بازرسی طالبان در جاده‌ها برای شناسایی دولتی ها
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۹    ۱۳۹۹/۴/۷ کد خبر: 163971 منبع: پرینت

گروه طالبان برای شناسایی کارمندان دولت در برخی بزرگ‌راه‌های افغانستان ایست بازرسی احداث کرده است.
مسافرانی که در شاهراه لوگر-کابل و بزرگراه کابل-قندوز رفت‌و‌آمد می‌کردند ‌گفتند ناامنی در این شاهراه‌ها رو به افزایش است و طالبان در آن ایست‌های بازرسی گذاشته‌اند و به دنبال ماموران دولت اند.

وزارت دفاع افغانستان افزایش ناامنی‌ در این مسیرها را تایید می‌کند و اعلام داشته است که برنامه‌هایی برای محافظت از غیرنظامیان و تامین امنیت شاهراه‌های کشور دارد.
فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت، اسدالله خالد سرپرست این وزارت اخیراً از ولایت لوگر و بزرگراه‌های کابل-لوگر و کابل-پکتیا بازدید کرده است و از فرماندهان محلی خواسته که برای امنیت این مسیرها دست به کار شوند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به بی‌بی‌سی فارسی گفت آنها پس از دریافت گزارش‌ سفر کارمندان دولت با وسایل نقلیه عمومی، این ایست‌ها را ایجاد می‌کنند. او تاکید کرد در این ایست‌های بازرسی‌ با مردم با مدارا رفتار می‌شود و مسافران آزار و اذیت نمی‌بینند.
این درحالی‌ است که این روزها روند تبادل زندانی بین دولت و طالبان در جریان است اما مشخص نیست که طالبان به کدام دلیل اقدام به بازداشت کارمندان دولتی می‌کنند.

ایست‎های بازرسی طالبان؛
شاهراه جنوب شرقی لوگر و شمال شرقی قندوز همه روزه شاهد درگیری است که علاوه بر نیروهای افغان و طالبان به غیرنظامیان نیز آسیب می‌رساند.
در کنار خطر مین‌های کنار جاده، فعالیت‌ راهزنان، درگیری‌ طالبان و نیروهای امنیتی، این ایست‌های بازرسی مشکل تازه‌ایست که مسافران از آن شکایت دارند.
آنها می‌گویند که تقریباً هر روز در جاده لوگر-کابل درگیری است. در روزهای گذشته ویدئویی در رسانه‌های اجتماعی نشر شده که در آن افراد طالبان در جاده عمومی در مرکز ولایت لوگر وسایل نقلیه و مسافران را بازرسی می‌کنند.

چند روز پیش نیز دوازده سرنشین یک خودروی مسافربری در جاده خوست-پکتیا، در میانه درگیری نیروهای دولتی با طالبان زخمی شدند.
زلمی راننده جاده پکتیا-کابل می‌گوید در بیشتر سفرها شاهد درگیری و خشونت‌ بوده و عبور از این مسیر به سان بازی با زندگی است.

ناامنی راه‌ها؛
ناامنی در جاده‌ها و شاهراه‌های افغانستان یک چالش سراسری است.به همین دلیل اکثر مردم ترجیح می‌دهند هوایی سفر کنند اما کمبود فرودگاه‌ و نبود پرواز سراسری در تمام ولایت‌ها، آنها را ناچار از سفر زمینی می‌کند.
برخی از ساکنان ولایت پکتیکا در جنوب شرقی به بی‌بی‌سی فارسی گفته‌اند به دلیل درگیری‌ و ناامنی راه‌ها نمی‌توانند به روستاهای‌شان سفر کنند.

شاهراه کابل-قندهار که مرکز را به جنوب و جنوب‌غربی افغانستان وصل می‌کند، اهمیت اقتصادی و ترانزیتی زیادی دارد اما دست‌کم پنج ولسوالی ناامن غزنی و چند ولسوالی ناامن ولایت میدان وردگ، در امتداد این شاهراه قرار دارند که هر از گاه جنگ و خشونت در آن اتفاق می‌افتد.
رحمت الله، باشنده ولایت زابل در جنوب افغانستان می‌گوید: "برخی قسمت‌های شاهراه قندهار-کابل را گروه طالبان مین‌فرش کرده، آن‌ها ماموران دولت را از خودروها پیاده و شکنجه می‌کنند و حتی به قتل می‌رسانند. به همین دلیل سفر در این شاهراه به معنی خودکشی است."

بنا بر گزارش‌ها، شاهراه قندهار-ارزگان نیز چندی است به دلیل حضور طالبان ناامن شده و مردم با نگرانی در این مسیر رفت و آمد می‌کنند.
جاده‌های تخار-قندوز و قندوز-بغلان که ولایات شمالی و شمال شرقی افغانستان را به پایتخت وصل می‌کنند نیز این روزها بیشتر از پیش ناامن است.
در این مسیرها هم مسافران و رانندگان می‌گویند طالبان چند ایست بازرسی در مسیر تخار و بغلان افراز کرده‌اند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بازرسی
طالبان
جاده ها
نظرات بینندگان:

>>>   خاک بر سر این دولت بی عرضه و بی کفایت که کارمندانش را در سر جاده ها سر می برد. اما توانایی ندارد که چند نفر پای لوج را نابود کند. ننگ بر این حکومت داری.

>>>   بی بی گل را روان کنند که امنیت بگیرد.
به پدر و مادر غنی و عبدالله و همه سر و ته قدرتمندان این دولت .....

>>>   به جواب برادری که کامنت اولی را گذاشته است.
عزیزم دولت توان سرکوب آنها را دارد اما نمیخواهد که سرکوب شان کنند چون سران تصمیم گیرنده دولت و طالبان با هم قوم خویش اند یک برادر قوماندان طالب و برادر دیگر قوماندان کندک دولتی از همه مهمتر اینکه همه این تبار در هر لباس و دارای هر مفکوره ای که باشند قبیله گرا و فاشیست هستند اگر چه همدیگر را برای گرفتن قدرت میکشند اما وقتی احساس کنند که ممکن است قدرت ازدست شان خارج شود فورا با همدیگر همکاری میکنند و نمیگذارند اقوام دیگر قدرت را از دست شان بگیرند. زمان کرزی یاد تان است که نیرو های امریکایی در میدان وردک مستقر بودند شاهراه کابل الی غزنی امن و امان بود چون نیرو های امریکایی شبانه عملیات میکردند و نزدیک ترین قریه به محل عملیات را بمباران و خانه های شانرا ویران میکردند چون میدانستند که طالب راهگیر ساکن همین قریه است اما همین کرزی چقدر داد و فریاد کرد که امریکایی ها زنان و اطفال را می کشند شبانه خانه ها و زنان را تلاشی میکنند امریکایی ها باید از میدان شهر برایند چون نمیخواست که طالب شکست بخورد و میدانست که با شکست طالب خودش با چند افغان دور و برش قدرت افغانها را در مقابل اقوام دیگر حفظ کرده نمیتوانند و برای اینکه ساکنین شمال را گرفتار حال و روز خودشان بسازند مناطق تاجیک ، ازبیک و هزاره را میدان جنگ طالبان ساخت . کسانی مثل جنرال داود داود و فرمانده سید خیلی و تعدادی دیگر از قوماندانان جمعیت را که اجازه تحرک به ناقلین را نمیدادند به قتل رساند و شرایط را برای شورش ناقلین افغان فراهم ساخت و امروز وضعیت ولایات شمال را میبینی که مردم در خانه های خود رفته نمیتوانند.چطور افغانها موفق شدند ؟ جواش تفرقه اقوام دیگر است نه چیز دیگر. پس از دولت و در راس آن از غنی گله نکن اگر گله ای داری ازخودت و از من گله کن که حاضر نیستیم تعصب قومی و مذهبی را به خاطر آینده خود و فرزندان ما کنار بگذاریم و با هم یکدست و متحد شویم لازم است بعد ازین تاجک و هزاره و ازبیک نگوییم بلکه صادقانه هم دیگر پذیر شویم تا اگر خدا بخواهد بتوانیم حق ما را از غاصبین بگیریم در غیر آن باید اربابی افغان ها را قبول کنیم و از هیچ کسی شکوه و شکایت نکنیم.

>>>   اگردولت میخواهد حمایت مردمی راکسب کنند باید هرچه زود تر جلوناامنی وجنگ را بگیرند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است