... در هیچ کجا حرمت نخواهیم داشت
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۵۶    ۱۳۹۹/۳/۲۶ کد خبر: 163820 منبع: پرینت

دیدن فیلم سوختن و جان دادن عده‌ای از هموطنان ما که در استان یزد ایران در اثر تیر اندازی پولیس ایران، موتر شان آتش گرفت ‌و مظلومانه جان دادند، بسیار رقت‌آور و دردناک است. هر کس از مرگ مظلومانه یک انسان مهاجر و غیر مهاجر و زنده سوختن او، تنش نلرزد و قلبش نسوزد، نه انسان است و نه مسلمان. اعتراض به نقض حقوق هم‌وطنان ما حق مسلم همه است.
نگارنده در این رابطه یاد آوری چند نکته را لازم می داند.
1. دولت جمهوری اسلامی افغانستان موظف است زمینه‌ی کار و زندگی آبرومندانه را برای مردم خود فراهم سازد تا جوانان ما برای یک لقمه نان هر روز آواره, بیچاره و پاره پاره نشوند و در خانه خود عزت مندانه زندگی کنند. دولت ما باید مسولیت پذیر باشد.
2. دولت مردان ما موظف اند با ابزارهای حقوقی و دیپلماتیک از حقوق اتباع خود حمایت نموده و ایران و کشورهای دیگر را ملزم به رعایت حقوق مهاجران مقیم در آن کشورها نمایند و از هر طریق ممکن حقوق بشری و قانونی آنان را استیفا نمایند.
3. در حالی که نیم قرن است که کشور ما در آتش جنگ می سوزد و میلیون‌ها تن از مردم ما هنوز در ایران و پاکستان مهاجراند، ایجاد تنش و خصومت بین ملت‌های همسایه به هیچ وجه به نفع مردم و دولت ما نیست. تحریک مردم و دولت‌های همسایه از طریق تعرض به نمایندگی‌ها یا اهانت به نمادهای ملی و مذهبی آنان کار ناپسند است و در قدم نخست به میلیون‌ها مهاجر نگون بخت مقیم در ایران صدمه می زند. البته اعتراض مدنی و دادخواهی حق مردم است.
4. برخی افراد شهرت جو و فرصت طلب مانند مریم سما که از طریق فضلی گروپ به مسند وکالت یا مقامات دیگر رسیده اند، با استفاده از این وضعیت می‌خواهند به مردم و چهره‌های سیاسی یک قوم یا یک مذهب تهمت جاسوسی بزنند. از این‌ها باید پرسید دلیل تان چیست؟ آیا هرگونه ارتباط با کشوری جاسوسی است؛ آیا صرف اشتراک زبانی و مذهبی دلیل بر جاسوسی است؟ اگر این گونه است پس کسانی که هم شناسنامه پاکستانی دارند و هم تذکره افغانی جاسوس اند. طبق این معیار بیشتر سیاستمداران تازه به دوران رسیده که پاسپورت های خارجی دارند و خانواده ها شان هنوز در کشورهای دیگر زندگی می کنند، جاسوس اند. براساس این منطق، کسانی که با پاکستان یا عربستان اشتراک مذهبی دارند، یا همزبان اند یا برای تحصیل و کار به آنجا مهاجرت نموده اند، جاسوس اند؟ کسانی که به ایران برای کار یا تحصیل مهاجرت کرده اند یا حتی مهاجرت هم نکرده اما اشتراک زبانی، مذهبی یا قومی دارند جاسوس اند. طبق معیار چه کسی از قلم باقی میماند که جاسوس نباشد. با این معیار که ما ساخته ایم همه جاسوس اند و و طن فروش. هیچ کسی از دم تیغ این منطق سالم نمی ماند.
5. حقیقت این است که ما تازمانی که به هم دیگر احترام نکنیم و درخانه خود کرامت و عزت نداشته باشیم، در هیچ کجا حرمت, عزت و کرامت نخواهیم داشت.

دکتر احمد نیازی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
مهاجر
نظرات بینندگان:

>>>   دکتر احمد نیازی،
آیا شما سندی در دست دارید که حریق موتر در اثر تیر اندازی پلیس ایران بوده؟

در موتر چند نفر بوده؟
گنجایش موتر برای چند نفر بوده؟
فیر پلیس در کجای موتر اصابت کرده؟
بعد از فیر چه عوارضی به موتر عاید شده؟
بعد از اصابت فیر آیا موتر جا به جا ایستاده یا نه؟
آیا حریق آنا" رخ داده یا بعدا"؟
و به ده ها پرسش دیگر که باید هیات تحقیق دولت افغانستان بعد بررسی کامل در ساحه و شنیدن بیانات سرنشینان موتر و شاهدان عینی به جواب آن بپردازند.
و در نهایت باید اطلاعیه صادر کنند که آیا این عمل قصدی بوده و هدف به آتش کشیدن افغان هایی بوده که به گونه قاچاق داخل ایران شده بودند یا نه ؟
بی گدار به آب زدن کار درست نیست.
همینکه یک گروه از افغان ها از راه قاچاق داخل ایران شده اند نشان دهنده ضعف نیرو های سرحدی افغانستان است که اگر کار خود را درست انجام بدهند و نگذارند که افراد به گونه غیر رسمی سرحد را عبور کنند هیچ فاجعه یی رخ نخواهد داد.

>>>   آقای نیازی!
گفتار تان تناقض دارد. از یک طرف مسئله دامنه دار و بغرنج قاچاق انسان و مواد مخدر از افغانستان به ایران را نادیده گرفته، به آن مرچ و مساله آمریکائی انداخته و در قبال حادثه یزد که اولا قاچاقبران مقصر اند و سپس خود مسافرینیکه در یک موتریکه گنجایش حداکثر ۵ مسافر را داشته چگونه ۱۵ نفر خودرا انداخته، اشک تمساح ریخته و بر ایرانی ها بدون جهت تاخته و حمله نموده اید، و از طرف دیگر گفتار خودتان را نقض کرده وقتی گفته اید که دشمنی بین همسایه ها به نفع هیچ کسی نیست؟! بهتر است تا عینک آمریکائی را برداشته و واقع بینانه و منصفانه قضاوت نمائید.

>>>   آقای نیازی ورود قاچاقی به خاک یک کشور و عدم توجه به ایست پلیس ، و چند برابر ظرفیت سوار خودرو شدن حکمش چیست ؟
در ایران پلیس به خودرویی که با سرعت از اخطار پلیس بگذرد شلیک میکند پلیس علم غیب نداشت که چند برابر ظرفیت هموطنان شما سوار خودرو یا بقول شما موتر بودند که اینهمه آدم کشته شوند
چرا دست از سر این کشور تحریم شده برنمیدارید ؟ همین حس تلخ شما را وقتی فیلم تجاوز گروهی هموطنانتان به دختر ایرانی منتشر شد ما داشتیم
برای ۴۰ سال هم شده به تاجیکستان مهاجرت کنید دست از سر این کشور تحریم شده بردارید مردم ایران کم مشکل دارند هموطنان شما که روزانه و قاچاقی از مرزها میگذرند و بعد هم از شرایط زندگی در ایران مینالند شدند قوز بالا قوز
خیلی مایل به زندگی در ایران هستند ؟ حداقل قانونی وارد شوند نه چند برابر ظرفیت سوار بر وسیله نقلیه بعد هم از شرایط زندگی در ایران بنالند هر کشوری بخواهید قاچاقی وارد شوید حداقل ۲ سال باید در کمپ بمانید اگر دولت آن کشور بعد از دو سال تاییدتان کرد میتواند وارد شهرهایش شوید وگرنه حق ورود به شهرها را ندارید اما هموطنان شما قاچاقی از مرز ایران میگذرند از زاهدان و یزد تا تهران که پایتخت است وارد میشوند بعد هم خودشان را با مهاجران افغان به اروپا مقایسه میکنند و بنا میگذارند بر فحاشی بعضی هم بدون هیچ اوراق هویتی ادعا میکنند پناهجو هستند و ایران بخاطر آنها پول میگیرد ایران سالهاست که دیگر پناهجو نمیگیرد نه افغان نه عراقی نه ارمنی و نه هیچکس دیگر فقط شما افغانها هستید که هم به ایران مهاجرت میکنید قاچاقی و هم فحش و بد و بیراه میدهید باز خدا پدر عراقیها و ارمنیها را بیامرزد

>>>   مریم سما چرا خودش متولد مشهد ایران است ؟ اگر ایران به پدر و مادرش اجازه ورود نمیداد و پشت مرزهای ایران میماندند احتمالا از گرسنگی و آوارگی میمردن و الان مریم سما وجود خارجی نداشت نمک نشناسی هم حدی دارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است