لانه‌ی زنبور
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۰    ۱۳۹۹/۳/۲۹ کد خبر: 163860 منبع: پرینت

چندی پیش متوجه شده‌ام که لیستی متشکل از ۶۸ نفر، ممنوع‌الخروجی معینان و دیگر مقامات ارشد وزارت مالیه نشر شده است. گویا این باند مخوف همه در یک وزارت گنجانده شده‌اند. به قول آقای مرتضوی زلزله در وزارت مالیه رخ داده با تفاوت این‌که فقط افراد فاسد زیر آوار شده‌اند نه افراد سالم. سوالی که برای من پیش آمده این است که زلزله جان آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟ حالا که تمام پول‌ها حیف و میل گشته و مردم افتاده‌اند از پا چرا!

چرا این افراد مفسد در وزارت به این مهمی انتخاب و انتصاب شده‌اند؟
آیا وزارت‌خانه‌های دیگر هم حال و روزشان مثل این وزارت‌خانه هست یا نه؟
آیا کدام نهاد معتبر مستقلی وجود دارد که کارکرد وزارت‌خانه‌ها را ارزیابی و مفسدین را شناسایی کنند؟

موضوع مهم اين است كه ٤٠ در صد عواييد ما تا به‌حال از گمرک‌ها حيف و ميل می‌شده و هم‌چنان در حال هدر رفتن است. افغانستان یک کشور مصرف‌گرا و نیازمند کمک‌های جامعه‌ی جهانی است که اگر این کمک‌های سخاوتمندانه کم‌کم قطع شود کشور با بحران اقتصادی بزرگی مواجه خواهد شد. متاسفانه با آن‌همه سرما‌یه‌یی که به افغانستان سرازیر شد در راه خودکفایی موفق نبودیم و سرمایه‌ها به جیب افرادی رفت که مسوول بهبود وضعیت بودند. البته ناگفته نماند که تعدادی که پول‌های هنگفت را به‌دست آوردند به مرحله‌ی خودکفایی رسیدند و در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند و حالا لب ساحل اروپا و یا آمریکا دراز کشیده و جوس مالته(آب پرتقال) خود را با خیال راحت می‌خورند.

متاسفانه معادن‌ هنوز به مرحله‌ی بهره‌برداری وسيع قرار نگرفته است. ديگر عواید نيز نيازهای مالی كشور را برطرف نمی‌كند. جامعه‌ی جهانی نیز ديگر نمی‌پذیرد که هر سال هزینه‌های بزرگی را مصرف کند اما بی‌نتیجه. با این‌که امروز برای یافتن فاسدین دیر است اما «ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است» و یا «جلوی ضرر را هر وقت بگیریم منفعت است.»

این کار رییس‌جمهور بسیار قابل قدر و ستودنی است اما باید دقت کرد که منبعد وزارت یا نهادی را “لانه‌ی زنبور” برای فاسدین درست نکنیم. انتخاب‌ها بر حسب شایستگی و لیاقت باشد نه واسطه‌گری و مافیا بازی. این همه جوان لایق و با استعداد که به‌خاطر نداشتن واسطه و نبودن در حلقه‌های مافیایی بیکار مانده‌اند را برای کارهای مهم وارد سیستم اداری کنند تا در روند اداری تغییرات مثبتی ایجاد شود. ناگفته نماند که یکی از این جوان‌های لایق و شایسته بنده هستم که فعلا بیکار هستم، البته خودستایی نباشد ولی می‌توانند از ما جوان‌ها برای تغییر استفاده کنند. منتظر تماس مسوولین محترم هستم.

*فعلا هم باید در بخش پول‌هایی که برای بیماری کرونا به افغانستان داده شده است توجه و نظارت خاصی شود چون این سرمایه‌ها هم بی‌نتیجه بر باد خواهد رفت.

با توجه به مشکلات اخیر انتقادها بر سر این موضوع که اکثر این مفسدین جوان‌ها بوده‌اند هست اما من بر این نظر هستم که هر جوان متخصص باید در جایگاه تخصصی خود فعالیت کند نه دیگری. کسی که پزشکی خوانده است هرگز نمی‌تواند حقوق‌دان شود، کسی که اقتصاد خوانده است نمی‌تواند قاضی شود، کسی که ادبیات خوانده نمی‌تواند دفاع کند، غیره....
«هر کسی را بهر کاری ساختند»...
با چنین مشکلاتی فساد هر روز بیشتر می‌شود، پس بهتر است اصل تخصص‌گرایی را رعایت کنید نه واسطه‌گری.

زهرا ناظمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
لانه زنبور
وزارت مالیه
نظرات بینندگان:

>>>   نوشته این خانم‌ دختر را خواندم دقیق معلوم است که سالها دزدی شد و چور کردند و کسی صدای خود را نکشید ، حالا جناب رییس جمهور پایین بوجی دزدی را می دوزد. مگر چندین وزیر مالیه آمدند ور فتند آنقدر پاک بودند که ضرورت نبود پرسان شوند. اول آنها چور کردند وشریک شان بزرگان باد آورده غربی بود . گرگان بزرگ گرگ بچه ها را در هرگاه مقرر و مامور کردند تا پول ملت را بقابند. مگر پول انتخابات و کمپانی های انتخاباتی را با عقل سلیم وچشم‌باز کسی محاسبه کرد که از کجا آوردند و چپاول کردند. حالا نیز وقت است در همه وزارتخانه ها باید این عمل صورت گیرد. مگر سارنوالی که تحقیق و قاضی که عدالت را میخواهند تطبیق کنند جیب شانرا پر نمیدارند. به صد ها مقرری خود سرانه ودزدانه صورت گرفته است.
بنده باور دارم که سیستم را مافیایی ساخته اند و کارها به اساس واسطه ورابطه ها پیش میرود. گروپ دزدان در یک حلقه زنجیری ارابه را بدوران انداخته اند. مگر همین سیستم نبود که طی سالها با همین عناصری که ممنوع الخروج شده اند کار می‌کردند و از یک دیگ نان میخوردند. حالا گروپ گرگ ها را به گروپ گرگ های دیگر می سپارند که از مدرک جمع شده در بانک‌ها وجه قابل ملاحظه را در وجه نماینده های نو تادیه بدارند . اگر همین مکتب است و ملا حال طفلان خراب می بینم .
مهاجر افغان

>>>   در راس مفسدین وزارت مالیه افرادی چون
غنی ، زاخیلوال ، اکلیل حکیمی ، و قیومی قرار دارند.
ماهی از سر گنده میشود و دولت از ارگ.

>>>   ریس جمهور متقلب اول حساب پول پروموشن را از بی بی گل و زهره یوسف بپرسد٬ شفافیت توزیع نان خشک را از دزد مشهور سلطانزوی٬ پول کمکی مبارزه با کرونا از وحید عمر٬ فساد و فحشا را ازاطرافیان خود در ارگ از جمله یازنه ها بعدن راجع به مبارزه با فساد چیغک بزند. از پول شخصی شاه صنم برای متقلبین انتخابات معاش امتیازی منظور کرده است.بخاطریکه اورا برنده انتخابات اعلان کرد. در حالیکه از حقوق سرباز دزدی میشود وماها برایش معاش پرداخت نمیشود.

>>>   انتظار معجزه باید داشت و الا این دولت از بنیادش فاسد است نه وزارت مالیه و اینجا و آنجا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است