حنیف اتمر به تهران سفر می کند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۰    ۱۳۹۹/۳/۲۷ کد خبر: 163833 منبع: پرینت

قرار است محمدحنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه هفته‌ی آینده به هدف بحث روی مسایل مرتبط به مهاجران افغانستان به ایران سفر کند.
این مطلب را محمداشرف غنی، در نشست کابینه مطرح کرده و گفته است آقای اتمر به ایران می‌رود تا روی «موضوعات کلیدی» مهاجران با مقام‌های ایرانی گفتگو کند.

طبق اعلام ارگ ریاست جمهوری، آقای غنی در نشست کابینه به موضوعات مربوط به مهاجران افغانستان در ایران پرداخته است و از اقدامات وزارت امور خارجه و معین پناهندگان وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنند‌گان در مورد حادثه دهانه ذوالفقار و رویداد آتش‌سوزی موتر حامل مهاجران افغانستانی در یزد ایران، ستایش کرده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اتمر
تهران
نظرات بینندگان:

>>>   حنیف اتمر برای وزیر خارجه ایران بگوید که ما از ایران نمیخواهیم احوالی را بشنویم که این تعداد افغان ها در دریا غرق شدند و این تعداد افغانهای قاچاقی در موتر بالایشان فیر شد و موتر شان حریق شد و کشته و زخمی شدند و یا استخوان های یک افغان که در جنگ بین عراق و ایران کشته شده بود،پیدا شده است و بیایید و استخوان های او را ببرید.
ما میخواهیم از ایران خبر هایی بشنویم که فلان افغان از فلان دانشگاه دوکتورای خود را در فلان رشته گرفت و مقام اول را در ایران نصیب شد.
فلان افغان تظر به لیاقت اش وزیر فلان بخش مقرر شد و غیره.
آیا افغانها بخاطر مردن به ایران میروند و یا بخاطر زنده ماندن؟
یک کم ذره وجدان خود را بیدار کنید و حقوق انسانی و همسایگی و هم زبانی و هم دینی و غیره را در نظر بگیرید.

>>>   مهاجران قاچاقتان را با خودتان ببرید ایران تحریم است شرایط خوبی ندارد کشور در تحریم مهاجر قاچاق نمیخواهد چند دهه ایران آمدید چند دهه هم تاجیکستان بروید در ایران مهاجران عراقی و ارمنی و پاکستانی هم هستند اما نه بهدپرروئی مهاجران افغان هستند نه به زیادی مهاجران افغان .

>>>   جورج فلوید یک آمریکایی بود که در خاک و وطن خودش به جرم یک بیست دلاری تقلبی (که بعداً مشخص شد تقلبی نبوده) توسط پلیس دستگیر میشود آن هم بدون هیچ مقاومتی. در حالی که دستبند دارد پلیس زانویش را روی گردنش میگذارد و او جان می‌سپارد در حالی که چندین بار به پلیس اعتراض می‌کند و پلیس می‌توانست حداقل زانویش را روی سینه او قرار دهد. حال چند تبعه افغان غیر قانونی از مرز ایران رد می‌شوند و ۱۵ نفره سوار خودروی ۴ نفره میشوند. پلیس اخطار توقف میدهند و توقف نمی‌کنند. پلیس تیر هوایی شلیک می‌کند باز توقف نمی‌کنند و فرار می‌کنند و پلیس با نهایت جوانمردی به جای شلیک مستقیم به خودرو به چرخ آن شلیک می‌کند. باز هم به حرکت روی سه چرخ ادامه می‌دهند نهایتا خودرو با حماقت راننده احمق ایرانی با ادامه مسیر آتش میگیرد و تعدادی جان می‌بازند. باقی افراد به بیمارستان منتقل می‌شوند و تحت مداوا قرار می‌گیرند و برای جلوگیری از فرار این متخلفان دستبند به یک دستشان زده می‌شود. چقدر این دو داستان از نظر آن خانم نماینده افغانستان شبیه است. ایشان کم عقل و احساسی تشریف دارند یا دشمنی با ایران برایشان نان دارد؟ چه شده این خانم پرچم دار بحث رسانه ای شده است؟ فکر میکند با ادای سواد نداشته اش و زن بودنش (رسانه فهم ها میدانند تاثیر رسانه ای با زن بودن هوچی گر بالاتر می‌رود) ما تحت تاثیر قرار میگیریم؟! تا جایی که شنیده ام ایشان مجری شبکه محسنی بوده و به عنوان یک سلبریتی توانسته رای جمع کند. عده ای هم بر این باورند ایشان در بدل .... به این جا رسیده اند. خوب حکومت بی غیرت افغانستان (مستعمره آمریکا) با این نمایندگان کم عقلش نمی‌تواند با برداشت معادن سرشار افغانستان برای این جوانان بدبخت اشتغال ایجاد کند؟ جناب گروهبان غنی (دومین مغز متفکر جهان!!! چون اولی ترامپ هست) با آن مغز بزرگش هنوز راهی برای صدور شناسنامه افغان برای اتباعش در ایران پیدا نکرده؟ ما اسیر این بازی رسانه های ضد ایرانی مثل بی بی سی و طلوع و آشغال های دیگر نمی شویم که احتمالا منظورشان از انسانیت رها کردن جانیان و قاچاقچیان و دزد هاست و تنبیه پلیس وظیفه شناس. اگر از نظر شما پلیس ما جنایت کرده پس شما جانیان عالمید. مگر پلیس افغانستان آن آقا زاده هراتی را برای عدم توجه به ایست پلیس نکشت؟ (آن هم با شلیک مستقیم)

>>>   شما حتی نمیدانید اینهمه آدم سوار موتور یا بقول شما موتر نبودند در ضمن یک پاکستانی هم بین مهاجران قاچاق در جاده یزد بود منتها پاکستانی ها طلبکار نیستند مثل افغانها ، حداقل میفهمند مهاجرت قاچاق جرم است بگذریم الان اتمر از ایران چه توقعی دارد ؟ که در شرایط تحریمش اجازه بدهد مهاجران قاچاق افغان از مرزهای ایران بی اجازه رد شوند ایران بهشان اخطار هم ندهد و اجازه بدهد به هر شهری که خواستند بروند و ساکن شوند مثل بیشتر افغانهای غیرمجازی که چند دهه است به ایران می ایند و امروز هم در ایران ساکنند ؟ بعد هم بخاطر اینکه ایران تحریم است و تابعیت ایرانی نمیدهد به ایران و ایرانیها فحش بدهند و بگویند ایرانیها نژادپرستند
چرا اصلا به ایران به گفته خودتان نژادپرست مهاجرت میکنید ؟ ترکمنستان و تاجیکستان هم‌ همسایگان افغانستان هستند مگر نمی بینید ایران تحریم است ؟
چرا انقدر اصرار دارید ایران زندگی کنید ؟
همین امروز بیشترین تعداد افغانهای خارج شده از افغانستان در ایران تحریم شده هستند یعنی هیچ کشوری به اندازه ایران افغان ساکن نشده .ایران تحریم است درگیر بحران با غرب است بیکاری و ...است آمدن بیشتر افغانها به ایران باعث آوارگی بیشتر کارگران ایرانی به کردستان عراق میشود البته ایرانیها بخواهند بروند عراق برای کارگری حتما باید قانونی وارد عراق شوند و اجازه کار غیرقانونی ندارند ایرانیها نمیتوانند قاچاقی از مرز عراق بگذرند و بیکاری را بهانه ورود غیرقانونی به کردستان عراق کنند
چرا دست از سر ایران تحریم شده برنمیدارید ؟

>>>   آقا اصلا ایران شر؛ مردم ایران چنگیز خان، شمامهاجرین عزیر من‌یعد این میزبانان بی معرفت را که چهل سال دارن میهمانان را اذیت میکنند را تحریم کرده و به کشور گل وبلبل و همپیمانتان آمریکا(بهشت جهان تشریف ببرید) و کشور گدا گشنه ایران را به حال خود رها کنید.

>>>   اگر غنی مرد است و اتمر ایزک نیست برود و از مهاجرین دعوت کند که به وطن بر گردند.
تا چه وقت باید مهمان نا خوانده خانه همسایه باشند.

>>>   خطاب به نظر دهنده اول.
پناهنده جنگی یا مهاجری که به بهانه جنگ فرار کرده قطعا برای زنده مانی و نه زندگانی پناهنده میشود. ایران آمریکا و کانادا نیست که بر اساس مهاجرت شکل گرفته باشد. ایران مثل کشورهای اروپایی نیست که تعصبی روی وطنشان نداشته باشند. حتی نیاز به نیروی کارتان نیست چون ما کشوری با نظام سرمایه داری نمیخواهیم که به هر طریقی پول در بیاورد. ایران میخواهد ایرانی بماند نه این که وزارتخانه ها و امورش را به دست بیگانه بدهد. ایران نسلی میخواهد که با گوشت و پوست و استخوان عاشق وطنشان باشند. ما به دنبال جهانی شدن آن طور که در غرب پیگیری میشود نیستیم. ما نمیخواهیم در نظام جهانی هضم شویم.

>>>   نظر دهنده اول مگر شما به ایرانیها اجازه وزیر شدن در افغانستان میدهید که توقع وزیر شدن در ایران دارید در ایران تابحال چند نماینده مجلس افغان داشتیم در پارلمان افغانستان چطور ؟
دست از سر ایران تحریم شده بردارید نیم قرن ایران آمدید قاچاقی بس است دیگر به ترکمنستان و تاجیکستان بروید آنها هم همسایگان شما هستند و تاجیکستان هم همزبان و هم دین و همسایه شماست نیم قرن هم تاجیکستان بروید ایران خودش ۸۰ میلیون جمعیت دارد و تحریم هست مهاجر نمیخواهد نه افغان‌نه عراقی و نه جای دیگری شما را به خیر و ما را به سلامت

>>>   آيا افغانستان يک کشورملت است? چرا درخواست ورشکسشتگى سياسى و اقتصادى و نظامى را در ملل متحد نمى کنيد.? اين کشور دولت از هرنگاه تجزيه است. اقتصاد داخلى ندارد. پول معاش و تنخواه دولتمداري يان ارتش وسپا ه از سوى" بابا امريکه و چهل دزدان" تحريم کننده گان ايران پرداخته مى شوند. بهتر است "بنى افغان" يا پشتون يا پختون پس به شمال هند جا اصلى شان بازگشت نمايند همانجا که پس از مهاجرت طولانى شان دردورادرو کوه سليمان براى اولين بار گزين ساکن گزين شدند امروز "پخ" -"تون"-" خواه" ( پختونخواه) پاکستان (۱۹۴۷) روند. اقلا يک پسوند ستانى يا مکانى "تون" در پختونخواه وجود دارد. شهر بنام "بنى افغان" و اسام ديگر شهرها و محلهاى ديگرى با پيشوند و پيشوند و در حالت اضافى افغان درشمال هند قراردارند. اين بهترين گزينه آرامش در هندوکوه مى آيند. براى من پارسى زبان افتخار سترگ است که هم شهروند فردوسى و درپهلوى درگاه نويسنده دانشنامه علائی در همدان باشم. کشور و دولت افغانستان در واقعيت وجود ندارد اقوامش پارچه پارچه است. و پيش ازآن انگليس و نظام شاهى و شوروى با نظام وسوسياليستى و کمونيستى با نظام امار تى سلفيستى و وهابيتيستى و اسلامنيستى عربستان سعودى طالبانيستى و اکنون" بابا امريکه و چهل دزدان" خليلزادى و زى و خيلى سرمايه دارى رياستىاين پديده نه کشور شد و نه دولت شد نه ملت شد حتى يک کارکاتور هم نشد. يک راه حل وجود دارد: درخواست انحلال دولت افغانستان و حذف نام افغانستان.
در باره "امت" ٬ " مليت" و "ملت" : تعريف "امت" (پديده حقيقت ) از سطح دانش من بالاتر است . پيرامون " مليت" و "ملت" (پديده هاى واقعيت ) من در صفت ملت ها و مليت شک دارم چون شک عمده ترين پديده علمى در حلقه مرکزى واقعيت دانش قرار دارد - در حاليکه "امت" با حقيقت تفسير سروکار دارد. در مرکز حقيقت دينى قرار دارد و دانش کار اش حقيقت يابى نيست چون دانش تعريف واقعيت هاست و نياز به تفسير ندارند. و اجازه شک کردن ندارد. چون حقيقت آزادى شک ندارد. اجازه تفسير دارد. و تفسير تعريف واقعيت را حقيقت مى سازد و حقيقت تاريک است. عميق است و پيچيده است. و با استدلال منطقى حقيقت تاريکتر مى شود. و روشنى اش و يا به واقعيت انجام شدن حقيقت در اين ستان امکان پذيرنيست بلکه در ستان ديگر به واقعيت تبديل خواهد شد. مانندآهنگ سمنک نوروز; در جهان ديگر يا نصيب
۱- منشاء لغت يا اصطلاح «ملت»
۱.۱. در زبان پارسى باستان نخستين امپراتورى جهان ۵۵۹ –۵۳۰ پ.م. به «ملت» «استان» (بخوان « اُستان» « اوستان» گفته مى شد. دارا يا "داراى يوس" ( داراى نيکويى ها) دار يوس چهارمین شاهنشاه (۵۲۲–۴۸۶ پیش از میلاد) سال ۴۹۴ پیش از میلاد به یونان در در جنگ نزدیکی جزیره لاده موفق شد . سال ۴۹۰ پیش از میلاد در جنگ ماراتن بین ایران و یونان شکست خورد . داريوس يکسلسه پديده هاى فرهنگى چه زبانى و هنرى و موسيقى کاريز و قنات سازى و باغدارى مى سازى از انگور ٬ مُگ (جمع آن مُگان) معرب مُغ و مُغان (روحانی مجو سى زرتشتی که سرود نوا و موسيقى مى نواخت و مى رقصيد) امروز در زبان عربى واژه اوستايى زبان پارسى را معرب مُغينه به معنى زن آوازخوان و هنرمند ورقاصه .دارا ٬ دينار (دينا روس) ٬ سيتار ( "سيتارا آريانا" "پندورا پرزارويم "- "سيتار پارسى " يا سيتار آريانا) ٬ کانُن يا قانون (سازه صنتور و قواعد موسيقى ) ٬ تار ٬ حولى (حوليکا) ٬ «نا » «ان» وغيره را به يونان آورد.
۲.۱امپراتورى يونان اسکندر مقدونیه(۳۵۶ ق م در پلا – ۳۲۳ ق م در بابل)، معروف به اسکندر کبیر در قرن سوم پيش از ميلاد به آريانا ايران زمين و يا ايرانشهر آمدهم فرهنگ و هنر و يک نيمه زبان "يونانى - باخترى" آورد . در زبان يونانى « ملت» « ايتنوس» ناميده مى شد.
۳.۱ امپراتورى روم زبان لاتین دوهزار و چند سال پيش به «ملت» «ناتسيو» مى ناميد.
حدود سال ۱۴۰۰ میلادی «ايتنوس» يونانى و «ناتسيو» لاتین به زبانهاى «هندو جرمنى» (اروپايى) " ناتسيون " و« نيشن » وغيره شد.
لطفا همين سه واژه هاى پارسى («استان» « اُستان» « اوستان») ؛ « ايتنوس» زبان يونانى و «ناتسيو» زبان لاتین را مورد پژوهش و تجزيه و تحليل قرار داده و شباهت ها و تفاوت ها را بر پايه زبانشناختى مقاسيه اى حلاجى نماييد . ساختار لغوى و ريشه لغت ها و معنى مفهوم .
ا- ساختار: هر سه واژه ها « اوستان» « ايتنوس» و «ناتسيو» با شش حرف « ا- و س - ت ا- ن» ساخته شده است. معنای و مفهوم هر سه واژه "زادگاه" است . و «ستان» يا "جاى زاده شدگان" مى باشد. « اُستان» ستان و است و ايست گردانهاى يک ريشه واژه است. جاى است شده گان: گروه یا مجموعه عظیمی که ویژگی های مشترک آن مانند سنت مشترک ، آداب و رسوم مشترک هنر مشترک ، تبار مشترک ، فرهنگ مشترک تاریخ واقتصاد مشترک و به ویژه زبان مشترک به عنوان شاخص عمده و اصلى استانى نسبت داده می شود.
«مليت » در متن‌های پارسى " تولدى يا به دنیا آمدن" ستان و يا ان زادگاهى است یعنی گروهی از مردم که دارای یک قومیت، زبان، فرهنگ و تاریخ واقتصاد مشترک هستند.
تا سالهاى ۱۹۶۰ميلادى و حتى پس از آن در" تذکره ها نام زاده شدگان يا نوزادان در شناختنامه و شناسنامه از سوى "مَلک" هاى روستاها درج مى شدند.
ب - اصطلاح «ملت» زمان نوين بويژه در کشورهاى که جمعيت شان در خطر انقراض مى باشد و يک نياز را فضيلت ساخته اند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است