ایاز نیازی، روحانی نزدیک به حکومت کشته شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۶:۵۵    ۱۳۹۹/۳/۱۴ کد خبر: 163632 منبع: پرینت

وزارت داخله تایید کرده است که در اثر یک حمله در داخل مسجد وزیر اکبر خان، ایاز نیازی، ملا امام این مسجد که از روحانیون نزدیک به حکومت محسوب می‌شد کشته شده است.
طارق آرین سخنگوی وزارت داخله گفت که مولوی نیازی که در رویداد شام روز سه شنبه، به وقت محلی مجروح شده بود، در گذشته است. او پیشتر از جراحت سه غیرنظامی در این حمله خبرداده بود. وی همچنین پیشتر گفته بود این حمله انتحاری بوده است. اکنون اما مقامات گفته اند که این حادثه بر اثر جاسازی مواد منفجره صورت گرفته است.

مسجد جامع وزیر محمد اکبر خان در قلب منطقه دیپلمات نشین کابل و در فاصله چند صد متری ارگ ریاست جمهوری و قصر سپیدار به ترتیب محل کار رییس جمهوری و رییس شورای عالی مصاحله قرار دارد.
ریاست جمهوری افغانستان حمله کشتن ایاز نیازی را محکوم کرده است و تا کنون شماری از مقامات دولت افغانستان در صفحات فیسبوک و توییتر خود درگذشته او را ضایعه جبران ناپذیر خوانده اند.
طالبان نیز در اعلامیه‌ای این حمله را محکوم کرده است.

ایاز نیازی کی بود؟
به گزارش بی بی سی، محمد ایاز نیازی در سال ۱۳۴۳ خورشیدی در شهر یمگان از توابع بدخشان زاده شد. او پس از پایان دوره‌ی مدرسه ابتدایی در زادگاه خود برای فراگیری علوم اسلامی، راهی پاکستان شد و در دارالعلوم مرکزی دارالقراء پیشاور در بخش علوم شرعی و قرائت درس خواند.
آقای نیازی بعد راهی دانشگاه الازهر مصر شد و در آنجا در بخش اقتصاد اسلامی آموزش دید. او ماستری (فوق لیسانس) خود را در بخش اقتصاد اسلامی از همین دانشگاه بدست آورد و سپس در بخش روابط بین المللی از دیدگاه فقه اسلامی، سند دکترای گرفت.

آقای نیازی بر علاوه اینکه خطیب مسجد جامعه وزیر اکبر خان، مهمترین مسجد از نظر جایگاه مذهبی - سیاسی در میان مساجد افغانستان بود ، از چند سال به این سو در دانشکده شرعیات دانشگاه کابل درس میداد.
وی از جمله چهره های مذهبی بحث برانگیز بود که از گروه طالبان و حملات داعش انتقاد می کرد و در عین حال حضور و حملات نیروهای خارجی برمواضح ملکی (غیرنظامی) را در خطابه های خود به باد انتقاد می‌گرفت. این روحانی مذهبی از همین رو در میان برخی مردم به ویژه روشنفکران مذهبی- شهری از طرفدارانی برخوردار بود.

ایاز نیازی در عین حال در برخی موارد از جمله کشته شدن بانو فرخنده پنج‌سال پیش در شهر کابل ، موضع‌گیری هایی داشت که مورد انتقاد فعالان جامعه مدنی و کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفت.
او یکبار در واکنش به دستگیری متهمان قتل فرخنده از سوی پولیس گفته بود که مردم مکلف نیستند از کسی بپرسند که چه کنند وقتی فردی به مقدسات (قرآن) آنها را اهانت می کند. آقای نیازی به نهادهای عدلی هشدار داده بود که در صورت دستگیری متهمان مردم دست به قیام خواهند زد.
اگر چه ایاز نیازی بعد از روشن شدن ابعاد شخصیت فرخنده، واکنش گسترده کاربران شبکه های اجتماعی و خشم جامعه مدنی در افغانستان اظهارات خود را تحریف شده خواند و شخصا برای عذرخواهی به منزل فرخنده رفت اما این اظهارات وی بسیاری از طرفدارانش را از او منزجر ساخت.

مسجد وزیر اکبرخان از نظر تاریخی دارای جایگاه ویژه است و به لحاظ موقعیت هر از گاهی محل تجمع مقامات بلند پایه دولتی می‌باشد. این مسجد در ماه های اخیر به خاطر شیوع بیماری کرونا بروی نمازگذاران بسته بود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نیازی
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   Mesbah Herati
( شهيد مسجد جامع وزير اكبر خان )
من استادنيازي شهيد والا مقام را از نزديك مي شناختم ، فردي وارسته ، دانشمند منطقي و عقل گرا ، و وحدت جو و دعوت گر ، به دست سيه روزاني به شهادت رسيد ، كه انها اين لكه سياه بي ديني را براي هميشه از ان خودكردند . يقينا شهادت اين عالم وارسته سبب بيداري ملت مظلوم ما خواهد شد و چهره نفاق و مزدوري مسلمانان قلابي و ظاهري و جاهلان مسلمان نما را بيشتر از پيش اشكار خواهد كرد .
من از روزيكه سخنراني اين شهيد ارجمند را راجع به فضيلت امام حسين و مقام اهل بيت نبي اكرم شنيدم ناگهان برخودلرزيدم با خود گفتم ؛ جاهلان مزدور و أربابان شان ، شنيدن چنين سخني را از هيچ كس توقع ندارند .
همچنانكه ؛ از ان طرف ديگر ، هم به تجربه ثابت شده هرگا انها سخني از كسي در زندگي مسالمت اميز اصحاب پيامبر را باهم ، شنيدند، گويندگان سخن را از ولايت و دوستي امير المؤمنين محروم قلمداد نمودند .
گوئيا كه گروهي از مسلمانان نفاق انديش و متحجر و دوكانداران دين ، و مزد بگيران سران متعصبين ، متاع خود را در بازار توحيد و وحدت مسلمانان كساد ميبينيد!

>>>   Ali Khorasani
انا لله و انا الیه راجعون
دکتر ایاز نیازی عالم روشن ضمیر آگه به مسائل روز و از خوبان کشورم بود، او از هرگونه افراط و تفریط دور بود، قطعا او را به جرم میانه روی تند روان افراطی از جامعه مادگرفتند، بدون شک نبون چنین عالم و دانشمند رخنه در دین و جایش برای همیشه خالی خواهد بود، آیا از خود پرسیده ئیم این چه تفکریست وچه آئین است که از عالم تا محصیل، از دکان دار تا کارگر، از کودک تا نوجوان، از زن تا مرد، از مکتب تا مسجد، از دانشگاه تا زایشگاه انسانها در دست شان امان نیست، اگر مسلمانند چرا به مسلمانان و حتی عالمان دین نیز رحم نمی کنند!؟
ملت که وجدانش بیدار نشود خوبانش در امان نخواهد بود و امنیت گم شده ترین واژه برای آن مردم خواهد شد.
شهادت این بزرگ مرد روشن ضمیر را به کافه امت اسلامی بویژه خوبان کشورم تسلیت عرض میکنم.
روح بلندش شاد و یادش گرامی باد
خراسانی.

>>>   Shoja Mohseni
پروفيسور دكتر اياز نيازي؛ نماينده و نماد گفتمان اعتدال در ميان بخش مسلط جامعه روحانيت افغانستان بود. او به عنوان يك عالم غير دولتي و غير وابسته، موثر ترين و روشن ترين مواضع را در برابر افراطيت داشت. نيازي، سرمايه بزرگ ملي و فقهي بود كه توانسته بود جاي پايي براي مكتب اعتدال الازهر در برابر مكتب تندرو ديوبند ايجاد كند و جريان سلطه فتوا و ورود فكر فقهي از پاكستان به افغانستان را با چالش روبرو كند. در دو سه جلسه اي كه با وي در مسجد وزيراكبر خان داشتيم از دولت به خاطر نداشتن استراتژي مبارزه فكري با افراطيت و از علما به خاطر مواضع انفعالي شان در برابر جريان افراط گلايه داشت.
جنايت امروز نشان داد كه قرار است همه نمايندگان و چهره هاي درشت و برجسته گفتمان درون دينيِ رقيبِ افراطيت ( گفتمان اعتدالي الازهر ) از ميان برده شوند تا فكر افراطي سلفيت جهادي با كمترين نقد رقباي درون ديني خود روبرو نشود و بتواند جولان بيشتر بدهد. ممكن است در جنايت حذف دكتر نيازي، هندسه اي از مناسبات قدرت، افراطيت و انگاره هاي تباري كسب مناصب روحاني و زعامت ديني دخيل باشد.

>>>   Habib Kohistani
بجای تسلیت حرکت کنیم ودر صدد انتقام شویم تا دشمن هم بداند که ما گوسفند نیستیم
قتل های زنجیره یی توسط اوغان وتسلیت های زنجیره یی غیر اوغان
فاشیزم اوغانی در لباس طالب داعش القاعده. الپاییده والساییده والارگیه ما را پی ام نابود می‌کند وما هم چپ وراست تسلیت گویی می‌کنیم وفردا یادمان می‌رود ولی فاشیزم اوغانی لست خودرا شماره وار تطبیق می‌کند وهیچ شماره فراموش شان نمی‌شود ویا پایین وبالا شود
داکتر ایاز نیازی بدخشانی شماره امروز بود وشمارا فردا معلوم نیست که کدام بزرگوار بی خبر دیگر باشد که به قربان گاه برود وما تسلیت گویی را آغاز نموده صفحه ها را پر کنیم
بیایید برای خدا تا تسلیت بجویم گپی نیست که چند تا لعنت بگویم ولی در پی انتقامش برایم تا فاشیزم نازدانه هم درک کند که ما هم زدنی هستیم نه مدنی ومی توانیم انتقام بگیریم وما هم مرد هستیم وغیرت در غیر اوغان هم موجود است در غیران اگر غیر اوغان گوسفندباشیم وحتی تسلیت هم نگویم چون خود ما وخاموشی ما سبب جرئت اوغان شده سرباز ما میدهیم مالیه ما میدهیم ولی حاکم اوغان وصلاحیت دار اوغان بقیه مسولیت بگردن ما
بیایید بخود بیایم وجلو کشتار مردم را گرفته ورنه لاف ما کشتار ما بیشتر شده می‌رود

>>>   روحت شاد جنت برين نصيبت باد. برادران كسيكه لياقت ودرايت دارد از و بوطن صادق باشد از طرف ciA , وisi كشته ميشود . ب،م

>>>   علی موسوے
مولوی نیازی شهید شد تا ملا منان (انصاری) زنده بماند. هدف تضعیف یا حذف کامل جریان اعتدال‌گرای برخاسته از الازهر است تا عرصه برای جولان بی‌لگام سلفیت سعودی و ملاهای ماشینی مدارس دیوبندی فراهم شود.
از سوی دیگر، بعید نیست که این پروژه خونین حذف و تصفیه، بخشی از تمهیدات انعقاد نطفه نامشروع صلح امریکایی- پاکستانی- عربی باشد؛ صلحی که افراط‌گرایان از هم‌اکنون فاتحانه از آن به مثابه یک "پیروزی بزرگ" تجلیل می‌کنند.
اگر این برداشت درست باشد، لیست ترور، بالابلند است؛ زیرا زایمان صلح، خونین خواهد بود.

>>>   طاهره رحيمي ارزگانی
آیا میدانستید وقتی یک عالم برجسته دین از بین میره
چهارتا زن بیوه میشن.

>>>   مسوولین امنیتی، دفاتر دولتی، بدآموزی
ملت جوگیر، فراموش‌کار و ندارنده‌های زنده خوب و مرده‌ی بد!
مرگ هیچ انسانی جای خوش‌حالی ندارد. کاش مردمی بودیم که سالم، بدون عقده، بدون گرسنگی و به دور از هر نوع محرومیت تربیت می‌شدیم. کاش کسانی‌که هر روز خودشان را در مکان‌های مختلف منفجر می‌کنند در یک فضای انسانی بزرگ می‌شدند و در کنار خانواده و جامعه‌ی که به آن متعلق است آرام زند‌گی می‌کردند. کاش فقر و استفاده‌جویی‌ها پای ما را به مکان‌های چون جهنم روی زمین باز نمی‌کرد. کاش اطفال ما دغدغه‌ی نان نمی‌داشت و هر یک تبدیل به دزدان قهار و در نهایت طالب نمی‌شدند. اما این ما و این دنیای ما است. چیزی به نام آرامش نمی‌شناسیم و هر روز که از خانه بیرون می‌رویم از فرخنده‌وار مردن ترس داریم.

آنچه خوب است را فقط آرزو داریم. درست تربیت نشدیم و بسیاری‌های از ما عقده‌وار دست به کارهای زدیم که شاید هیچ‌یک نمی‌خواستیم. کسانی که فرخنده را به حکم خودشان به آتش کشیدند بحث‌شان بماند. اما ایاز نیازی که با گفتارهایش یکی از قاتلین اصلی فرخنده و تشویق کردن مردم به سمت محکمه‌های صحرایی بود/است امروز تبدیل شده به علی و ابوبکر زمان. از ریاست جمهوری گرفته تا فرد فرد ما اشک می‌ریزیم. اصلا از یاد برده‌ایم که تا چند سال پیش چه شوری به راه انداخته بودیم که او را دستگیر کنند.

واکنش‌های مردم به یک طرف. اما در پی این، ماتم دفاتر بلند پایه‌ی دولتی با این شور و نوای‌شان بدآموزی دارد. ملاهای دیگر وقتی که ببینند کردارهای یکی مثل نیازی نادیده گرفته شده و امروز تمام مردم برایش ماتم گرفته، بدون شک این فراموشکاری ما را به حافظه خواهند سپرد. بنابراین، به خصوص واکنش مسوولین امنیتی و دفاتر دولتی باید جدی گرفته شود. هم‌چنان فعالین مدنی باید به آن‌ها گوش‌زد کنند که دست از این بدآموزی‌ها بردارند!

ریحانه رها

>>>   ریشه ای ترور دکتر محمدایاز “نیازی”، از سفارت خانه های خارجی مقیم کابل طرح و سازماندهی شده است؛ من شخصاً نسبت به سفارت آمریکا به این قضیه مشکوک هستم!

آمریکایی ها در طول دو‌ دهه ی حضورشان در افغانستان، انفجار و انتحار فراوانی را سازماندهی دهی کرده اند و در ترورهای زنجیره ای شخصیت های ملی و تاثیرگذار همچون: جنرال داود، استاد ربانی شهید، جنرال رازق نقش برجسته و فعال داشتند.

آمریکایی ها برای ماندن شان در افغانستان از یک طرف خود را حامی و پشتیبان دولت کابل می دانند و از طرف دیگر گروه های تروریستی و تکفیری که با دولت (کابل) در جنگ است را مورد حمایت و پشتیبانی قرار می دهند و در این میان کسانی را که از چنین عمل خصمانه و غیر انسانی شان آگاهی و اطلاع دارند ترور می کند و فکر می کنند که سالیان متمادی است این مردم زیر عنوان انتحار و انفجار توسط طالب و داعش کشته می شوند، در هر ترور و انفجار مقصر طالب ویا داعش را می دانند و هیچ کس متوجه عمل ما نخواهد شد و چنین قضایای در چند روز محدود فروکش می کند و برای دایم خاموش می شود و نسبت به ما (آمریکایی ها) کوچکترین سؤ ظن وجود نخواهند داشت.

آمریکایی ها تا روزی که اهداف استراتژیک شان در افغانستان تحقق نیابد، برای ماندن در این کشور گفتمان های مختلف را شکل خواهند؛ آدم ها و شخصیت های زیادی را ترور خواهند کرد، انتحار و انفجارهای کلان و مخرب بسیاری را سازماندهی و شکل خواهند داد تا اینکه بهانه ی برای حضورشان باشند. برای حمله به افغانستان برج های سازمان تجارتی جهان را در نیویارک مورد حمله قرار دادند و زیر عنوان تروریسم آمریکا را تهدید می کند به افغانستان حمله کردند و دو دهه می شود طالب محور گفتمان حضور آمریکا در افغانستان است؛ اگر احیاناً طالبان خواست پاکستان را زیر پا بگذارند و به پروسه صلح بی پیوندد، آمریکایی ها در تبانی به پاکستان، پای داعش را قوی تر از خاور میانه (عراق، سوریه ...) درافغانستان خواهند کشاند و یک دهه دیگر زیر عنوان مبارزه با داعش در افغانستان سپری خواهند کرد.

در افغانستان هم، اینه ا(آمریکایی ها+هم پیمانان شان) همواره در پی ترور شخصیت های تاثیرگزار و پر وزنه هستند، تا اینکه با ترور اینها حس بد بینی و شکاف های قومی را دامن بزنند و مردم به جای فکر و ایده صلح و همبستگی به فکر انتقام جوی و بدبینی باشند و از این آب های گِل آلود مصنوعی، خودشان ماهی مقصود شان را در تنور داغ سیاست های شوم شان پخته کنند.

من در قضیه شهادت دکتر نیازی، بالای آمریکایی ها شک دارم!

مبین امینی

>>>   ‏‎Mohsen Moheb‎‏ ‏‏‏
ناراحتی‏ است.
تحصیل کرده تاریک کنجک های مدرسه های پاکستان نبود
پکول می پوشید ریش کوتاه می کرد
با دانشگاه و با سواد ها ارتباط داشت
جنایت های قبیلوی را پای منبر تایید نمی کرد
این لیست تفاوت ها ادامه دارد
هر یک از این تفاوت در پیش سیه اندیشان او را واجب القتل می کند .
حالا شما بگویید این ها مسایل ساده است خون انسانی بخاطر چنین مسایلی پیش پا افتاده نباید بریزد و...

>>>   بنظر بنده تحقیر و توهین این و آن بی فایده است. آشکارتر از آفتاب است که این همه کارهای همین حکومت کثیف و غلام بوده و کسانی را باید یکایک به شهادت برسانند که به آنها انتقاد نماید.
برای اثبات این ادعا، موعظه های جناب شهید را گوش داده که بزرگترین شیطان دنیا یعنی امریکا و غلامان وی را محکوم نموده است.
افغان

>>>   Shakor Nazari
ترور مولوی نیازی به نفع چه کسانی است؟
مولوی ایاز نیازی را کشتند. این حمله و حمله‌های دیگر بر عالمان دین، هدف‌مند و به منظور حذف این چهره‌ها و‌ در نتیجه، تضعیف موضع عالمان میانه‌رو و جبهه اعتدال دینی در کشور طراحی و اجرا می‌شوند.
درست است که این طیف از عالمان را نمی‌توان دموکرات دانست، اما همین ‌که مخالف مردم‌سالاری نیستند، سازگارانه رفتار می‌کنند و منتقد ایدئولوژی طالبانی‌اند، به گذار جامعه به وضعیت مدنی و دموکراتیک کمک می‌کنند. این چهره‌ها به لحاظ اندیشگی می‌توانند هم در تقابل با تفکر بنیادگرایانه طالبانی قرار داشته باشند و هم با تبلیغِ تأویل و‌ تفسیر سازگارتر با دموکراسی و حقوق بشر، برابر ایدئولوژی سلفی-بنیادگرایانه ایجاد توازن کنند.
برای گروه‌های تروریستی فعال در کشور، عالمان معتدل و همسو با نظام سیاسی‌ـ‌‌حقوقی موجود، از آن‌رو که می‌توانند مشروعیت دینی تفسیر و ایدئولوژی آنها را به چالش کشند و تفسیرِ بدیلِ مناسب‌تر و به لحاظ عقلی، اخلاقی و عملی پذیرفتنی‌تر عرضه کنند و مقبولیت اجتماعی گروه‌های بنیادگرا را کاهش دهند یا از میان ببرند، از دید این گروه‌‌ها بسیار خطرسازتر از نیروهای دموکرات و مدنی دانسته می‌شوند که به‌ گمان آنها، با توجه به سنتی بودن جامعه افغانی و‌ بی‌پشتوانگی اجتماعی و ناتوانی این نیروها در بسیج عمومی، با بهره‌گیری از ابزار تکفیر و ارتداد می‌توانند به‌راحتی بی‌اعتبار و در نتیجه حذف‌شان کنند.
اکنون که مذاکرات صلح میان‌افغانی مطرح است و جبهه نیرومند مردم‌سالاری و مدنی وجود ندارد، وجود چهره‌های تعادل و توازن‌بخشی چون نیازی به نفع مردم‌سالاری است و نبود چنین چهره‌های به لحاظ اعتبار فقهی، موجه و به لحاظ اجتماعی، بانفوذ، کار طالبان را آسان‌تر و راه‌شان را هموارتر می‌کند و توازن را به نفع آنها به هم می‌زند.
به هر رو جدا از زشتی ترور نیازی، بودن او از نبودش بسیار سودمندتر بود.
شاید مهم‌ترین اشتباه او در موضع‌گیری، اعلام موضع اشتباه او درباره قتل فجیع فرخنده بود که برای او هزینه اعتباری زیاد و جبران‌ناپذیر داشت.

>>>   درود بر شهید نیازی . عالم بزرگی بود و حق او شهادت بود. اگر شهید نمی شد به حقش نمی رسید.

>>>   خبر فوری
از عموم مردم مسلمان افغانستان خو آهش می کنم تا فردا در قیام عمومی علیه غنی یهودی پر پا خواسته و تظاهرات دسته جمعی را پر پا کنید در غیر ان همه جا در بر سر کنید

>>>   نام این مسجد از این به بعد مسجد شهید ایاز نیازی است.
جنازه اش را در گوشه از حیاط مسجد دفن کنید تا
یاد و خاطره اش جاودانی شود.
امام بعدی این مسجد را باید مقتدیان مسجد انتخاب کنند نه اینکه ارگ انتصاب کند.

>>>   من زیاد از شهادت داکتر نیازی غمگین و درد دیده شدم برای این شهید والا مقام بهشت برین از خداوند طلب میکنم و روحشرا شاد میخوانم و برای طراحان و همکاران و قاتلان استاد نیازی شهید روسیاهی ونابودی و جایشان در نهر سقر جهنم از خالق داد گر میخواهم لعنت به ترورستان و ترورست پروران ای اس ای پاکستان.

>>>   دولت اشرفغنی متهم درجه اول این حادثه است اشرفغنی نمی‌خواهد یک مولوی و یا ملا در مسایل مربوط به حکومت نظر دهد از طرفی وی که پشت پرده با طالب ها ارتباط دارد و اخیرا چند هزار نفر را آزاد کرده است احتمال زیاد میرود راز این قتل در توافقات پشت پرده با طالب ها باشد در کشور جهنم زده فغانستان اگر مولوی افراطی و تندرو باشد خوب میشود و اگر کمی میانه رو باشد او را حذف میکنند!
کاتب

>>>   شادروان نیازی شاید هم با چندین خنجر متفاوت به شهادت رسیده باشد؛ که دران از منافع اشخاص و افراد با عقده های شخصی گرفته تادستان نامریی استخبارات داخلی و خارجی.
این دستان نامریی ممکن است با وحدت نظر و عمل دست بدست هم داده تا توانسته باشند این خار گلو را جراحی کنند:
۱. استخبارات سعودی و مزدوران وهابی ایشان (طالب و داعش و القاعده...) که دشمن روشنگری اند و در زیر هر سنگی یکی غنوده است؛
۲. حقارت و حسادت نیمچه ملایان فاقد خرد و بیدانش و متحجر وطنی؛
۳. علمای بنام دیو بندی و فرقه های متعدد دیگری که همه روزه مانند موش های صحرایی سرکشیده و مانند ویروس کرونا تکثر میکنند٬ این گروه های نومسلمان از زادگاه مرحومی شروع شده و در تمامی قرا و قصبات در سرتاسر کشور تا مرکز ثقل همه تاریک اندیشی ها در قبایل آزاد دیده میشوند؛
۴. نگرانی ولو ناچیزهم از تعدادی علمای متحجر امام زمانی های آخوندی؛
۵. دست داشتن تعدادی از اعضای شورای علمای درباری که بعد از وفات سرسپرده ترین رییس شورای علمای درباری قیام الدین کشاف؛ اینان شاید نگرانی داشتند تا مبادا این کرسی پر زرق و برق و با نام و نان و نشان ازان مرحومی گردد و ایشان ازان محروم؛ از همین حالا میان این مداحان درباری گفت و شنودها و جر و بحث های تند و تیز بخاطر احراز این کرسی جریان دارد. (ناگفته نباید گذاشت گرچه آن شخصیت بزرگ علیرغم داشتن فضل و دانش بلند گاهگاهی هم بخاطر رضایت خاطر دربار و علمای متحجر گفتنی هایی هم داشت).
۶. این واقعیت تلخ را نباید انکار کرد که استخبارات جهانی چه موساد و چه آی اس آی و چه هم سی آی ای هیچ گاهی موجودیت علما و روشنفکران آزاد اندیش و صاحب عقل و خرد (نه آنانی که به نرخ روز نان میخورند) را در هیچ یک از جوامع جهان سومی خاصتآ جهان اسلام تحمل کرده نمیتوانند٬ مگر اینکه جیره خوار دستگاهای استخباراتی شان باشند؛ زیرا وجود آدم های با خرد و آزاداندیش عوام الناس را از حماقت جمعی( عوام کالانعام بودن)نجات داده و برنامه های استعماری و استحماری شان را نقش بر آب میسازد.
۷. نقش دولت مرکزی به منظور پیاده ساختن اهداف دراز مدت برتری خواهی تباری٬ که برای نیل به آن هدف حذف هرچه بیشتر دگراندیشان غیر خودی در محراق برنامه شان بوده و این حذف فزیکی از سالها به اینطرف دوام دارد( ترور استاد ربانی و کاظمی و داود و صدها تن دیگر). ازینرو نباید نقش دولت مرکزی را در ترور استاد مرجومی دست کم گرفت.

>>>   معشوق رحیم
کوشش کنیم از خود ملا نیازی نسازیم.

از قتل ملا ایاز نیازی متاثر شدم، نه به این دلیل که او یک عالم دین و یا به ادعای هواخواهان اش معتدل و میانه رو و انسان دوست بود، بلکه به این دلیل که او یک انسان بود، ممکن زن و فرزندی داشته باشد که امروز در آتش غم و ماتم میسوزند، مثل زن و فرزند هر انسانی که روزانه در افغانستان به قتل می رسد. هیچ انسانی بخاطر افکارش سزاوار کشته شدن نیست.
ابراز شادمانی بخاطر کشته شدن ایاز نیاز از ما هم ملا نیازی دیگری میسازد.
از جانب دیگر ادعای این که ملا نیازی میانه رو و معتدل بود به نظرم چندان واقعیت ندارد. برای کسب شهرت و یا دست یافتن به هدفی هر کسی میتواند از خود آدم معتدل و یا میانه رو و انسان دوست به نمایش بگذارد همان گونه که امروز ملا برادر را هم معتدل و میانه رو میخوانند.
اعتدال، میانه روی و یا انسان دوست بودن ما زمانی معلوم میشود که ارزش های که برای ما معتبر و یا مقدس اند مورد حمله قرار بگیرند.
سخنانی را که ملا نیازی در مورد قتل فرخنده گفته بود اشتباهی نبود که گفته میشود معذرت خواسته است. نه آن سخنان را اشتباها به زبان آورده بود و نه هم از آنچه گفته بود و یا باور داشت پشیمان بود و نه هم معذرت خواسته است.
معذرت خواهی او به این خاطر بود که به نا حق فکر کرده بود فرخنده راستی هم چند ورق پاره ی را که برای او مقدس بود سوختانده است.
اگر او واقعا میخواست معذرت بخواهد باید فتوا میداد و میگفت که هیچ چیزی مقدس تر و با ارزش تر از زندگی انسان نیست، که چنین کار را نکرد، چون ارزش زندگی انسان برایش کمتر از چند ورق پاره ای بود که ادعای سوختاندن اش شده بود.
ابراز خشنودی در قتل ایاز نیازی و محکوم نکردن ترور او ما را در همان جایگاهی قرار میدهد که او در رابطه با قتل فرخنده قرار گرفته بود.

>>>   انا لله و انا الیه راجعون :خداوند لایزال این عالم با عزت وبا شرف را که همیشه دین محمدی به شکل درستش تبلیغ مینمود و خواهان یک افغانستان آرام باعزت و خارج از تسلط خارجی آرزو داشت و قومگرایی و زبانگرایی وتبیض لسانی را کار جاهلان میدانست مغفرت نصیب گرداند و دشمنان او را خداوند متعال همیشه سرنگون وبدبخت وروی سیاه داشته باشد !!!
عبدالله ریحان

>>>   اینقدر هم قربان و صدقه او نروید وی همان کسی است که قتل فرخنده را به عادی دانست و مردم را تحریک کرد.

>>>   روحش شاد باد. به سلسله قتل هاي زنجيره اي نخبگان تاجك توسط مثلث شيطاني به شهادت رسيد . روحش شاد . اين روز ها گذشتني است قاتلين جوابگو خواهند شد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است