دستگیری و اخراج مهاجرین از ایران سرعت گرفته است
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۹    ۱۳۹۹/۳/۲۶ کد خبر: 163815 منبع: پرینت

پس از آنكه افغانستانی ها برای كارگران غرق شده عدالت خواهی کردند، تهران اخراج مهاجرین را تسریع کرد.
به گفته یكی از اخراج شدگان، پولیس ایران خانواده ها و كارگران افغانستانی را به طور دسته جمعی دستگیر کرده و آنها را اخراج می کنند.

به گفته مقامات افغانستان، در پاسخ پیگیری عدالت توسط افغانستان برای کارگران افغانستانی که بر اساس گزارش ها مرزبانان ایرانی در اواسط ماه ثور آنها را غرق کردند، رژیم ایران اخراج مهاجرین افغانستانی را با یک روش بی سابقه تسریع کرده است.
مقامات می گویند، در پاسخ به اعتراضات عدالت خواهی برای کارگران مهاجر افغانستانی که بر اساس گزارشات نیروهای مرزی ایران ماه گذشته آنها را غرق کردند، رژیم ایران با اخراج کردن تعداد زیادی از مهاجرین افغانستانی، اخراج کردن آنها را افزایش داده است.

گفته می شود که به تاریخ ۱۲ ثور، نیروهای ایرانی ۴۷ نفر افغانستانی ها را به رودخانه ای در منطقه مرزی دهن ذوالفقار انداختند که منجر به غرق شدن ۲۹ نفر شد. این حادثه خشم گسترده ای را در افغانستان نسبت به ایران برانگیخت.
به گزارش کمیته تحقیقاتی حکومت افغانستان، مقامات افغان اجساد ۱۲ نفر کارگران غرق شده را کشف کرده اند. ۱۷ نفر دیگر هنوز هم مفقود باقی مانده اند.
احمد جاوید نادم رییس اداره مهاجرین و عودت کنندگان هرات گفت، «سرعت اخراج افغان ها از ایران در طی دو ماه گذشته افزایش یافته است.»
وی گفت، «روند اخراج مهاجرین از ایران به سرعت شتاب گرفته است. به طور روزانه، گروه های متشکل از ۲۰۰ تا ۳۰۰ و گاهی ۷۰۰ مهاجر از ایران به افغانستان اخراج می شوند.»
نادم افزود، «از اواسط ماه حمل تا اواسط ماه ثور ۱۳۹۹، بیش از ۵۰۰۰ مهاجر به طور اجباری از ایران اخراج شدند و طی ۱۴ روز اخیر ماه ثور، بیش از ۲۸۰۰ نفر مهاجرین افغان به افغانستان اخراج شدند.»
نادم گفت، كارگران جوان، پیر و زنان و كودكان از جمع مهاجرینی هستند كه تهران آنها را اخراج می کند.

عبدالله جلالی، یک باشنده ولایت قندوز که مقامات ایرانی اخراجش کردند گفت، پولیس ایران در شهرها و روستا ها به دنبال خانواده ها و کارگران افغان اند و سپس آنها را فوراً دستگیر کرده و به افغانستان ارسال می کنند.
وی گفت، «کارگران افغان در حالیکه در محل کار هستند پولیس ایران آنها را دستگیر می کنند و آنها را به کمپ ها می برند. من در تهران کار می کردم و پولیس هنگامی که من در محل کار بودم، حتی در لباس کار بودم، مرا دستگیر کردند و سپس مرا اخراج کردند. من برای یک ماه در آنجا کار کردم و هنوز دستمزدم را نگرفته بودم. من به آنها عذر کردم که در اخراج کردنم تأخیر کنند تا که من دستمزدم را از استخدام کننده بگیرم، اما نیروهای ایرانی به من گوش ندادند.»

انتقام؛
بین ۱.۵ میلیون تا ۳ میلیون پناهنده افغانستانی در ایران زندگی و کار می کنند که بیشتر آنها به عنوان کارگر در پروژه های ساختمانی کار می کنند.
شماری از مهاجرین و کارگران افغانستانی که توسط نیروهای ایرانی اخراج شده اند، از بی رحمی ها و انتقام جویی هایی که رژیم ایران پس از اعتراضات افغان ها در کشور خود انجام می دادند، حکایت کردند.
در یک حادثه به تاریخ ۱۴ جوزا که ویدیوی آن گرفته شده است، نیروهای ایرانی بالای یک وسیله نقلیه حامل مهاجرین افغان در شهر مهریز، ولایت یزد شلیک کردند، که بر اثر آتش سوزی ناشی از این شلیک ها سه نفر کشته شدند و هشت نفر به شدت زخمی شدند.

علی حسین ابراهیمی، یک باشنده ولایت دایکندی که اخیراً از ایران اخراج شده است گفت، پولیس ایران انتقام اعتراضات افغان ها علیه ایران را از مهاجرین می گیرند.
وی گفت، «از زمانیکه اعتراضات در افغانستان برای محکوم کردن پرتاب مهاجرین افغان در دریا آغاز شده اند، نیروهای مرزی ایران به فشار آوردن بر کارگران افغان در کشور خود شروع کرده اند و آنها را به زور اخراج می کنند. آنها حتی به اینها اجازه نمی دهند که [قبل از اخراج] دستمزدهای خود را از استخدام کنندگان خود دریافت کنند.»
وی افزود، «وقتی پولیس ایران ما را به کمپ ها برد، آنها ما را مورد لت و کوب قرار دادند و موبایل های ما را شکستند و به ما گفتند که هیچ یک از ما نمی توانیم ویدیو بگیریم زیرا این صحنه ها نباید افشا شود. پولیس گفت که ویدیو های مشابه چندین بار در رسانه ها پخش شده و علیه آنها استفاده شده است.»
ابراهیمی گفت، وقتی نیروهای ایرانی وی را به همراه برخی از دوستانش دستگیر کردند، آنها به طور وحشیانه افغان ها را زدند و به آنها دستور دادند تا صداهای حیوانات را دربیاورند.
وی افزود، «نیروهای ایرانی با مهاجرین بسیار بد رفتار می کنند. آنها ما را شکنجه کردند. در کمپ، به ما گفتند که صداهای خر و سگ دربیاوریم، و ما مجبور شدیم این کار را انجام دهیم.»

محمد عظیمی، یک باشنده ولایت هرات که وی نیز از ایران اخراج شده بود گفت که نیروهای ایرانی به وی و سایر زندانیان گفتند که وقتی افغان ها علیه سیاست های ایران اعتراض می کنند، باید در مورد پیامدها برای مهاجرین باقی مانده در ایران فکر کنند.
وی افزود، «وقتی نیروهای ایرانی ما را دستگیر کردند، آنها پول ما را گرفتند و ما را بی رحمانه زدند. در سه روز که ما در بازداشت بودیم، آنها هیچ آب یا غذا به ما ندادند و لباس های ما را بردند.»
وی گفت، «پولیس ایران شكنجه زیادی به مهاجرین افغان می دادند. آنها پول اینها را گرفتند و موبایل های اینها را شکستند. آنها [حتی] زنان و کودکان را مورد لت و کوب قرار دادند و همه را تحقیر کردند.»

عبدالباقی، یک باشنده ولایت غور و اخراج شده از ایران گفت، «نیروهای امنیتی ایران بر مهاجرین رحم ندارند و هر جا که آنها را پیدا کنند، آنها را مورد لت و کوب قرار داده و آنها را به کمپ می برند. آنها بسیاری از زنان و کودکان را دستگیر کردند و آنها را از سرپرستان جدا کردند و آنها را به افغانستان اخراج کردند.»
وی افزود، «من برای کار به ایران رفتم زیرا [در افغانستان] بیکار و فقیر بودم. من سه ماه در آنجا کار کردم، اما قبل از اینکه [از استخدام کننده ام] دستمزد خود را دریافت کنم، پولیس مرا دستگیر کردند و به من فرصت دریافت کردن معاشم را ندادند.»

تحقیقات در حال انجام؛
سید وحید قتالی والی ولایت هرات، به تاریخ ۸ جوزا در شهر هرات گفت، حکومت افغان متعهد است که حادثه کارگران غرق شده افغانستان در دهانه ذوالفقار را بررسی کند و هرگز از کشته شدن این کارگران بیگناه چشم پوشی نخواهد کرد.
قتالی گفت، «دوسیه غرق شدن کارگران افغان هنوز واضح نیست، و ما تا زمانی که کسی مسؤلیت آن را نپذیرد، کار خود را ادامه خواهیم داد.»
وی افزود، «اسناد و شواهد بسیار واضح است، اما ما به ایران این فرصت را داده ایم كه در این تحقیق سهم بگیرد تا اطمینان حاصل شود. تحقیقات انجام شده توسط هر دو کشور با اظهارات اولیه مقامات امنیتی کشور همسایه مغایرت دارد، که در آن آنها از دست داشتن خود انکار کردند.»

جان محمد میرزایی، کسی که پسر خود را در این حادثه از دست داده است گفت، خانواده های قربانیان غرق شده در افغانستان بر اثر خسارات خود سوگواری می کنند.
دو کودک ۱۱ ساله و ۱۲ ساله از جمله کسانی بودند که پس از پرتاب شدن در این دریا غرق شدند. جستجوگران افغانستان اجساد آنها را کشف کردند.
وی گفت، «نیروهای مرزی ایران که مرتکب این جنایت شده اند باید در یک محکمه بین المللی محاکمه و مجازات شوند. آنها کارگران بی گناه را کشتند، و آنها نباید از آن بی خیال رها شوند. حکومت ایران باید پاسخگو باشد.»
وی گفت، «ما از حکومت افغان می خواهیم كه از کشته شدن این كارگران چشم پوشی نكند و اقدامات لازم را برای دفاع از خون آنها انجام دهد.»

مردم بیچاره افغانستان غمخوار ندارند، هر کسی یا هر کشور که بالای شان ظلم کردند، کسی از نزد شان پرسان نکردند که چرا بالای افغانها ظلم می کنید.
چه شد نتیجه تحقیقات هیات که از سوی حکومت افغانستان بخاطر بررسی غرق ساختن مهاجران افغانستانی تعیین شده بود؟
بعد از تکمیل تحقیات هیات کسی محاکمه شد؟
آیا حکومت ایران از مردم افغانستان معذرت خواست؟
ریختاندن خون افغان اصلا ارزش ندارد. وقتیکه ما خود ما به خون هموطنان ما احترام نمی کنیم و هر روز برادران خود را به قتل می رسانیم.
آیا کسی دیگر بالای ما رحم می کند؟
آیا ما باهم متحد هستیم؟
آیا ها همه از حکومت خود حمایت می کنیم؟
نخیر که نمی کنیم.

یک تعداد ما پشت جنگسالاران می دویم، یک تعداد دیگر ما پیشت طالب می دویم، یک تعدا ما پشت داعش می دویم، یک تعدا ما از اشرف غنی حمایت می کنیم، یک تعداد ما از عبدالله عبدالله حمایت می کنیم. وطن به این شکل آباد نمی شود. ما همه باید از نظام دفاع و حمایت بکنیم نه از فرد. اگر حکومت مفسد است باید همه از آن انتقاد کنیم. تا زمانیکه ما یک نظام مقتدر در کشور نداشته باشیم، ما هر روز از سوی کشور های بیگانه خصوصاً همسایه های افغانستان شکنجه می شویم و بی رحمانه کشته می شویم.

اگر حکومت افغانستان ذره هم وجدان و غیرت داشته باشد، باید هرچه عاجل همه مهاجرین افغانستانی را از ایران بر گرداند و در همه مرز های افغانستان که به ایران منتهی می شوند پاسگاه های امنیتی افراز کنند تا دیگر مهاجرین افغانستانی از راه قاچاق داخل ایران نشوند.

همه روزه ما حکومت و نظامیان ایران را بخاطر شکنجه کردن، سوختاندن، غرق ساختن و کشتن پناه جویان افغانستانی متهم می کنیم. زمانیکه حکومت ایران و مردم ایران بالای هوطنان ما در آن کشور ظلم می کنند، دیگر ضرور نیست که ما اجازه دهیم تا آنها در آنجا بمانند و یا از افغانستان مردم ما به ایران سفر بکنند. معلوم شد که حکومت ایران و مردم این کشور دیگر دوست مردم افغانستان نیستند، پس ضرور نیست که ما منحیث همسایه به ایران نگاه کنیم و به این کشور رفت آمد انجام دهیم. حکومت هر روز بعوض تعیین کردن هیات بخاطر تحقیقات در مورد کشتن کارگران افغانستانی در ایران، چند فابریکه ی تولیدی بسازند تا برای این کارگران زمینه ی کار مساعد شود و مردم بیکار کشور ما به ایران بخاطر یافتن کار سفر های غیر قانونی نکنند.

این چگونه حکومت است که در آن میلیون ها جوان بیکار است. هزار ها جوان ما سالانه کشور شان را ترک می کنند و به مسافرت های غیر قانون می پردازند و به ایران، ترکیه و یونان و سایر کشور های سفر می کنند. تعدادی از آنها یا در راه ایران و ترکیه کشته می شوند یا در آب های یونان غرق می شوند. جوانان سرمایه یک کشور هستند. آنها نیروی بشری یک جامعه را تشکیل می دهند. بخاطری که گپ را کوتا کنم، میخواهم بگویم که مقصر اصلی، جنگ و بیکاری در این کشور است و همچنان حکومت افغانستان و جامعه جهانی خصوصاً امریکا مقصر است که در ۲۰ سال گذشته نتوانستند برای بیکاری و فقر زدایی در افغانستان کار کنند.

گزارش از عمر
سلام تایمز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اخراج
دستگیری مهاجرین
نظرات بینندگان:

>>>   هر دم از باغ بری میرسد...
بعله ، این اخبار و مطالب فوق کاملا صحت دارد.
این داستانی است که سالها بر پناهندگان م مهاجران تکرار میشود. فیر کردن سر موتر مهاجران وغرق کردن فقط مشت نمونه خروار است.
والا این داستان غم انگیز هر روز افغانها در ایران است.
چندی قبل محمد حسین جعفریان در مصاحبه با بی بی سی از مشهد یادی کرد از دوران طلایی سید اسماعیل مفیدی استاندار سابق خراسان و شخص معلوم الحالی به اسم کریم غول که چه بلاهایی سر مهاجران اوردن!
واز برخوردهای زشت و غیر انسانی که درحق پناهندگان میشده و می شود به هنوان یک مسلئه ی «پیش پا افتاده» یاد کرد که نباید دستاوبز معاندان انقلاب قرار گیرد. تا مبادا رابطه دو ملت بهم بخورد.

>>>   نویسنده ای مقاله دیوانه و .... است و فتنه گر است جواب خدارا باید بدهی

>>>   Eqbal Sadeqi
امروز یکی ازتلخترین روز من بود مدارس نمونه ای دولتی دانش اموزان نخبه اتباع را ثبت نام نمیکند!
مجتبی صادقی مثل خیلی از دانش اموزان درس خوان دیگر با تلاش درس خواند واز اول ابتدایی تا کلاس6 در هردو نوبت سال کل نمرات خود را خیلی خوب اورده وحتی یک مورد خوب هم نداشته است با علاقه گفت بابا من در نمونه ای دولتی ویا تیز هوشان می خواهم درس بخوانم بالاخره امروز رفتم برای ثبت نام در یکی از نمونه های دولتی مسئول ثبت نام گفت متاسفانه اتباع را ثبت نام نمی کنیم کمی بحث کردیم وگفت دست ما بسته است سامانه انرا مخصوص ایرانی ها منظور کرده است گفتم اینها مامور هستند وصلاحیت ندارند باید کاری اصولی شود ومدیران ارشد که چنین تصمیم گرفته اند باید قناعت داده شود که نگذارند نخبگان مهاجر ضایع شوند دراین جهت اگر کسانی کدام راه حل منطقی نشان داده می تواند لطف نمایند همکاری داشته تا چنین چالش برچیده شود والا فرزندان درس خوان مهاجر در زندگی خود عقده مندانه بزرگ خواهد شد که نباید چنین شود! مجتبی در مدت 6 سال 9 عدد تقدیر نامه بدست اورده است اما اگر بشنود که مدارس ثبت نام نمی کند نمی دانم چه قدر برایش گران تمام خواهد شد البته این یک نمونه از هزارن نمونه ای دیگر هست! باید فکر اصولی دراین جهت نمود تا روان فرزندان مهاجر تا یک عمر پریشان نباشد!
به نظر می رسد راه حل منطقی وفوری ان این باشد که جمعی از دوستان با تصمیم سازان چنین امر خیلی دوستانه ومنطقی صحبت وتبادل نظر نمایند تا چنین مانع برداشته شود چون پرورش نخبگان دراینده به نفع دوکشور خواهد بود!

>>>   افغانستان فاقد حکومت ملی و دموکراتیک در سی و پنج سال اخیر بوده و است.حکومت های ملی و دموکراتیک حامی سرمایداران ملی و صنعت داخلی کشور در برابر سرمایه داران کمپرادور و دلال میباشد. من در سالهای ۱۹۸۰ البته بعد از ششم جدی زمانیکه سلطانعلی کشتمند صدراعظم بود در افغانستان دارای کار گاه کوچک تکه بافی در خوشحال خان مینه کابل بودم. در انوقت دولت برای سه سال از اغاز تولیدات فابریکه را از پرداخت هر نوع محصول معاف کرد و همچنان از طریق ریاست انکشاف و تشویق سرمایه گذاری های خصوصی یک محاسب و انجیر موظف گردیدند تا تمام ضروریات کارخانه را جمع بندی نموده و لیست انرا تهیه بدارند . این لیست واردات از خشت و پیچ تا تار و مواد خام برای کارخانه را مد نظر گرفته بود و مطابق قانون وقت کارخانه برای سه سال از دادن محصولات گمرکی بر مواد وارداتی مورد ضرورت از خارج معاف بود . امر شورای وزیران به ریاست شرکت برق مبنی بر دادن برق بیست و چهار ساعته بدون وقفه برای کارخانه های تولیدی بخش دگری از امتیازات برای سرمایگذاران ملی بود.
اکنون با دنباله روی از سیاست اقتصاد لیبرال و مارکیت ازاد اقتصاد و صنعت افغانستان در معرض خطر شدید قرار دارد. و هم نقش دولت بر اقتصاد کاملا ضعیف گردیده و با خصوصی سازی بسیاری از بخش ها زمینه ای فساد بیشتر مهیاگردیده است. گذشته از ان همکاری مردم برای حمایت از تولیدات داخلی نیز اهمیت دارد.
کشور های خارجی بخصوص کشور های همسایه خواهان تبدیل مارکیت افغانستان به اشیای تولیدی شان میباشند. در زمان ظاهر شاه یک کمپنی افغانی پودر کالا شویی بنام الماس را ساخت و تولیدات ان به مارکیت سرازیر شد اما در ان روزگار از ایران پودر کالا شویی بنان برف نیز وارد میگردید . کارخانه ای ایرانی برای انکه فابریکه پودر الماس افغانی را از میدان رقابت دور سازد با تکتیک خاص یعنی تعبیه جوایز در داخل قطی پودر کالا شویی مشتران افغانستانی را بطرف خود جذب کرد . از انجاییکه کارخانه تولید پودر برف الماس نوپایه بود و هیچ نوع حمایت از دولت در برابر رقابت های خارجی بدست نمی اورد و بودجه ای دورانی هم ضعیف بود بعد از مدتی سقوط کرد و کارگران ان بیکار شدند.این مشت نمونه ای خروار است.اکنون تربوز افغانستان به پیمانه و مقدار زیاد کشت گردیده که نه تنها کفایت داخل را میکند بلکه به خارج هم میتواند صادر شود ولی تربوز از ایران وارد گردیده است .چرا؟؟؟ بخاطریکه حالا زمان سرمایدار ملی گذشته و زمان سرمایداران دلال و خاین گرم است و دولت هم با این دزدان شریک است.
فکرت

>>>   ما را مجبور کردند صدای سگ و خر دربیاوریم!!! لباس های ما را بردند!!! لباس های این افراد به چه کار مامورین ایرانی می آمده؟! دست بردار افغان پیپر!!! مقاله یک سایت معلوم الحال رو بدون کم و کاست نشر میکنی؟! من با اخراج محترمانه اکثر افغان ها کاملا موافقم. واقعا فکر میکنید تا برنگردید و وطنتون رو نسازید وطنتون خود به خود ساخته میشه؟!! ما رو به دخالت و ایجاد ناامنی در کشورتون متهم میکنید در حالی که کشورتون رو کردید پایگاه دشمن ما؟! ما هیچ دخالتی در امور کشور شما نمیکنیم ولی قطعا برای امنیت خودمون خبرچین داریم. ناامنی کشور شما باعث غارت معادن و منابع شما و افزایش تولید مواد مخدر و افزایش مهاجرت شما میشه. معادن شما رو کانادایی ها غارت میکنند در حالی که بیشترین ضربه رو از مواد مخدر بعد از خودتون ایرانی ها میخورند. بیشترین ضربه از مهاجرت شما عاید کی میشه؟ غیر ایران! پس ناامنی شما به نفع ما نیست. آمریکایی ها شهریور سال گذشته چند کشاورز افغان رو در کشور خود شما و در خانه خود شما کشتند. صدایی از کسی در آمد؟ میخواستی پلیس ما با کسی که مثل دزد از دیوار خانه ما که همان مرزمان هست بالا آمده و به هشدار پلیس توجه نکرده و و با سیستم دودزا قصد فرار داشته کاری نداشته باشند؟! حتی به چرخ ماشین شلیک نکنند؟! با حماقت راننده ماشین آتش گرفته تقصیر پلیس ماست؟ در حالی که در تقریبا تمام جهان سزای رد شدن غیر قانونی از مرز هم مرگ هست (تاجیکستان و ترکمنستان) و هم سزای فرار از دست پلیس (نمونه اش چند ماه پیش در هرات کشور خود شما). این ها چه شباهتی به جورج فلوید داشتند؟ لطفا مدارک خود مربوط به حادثه هریرود را علنی کنید تا ما هم بدانیم! قرآن گفته مهاجرت کنید و خمینی گفته اسلام مرز ندارد. بهای کج فهمی شما از قرآن و حرف خمینی رو ما باید بپردازیم. در حالی که در اسلام چقدر روی حریم ها تاکید شده ولی به نفعت نیست بفهمی! آپارتاید انگلیسی های اشغالگر بر علیه مردم بومی آفریقا چه شباهتی به محدودیت های شما در ایران دارد؟ من غیر قانونی یا قانونی به افغانستان بیام میتونم همه جای کشور شما سرک بکشم؟ چرا تو که عاشق افغانستانی (به قول خودت) باید در ایران با یک ایرانی برابر باشی؟ مگر حقوق من و تو در افغانستان یکی هست؟ ذره ای غیرت روی خاک ایران و نام و مال و ناموس ایرانی داری؟ چرا باید دخترانمون رو بدهیم به شمایی که اگر بعدش یکی از همین جوانان ایرانی بخواد با دختر شما ازدواج کنه جوابش اینه که ما به ایرانی دختر نمیدیم(البته اگر بلایی سرش نیارید). شما در حق ما مسلمانی کردید که توقع مسلمانی دارید. این هایی که گفتم خطاب به اکثریت بود. برخی از افغان ها جوابی فراتر از خوبی به ما دادند که تا ابد باید ممنون این عزیزان بود.

>>>   کنار کلمه مهاجرین بنویسید مهاجرین غیرقانونی ، مهاجرین غیرقانونی آنهم افغان در شرایط اقتصادی فعلی ایران باید ایران را ترک کنند چون اگر به خودرویشان ایست هم بدهند توجه نمیکنند اگر تیراندازی کنند باز هم معترض میشوید چرا با مهاجران قاچاب ما در داخل خاک کشورتان برخورد کردید
شما که انقدر به ایرانیها توهین میکنید و انقدر انگ نژادپرستی میزنید چرا از هموطنانتان نمیخواهید برای چند دهه هم بجای مهاجرت قاچاقی به ایران ، قاچاقی به تاجیکستان مهاجرت کنند
کشور در تحریم مهاجر غیرقانونی نمیخواهد ایران و ایرانیها که بد هستند چرا انقدر اصرار دارید ایران مهاجرت کنید و در ایران زندگی کنید؟ ایران تحریم هم هست چرا دست از سر ایران برنمیدارید ترکمنستان و تاجیکستان هم همسایگان شما هستند حداقل از تاجیکها و ترکمنهایتان بخواهید بجای ایران به تاجیکستان و ترکمنستان بروند

>>>   وزارت مهاجرین بورسیه اعطا کند تا مجتبی صادقی به پول افغانستان در بالاترین مکتب درس بخواند.

>>>   وقتی این همه ظلم و تعدی بر مهاجرین جریان دارد بهتر است که تا آخر سال همه مهاجرین به وطن برگشت داده شوند که دیگر در ایران مورد ظلم قرار نگیرند و در افغانستان هم هر روز اعتراضات خیابانی راه نیفتد.

>>>   اعتراضات عدالت خواهی نه اعتراضات سیاسی.
چون اکراعتراضات عدالت خواهی بود چرا چتد تا را که در غزنی سوختاندند کسی اعتراض نکرد.
ایران دو ملیون افغانستانی راپناه داده به جای تشکر هر روز برای شان مشکل خلق میکنیم.

>>>   این چه چرندیاتی است که راست و دروغ را با هم آمیخته و نشر می‌دهید؟!
عقل و انصاف شما کجاست؟

>>>   سلام دوستان خواننده من بعنوان یک افغانستانی که درایران زندگی میکنم میخواستم بگم این به اصتلاح مقاله جالب نبود اول بایددرنظرداشته باشمکه هرکشوری فرهنگ خاصی خودشوداره مشکلات خاصی خودشوداره الان ایران تحریم است که همین باعث تاثیرگزاری برروی زندگی مردم ایران شده من داره میبینم ماهم که بطورقاچاق می آیم این هم مشکل ایجادمیکنه ایران هم که اونقداقتصادقوی نداره که ازپس همه بربیادمطمنأبرخوردی انجام میده که نتیجه اش برای ماکه تلخه اون وقت میایم ایرانوبااروپامقایسه میکنیم این ازدرک نکردن منه درپایان دعامیکنم درکشورم مردم به اینتیجه برسنکه بفهمیم درکنار هم باصلح ودوستی زندگی کنیم برای مردم بزرگوارایران هم دعامیکنم که مشکلاتشان حل بشه من فکرمیکنم این همه دردو بدبختی که مامیکشیم مردم ایران عراق سوریه یمن هرکس به هرشکلی میکشه ازدست شیطان بزرگ آمریکاست این شیطان اگه بره همه چیزدرست میشه*
حسین محمدی

>>>   باید این مشکل تان را ازطریق امام جمعه شهر تان به گوش مقام مظم رهبری ایران برسانیدویا ازطریق دفترآیت اله محقق کابلی رحمت الاه پیگیری نماید

>>>   يک عمل خوب چون مناسبات خراب تر شده مى رود. تصمیم دولت ایران عاقلانه است. اکنون اعتماد بین افغانستان و ایران بسیار بد است. اتفاقاتی رخ داده است که باعث افزایش بی اعتمادی و کاهش اعتماد متقابل می شود.شهروندان افغانى به ايران دعوت نشده اين چه نمک حرامى است. ترک افاغنه از ايران بهترىن کمک براى ايران است.
از طرف دیگر ، باید سیاست ایالات متحده آمریکا در افغانستان را نیز در نظر گرفت. ایالات متحده آمریکا یک قدرت اشغالگر است. همه اشغالگران از انگلیس تا به امروز ، اختلاف بین مردم کشورها ایجاد می کنند ، تا از آنها سود ببرند. در حال حاضر ، آمریکا با ایران بسیار خصمانه است. در حال جنگ استند. ساكنان افغانستان نبايد توجه خود را كنار بگذارند و نبايد خود را از سوي آمريكا و 40 سارق ديگر تحريك كنند تا ازشرايط حمله تروريستي آمريكا ا در ايران را لبيک گويند.پشتونان نماينده گان دولت افغانستان در ايران بعوض دوباره اعتماد سازى و تفاهم به قانون ايران که که فرار کردن باوجود ايست گفتن پوليس افاغنه فرار مى کند. دولت ايران قانون و قانونيت رامرعات مى کند. فقط در افغانستان به قانون شکنها تقديرنامه چپن کرزى و پول داده مى شود. آيا افغانها بالاتر از قانون اند
بنابراین ، بهتر است که کشور افغانستان سرانجام بعد از 40 سال شهروندان خود را به خانه بازگرداند. افغان بسیار احساسا تى است و منطقی نیست. شهروندان افغان فوراً ایران را ترک کنند . ایالات متحده نیروهای نظامی خود را از افغانستان ، عراق ، سوریه و آلمان از و اروپابیرون می کشد ، کدام نیم کاسه زیر کاسه است.

>>>   مقصر اصلی درتمام فجایع وظلمهای که نسبت به افغانیستانیها صورت میگیرد دولت مردان و سیاستمداران بیغیرت بیعرضه خود افغانستان است و مردم و ملت افغانستان هم بی تقصیر نیست که سالهاست دنباله رو رهبران است که آنها تمام منافع شون درتفرقه و اختلاف و جنگهای قومی و نژادی است و بیشترین منافع بااین دربدری و جنگ آوارگی باصطلاح رهبران ویران قومی میبرند لذا هیچ موقع درپی رفع و رجوع تحولات نیست تمام تلاش شون این است که تحولات درگیریهای قومی و نژادی را همانطور درگیری و جنگ با طالبان را کش بدهند وکشوربه سوی ثبات همگرایی نروند تا درآمدهای میلیاردی آنها ازین جنگ و تفرقه کاهش پیدا نکندوباید بپذیریم کسانی زیاد هستند که کاسب کارانه به جنگ و اختلافات نگاه میکنند واز این راه درآمدهای سرشاری رو به جیب میزنند و منفعت میبرند و اگرچه برای مردم آتش جنگ ویرانگر و نابود کننده است اما برای کاسبان جنگ رحمت و برکت اللهی است که خدا به آنها ارزانی داشته است باید ملت دست کاسب کاران جنگ را از میدان رقابت درآمد کوتاه کنند ودرامدی که باخون هزاران انسان بیگناه اعشته میشود از سفره حیف و میل آنها برچیده شود کار آنها بازخواست شود که چرا بعدازچندین سال کشور امنیت و ارامش نداره و ملت به نام خوردنش محتاج است وچرافرزنداش آواره شهر ودیار دیگران چرا همسایه مهاجرین را بی دلیل نیکشند بازهم طلب کارند چراملت را به این بدبختی بیچاره انداختند وتمام جواب سُکارها رو از رهبران بیخرد بیغیرت بپرسم وجواب بخواهیم و متاسفانه رحم ومروت از انسانهای بربسته دیگر کسی به مهاجر واواره شفقت ندارد مقصر تمام اینهادولت وسران کشوره همه شون نوکر خارجی ها است
هاشم ایران

>>>   وقتی بر در سفارت ایران رنگ پاشی میکنید نتیجه اش همین خواهد بود شما فکر کرده اید ما محتاج شما هستیم و برایتان دعوت نامه و نامه فدایت شوم فرستاده میشود احترامتان بعنوان همکیش و هم زبان سر جای خودش اماوقتی یک مشت مزدور فرستادید به ایران توهین کردند نتیجه اش همین خواهد بود من گمان دارم اصل این شایعات از سوی حزب پشتونیست ها و افغانیزم های قوم پرست شروع شده است و رسانه های غربی اربابتان هم طبق معمول در آتش تفرقه کینه توزی و رقاصی میکنند.

>>>   صدها پناهجوی افغانستانی در انگلیس و آلمان و آمریکا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی دست به تظاهرات زده و علیه سیاست های نژادپرستانه ایران شعار دادند. وتبر بر ريشه خود زدند و نفرت ديرنيه اى پشتونان يا افغانها را در ترويج تبليغات ضد اقوام ايران آشکار نشان دادند که انگار سه ميليون پشتونان يا افغانها مقيم ايران انگار فرشتگان طبقه هفتم معراج عارى از خطا ٬ عارى از جنايت٬ عارى از قاچاق برى ٬ عارى از قانون شکنى٬ عارى از جرم و خلاف رفتارى مانند بوداييان بى ضرر اند
"نژادپرستانه" ? عليه کدام نژاد ها ?
تعقيب و مبارزه عليه جنايت کاران٬ قاچاق بران٬ قانون شکنان و مجرمان و مردم ربايان در کشورهاى قانونى و مشروع يکى از وظايف نيروهاى امنيتى در کل جهان است. اين صدهاپناهجويان افغانستانی در انگلیس و آلمان و آمریکا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی که ضد ايران و عدالت براى جنايت کاران٬ قاچاق بران٬ قانون شکنان و مجرمان و مردم ربايان ميخواهند به بالاترین درجه خود را مسخره و مضحک ا ند.
زيرا اين جنايتکاران مهرونشان افغان تاپه خورده خود يک عمل نژاد پرستانه و يک گستاخى و پرروى٬ بى ادبى و بى اخلاقى و نمک حرامى در برابر ايران مى کنند . اين تظاهرات بى اساس در هنگامى از سوى جاسوسان افغانى بابا امريکا و چهل دزدان برگذار مى شوندد که در سراسر جهان تظاهرات علیه سیاست های برده داری عريان تاريخى ایالات متحده آمریکا و ادامه آن سیاست نژادپرستانه تبعیض نژادی - تفکیک نژادی- ایالات متحده آمریکا و رييس جمهور دلقک مسخره در جريان است. کشتن سياه پوستان باوجود دستگيرى شان ضرب و شتم و لت و کوب مى شوند. بعوض که توده افغانيه عليه دولت ایالات متحده آمریکاو سیاست نژادپرستانه تبعیض نژادی - تفکیک نژادی- تظاهرات همبستگى خود را با شهروندان سياهپوستان نشان دهند اين بيگانه پرستان استعمار واستثمار عليه ايران بزرگ و ايران شجاع ايران که عليه امريکا با قد رسا استاده است. دهشتافغان با اين کار دل بادران امپراليستهاى غربى و تقريبا درپيشاپيش آن دولت ایالات متحده آمریکا را خوش سازند. اين جاسوان چاپلوسى امريکا را مى کنند. لطيف پدرام بيست سال پيش عليه آمدن آمريکا بود
اگر همان شهروندان کشور بانام منحوس افغان در ايران جنايتکار و قاچاقبر نبوند د چرا فرار کردند؟
اکنون مجسمه هاى استعمارگران وبرده فروشان در انگلستان و بلجيم و آلمان و ديگر کشورهای اروپایی از ميدان هاى اروپا برداشته و به موزيم ها به نمايش قرار داده مى شود.
تظاهرات افغانها علیه ایران بویژه در کشورهای تحریم کننده ايران برپامى شود. اين نگرش
خود بیانگر تفکر و انديشه نژادپرستانه افغانها یا پشتون ها است ، زیرا این کشورها ۴۰ سال تمام ایران را از نظر سیاسی ، اقتصادی و بازرگانگی مورد تحریم های مختلف و محاصره ديڀلوماتى و نظامی کرده اند.
فرق ايکه بين ايران و افغانستان است: افغان فریاد می زند و تاسف می خورد غالمغال و ناله و شيون و گريه و داد وافغان مى کنند. و درجهان افغانستان بدنام٬ "تروريست پرست" و "لانه تروريستهاى جهان " ناميده مى شود. چون نژاد دهشتافغانان طالبان و سازمان حقانى پشتون و افغان اند٬ عليه آدمکشى و قتل عام شهروندان غيرپشتونى از سوى همين تظاهرکنندگان تحمل مى شوند .
قصد و هدف تظاهرات کنندگان افغانى چه است ؟ آياجنایتکاران ، قاچاقچیان و جنایتکاران تحت پیگرد پوليس قانون قرار نگيرند چون که افغان است يعنى بدون قانون .
در حالی که هزاران نفر غیر پشتونی در اثر عملياتهاى تروریست های راکت افگن پشتون قتل عام مى شوند. گروگانهاى غير پشتونى مورد آزار و اذیت قرار و اعدام صحرائى شان مى شوند وحتی در مساجد و کلینیک های زنان کشته شدند. فرياد زنان و افغانکنان مانند بره ها سکوت می کنند. از ۲۹ فوریه امسال از زمان پیمان صلح امريکا- دهشتافغانان طالبان ، ۵ هزار تروریست طالبان آزاد مى شوند، در حالی که همين مدت تنها ۵۰۰۰ انسان غير پشتون در حملات تروریستی تروریست های پشتون مانند گروه های طالبان و حقانی قتل عام شده اندتعداد زخميان زيادتر! این تظاهرکنندگان با نژادپرستی علیه خود عمل می کنند.
افغان ها کشور همسایه را در معرض دید خود قرار می دهند ، اگرچه 3 میلیون شهروند افغان در ایران زندگی و کار می کنند.
انگلیس ، آلمان ، فرانسه و سایر کشورها اروپا ایی هستند که 40 سال است که کيسه دولت افغان = پشتونرا با میلیارد ها پول و مواد پر می کنند. و با وجود بیست سال اشغال و استفاده نظامی و تلف تریلیون ها دلار نتوانستند میلیون ها ترتیب بازگشت پناهنده گان خود را از پاکستان و ایران را تدارک کنند تابه کشورخود مجددا بپیوندند و دوباره شهروندان خود را به افغانستان بياورند. این نژاد پرستی علیه شهروندان خود است. این ناتوانی است ، این عبارت از یک حالت ورشکسته ای از یک کشور بد نام .است
جنایت اصلی این است که در یونان به سوى پناهندگان (از افغانستان) گاز اشک آور پاش و تيراندازى مى شود . صدها افغان در آبهای مدیترانه غرق شده و مى شوند. و افغان عليه ايران مظاهره مى کنند و خدمت بزرگ به تحريم کنندگان ايران!

>>>   خطاب به نظردهنده سوم که نوشته "پرورش نخبگان دراینده به نفع دوکشور خواهد بود!"
حتی اگر تمام مردم افغانستان هم نخبه باشند باز هم خیرشان به ایرانیان نمی رسد. مگر از نخبگان قبلی شما که در ایران تحصیل میکردند جز فحش و ناسزا و دشمنی چه عاید ایران و ایرانی شده؟ جای نخبگان شما در آمریکا و کانادا است.

>>>   امان از دست منافقین؛ چه در ایران باشند یا در آلبانی و یا در افغانستان.ملت ایران و افغانستان کاملا هوشیار باشند شیاطین در حال فتنه انگیزی هستند.

>>>   افغان های معترض لطفا به ارباب آمریکایی خود بگویید که تمام مهاجران افغان را از ایران به آمریکا ببرد تا خیال شما آمریکا پرست ها و شیطان پرست ها راحت باشد.
....که به جای تکیه بر توان داخلی و اتحاد داخلی به شیطان اعتماد می کنید و کشور خود را به این وضع دچار کرده اید تا آواره بشوید. بله این مشکلات مردم مظلوم افغانستان تقصیر شما غرب پرستان و ملا های وهابی وابسته به آل یهود است.
خداوند سرنوشت هیچ قومی را عوض نمی کند مگر آنکه خود بخواهند......

>>>   خطاب به نظردهنده سوم که نوشته "پرورش نخبگان دراینده به نفع دوکشور خواهد بود!"
اتفاقا بیشتر همین تحصیلکرده های افغان که پدر و مادرشان از آوارگی و فقر وارد ایران شدند و خودشان در ایران به دنیا آمدند و مدرسه و دانشگاه رفتند بیشترین فحاشی و توهین را به ایران میکنند افغانهای نخبه در افغانستان بمانند به افغانستان خدمت کنند یا به تاجیکستان بروند نزدیک ۵ دهه مهاجرت و فحاشی و عقده گشایی افغانها را تحمل کردیم انگار ما وارد خاک افغانستان شدیم ایرانیها بخاطر تحریم سالهاست تک فرزند شدند چون میدانند امکانات ایران کفاف جمعیت ایران را نمیدهد افغانها قاچاقی وارد ایران میشوند از اب و برق و گاز و اینترنت و تلفن و ...استفاده میکنند فحاشی هم‌ میکنند اینهمه کشور تاجیکها و ازبکها و ترکمنهای افغانستان هم‌ بجای تاجیکستان و ازبکستان و ترکمنستان قاچاقی وارد ایران میشوند فحش هم میدهند باز اگر ایران تحریم‌ نبود اشکال نداشت با تحریم هم ول کن ایران نیستند هزار رحمت به مهاجران عراقی و پاکستانی و ارمنی که سالهاست در ایرانند یک دهم معضلات و خلافکاریها و فحاشیهای افغانها را ندارند

>>>   حسین محمدی
خدا را شکر یک نفر حرف حق زد یک مهاجر با انصاف دیدیم خدا شما را حفط کند .

>>>   از وقتی خبر رسید اشرفغنی .... پای مجاهدین خلق یا همان منافقین را به هرات باز کرد مطمین بودم روابط ایران و افغانستان دچار تنش جدی خواهد شد بارها کارشناسان در این باره هشدار دادند اما گوش شنوا نبود و متاسفانه اشرف کلمرغ با لجبازی کار خود را در خفا پیش میبرد این گروه تروریستی در عراق و کردستان هم پرونده های سیاهی داشت که مطالعه آن برای جویندگان حقیقت بد نیست حوادث اخیر بوی توطیه منافقین خلق را میدهد که نمونه اش احتمال کشتار مهاجرین در نواحی مرزی بدست این گروه بدنام می‌باشد جالب اینجا است که حتما عاملان این حوادث با سرویس های خبری ضد ایرانی در غرب. مثلا بی بی سی و ووآ و.. در ارتباط هستند و برای آنها فیلم و عکس میفرستند تا آتش تفرقه را بلند کنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است