مناطق فروخته شده به پاکستان را بشناسید (4)
بعضی روزها راکت باران نظامیان پاکستانی و رگبار توپخانه های شان بر ولسوالی های همجوار در داخل افغانستان آنقدر شدت می گیرد که تعداد راکت ها و گلوله های توپ نظامیان پاکستانی به هزار فیر می رسد 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۰۲    ۱۳۹۹/۴/۸ کد خبر: 163987 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)طول مرزهای افغانستان حدود 5800 کیلومتر است که 2430 کیلومتر آن از شرق و جنوب با پاکستان هم مرز می باشد.
در طول مرز افغانستان با پاکستان، اسلام‌آباد، ۳۳۸ پوسته امنیتی را ایجاد کرده و تمامی مسیر مرزی را حصار کشی کرده است.
حدود 300 راه عبور در مرز بین دو کشور وجود دارد که گروه‌های تروریستی از آن استفاده می‌کنند. دولت اسلام‌آباد نیز هدف از حصار کشی مرزی را جلوگیری از رفت آمد تروریست‌ها و گروه‌های افراطی اعلام کرد. در حالیکه چنین نیست و مشخص است که آمریکایی ها با پاکستانی ها به توافق رسیدند که خط دیورند فراموش شده و مرز قبول شده فعلی به عنوان مرز بین المللی بین افغانستان و پاکستان به رسمیت شناخته شود که چنین شده است.

هرچند دولت افغانستان با حصار کشی در مرز بین دو کشور به شدت مخالفت کرده و آن را مغایر قوانین بین‌المللی دانست اما با توصیه آمریکایی ها سکوت کرده و اجازه داد تا پاکستانی ها به کندن خندق و حصار کشی در مرز دیورند ادامه دهند. ظاهرا در نتیجه توافقاتی که بین امریکایی ها و پاکستانی ها صورت گرفته، خط دیورند را به عنوان مرز مشترک بین افغانستان و پاکستان بر افغان ها قبولاندند.

تعدادی از نمایندگان شورای ملی افغانستان به خاطر حصارکشی در امتداد خط دیورند انتقاد کردند اما توسط نماینده های پاکستان در شورای ملی مجبور به سکوت شدند.
افغانستان همواره بر این باور بوده که دیورند خطی است که یک قوم را به دو قسمت تقسیم کرده است اما طرف پاکستانی گفته که دیورند به عنوان مرز مشترک بین دو کشور شناخته شده است.

پاکستانی ها به این اکتفا نکرده تصمیم گرفتند با هماهنگی آمریکایی ها قسمت های دیگری از خاک افغانستان را نیز تصرف کنند. نگاه پاکستانی ها بر مناطقی دوخته شده بود که بیشتر از لحاظ اقتصادی برای پاکستان سودآور است و دارای معادن و منابع معدنی و اتمی و جنگلات جلغوزه و پسته های کوهی می باشد. به همین منظور اول موافقت برخی از سران احزاب افغانی وابسته به خود را گرفتند و سپس از آمریکایی ها کمک خواستند تا آن مناطق و حتی قسمت های مرزی داخل پاکستان نیز به وسیله پهبادها بمباردمان شود تا افراد شرور و غیر قابل کنترول پاکستانی و افغانی آن مناطق را ترک کرده و به دیگر شهرهای افغانستان پناه ببرند.

در این میان افرادی که ضعیف بودند و توانایی کوچ را نداشتند، بر آنان فشار وارد گردید تا تذکره پاکستانی بگیرند و به رسما به تابعیت پاکستان درآیند. برخی از مناطق مقاومت کردند و حاضر به تسلیم در برابر پاکستانی ها نشدند و در مناطق شان ماندند.

افراد باقیمانده در ولسوالی های مودر نظر پاکستان، زیر راکت باران شدید نظامیان پاکستانی قرار گرفتند. این راکت باران سال ها است ادامه دارد و هرمنطقه ای که پس از راکت باران ها تخلیه می شود، توسط نظامیان پاکستانی اشغال می گردد.
بعضی روزها راکت باران نظامیان پاکستانی و رگبار توپخانه های شان بر ولسوالی های همجوار در داخل افغانستان آنقدر شدت می گیرد که تعداد راکت ها و گلوله های توپ نظامیان پاکستانی به هزار فیر می رسد.

این روند آنچنان دقیق و آرام اما پیوسته صورت گرفته و می گیرد که هیچ واکنش جدی در برابر پاکستانی دیده نشده و نمیشود. هرچند اعتراض های پراکنده ای از جانب برخی از نمایندگان مجلس و گاها برخی مسوولان می شود اما این اعتراض ها آنقدر جدی نبوده و نیست که از جانب مجامع جهانی و عامه مردم قابل پیگری باشد.

اینجا است که خامی و پختگی سیاست ایران و پاکستان در برابر افغانستان بعینه مشاهده می گردد که سال های سال است پاکستانی ها مناطقی در داخل افغانستان را مورد حملات راکتی و توپخانه ای قرار می دهند اما دریغ از یک واکنش جدی مسوولان افغانی و جوامع مدنی و حقوق بشری و حتی آمریکا و انگلیس و دیگر قدرت های حاضر و پر مدعا در داخل افغانستان؛ اما به محض یک تخطی ایرانی ها در مرزهای با افغانستان، علاوه بر اینکه گوش جهانیان از نقض حقوق بشری توسط ایرانیها کر می شود که ده ها و صدها فعال مدنی و حقوق بشری در داخل و خارج کشور دست به تظاهرات زده و ایران را محکوم می کنند اما در مقابل اینهمه کشتار و ویرانی علنی نظامیان پاکستانی که سال ها است در مرزهای افغانستان بصورت مستقیم ادامه دارد، همه از جمله آمریکا سکوت اختیار کرده و حتی مجامع داخلی حاضر به اظهار نظر نیستند و اگر جرات کنند و حرفی بزنند در حد محکوم کردن عادی روزمره ای است.
ادامه دارد

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   آیا کوچی های ساکن شده دیگر کوچی نیستند؟ اگر نیستند پس چرا ده نماینده کوچی بصورت اضافی در پارلمان کشور داریم؟
اگر عدالت باشد ما دیگر ده نماینده اضافی در پارلمان بنام نماینده کوچی ها نباید داشته باشیم، که داریم، و آن صد در صد غیر عادلانه است و یک ظلم بزرگی است علیه حق مردم اصلی این کشور است۰

>>>   اگر آمریکایی ها پول بدهند مردم مانند تظاهرات بر ضد ایران بر ضد پاکستان هم تظاهرات میکنند.
پول بده تظاهرات بگیر .

>>>   نورالله وليزاده
به نظر می‌رسد که در توافقات رسمی‌ای که بین امریکا و طالبان و غنی و عبدالله شکل گرفته، نکات ناگفته و پنهانی وجود دارد که در واقع سیاست در اصل روی همین نکات ونقاط مخفی در حرکت است.
به احتمال زیاد یکی از توافقات پنهانی همین است که اشرف غنی تا زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح در راس حکومت باقی بماند و با به نتیجه رسیدن مذاکرات وی از مقامش کنار برود و حکومت موقت با اشتراک طالبان و بقیه نیروهای سیاسی مخالف طالبان تشکیل شود.
البته زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌تواند کوتاه، متوسط و دراز باشد. طبعا که اشرف غنی تمایل دارد که این زمان طولانی باشد. کوتاه شدن این زمان بستگی به موفقیت عبدالله در ایجاد اجماع سیاسی و صداقت امریکایی‌ها دارد.
در بخشی از توافق عبدالله وغنی آمده که شورای مصالحه ملی می‌تواند کمک های خارجی را جلب کند. به احتمال زیاد از همین مجرا، پول‌هایی به حساب شورای مصالحه واریز شود تا داکتر عبدالله آن را به رهبران سیاسی برساند و توافق آنان را در یک محوریت واحد بدست آورد.
به نظر من این کار شدنی است. تجربه ثابت ساخته که رهبران سیاسی از هر جناح آن با پول خریداری شده می‌توانند. اگر چنین شود، زمانِ به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح کوتاه‌تر خواهد شد، هرچند که اشرف غنی آن را نخواهد!

>>>   در زندان پلچرخی در پنجرء که ما بودیم چند تن از هندوباوران هم به اتهام عضویت در یک تنظیم جهادی، زندانی بودند.
باری دوستی روایت می کرد که در یکی از روزهای جمعه یکی از زندانیان از جماعت ریش درازان خرد تراشیده، آنان را کش کشان می برد که بیایید به نماز جمعه!
آنان می گفتند، ما مسلمان نیستیم، هندو باوریم، چیزی از نماز جمعه نمی دانیم، اما آن مرد می گفت: خیر است اگر هندو هم که باشید باید نماز جمعه را بخوانید!

این روزها سخنی شنیدم از یک بندهء برگزیدهء خدا که می گفت: من در زبان های پارسی دری و پشتو بی سوادم و چیزی از این زبان ها نمی دانم و چیزی در این زبان ها در پیوند به افغانستان نخوانده ام.

اما حکیم الحکما او را محکم از قول گرفته و کش کشان می برد و می گوید: خیر است اگر بی سواد هم که باشی بازهم باید وزیر شوی، هر باسواد می تواند وزیر باشد ما باید به جهان ثابت سازیم که بی سوادان ماهم می توانند وزیری و دبیری کنند!

پرتونادری

>>>   قابل توجه مسوولان امنیتی ولسوالی پشتون زرغون
دیشب بعداز آن که طالبان بالای قریه طاقچهولسوالی زیبای پشتون زرغونن حمله نمودند وشکست خوردند اکنون از ولسوالی های اوبه فارسی شندند وپشتون زرغون در قریه های دوجوی ودشت نیزان تجمع کردند وپلان دارندقریه طاقچه را سقوط دهند قبل از اینکه فاجعه رخ دهد اقدامی نمائید

>>>   Fazlullah Waseq
وقتى كه يک هموطن درد ميكشد، كل دولت بايد تكان بخورد...🤔
محمدبن راشد:
یک شهروند بازنشسته امارات عربی متحده به رادیو عجمان زنگ میزند و میگوید، بارنشسته است و حقوق ماهی ده هزار درهم کفاف نمیکند و هزینه ها بالا است و درد دل میکند...
ولی با جواب نادرست و تمسخر گوینده رادیو مواجه میشود! درست نیم ساعت بعد از دفتر شیخ محمدبن راشد به رادیو عجمان زنگ میزنند و گوینده را بخاطر تمسخر يك بازنشسته از راديو اخراج میکنند و به وزیر رفاه اجتماعی دستور میدهند که خلال ۲۴ ساعت تمام نیازمندیهای آن بازنشسته را برآورده کنند...

روز بعد آن شخص بازنشسته به جلسه مجلس وزرا دعوت شده و بودجه ای به مبلغ ۱۱ میلیارد درهم برای تامین نیازمندیهای بازنشستگان تامین اجتماعی اختصاص میيابد و همان شخص بازنشسته که روز قبل به رادیو عجمان زنگ زده بود و امروز به جلسه هيّئت دولت دعوت شده، مدير بازرسى امور بازنشستگان تامین اجتماعی ميگردد، در پايان جلسه دولت، محمدبن راشد به وزرايش ميگويد:
وقتى كه يك هموطن درد ميكشد، كل دولت بايد تكان بخورد...

>>>   ترامپ طالبان را قاتلان اجاره ای خواند که برای منافع امریکا میجنگند.

>>>   پیام فرمانده شمشیر به زرداد جنایت کار: از اثر شوق نه از مجبوریت تفنگ به شانه کردیم.
آتش زدی، آتش میزنم، کشتی، می کُشم

ما نه به خانه کسی تعرض کردیم، نه مساجد و تکیه خانه ها و کتابخانه ها را آتش زدیم و نه قصد این جرم و جنایت را داریم.
اما به زردادی، هم فکران وحامیانش واضح می گویم که اگر به درب کسی به انگشت زدین پاسخ آن را با مُشت خواهد گرفتید.
ما تمام راه را پیمودیم؛ مدنیت، دموکراسی، عدالت خواهی، صلح طلبی، خیرخواهی و... اما شرایط را به گونه ساختین که ما نه به اثر شوق بل که از مجبوریت تفنگ شانه کردیم تا از خانه وکاشانه خود دفاع کنیم. حق دفاع را هیچ کسی از ما گرفته نمی تواند
اگر زردادی دلش هوای بامیان کرده، کور خوانده است.
اگرآتش زدی ، آتش میزنم، اگر کشتی، می کشم.

>>>   نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایران در امور افغانستان با سفر به دوحه با رهبران دفتر سیاسی طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد.

>>>   طالبان اجاره شده امريكا :

دونالد ترامپ: طالبان قاتلان اجاره‌ای و کرایی هستند که از قتل و کشتار لذت می‌برند. طالبان بعد ازین برای منافع آمریکا خواهند جنگید.
دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا لحظات قبل در یک پیام توییتری طالبان را قاتلان کرایی و اجاره‌ای خوانده است و گفته است که آمریکا طالبان را برای یک مدت طولانی به اجاره گرفته است. پس از نشر گزارش های که گویا روسیه برای طالبان پول می‌دهد تا آمریکایی را بکشند، دونالد ترامپ در یک پیام توییتری چنین نوشته است:

"طالبان قاتلان اجاره‌ای و کرایی هستند. هر که برای شأن پول بدهد، آنها ( طالبان) برای شأن کار خواهد کرد. اما حقیقت این است که طالبان نتوانسته اند که عساکر ما را بکشند، طالبان فقط افغانها را کشته‌اند، پس روسیه باید پول خود را از طالبان پس بگیرند. ما (دولت آمریکا ) طالبان را برای یک مدت نامعلوم به اجاره گرفته‌ایم تا بعد ازین به خواست و به اساس منافع ما به کشتن خود ادامه بدهند. طالبان پول پرست هستند. و حاضر هستند برای پول دست به هرکاری بزنند، حتی حاضر هستند تا خود را بکشند. در حقیقت طالبان در کشتن و خلق ترور و وحشت بهترین هستند. آنها درین مدت صدها هزار افغانها را کشته‌اند و هنوز هم به ترور و وحشت ادامه می‌دهند. طالبان از قتل مردم لذت می‌برند. ما آنها را به اجاره گرفتیم تا به عنوان پیشمرگه های ما و برای منافع ما کار کنند."

>>>   زرداد اگر عقل دارد ۲۰ سال اسارت در زندان لندن برایش درس است.
اگر این بار هوای .... شدن غنی را به سر دارد ما و اطفال ما با سنگ های آماده به دست ایستاده ایم تا .... کشی کنیم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است