از فساد اداری سیاسی تا نگاه نفرت آمیز همسایه...
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۴    ۱۳۹۹/۳/۱۹ کد خبر: 163725 منبع: پرینت

از دیرباز بدینسو؛ استبداد و بی عدالتی، غارت اموال عمومی و فساد اداری سیاسی و ناسیونالیزم قومی در این کشور همانند جرایم سازمان یافته، تروریزم، قتل های زنجیره ای، بیداد می کند که افزون بر آن دولت های ضعیف با هیأت مدیرهٔ نا کارا، منفعل و فرصت طلب، تار و پود این کشور را فرسوده ساخته و از خورد و بزگ آن قربانی می گیرد.

ترجمهٔ این وضعیت ناگوار -که طی یک دههٔ اخیر به اوج خود رسیده است- در رسانه ها و افکار عمومی جهان بویژه کشور های همسایه؛ فقدان دولت همتا، با ثبات و قابل احترام، شهروندان فقیر و بی سواد، خوار و عقب مانده که حقوق اساسی شان پایمال شده و بی ارزش بودن حقوق شهروندی، خون و کرامت انسان این سرزمین در خانهٔ پدری خودش.

این امر و بسی مسایل ناگفتهٔ دیگر چون زرع و قاچاق مواد مخدر؛ موجب شده است تا برخی از شهروندان سایر کشور ها و بخش های از نهاد های دولتی آنان مانند مرزبانی و ایست بازرسی و اتباع خارجی و پولیس و نیروهای انتظامی، بویژه در کشور همسایهٔ غربی ما ج. ا. ایران، نسبت به شهروندان افغانستان که غالباً سال ها است از جور روزگار و -مداخله و جنگ افروزی همسایه ها- بصورت غیرقانونی از در و دیوار آن کشور بالا می روند، نگاه تقلیل گرایانه و نفرت آمیز، داشته باشند.

مهندس غیاثی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فساد اداری
نگاه تحقیر
نظرات بینندگان:

>>>   در ۱۹ سال با سرازیر شدن هزاران میلیارد دالر به جای اینکه مهاجرین برگردند، بر عکس جوانان مهاجر میشوند و در حوادث مختلف جان شانرا از دست میدهند.
شرمت باد کرزی
شرمت باد غنی

>>>   به ایران نیایید
کسی اینجا به شما خوش آمد نمیگوید
به تاجیکستان و یا ترکیه یا امریکا بروید
هر جا غیر ایران

>>>   شرم به همه انهایکه قبل از آن سه وقت نان شکم سیر نداشتند مگر با اختلاس از منابع افغانستان و کمک های غربیان بنام رهبر و مجاهد و تکنوکرات و غیره کثافات دار و ندار مردم بیچاره ما دزدیدند و حالا بیشرمانه خود را یک سر و گردن از دیگران بالاتر میگیرند و انتظار احترام را هم دارند.

>>>   اینقدر تو صفحه های سایبر ما به هر بهانه ای ،بحران و ایران ستیزی به راه نیاندازید! زبان پارسی مختصاتی داره که بهش میگن فرهنگ زبان پارسی ، به یک چشم بر هم زدن ، ما می فهمیم مثلا این کامنت رو یه افغانی نوشته است . محترمانه سوال می کنم شما ای خواهر یا برادر نسل دوم و سوم اوارگان افغانی در ایران چرا به جای اینکه به فکر برگشتن به خاک اجدادی خود و جهاد سازندگی در ان باشید ، افتاده اید دنبال تعبیر کردن خواب برنارد لوییس واسه تجزیه ایران ؟؟ برادر جان خواهر عزیز ایران تجزیه نخواهد شد ، و شما خود میدانید عموم ایرانیا موافق حضور اوارگان افغانی در خاک خود نیستند ، پس با اینگونه خرابکاری ها ، هیزم به اتش این خشم و نفرت عمومی نیفزایید !!! دعا می کنم خداوند بخاطر اندسته از مردم شریف افغانستان شما را به راه راست هدایت نماید

>>>   سئوال چرااتباع افغانستان به ایران سرازیر میشوند؟ پاسخگو باشید.

>>>   مردم افغانستان سالها نزد ما بودند و کار میکردند و ما انها را دوست داشتیم اما سالهاییست که تعدادی افراد از انجا می ایند و مرتکب قتل و زنا و دزدی و اینها می شوند و مردم را ازار میدهند و بصورت قاچاق می ایند اگر با ویزا بیایند می توانند قانونی باشند و در سایه قانون باشند قاچاق می ایند تا کارهای قاچاقی و بد انجام دهند اینجا ایران سرزمین مادری افغانستان است و برای ما افغانی ایرانی است شما هستید که بجای اطاعت از ولی فقیه حضرت امام خمینی و خامنه ای به اطاعت از سفیر امریکا و مشروبخواران کثیف پرداخته اید و ما از شماها قطع امید کرده ایم

>>>   ایرانی ها هیچ نگاه نفرت آمیزی نسبت به هیچ یک از ملت های دنیا ندارند. لطفا به جمع شایعه پراکن ها اضافه نشوید.
درست یا غلط قانونی وجود دارد که پلیس بعد از سه بار دستور ایست می تواند تیر شلیک کند و از بد حادثه موجب فوت شهروندان افغانستان شده و ربطی به نگاه خوب یا بد به مردم یک کشور ندارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است