اتمر در ایران یا نماینده استخبارات غربی در تهران؟
اعتماد ایرانی ها به دولتمردان دوتابعیته افغانستان مانند اعتماد کردن به طالبان است که هرازگاهی در تهران سر و کله آنها پیدا می شود و مسلم است که هرگز سر از فرمان باداران شان (آمریکا، انگلیس، عربستان، پاکستان و...) برنمی دارند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۴    ۱۳۹۹/۴/۲ کد خبر: 163914 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) محمد حنیف اتمر در سفری دو روزه و در رأس هیأتی ۴۵ نفره از نمایند‌گان هفت وزارت، پنج ریاست مستقل، مشاور حقوقی ریاست جمهوری و دفتر شورای امنیت ملی به ایران سفر کرد.
در خبرها آمده است که اشرف غنی دستور رفتن این هیات را به ایران داده است تا به وضعیت سخت زندگی پناهجویان و حوادث جنجال برانگیز اخیر که ظاهرا باعث تیرگی روابط ایران و افغانستان شده است، رسیدگی شود و روی شواهد و مدارکی که به معاون وزیر خارجه ایران در کابل، مبنی بر غرق کردن پناهجویان افغانستانی در هریرود تحویل داده شده است بحث و گفتگو صورت گرفته و هردو کشور به نتیجه لازم در این زمینه برسند.

اما واقعیت قضیه چیز دیگری است!
هرچند این سفر به بهانه پرداختن به رویدادهای ناگوار اخیر و جستجوی راه‌حل برای جلوگیری از تکرار آن اعلام شده است، اما در واقع برای مذاکره پیرامون سند همکاری‌های جامع بین دو کشور، انجام ‌شده است.
سید رسول موسوی، دستیار وزیر خارجه و مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه ایران نیز در گفتگویی به تشریح اهداف این سفر پرداخت و این سفر را یک سفر سیاسی و به منظور طراحی آینده روابط دو کشور و بررسی مسایل بین دو کشور برشمرد.
موسوی به تماس‌ تلفنی روحانی و اشرف غنی اشاره کرد و گفت: بعد از این تماس‌ها، آقای اتمر به ایران سفر می‌کند و مجموعه‌ای از مباحث موجود بین دو کشور که در رأس آن سند جامع همکاری‌های دو کشور است که برای مدتی متوقف شده بود، مجددا آغاز می‌‌شود.
مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه ایران همچنین افزود: مجموعه مسایلی دیگر از جمله کمیسیون مشترک اقتصادی، کمیسیون مرزی و موارد مختلف در این سفر مورد بحث و گفتگو بین دو طرف قرار می‌گیرد.
سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز روز (شنبه) در مورد سفر حنیف اتمر به تهران گفته بود، این هیأت در طول دو روز حضور خود در ایران ضمن ملاقات با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سایر مقامات این کشور، در موضوعات مختلف و در چارچوب کار گروه‌های سند همکاری‌های جامع ایران و افغانستان، همکاری‌های اقتصادی، همکاری‌های مرزی، همکاری‌های مربوط به اتباع افغانستان، همکاری‌های رسانه‌ای، همکاری‌های امنیتی، همکاری‌های بهداشتی و کار گروه همکاری‌های آب و انرژی دیدار و گفتگو خواهند کرد.

نزدیک به ۵ سال از آغاز مذاکرات ایران و افغانستان برای دستیابی به سند جامع همکاری می‌گذرد و مذاکراتی که انتظار می‌رفت در طول شش ماه نهایی شود همچنان در مسیر گفتگو به پیش می‌رود.
کمیته‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی که وظیفه بررسی مفاد این سند را بر عهده دارند تاکنون با مسوولیت مدیران عالی دو کشور جلسات متعددی را داشته‌اند لیکن هنوز در دستور دو کمیته موضوعاتی باقی مانده که در حال گفتگو می‌باشد.
رسانه های ایرانی گزارش دادند که محمدحنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان در رأس هیأتی 45 نفره از جمله وزیر کار و تعدادی از معاونان و مدیران ارشد دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی افغانستان به ایران سفر کرده اند تا پیرامون سند همکاری جامع میان ایران و افغانستان به بحث بنشینند.
به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هرچند این دیدار برای مذاکراتی در خصوص روابط دوجانبه، توسعه و تعمیق روابط به ویژه در حوزه اقتصاد است اما احتمال دارد در حاشیه این سفر مباحثی درباره حوادث هریرود و همچنین یزد مطرح شود.

تهران موضوع بدرفتاری با مهاجران و پناهجویان افغانستانی در ایران را رد می کند و طرح اینگونه مسایل را به موضوع های سیاسی مانند "ایران هراسی غربی" ارتباط می دهد اما وزارتخارجه افغانستان تحت فشارهای اجتماعی با درنظرداشت اسناد موجود ارایه شده به مسوولان مرزی و دیپلماتیک ایرانی تاکید بر وقوع جرم دارد که به گفته سخنگوی وزارتخارجه ایران احتمال دارد در حاشیه این سفر مباحثی درباره حادثه هریرود مطرح شود.

مسوولان سیاسی و امنیتی ایران انتظار دارند تا مقامات سیاسی و امنیتی افغانستان با فاصله گرفتن از فضای احساسی شکل گرفته، با تمرکز بر سند جامع همکاری‌ها که هر دو کشور، تلاشی مضاعف را برای حل و فصل مجموعه موضوعات موجود در روابط دو همسایه اعم از مناسبات اقتصادی، مسایل مرزی، آب‌های مرزی، موضوع مهاجرین، کنترل مرزها و... در دستور کار قرار داده شود.

ایرانی ها انتظار دارند تا طرف افغانستانی با اتخاذ رویکرد فنی و نه سیاسی مسایل باقی مانده در کمیته های مشترک را حل و فصل نموده و زمینه امضای سریعتر موافقتنامه جامع دو کشور را فراهم کند و در سطح همکاری‌های موجود، به محوری تاثیرگذار در مجموعه تحولات سیاسی، اقتصادی و امنیتی منطقه تبدیل شوند.

در حالی این انتظار بیهوده ایرانی ها رسانه ای می شود که افغانستان همچنان در اشغال کشورهای بیگانه است و مقام های مسوول در کشور ما اکثرا دوتابعیته هستند که حتی برخی تابعیت اول آنها (آمریکایی یا انگلیسی یا ...) است و فعلا به عنوان دولتمردان افغانستان از جانب آمریکا و انگلیس و... منصوب شده اند. حنیف اتمر که ریاست هیات چهل و پنج نفری افغانستان را برعهده دارد و فعلا در سمت سرپرست وزارتخارجه افغانستان فعالیت می کند نیز از همین دسته است، بل بدتر از خیلی ها! چرا که این فرد چندین سازمان جاسوسی بین المللی را پشت سر گذاشته و چندین بار در میان این سازمان ها دست به دست شده تا به دستور انگلیسی ها در مقام نوکری به آمریکایی ها رسیده است و اینک ایرانی ها از وی انتظار دارند تا در همراهی با آنان به تفاهم همسایه داری برسند!

این اعتماد ایرانی ها به دولتمردان دوتابعیته افغانستان مانند اعتماد کردن به طالبان است که هرازگاهی در تهران سر و کله آنها پیدا می شود و مسلم است که هرگز سر از فرمان باداران شان (آمریکا، انگلیس، عربستان، پاکستان و...) برنمی دارند اما اینکه در ایران چه می کنند و میزبانی ایرانی ها برای شان چه سودی دارد مشخص نیست.
جالب است...!
قضاوت با شما...!

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
اتمر
نظرات بینندگان:

>>>   دوست عزیز سودی نداره ولی چند در صد از خاک افغانستان در اختیار طالبان است؟ و اون مناطق با مرزهای ایران چند کیلومتر است
دوما مگه کرزی و دیگر مقامات افغان نبودن که از تهران خواستن با طالبان مذاکره کنن؟
بعدشم مگه طالبان با هند روسیه پاکستان عربستان امارات قطر امریکا و... مذاکره نمیکنه چرا سوزنت رو ایران گیر کرده مگه طالبان قرار نیست در دولت آینده سهم داشته باشه؟ پس چرا نباید مذاکره کرد
از طرفی ایران از طالبان میخواد اون احزاب طالبان که ضد شیعه افراطی تر هستند رو محدود کنه

>>>   هزاره ها معمولاً روابط بین ایران و افغانستان را در چوکات روابط بین هزاره ها و ایران میدانند و فکر میکنند که آنها باید وارث روابط بین ایران و افغانستان باشند.
در حالی که چنین نیست.
در روابط سیاسی و دیپلوماتیک جهان بسیار مسایل دیگر است که بالاتر از مسایل مذهبی و قومی و لسانی و زبانی است.
در ایران از چهل سال بدینسو روحیه زد امریکایی وجود دارد.
اما آیا شما متوجه نیودید که در جریان مذاکرات و توافقات هستوی بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک در زمان بارک اوباما،همین جواد ظریف وزیر خارجه ایران با جان کیری وزیر خارجه امریکا.هردویشان خنده کنان در سواحل دریاچه ژنیو قصه کرده میرفتند و راجع به پول هایی که ازین مدرک توافقات از پول های بلاک شده ایران در بانک های امریکا بدست می آمد و تقسیم یک مقدار آن بین خود سخن میگفتند؟
آیا متوجه نشدید که جان کیری برای بدست آوردن این پول ها حتی حاضر و آماده شد که یک ایرانی را منحیث داماد خود بسازد؟
حالا در خفا بین ایران و امریکا نه تنها روابط سیاسی وداستراتیژیک وجود دارد،بلکه روابط خویشاوندی نیز وجود دارد.

>>>   سلام علیکم
فرمایشات شما درست.
بفرمایید اول مردم افغانستان چه کار کنند راه حل آنها را هم نشان بدهید .دوم : ایرانی ها به عنوان نماینده ووزیر خارجه افغانستان با چه کسانی نشست رسمی داشته باشند به راه حل اینها هم اشاره نکرده اید. لذا از انتقاد بدون راه حل سکوت بهتر است لا اقل فضا را مغشوش نمی کند.

>>>   این هیات رسمی افغانستان است و دو تابعیتی و جاسوس بودن آنها به خود مردم افغانستان ربط دارد. ضمنا ایران بر اساس منافع دو جانبه گفتگو و قرارداد امضاء می کند.

>>>   ایران چیکار کنه از دست شما افغانها و طلبکاری همیشگی شما
اگر ایران اتمر را راه نمیداد آه و ناله میکردید ایرانیها نژادپرستند و ...حالا که راه داد انتقاد دارید به اعتماد ایران به فرستاده ویژه افغانستان به ایران ، اگر هم میگفت اتمر دو تابعیتیست میگفتید ایران در امور داخلی ما دخالت میکند
دروغی بررگتر از حضور ۲ تا ۳ میلیون افغان در ایران نیست ، افغانها روزانه چند صد نفره و به شکل قاچاقی سالهاست وارد ایران میشوند چطور ممکن است جمعیت آنها ۲ تا ۳ میلیون باشد حداقل دو برابر این تعداد است
چرا ایران باید در شرایط تحریم پاسخگوی مهاجرت قاچاق هموطنان شما به خاک کشورش باشد ؟
در تمام دنیا هم که علیه ایران تظاهرات کردید
چرا شما که ایران را بد و ایرانیها را نژادپرست میدانید انقدر به ایران مهاجرت میکنید مگر تاجیکستان همزبان و همسایه و هم دین شما نیست ؟ تاجیکستان که تحریم هم نیست
افغانهای مقیم اروپا خجالت نکشیدند که اعتراض داشتند به شلیک پلیس ایران بعد از اخطار به خودروی حامل هموطنان قاچاق و مواد مخدر ؟
والله اروپاییها و آلمانیها حق دارند افغانها را اخراج میکنند در دنیا هیچ احمقی به ونزوئلا و کره شمالی که تحریم شده اند مهاجرت میکند آنهم قاچاقی ؟
خبر تجاوز دو هموطنتان که به اسم کارگر در ایران کار میکردند به دو نوجوان ایرانی و تهیه فیلم از آنها را شنیدید خبر همین امسال است که با شکایت پدر یکی از نوجوانان از کارفرمای ایرانی اتفاق افتاد بعد میگویید ایرانیها نژادپرستند و از مهاجران افغان متنفرند
مهاجران ارمنی و عراقی و پاکستانی مقیم ایران کی انقدر تجاوز و جنایت کردند مثل مهاجران افغان ؟
بر فرض ایرانیها نژادپرستند و بدند چرا انقدر به ایران مهاجرت میکنید تاجیکستان هم همسایه و همزبان شماست کدام ... در دنیا به کشور تحریم شده مهاجرت میکند و توقع امکانات دارد ؟
جمعیت افغانهای مقیم ایران بیشتر از ۵ میلیون است که الحمدلله اکثرشان هم قاچاقی در ایران کار و زندگی میکنند همیشه هم زبانشان سر ایران دراز است
امکانات ایران با این فشارهای اقتصادی کفاف جمعیت ۸۵ میلیونی ایران را نمیدهد مردم ایران تک فرزمد شدند افغانها قاچاقی می آیند تا میتوانند زاد و ولد میکنند مدام هم فحاشی میکنند
از طرف دولت و ملت ایران از شما بابت اینکه دولت کشورتان نماینده ویژه کشورتان را بخاطر مهاجرت مهاجران قاچاقتان در ایران پذیرفت از شما عذرخواهی میکنم ایکاش یکبار هم بابت تجاوزات و سرقتها و قتلهای مهاجران افغان از ایرانیها عذرخواهی میکردید

>>>   اتمر در ایران حرفی برای گفتن نداشت۰ وقتی خود دولت افغانستان برای شهروندانش امنیت مصئونیت و کار میسر نمیتواند از همسایه ها و کشور های خارجی چه توقع دارد؟ غیر قانونی داخل کشور بیگانه میشویم در قاچان انسان و قاچاق مواد مخدر مستقما دخیل هستیم قانون کشور میزبان را میشکنم بعد گله هم داریم۰ کمی از منطق و شعور خود کار بگیرید اگر دارید۰

>>>   از این که راجع به مهاجران افغان صبحت نمودید خوشحالم.اما این صبحت هات منصفانه نبود .اول اینکه این که مهاجرین که در ایران زندگی می کنند.با زحمات خودشان زندگی می کنند. دوما مردم افغانستان با مردم شریف ایران هیچ مشکلی ندارند‌ ایرانی ها اشخاصی خوب و مهربان هستند.اگر این ها اینقدر مهربان و دلسوز نبودن هیچ مردم جنگ زده افغانستان به ایران مهاجرت نمی کردند.دراین40سال هیچ مهاجر افغان از مردم عادی ایران صدمه ندیدن واگر هم دیدن از طرف حکومت ایران.دیدند لت کوب شکنجه.زندان وهر آسیب که هم دیدن از حکومت بوده.درصورت که اکثریت مهاجرین خودشان را فدای خواسته های دولت مردان ایران .مثل شرکت در جبهات جنگ هشت ساله دراین اواخر سوریه وده ها فدا کاری های دیگر.در واقعیت ایران را بعد از سال57 مهاجرین افغان آباد نمودن .اگر مهاجرین کلمه نژاد پرست را به زبان میاورد منظور از حکومت نژاد پرست است نه مردم شریف ایران

>>>   اتمر یک جاسوس چند پدره است، جاسوس روس جاسوس انگلیس و حال ... امریکا۰

>>>   ایران به دولت افغانستان بصورت جدی بگوید برای مهاجرین افغانی داخلی افغانستان جا اماده کند و مهاجرین را بصورت کلی ازایران خارج کند ومرز خود را به روی افغانی های از زمین وهوا ببندد این بهترین راه براب ایران است
دراین صورت مشکل هر دو کشور حل می شود
افغانی های اهل سنت واهل تشیعه را تا اخرین فرد اراین خارخ کند
یا اینکه مرز ترکیه را به روی افغانی ها کاملان باز بگزارند اینها به ترکیه مهاجرت کنند
مهاجرین افغانی ایران را دوست دارند مانند کشور خودشان می دانند چهل سال است که افغانی های بین ایران وافغانستان رفت وامد دارند

>>>   اگر ایران از وجود مهاجرین افغانستانی سود نبرد در مدت یک ماه همه را رد مرز میکند .
یکی و خلاص

>>>   این ایرانی که مانند ... نژادپرست و ....است میگوید که چرا افغان ها به ایران میایند اول من از تو می پرسم که چرا چندین میلیون نفر ایرانی اکثرا قاچاقی به دیگر ممالک میروند مگر کدام مملکت مسلمان و یا غیر مسلمان با ایشان مانند ایرانی ها رفتار غیر انسانی و غیر اسلامی که در مقابل مهاجرین افغان انجام میدهند انجام داده؟ .....

>>>   من ایرانی هستم و افغان ها برادر و خواهران من هستند. این دو ملت باید به میراث تاریخی و فرهنگی کهن خود افتخار کند. متاسفانه این روزهاروابط تاریخی و فرهنگی ایران و افغانستان بازیچه دست سیاستمداران قرار گرفته است. اگر می خواهید به یکی بودن این دو ملت بنگرید شاهنامه و مثنوی بخوانید.

>>>   برادر ایرانی که اعتراض کردید من شما را درک کرده میتوانم اما باید بدانید مردمان افغانستانی مهاجر که شما آنها را به غلط افغان میخوانید و آنها همان آریانی های شرقی و یا باشندگان خراسان شرقی ولایت بزرگ ایران زمین بودند خوب در مورد ما ساکنان افغانستان اول شما باید بدانید که ما تاجیک داریم هزاره داریم بلوچ داریم ترکمن و ازبک هم نیز داریم اما این که چه شد در دوصد سال اخیر همه ما را خواستند افغان نام کنند الان فیعلا نمیخواهم در موردش بگویم متاسفانه باید بگویم اکثر جنایاتی که در ایران از سوی افغانها انجام شده است مربوط به خود ایشان یعنی همان اوغان ها یا پشتونها بوده است من تاریخ دوران صفویه و نادر قلی افشار را خواندم حتی از قبل زمان هجوم افغانها به ایران که در ایران خرابی شد مردم تاجیک و هزاره هیچ نقشی در کارهای افغانها نداشتند خوب است بدانید بلکه همواره ما خود نیز تحت ظلم و ستم این پشتونها بوده ایم ما که خود هزار استیم معروف است که دوره حاکمان پشتونی خصوصا دوره عبدالرحمان خان جنایتکار اکسریت نفوس هزاره را کشتند و باز هم کشتارها تا همین امروز تحت عنوان نام طالب و داعش ادامه دارد که هم پشت و روی یک سکه است
اگر شما مولوی بلخی بهزاد فرخی سیستانی رودکی سنایی غزنوی خواجه عبدالله انصاری هروی و صدها دانشمند و نامداران خراسان را ایرانی میدانید ما به شما اعتراض نکردیم چون از مردمان تاجیک و یا هزاره و یا ترکتباران ایران باستان بودند حال ما وارثان همان مردم هستیم که تحت ستم یک قوم پرست های عجیب واقع شده ایم و بقول شاعر میگوید از بدحادثه اینجا به پناه آمده یم همین اوغان غول ها ما را با انتحار و انفجار و اختطاف و تریاک و کوکنار و تقلب و وحشی گری روزگارمان را سیاه ساختند اگر شما فرق مردم را بشناسید دیوار مهربانی را تداوم دهید و اگر هم بد کنید بالخره خدای ما بزرگ است یکجا روزی ما را حواله خواهد کرد و بر ای روزگار صبر خواهیم کرد تا ببینیم آخر چه خواهد شد
عبدالله موسوی مهاجر ایران

>>>   علي مدد رضواني
از کانال سعید بیابانکی:
درایام کرونا رییس جمهور ازیک شاعر افغانی که دریزد کرونا گرفته بودبطور آنلاین ملاقات کرد.بعدهم گفتنداین شاعراستاد دانشگاه وپژوهشگراست و....
معلوم نیست این فرد را چه کسی به آقای روحانی معرفی کرده است؟روحانی که اسم یک شاعرمعاصرخودمان رانمی داندچطور درآن زمان به فکرعیادت ازاین شاعرافغان افتاد؟همزمان درهمان ایام سه شاعرایرانی مبتلابه کروناونیازمندکمک بودند.چراروحانی سراغ آنها نرفت؟ بدترازآن:

این شاعرافغانی یک بیت شعرندارد؟نه اینکه شعردارد اما بداست،خیر،اصلا شاعرنیست وکلی مطلب علیه شعردارد! معلوم نیست وی باکدام مدرک استاددانشگاه شده و درکدام دانشگاه درس می دهد؟چون درکشورخودش جایی درس نمی داد،بااینحال چه کسی ناگهان لقب استاد وکلاس درس درایران به او داد؟چطور هزینه اتاق وبیمارستان خصوصی اوداده شد؟چطور خانه رایگان دریزد تقدیمش شد؟چطوربرای همسرش به فوریت شغل فراهم شد؟،چطور برای بچه هایش ازسوی دولت ایران پرستار تعیین شد؟و...‌حال آنکه صدها شاعرواستادواقعی ایرانی درهمان روزها واین روزها درفقروبیماری دست وپا میزدندومیزنند.

کاش یک صدم یعقوب یسنا(شاعرافغانی که یک بیت شعرهم نداردودرعوض کلی مقاله علیه شعرداردودرکشورخودش هم کسی آدم حسابش نمیکند) رییس جمهور از علیرضاراهب شاعراهل بیت وانقلاب عیادت میکرد..
اگر این مکانات دولتی را به علیرضا راهب هم می دادند او هنوز زنده بود و نفس می کشید.
(توضیح : این متن خلاصه ای است از پست اینستاگرام دوست شاعرم جناب نادر ختایی که سهوا به نام دیگری منتشر شده بود.از هر دو عزیز پوزش می طلبم. )

>>>   متاسفانه به دلیل شرایط تحمیل شده قوم پرستان داخلی بر ما بسیار از فرهنگ والای خراسانی خود عقب مانده تر شدیم و در حالیکه می‌توانستیم با تعامل مثبت و همکاری با ایران از فرصت رشد و منافع مشترک استفاده کنیم وقتی ما با آتش اشرفغنی کینه توزی را پیش گرفتیم بین برادران هم زبان خود تفرقه و اختلاف شاهد خواهیم بود و نه تنها چیزی عاید ما نمیشود وضع مهاجرین هم روز به روز بدتر میشود و این همان چیزی است که حزب پشتونیست میخواهد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است