هزاره ها و کوچی ها
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۸    ۱۳۹۹/۴/۹ کد خبر: 163995 منبع: پرینت

پدیده ای به نام کوچی یک پدیده سیاسی است که برای غصب کامل سرزمین ، علفچر ها ، دشت ها ، بیابان ها و کوه های هزارستان بعد از قتل عام ۶۲ فیصد هزاره ها و غصب کامل ارزگان توسط امیر عبدالرحمن آغاز گردید و تا امروز ادامه دارد گرچه بعد از مرگ موصوف جانشین آن امیر حبیب الله در مورد هزاره ها تجدید نظر کرد و فرمان ذیل را در مورد هزاره ها و جایداد هزاره ها صادر کرد که مطابق این فرمان فرمان های قبلی در مورد هزاره ها باطل است و خود هزاره صاحب ملک و منال خود هستند ، گرچه امیر عبدالرحمن مرتکب نسل کشی و جنایت علیه بشریت شده است که هیچ اسناد آن در مورد هزاره ها قابل اعتبار نیست اما با آنهم کوچی های ناقل نظر به اوامر امیر عبدالرحمن موظف به اشغال مناطق هزاره نشین هستند که توسط فرمان امیر حبیب الله باطل اعلام شده است.

از نظر انسانی کوچی ها باید در جاهای مناسب متوطن شوند و به مکتب و آب آشامیدنی دست رسی داشته باشند اما حکومت ها همواره از وجود کوچی ها برای اشغال سرزمین هزاره ها استفاده کرده و استفاده می کنند و همه می دانند که مناطق هزاره ها برای دامداری خود هزاره ها کفایت نمیکند و تمام مردم هزارستان در فقر زندگی می‌کنند و اصلأ جای برای کوچی ها نیست ، متاسفانه کوچیها با کمک طالب ها ، بعضی دولتی ها و بعضی نمایندگان پارلمان هنوز هم از سیاست امیر عبدالرحمن در قبال هزاره ها استفاده می کنند که حمله و تجاوز مسلحانه همه ساله بالای بهسود و غزنی توأم با کشتار مردم و آتش زدن خانه های شان گواهی بر این امر است.

متن فرمان امیر حبیب الله چنین است:
(...در این روزها که چشم خود را از بدی سابقه کل رعایای دولت خود پوشیده و عمل آینده‌شان را به خدا و خودشان حواله نمودیم... شما مردمان هزاره که یک پایه رعیت ما می‌باشید از این مهربانی عام ما ناامید و بی‌حصه نباشید، لهذا آن‌چه را که برای آبادی شما مردم به‌طریق مرحمت پیشنهاد خاطر خود نمودیم، به موجب این فرمان مرحمت‌ترجمان به شمایان(هزاره‌ها) آگاهی می‌نماییم؛ اول آن این می‌باشد که تا حال ملک و زمین شما به‌مردمان مهاجر و ناقل افغان داده می‌شد، حکم کردیم که پس از این زمین و ملک شمایان به تصرف شمایان باشد... و به‌مردم مهاجر و ناقل افغان داده نشود و فقط. دوم این‌که اشخاصی که به‌خارج دولت خداداد علاقه و به دیگر دول فراری می‌باشند، همه را به‌موجب این حکم اشتهار فرمان هذا اجازه و حکم دادیم که پس به اوطان اصلی خود حاضر شوند و با خاطر جمعی بیایند، از آن جمله هر قدر میر و میرزاده باشند به حضور حاضر شوند، که دیده شوند سررشته‌ گذاران و بودوباش‌شان به خوبی و درستی بسته شوند و هر قدر رعیتی و ارباب باشند، به اوطان خود حاضر شوند و اگر ملک آن‌ها تا حال به مردم مهاجر داده نشده بود، بعد از این حکم کردیم که داده نمی‌شود، (آنها) ملک خود را تصرف شده، آرام و آسوده می‌شوند، هر قدر نفری‌که قبل از این حکم، ملک و زمین‌شان به‌مهاجرین داده شده است، آن ملک و زمین از مهاجرین پس گرفته نمی‌شود، به بدل آن از زمین‌های خالصه سرکاری که جوی کشیده، آباد و قابل زراعت است، ملک و زمین داده می‌شود که آسوده شوند و آرام باشند ان‌شاءالله تعالی و این را هم برای فراریان خارج علاقه دولت خداد خبر می‌کنیم که اگر تا ماه میزان سال یکهزار سیصدوبیست سه هجری به اوطان خود نیامدند، باز زمین‌های آن‌ها را خاره نمی‌مانیم و حکم می‌کنیم که به مهاجرین داده شود و این حکم بر کل طوایف هزاره می‌باشد، الا مردم هزاره شیخعلی و تاله و برفک و مردم چهارصده قوم سلطان که اگر مردمان فراری این سه موضع از خارج دولت خداد بیایند، منظور داریم که به دیگر جا زمین کشتمند داده به قدر و اندازه خودشان برای‌شان مرحمت و داده می‌شود و در خود سه موضع مذکور جا داده نمی‌شود..."
یکشنبه، دوازدهم رمضان‌المبارک سنه ۱۳۲۲)

این سند بسیار اسناد معتبر است و بسیار راز و رمزی در آن نهفته است که نشان می دهد چگونه کوچی ها برای اشغال سرزمین هزارستان موظف شده اند و چه کسانی صاحبان اصلی و چه کسانی ناقلین هستند و چرا فرمان امیر عبدالرحمن را تا هنوز قابل اجرا می دانند و از فرمان امیر حبیب الله یاد آوری نمی کنند.
وکلای پارلمان باید این فرمان را در مجلس نمایندگان مورد بحث قرار دهند و راه حل برای کوچیها پیدا نمایند.

حسن علی عدالت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره
کوچی
نظرات بینندگان:

>>>   افغانستان کشوری کوهستانی بوده و زمانی گوشت شبه قاره هند را تامین میتوانست و حالا هم بجای اینکه علف کوه خشک شود خوب است که از آن کوچی ها و هزاره های محل برای گوسفندان خود استفاده کنند ولی از آنجایی که منطقه هزاره هاست یعنی آنها سالهای سال و ۱۲ ماهه با تمام مشکلات اقلیمی سکونت داشته اند باید آنها نیز از منافع مالداری بهره مند شوند و احساس نکنند که دولت به آنها توجه کمتری دارد.
مثلاً به ولایات جنوبی و مشرقی که اقلیم شان برای زراعت و باغداری مناسبتر است در حصه زراعت و باغداری توجه بیشتر گردد و به ولایاتی مثل بامیان و بدخشان که به مالداری مناسبتر از زراعت است قرضه ها و زمینه سازی رشد مالداری فراهم گردد تا افغانها مناسبتر و بهتر به خود و وطن شان خدمت کند.
ممکن است جنجال فعلی کوچی و هزاره ها هم تا حدی به صلح و دخالت کشور همسایه هم ربط داشته باشد ولی من بحیث یک بامیانی عملاً احساس میکنم که در حصه توسعه گوسفند داری قصداً بی توجهی و کم کاری صورت میگیرد و در این ولایت امن ۱۸ سال میشود که وزارت زراعت و مالیه توجه لازم را دریغ میکنند.

>>>   اولیت استراتژی غنی اسکان کوچیان پاکستان است
غنی دست نشانده جانکری ارگ را با اطرافیان اش یک باند ما فیایی به آشیانه شیطانی و مدیریت توطیه علیه اقوام تبدیل کرده است .
غنى شووینیسم به هر چه باور داشته باشد اما به عدالت اجتماعى، برابرى اقوام و تبارها، دموكراسى، تقسيم مساويانه ثروت و ارزش هاى انسان ساز اقوام شریف افغانستان باور ندارد.
غنى از دامن فرهنگ غژدى نشينى و صحرا گردى پاکسان چكيده است و در جامعه قبيله ای جوان شده است و در كانون هاى كاپيتاليزم وحشى آمريكا شخصيت اش شكل گرفته است چنين مخلوطى نمى تواند انسانى فكر كند.
ایدیولو ژی بیمار گونه غنی نیمه قلب اش با قبیله ای کوچی یان آن سوی مرز دیورند برای اسکان آنها به وادی های شاداب و بهر برداری از چرا گاه های مراتع آبخیز دار کشور ما است:
البته باید یاد آورشویم که اکنون شرایط اقلیمی در سطح جهان تغییر یافته است و البته در کشور آفتابی و زراعتی ما این تغییرها بیشتر و قابل لمس است, بنابراین ادارات مسُول تلاش کند تا رویکردها در بهره برداری از عرصه های طبیعی و مراتع آخیز دار تغییر یابد.
بنا براین حضور بیش از حد چاروا در چراگاه مراتع آبخیز دار با بیان اینکه سالانه 15 تن خاک در هر هکتار از اثر لگد مالی چرای بی رویه رمه چرنها فرسایش پیدا می کند. همچنین، لگدمال شدن می تواند موجب آسیب دیدن گیاهان و کاهش رقابت پذیری و ظرفیت‌های باروری آنها در یک جامعه گیاهی شود.
بنا برین از دیدگاه دانش محیط زیست یکی از مخرب ترین آثار چرای چاروا لگدمال شدن، فشرده شدن خاک است که به ریشه گیاهان آسیب می رساند. این مساله تمرکز ریشه‌ها در سطح خاک را به همراه داشته و از این رو می تواند گیاه را از دسترسی به منابع کافی برای رشد باز دارد.
لازم به ذکر است که فعالیت های مخروب انبوه رمه ها در طبیعت مراتع باعث بین رفتن پوشش گیاهی در سطح مراتع آبخیز دار است که تعادل بین اجزاء زنده و غیر زنده آنرا برهم زده و موجب تغییرات در محیط آبخیز در نتیجه خشک شدن دریا ها و بروز سیلاب های مخرب می شود.
از دید دانش محیط زیست اقدام عملی افزایش نظارت بر چرای چاروا و مقابله با هر گونه ایست تخلف رمه چران ها علاوه در حفظ و حراست از منابع طبیعی می گردد و باعث پایدار حوزه آبریز در جریان آب های سطحی در آن منطقه به سمت نقطه یا محل مشخص دره بشکل در یاچه جریان می یابد.
البته ؛ کسانیکه از آمدن کله کو چی ها ی آفت آور و یرورس جنگلات و نباتات از آن سوی مرز دیورند به خاطر نابودی چراگاه های سربسز کشور عزیز ما افغانستان پشتی بانی می کند این افرد مریض واقعاَ یک شهروند اصیل بومی افغانستان نیست و اگر باشد ، دلسوزی به مادروطن و حراست ازطبیعت کشور خود می داشته باشد. شهود اولیت استراتژی غنی اسکان کوچیان پاکستان است قرار ذیل است
1- شهود برخی دست های پنهان حاکمان قدرت طلب مانند گلاب منگل برای اسکان کوچیان در دنه غوری نزدیک به چراگاه مراتع شاداب آبخیز دار تاله و برفک و اروز در جغرافیا بغلان امروز هم داشته باشیم .
2- شهود راز پنهان غنی مغز تتفکر کوچی ها تقرر انجینر کمال نظامی بحیث والی پنچشیر شهور خواهر جنرال طاقت حرامی است که از ایجا انجمن بنام انسجام کوچی ها در ولایت پنچشیر و عده خدمات عامه برای شان خبرداد که بعد کمال نظامی از مواجهه انتقادات شدید مردم صلحشور پنچشیر خبر قرار گرفت وسپس توسط همین دفتر والی دوباره آشتباه قلمی خوانده شد.
3- شهود فرمان ریس جهور به اداره اراضی تخار دستور داده شده تا زمین های دولتی برای کوچی ها شهرک ساخت شود و هم تخصیص زمین های د ولتی به حیث علفچر های بزرگ برای کوچیان که از پاکستان وارد افغانستان خواهند شد.
هموطنان آگاه قلم بدست و حراست از محیط زیست کشور اجتماعی منسوب به کوچیان بیگانه در افغانستان واقعیت قومی را در طی 17 سال کسب کرده و روان است , کوچیان رمه چران پاکستان که کاروان شان را در فصل بهار به ولایات مختلف افغانستان انتقال میدهند مطابق قوانین پذیرفته شده بین المللی اصلاْ حق ورود به افغانستان را ندارند.

>>>   دروش را با برنده ، شمشیر را با نیزه ، تیر را با سپر ، تفنگ را با راکت باید پاسخ داد و آنگاه است که فرمان ها مورد غور قرار میگیرند.

>>>   کوچی و هزاره هر دو یک برابر مقصر هستند
کوچی ها بی عقل هستن و هزاره ها عقده یی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است