«١١٥» ميليارد افغاني به فقرا نان توزيع شده است؟!
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۳    ۱۳۹۹/۳/۲۴ کد خبر: 163792 منبع: پرینت

شهردار خوشنام و خوش سابقه كابل ادعا كرده كه در يك ماه گذشته ١١٥ ميليارد افغاني را به فقرا نان توزيع كرده است.
قطعا اين محاسبه اشتباه است و اين سطح از دانش رياضى، نتيجه تقررى هاى به جا و شايسته مي باشد. رقم ١١٥ ميليارد افغانى به دالر حدود ١.٤٧ ميليارد مى شود. اين پول، مقدار كمى نيست. بعيد است كه يك اختلاس با اين رقم نجومى در ميان باشد.

زمانى كه تازه، برنامه توزيع نان به فقرا آغاز مى شد، اطلاعاتى بود مبنى بر اينكه هر هفته، دوميليون دالر صرف اين برنامه در كابل مى شود كه هزينه يك ماهه آن چيزى بالاتر از ششصد ميليون افغانى مى شد.

براساس همين رقم دوميليون دالر در هفته نيز اگر محاسبه كنيم و براى هر خانواده ده قرص نان در نظر بگيريم بايستي روزانه ٢٢٠ هزار خانواده (به طور متوسط در هر ناحيه، ١٠ هزار خانواده، بگذريم از تفاوت جمعيت در نواحى) از اين برنامه مستفيد مى شدند در حاليكه ميزان واقعى خانواده ها، تعداد نانوايى هاى اختصاص يافته به اين روند حتى در نواحي پر جمعيت و صف هايى كه پشت نانوايى ها ديده مى شد، آمار بسيار پايين تر از ده هزار خانواده را حتى در نواحى پرجمعيت نشان مى داد.

مفاد سخن اينكه ادعاى ١١٥ ميلياردى شهردار را اشتباه در محاسبه مى دانيم اما حتي در صورت دومى (رقم دوميليون دالر در هفته) نيز بايد راستي آزمايى شود و اين روند توسط نهادهاى عدلى بررسى گردد.

شجاع محسنی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فقرا
توزیع نان
نظرات بینندگان:

>>>   من قبلا" در همین سایت محاسبه ام را نشر کردم چیزی حدود ۵۳ ملیون دالر برای ۴۰ روز و برای ۱۰ قرض نان فی روز برای هر خانواده بود .

>>>   انسانهاي ذليل، پست فطرت، حقير ، دزد از همه إمكانات سوء استفاده ميكنند. اينكه صد ها مليون دالر از پروژه ها وغيره را چند نَفَر محدود به جيب زدند و ميزنند، يك مسأله است. اما از پول فقراءو مريض ها دزدي كردن ، انتهاي پست فطرتي است. پول هاي نان خشك را شهردار( دزد معروف) و ملك هاي حوضه زدند. پول خبراتي مبارزه با كرونا را وحيد عمر و يك تعداد قراردادي هاي بي وجدان زهر و ذقوم كردند. پول هاي اردو و پوليس ملي را را آراكين بلند رتبه وزارتهاي مربوطه ميزنند. الله متعال همه اين دزدان و خائنين را لعنت ، تباه و برباد كند. خير اين دزدي هارا نبينند. كلمرغ و گلمرجان خوشحال هستند كه رهبري افغانستان را به عهده دارند. إنشاءالله كه در چهار راهي آريانا در جاي نجيب گاو، حلق آويز شوند.

>>>   حال و احوال ما

من اگر نیم نگاهی بکنم سوی بُتی، معصیت است !
تو اگر صیغه کنی جمله بتان، مرحمت است !

من اگر سیبی از این باغ بچینم، دزدم !
تو اگر باغ همه غصب کنی مصلحت است ؟

من اگر از درِ میخانه گذشتم، نجِسم !
تو اگر دود کنی نصف جهان، عافیت است ؟

من اگر شکوه کنم نزدِ خدا کفران است !
تو اگر تکیه زنی جای خدا، مرتبت است ؟

من که در آتش حق سوخته ام، گمراهم !
تو که جز کِذب نیاموخته ای، منزلت است ؟

این ترازویِ عدالت که تو را گشته نصیب ؟
چه کسی داده به دستت که چنین خوش جهت است

>>>   فیلسوف ریاضی بوده این شهردار ما چقدر مردم بیخبر است. این طور شهردار داریم که فیلسوف ریاضی چلچفی بوده و ما مردم بیخر و غافل از اینرقم فیلسوف خود خبر نداشتیم چقدر شرم است بیخبری.
جناب شاروال ما فیلسوف چلچفی بود

>>>   شما از این دزد های دیسانتی از این زیادتر توقع نکنید۰ اگر کار و بار زهره یوسف و این فاشیستک داوود سلطانزوی در امریکا خوب می بود هرگز به کابل نمی آمدند۰ کسی که برای خدت مردم به کشور بازگشته باشته باشد نخست از همه با مردم با آن تکبر و بی احترامی صحبت نمی کند۰ شما یکبار به سلوک پیش آمد و طرز گفتار این دزد حرفوی سلطانزوی با مردم توجه کنید بعد قضاوت کنید۰

>>>   قبول کنیم ۳۰۰۰۰۰ خانواده
۱۰ قرض نان فی خانواده روزانه ۱۰۰ افغانی
برای ۴۰ روز ۴۰۰۰ افغانی

۳لک خانواده روز ۴۰۰۰ میشود ۱۲۰۰۰ لک یا ۱۲۰۰ ملیون افغانی برای ۴۰ روز
یک دالر مساوی ۷۵ ۱فغانی
۱۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰تقسیم ۷۵ میشود ۱۶ ملیون دالر

یا اینکه یک فامیل روزانه ۱۰۰ افغانی و ۴۰ روز ۴۰۰۰ افغانی
۴۰۰۰ تقسیم ۷۵ میشود ۵۳.۳ که میگیریم ۵۴ دالر برای یک فامیل در ۴۰ روز
حال فرض کنیم ۳ لک فامیل
۳۰۰۰۰۰ضرب ۵۴ میشود ۱۶۲۰۰۰۰۰ یعنی ۱۶ ملیون و دوصد هزار افغانی

حال اگر ادعای دولت که ۲ ملیون دالر در هفته است
۴۰ روز میشود ۵ هفته
۵ ضرب ۲ میشود ۱۰ ملیون دالر

حال کمیسیون چندین جانبه و کثیرالاعضا بیایند و صاف و ساده با اسناد نشان دهند که چقدر پول مصرف قطعی و نهایی شده.
و چه مقدار پول به نام کرونا کمک شده و کجا هزینه شده ؟
حساب بده حساب بگیر

>>>   1.15
ملیارد است نه 115 ملیارد

>>>   ۱۱۵ ملیارد افغانی نیست بلکه ۱،۱۵ملیارد افغانی یعنی یک ملیارد ویکصد و پنجاه میلیون افغانی است،که همین مقدار نیز زیاد است ،توزیع نشده است و دروغ میگویند.
شما هیچوقت به هیچ نوع ارقام دولت در مورد مصرف بودجه باور نداشته باشید که همه اش دروغ است و حیف و میل و دزدی و چور و چپاول میشود.

>>>   چقدر در این پول خورد و بورد صورت گرفته است

>>>   شهرداری کابل با نشر اطلاعیه‌ای در مورد سخنان اخیر داوود سلطان‌زوی شهردار کابل در مورد مصرف پول برای توزیع نان به نیازمندان در شهر کابل وضاحت داد.

طبق اعلام شهرداری کابل، سلطان‌زوی به تازه‌گی در یک مصاحبه‌ی تلویزیونی پول مصرف شده برای توزیع نان به نیازمندان در شهر کابل را به جای یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون افغانی، ۱۱۵ میلیارد افغانی گفته است.

شهرداری کابل گفته است به علت این‌که سلطان‌زوی اجراکننده عمومی برنامه بود و در «موارد پولی» برنامه توزیع نان دخالت نداشته است، دچار این «اشتباه لفظی» شده است.

سخنان شهردار کابل اما در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده داشته است و بسیاری‌ها مصرف ۱۱۵ میلیارد افغانی برای تهیه‌ی نان به نیازمندان در کابل را غیرقابل باور خوانده‌اند. کاربران گفته‌اند که شهردار کابل باید در مورد مصرف این مبالغ هنگفت پاسخ‌گو باشند.

شهرداری کابل اما می‌گوید دخالتی در موارد تدارکاتی روند توزیع نان خشک نداشته است و صرف به دلیل اشتباه لفظی شهردار هزینه این برنامه ۱۱۵ میلیارد اعلام شده است.

شهرداری کابل روند توزیع نان را در دهم ثور آغاز کرد و این برنامه تا دهم جوزا ادامه داشت.

طبق اعلام شهرداری در جریان ۴۰ روز ۱۱۵ میلیون نان به نیازمندان توزیع شده است که با فرض ۱۰ افغانی قیمت هر نان هزینه آن یک میلیارد و ۱۵۰ افغانی می‌شود.

در این برنامه برای هر خانواده نیازمند ۱۰ نان روزانه توزیع می‌شد که نحوه توزیع آن با انتقادهای گسترده همراه بود. بسیاری‌ها توزیع نان به نیازمندان را غیرشفاف خوانده بودند.

برنامه توزیع نان ابتدا در شهر کابل آغاز شد و سپس به مرکز ۳۴ ولایت گسترش پیدا کرد.

وزارت مالیه بودجه مجموعی این برنامه را ۶.۳ میلیارد افغانی اعلام کرده بود.

داوود سلطان‌زوی در ۱۳ حمل به عنوان شهردار معرفی شد و در ۱۴ حمل رسماً به کارش آغاز کزد. پیش از این، دو مورد دیگر هم شهردار کابل را در محراق توجه کاربران قرار داده بود.

نظارت شهردار کابل از نانوایی‌ها در جریان روند توزیع نان با همراهی کسی که بالای سر او چتربانی می‌کرد، با موجی از انتقادات در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده بود.

پیش‌تر از آن گزارش شده بود که اداره زیر رهبری سلطان‌زوی برای ضد عفونی کردن شهر کابل به جای وایتکس و دیتول از پودر لباس‌شویی استفاده کرده است. این گزارش که با واکنش‌های بسیار همراه شده بود، از سوی داوود سلطان‌زوی تکذیب شد.

>>>   Taqi Amini
داستان یک کابل نشین
صبح زود بیدار شدم، دیدم لحاف و بالشت و تشک ام از نان است. یادم امد که در عالم رویا نان خواب دیده ام، هفت نان قاق تازه در دست راست و هفت نان روغنی در دست چپ. با نان دست و رویم را شستم و با نان وضو گرفتم. یک تکه نان را جا نماز درست کردم. صبحانه را با نان خوردم و یک تکه نان روغنی را روی نان معمولی گذاشته ساندویج نان کردم برای نان چاشت. وقتی برای کار رفتم بیرون، دروازه خانه از نان بود. تاکسی گرفتم تا سرکار بروم، لباس مسافران از نان بود. یک ماسک نانی هم داشتند برای جلوگیری از کرونا. کرایه موتر را هم نان حساب کردم. در محل کار به جای کاغذ روی نان نوشته کردم. نام همکاران هم تغییر کرده بود، نام یکی نان احمد شده بود، نام دیگر عبدالنان، و از دیگری نان جان. به نان ظهر نرسید که گفتند سهمیه نان تان از طرف شاروالی خلاص شده است و حالا مثل آدم زندگی کنید.
پ. ن. : شما حساب کنید که در همین نوشته چه مقدار نان استفاده شده تا حرف های شاروال صاحب را باور کنید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است