توافق تهران و کابل برای تامین امنیت مرزهای مشترک
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۱۳    ۱۳۹۹/۴/۳ کد خبر: 163918 منبع: پرینت

هیات اعزامی افغانستان و مقام‌های ایرانی در مورد تامین امنیت مرزهای دو کشور به توافق رسیدند.
وزارتخانه افغانستان، متن بیانیه مشترک پانزده ماده ای وزرای خارجه دو کشور را منتشر کرده که در آن به موارد متعددی از جمله نهایی کردن سند همکاری های راهبردی تهران و کابل، حمایت از روند صلح افغانستان و رسیدگی به وضعیت مهاجران افغان ساکن ایران اشاره شده است.

به نوشته بخشی از بیانیه رسمی وزارت امور خارجه افغانستان، "در ﻣﻮرد ﺣﻮادث اﺧﯿﺮ که ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻠﻔﺎت ﺑﺸﺮی ﮔﺮدﯾﺪه، ﺑﺎ ﺟﺰﯾﯿﺎت ﺑﺤﺚ و ﺗﺒﺎدل ﻧﻈﺮ ﺻﻮرت ﮔﺮفته و ﺟﺎﻧﺐ اﯾﺮان از ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت به ﺟﺎﻧﺐ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن ﻣﻌﻠﻮﻣﺎت داد و ھﺮ دو ﺟﺎﻧﺐ ﺗﻮاﻓﻖ ﻧﻤﻮدﻧﺪ که تدابیر را به ﻣﻨﻈﻮر ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از وﻗﻮع ﭼﻨﯿﻦ ﺣﻮادث اﺗﺨﺎذ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ".

به گزارش بی بی سی، در این بیانیه همچنین نوشته شده: "به کمیته ھﺎی اﻣﻨﯿﺘﯽ- ﺳﺮﺣﺪی و ﻗﺎﻧﻮﻧﻤﻨﺪ ﺳﺎزی حضور اﺗﺒﺎع دو طرف در خاک یکدیگر وظیفه ﺳﭙﺮده ﺷﺪ ﺗﺎ در راﺳﺘﺎی ﺗﺎﻣﯿﻦ اﻣﻨﯿﺖ ﺳﺮﺣﺪ ﻣﺸﺘﺮک دو ﮐﺸﻮر ﺑﺮای ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﺗﺮدد ﻏﯿﺮ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ و ﻗﺎﭼﺎق اﻧﺴﺎن و ﮐﺎﻻ ھﺎ ﺗﺪاﺑﯿﺮ ﻻزم را اتخاذ نمایند. در این ارتباط طرفین لزوم حضور نیروهای امنیتی افغانستان در پاسگاه های مرزی تخلیه شده آن کشور و نیز تسهیل صدور روادید جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه قرار دادند. "

در بیانیه مشترک وزرای خارجه ایران و افغانستان همچنین بر ضرورت ﺗﺪاوم ﻣﺬاﮐﺮات ﻧﮭﺎﯾﯽ ﺳﺎزی ﺳﻨﺪ ﺟﺎﻣﻊ ھﻤﮑﺎری ھﺎی راھﺒﺮدی دو ﮐﺸﻮر ﺑﺮای اﻣﻀﺎی روﺳﺎی ﺟﻤﮭﻮر طی سه ﻣﺎه آینده تاکید شده است.
بر این اساس، ایران همچنین آمادگی خود را برای کمک به گفتگوهای بین الافغانی و میزبانی آن اعلام کرده است.

هیات افغانستان به ریاست محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه این کشور اول سرطان برای دیداری دو روزه به تهران سفر کرد و با جواد ظریف وزیر امور خارجه، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر داخله و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد.
اتمر همچنین در حضور دو روزه خود در تهران با وزرای نیرو و تعاون ایران نیز دیدار کرد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تهران
کابل
نظرات بینندگان:

>>>   همین بود دست آورد اتمر؟

>>>   از افغانستان که بیش از چهار دهه است افغانها قاچاقی وارد ایران میشوند مرز ایران کاروانسراست برای افغانها خوش به حال تاجیکستانیها که نه تحریمند ته مهاجران افغان روزانه وارد کشورشان میشوند

>>>   دررابطه باحمله به سفارت ایران درکابل وکنسولگری ایران درهرات ومزارشریف چه توافقی گردید؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است