حیف‌ومیل صدها هزار دالر در مرز تورغندی هرات
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۲    ۱۳۹۹/۳/۱۹ کد خبر: 163713 منبع: پرینت

اسناد رسیده به ۸صبح نشان می‌دهد که عواید دولت از طریق صدور «رودپاس» به موترهای باربری در بندر تورغندی هرات، از روزهای بعد از شیوع ویروس کرونا به صفر رسیده است اما روند ورود موترهای باربری متوقف نشده است.

۸صبح دریافته که عواید دولت از درک صدور ویزه و «رودپاس» به موترهای باربری در بندر تورغندی هرات، در حالت عادی و طی یک ربع سال، دست‌کم نیم میلیون دالر امریکایی تخمین زده می‌شود، اما در ماه‌های اپریل و می این رقم به صفر رسیده است. بر بنیاد این اسناد، کنسول‌گری افغانستان در شهر ماری ترکمنستان با درک شرایط، وضعیت حاکم بر مرز تورغندی را با ریاست نمایندگی ارتباط خارجه در میان گذاشته است. ریاست نمایند‌گی ارتباط خارجه هم با فرستادن مکتوب به دفتر والی هرات، از اداره‌ی محلی هرات خواسته که این قضیه را از طریق اداره‌های دولتی پی‌گیری کند. با شیوع ویروس کرونا در افغانستان، مراودات اقتصادی و ترانزیتی این کشور با کشورهای همسایه نسبت به دوران قبل از کرونا کم‌رنگ شده است.

اطلاع‌دهی کنسول‌گری افغانستان در ماری؛
یافته‌های ۸صبح حاکی از آن است که صدها هزار دالر امریکایی از زمان شیوع ویروس کرونا در افغانستان، در بندر تورغندی هرات حیف‌ومیل شده است. بر بنیاد اسناد رسیده به ۸صبح، از مدت بیش‌تر از سه ماه به این طرف، موترهای باربری از ترکمنستان بارگیری شده و بدون پرداخت تعرفه‌ی رودپاس از مرز تورغندی در هرات رد شده، داخل کشور شده‌اند. کنسول‌گری افغانستان در شهر ماری ترکمنستان این موضوع را در اوایل ماه گذشته خورشیدی با فرستادن مکتوب به ریاست نمایندگی ارتباط خارجه در هرات با مسوولان محلی در میان گذاشته است.

اطلاعات رسیده به ۸صبح نشان می‌دهد که در مکتوب شماره ۳۹ که به تاریخ ۰۴/۰۲/۱۳۹۹ از آدرس کنسول‌گری افغانستان در شهر ماری ترکمنستان به ریاست نمایندگی ارتباط خارجه در هرات صادر شده، «درخواست» شده که از «حیف‌ومیل عواید دولت در بندر تورغندی جلوگیری شود». در این مکتوب آمده که عواید دولت از صدور رودپاس و ویزه به اتباع ترکمنستان در مرز تورغندی تا قبل از شیوع ویروس کرونا به نیم میلیون دالر امریکایی می‌رسید اما به تدریج از تاریخ ۲۵/۱۱/۱۳۸۸ تا ۲۸/۱۱/۱۳۸۸ این رقم به صفر تقرب کرده است. در مکتوب آمده که هنوز هم موترهای باربری بدون پرداخت رودپاس وارد خاک افغانستان می‌شوند.

اداره محلی هرات در جریان است؛
اطلاعات رسیده به ۸صبح هم‌چنان نشان می‌دهد که در ۰۹/۰۲/۱۳۹۹ نمایندگی وزارت خارجه در هرات، مکتوب شماره‌ی ۸۵ خود با موضوع «وارد شدن موترهای باربری ترکمنستان به داخل بندر تورغندی بدون رودپاس» را به دفتر والی هرات فرستاده است.

در مکتوب این نمایندگی نوشته شده که در زمان قبل از شیوع ویروس کرونا با وجود ظرفیت بالای بندر تورغندی، بیش‌تر از نیم میلیون دالر درآمد را از درک صدور رود پاس و ویزه طی هر ربع سال به طور اوسط تحویل دولت می‌کرد. بنا بر همین مکتوب، بندر تورغندی هرات ظرفیت درآمد بیش‌تر از این مبلغ را هم در گذشته داشته و عواید اصلی این بندر بیش‌تر از این رقم‌ها می‌توانست باشد.

در مکتوب ذکر شده که عواید این بندر سر از تاریخ ۲۵/۱۱/۱۳۸۸ و بعد از شیوع ویروس کرونا با وجودی که انتقال اموال تجارتی متوقف نشده، به صفر رسیده است.

در این مکتوب نمایندگی ریاست ارتباط خارجه در هرات ذکر شده که بر اساس معلومات به دست آمده از بندر تورغندی، موترهای باربری بدون رودپاس از مرز عبور می‌کنند و مسوولان بندر تورغندی این موترها را بدون رودپاس اجازه ورود به داخل افغانستان می‌دهند. به همین ترتیب در مکتوب با نگرانی از این وضع آمده که تداوم این روند در شرایط کنونی افغانستان در عواید دولت کاهش چشم‌گیری به میان آورده است.

ادعاها بررسی شود؛
در یک مکتوب دیگر ریاست نمایندگی ارتباط خارجه هرات با امضای امین‌الله آزادانی، رییس این اداره آمده که از نظر نمایندگی ارتباط خارجه، مقام‌های عالی‌رتبه دولتی در هرات توانایی آن را دارند تا از حیف‌ومیل عواید دولتی در بندر تورغندی جلوگیری کنند. در این مکتوب هم‌چنین ذکر شده که ریاست نمایند‌گی ارتباط خارجه در هرات منتظر هدایت مقام‌ها برای پی‌گیری صحت و سقم ادعای ورود موترهای باربری بدون رودپاس از بندر تورغندی است تا پس از آن، به جنرال کنسول‌گری افغانستان در شهر ماری ترکمنستان خبررسانی شود.

کاپی این مکتوب به ریاست تنظیم ترانسپورت زمینی ولایت هرات، بندر استراس تورغندی، ریاست امنیت ملی هرات، کمیساری سرحدی بندر تورغندی، ریاست سوم سیاسی، سفارت افغانستان مقیم عشق‌آباد ترکمنستان و کنسول‌گری افغانستان در شهر ماری ترکمنستان فرستاده شده است.

خواستیم که با نجیب‌الله علی‌خیل، سفیر افغانستان در ترکمنستان در مورد این اسناد صحبت کنیم اما وی حاضر به صحبت نشد.

یونس رهنورد، رییس اداره ترانسپورت هرات می‌پذیرد که از چند وقت به این طرف موترهای باربری از ترکمنستان بدون رودپاس وارد ساحه گمرک تورغندی شده و پس از تخلیه در گمرک، دوباره به ترکمنستان بر می‌گردند. آقای رهنورد می‌افزاید که مکتوب نماینده‌گی ریاست ارتباط خارجه به این اداره رسیده است و امور قانونی در مورد آن طی یکی دو روز آینده اجرا خواهد شد. رییس این اداره تصریح می‌کند که قانون ترانسپورت در زمینه‌ی ورود موترهای باربری بدون رودپاس از سایر کشورها به داخل، شفافیت دارد اما نیاز است که از مرکز کشور هم طرزالعمل برخورد با این قضیه ترتیب شود.

آقای رهنورد اضافه می‌کند که ساحه فعالیت ترانسپورت هرات مشخصاً به بیرون از منطقه‌ی گمرک تورغندی این ولایت محدود شده است اما با طرزالعملی که از طرف وزارت ترانسپورت در این زمینه ساخته شود، این مشکل برطرف خواهد شد.

آغاز بررسی‌های ولایت هرات؛
در همین حال اداره محلی هرات می‌گوید که مکتوب ریاست ارتباط نمایند‌گی خارجه به دفتر والی هرات رسیده و مسوولان دولتی موظف شده‌اند که قضیه را پی‌گیری کنند.
جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید که تمام نگرانی و پیشنهادهایی را که در مکتوب ریاست ارتباط نمایند‌گی خارجه هرات ذکر شده، از سوی مسوولان محلی به صورت همه‌جانبه بررسی می‌شود و نتیجه آن بعداً اعلان خواهد شد.

گفتنی است که حجم واردات افغانستان از ترکمنستان از طریق بندر تورغندی هرات به حدی وسیع است که همه روزه تانکرهای تیل، گاز و سایر موترهای حاوی محموله‌های مواد مصرفی وارداتی از این مرز وارد شده و به ولایت‌های هرات، غور، بادغیس، قندهار، زابل، ارزگان، غزنی، لوگر، دایکندی، میدان وردک و کابل فرستاده می‌شوند. با این وصف دیده شود که نتیجه تحقیق اداره محلی و مسوولان دولتی در هرات پیرامون این قضیه چیست و چه وقت رسانه‌ای می‌شود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مرز
تورغندی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است