برای بررسی حادثه غرق شدن مهاجران افغان (سه شنبه ۶ جوزا) به کابل رفت.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره نتایج آن سفر گفته "روابط ایران و افغانستان اهمیت زیادی دارد و جا داشت هیاتی عالی‌رتبه به افغانستان سفر کند. این هیات به کابل رفت و با گروه‌های سیاسی و غیرسیاسی دیدار کرد و به توافقاتی هم دست یافتند".
او گفت "طرف افغانستانی اسنادی در مورد مسئله مرزی ارائه داد که گفته‌ایم آن را بررسی خواهیم کرد که نتیجه را هم به طرف افغانستانی و هم مردم دو کشور ارایه خواهیم داد".

ریاست هیأت ایرانی را در سفر به کابل محسن بهاروند، معاون حقوقی و امور بین‌الملل بر عهده داشت. او گفته بود قرار است افغانستان مصاحبه‌هایی را با جان به در بردگان حادثه انجام داده، در اختیار ایران بگذارد.
محسن بهاروند گفته بود با افغانستان "اختلاف نظر جدی نداریم" و وعده داده بود "اگر از نظر ما مشخص شد که مدرک دال بر تخلف است، ما آن را به مراجع مربوطه خواهیم سپرد."
اما اکنون عباس موسوی بار دیگر با تکرار نتایج بررسی این حادثه از سوی ایران تاکید کرده که "این اتفاق ناگوار در خاک ایران رخ نداده است و نیروهای مرزبانی ایران در آن دخالتی نداشته‌اند".

مقامات افغانستان هنوز به این اظهارات واکنشی نشان نداده‌اند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
توافق سیاسی
غرق مهاجران
نظرات بینندگان:

>>>   برادران گرامي
وقت تانرا ضايع نكنيد، در هيچ مورد، حتي تروريستي دولت افغانستان شواهد معتبر ندارد. همه از قول من و تو بدون إسناد حرف مي نزند.
احمدي

>>>   خبرگزاری ملکه انگلیس یعنی بی بی سی سابقه بسیار طولانی در ضدیت ومخالفت باجمهوری اسلامی ایران وهمچنین با افغانستان دارد.شبکه عظیم پروپاگاند وتبلیغات منفی که از اختلاف میان دو همسایه یعنی افغانستان وایران سود کلان میبرد واین سود بدست امده را بین شرکا وبادار خود یعنی صهیونیستها وامپریالیستهای امریکایی تقسیم میکند.وقتی درشفاخانه های ایران مهاجر هموطن ما که بر اثر کرونا بستری شده همچون سایر ایرانیها رایگان درمان میشود چه دلیلی دارد که بخواهد یک همچین جنایت مهلکی را مرتکب شود.قدرت نظامی ایران درحدی است که سربازان کماندو انگلیسی وامریکایی را که از حد خود تجاوز کرده و وارد ابهای ایران میشوند دستگیر وبندی میکند که حتا عکس سربازان امریکایی که خود را خیس کرده اند موجود است چگونه است که از پس چند مهاجر بی سلاح وبیجا برنیاید واگر غیر قانونی وارد مرز ایران شوند انها را به رودخانه بیندازد؟؟؟.این گپهای توطیه امیز ودروغ بوسیله کسانی زده میشود که درسوریه وعراق مزدورانشان از ایران وفاطمیون افغانستان ضربه خورده اند.دیپلماسی ضعیف ومنفعل وزارت خارجه ایران در ابتدای این جریان محکم ناایستاد وهیئت تحقیق وتفحص به افغانستان نفرستاد واز این تهمت دفاع نکرد وعاملان اصلی این جنایت را به مردم افغانستان وایران وجامعه جهانی نشناساند وحال که تبلیغات دشمنان نتیجه داده تکذیب ویا فرستادن هئیت انهم دیر کار را سخت کرده.کار درست این بود که درزمان مناسب واقدام فوری باید جلوی این تهمت گرفته میشد.سفارت جمهوری اسلامی درافغانستان هم در این خصوص کوتاهی کرده.هدف دشمن برهم زدن ارامش وایجاد کینه ونفرت است ودشمن شناسی امروز حتا از نان شب برای وطنداران ما ومردم ایران مهمتر است .جای دشمن غدار وستم پیشه یعنی انگلیس خبیث وامریکای غارتگر وسلطه جو با کشور دوست وبرادر وهمزبان وهم کیش عوض نشود.//
داکتر عبدالرب اچک زی-مدیکال پرکتیشنرMD

>>>   شایعه درست نکنید. دشمنان اسلام سعی می کنند که بین دو ملت ایران و افغانستان تفرقه بیندازند

>>>   ایران نمی پذیرد.

>>>   دروغ جالبی است که دولتها را درگیر کرده ، هر کس دو کلاس سواد داشته باشد و بداند حریر رود به ایران و مرز ایران راه ندارد متوجه میشود که داستان از پایه ساختگی است

>>>   واقعا دولت افغانستان مدرک معتبر نداردافغانستان وقت یک نیروی اردوو ارتش درشفاخانه حمله مکند مردم بی گناه وزن باردار میکشدبعدا دولت تمام مدارک این سرباز اردو را معدوم مکندحتی جنازه بعد استیر اندازی ندید فورا گمشده

>>>   دولت ایران از غرق شدن این پناهندگان ابراز تأسف میکند.
زیرا از آنها میشد در جنگ سوریه استفاده کرد و اجساد آنها را در بهشت زهرا دفن کرد.

>>>   دولت افغانستان مستقل نیست هر چرند و دروغی که انگلیس طبق منافعش جعل کند به آن دامن میزند.
امینی قم

>>>   غیر قانونی نیایید ایران لطفا

>>>   دکتر عبدالرب جان دمت گرم حداقل دانستم در بین شما حداقل برخی انسان های با انصاف وجود دارند که از تهمت و دروغ و شایعه افکنی مانع میشوند.
اجداد پدری بنده اصالتا از هرات بودند اما من تبعه ایران هستم.
امیرحسین کاظمی مشهد

>>>   مصلحت نیست که ازپرده برون افتد راز


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است