رابطه فرار با فرهنگ مردم قبیله چیست؟
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۱۸    ۱۳۹۹/۴/۱۰ کد خبر: 164016 منبع: پرینت

چرا آنهایی که همیشه شعار شان افغانیت، غیرت، مردانگی... است با اندک فشار فرار را بر قرار ترجیح میدهند؟
عمدتا قوم افغان یا پتان از چهار رهبر بزرگ شان حمایت میکنند و در تلاش هستند که برای آنها تاریخ دروغی بسازند و آنها را مانند سرود ملی، اتن ملی، اسم کشور... بالای اقوام دیگر به القاب کاذب مانند قهرمانان وطن، فرزندان صدیق... تحمیل کنند. فراموش نکنیم که مردم قبیله در تاریخ سازی دروغی شهرت دارند و نمونه تاریخ دروغی شان کتاب پته خزانه است که اصلا وجود فزیکی ندارد.

آیا رهبری که با اندک فشار فرار کند و ملت را به حال خود شان واگذارد قهرمان است؟
کدام قهرمان در شراب خانه های غرب و یا در پایگاه نظامی پاکستان فوت میکند؟

نمونه فرار رهبران آنها و عیاری رهبران ما:
۱: فرار امان الله خان به اروپا و فوت آن در شرابخانه های ایتالیا؛
با وجودی که ساحه برای شاه حبیب الله کلکانی تنک شده بود ولی هیچگاه کشور را ترک نکرد و مردانه کشته شدن در افغانستان را ترجیع داد.

۲: فرار دوکتور نجیب الله احمدزی، بعد از اینکه توطیه تسلیمی حکومت به حکمتیار توسط اکثریت اعضای جناح پرچم و شورای نظار خنثی شد نجیب احمد زی شعار یا وطن یا کفن را فراموش کرده با هواپیما فرار بطرف هند را ترجیع داد که خوشبختانه ژنرال دوستم مانع فرار وی گردید.
رهبر بزرگ ببرک کارمل هیچگاه فرار نکرد و مردانه رزمید، در نتیجه توطیه شوروی و شاگرد نا خلف خود مجبور به کناره گیری از قدرت شد، کارمل صیب زنده گی در حیرتان را نسبت به فرار ترجیع داد.

۳: بعد از ورود نیرو های طالبان حکمتیار مانند اجدادش فرار را بر قرار ترجیح داد و به ایران فرار نمود.
احمد شاه مسعود قهرمان ملی با کم ترین امکانات در مقابل تجاوز پاکستانی ها، اعراب و نوکران شان رزمید و هرگز فرار نکرد و چندین سال در بد ترین شرایط از وطن دفاع کرد و نگذاشت که غلامان پاکستان موفق به تصرف همه افغانستان شود.

۴: بعد از ورود دوباره نیروهای مقاومت ضد طالب در کابل ملا عمر مانند اجدادش فرار را بر قرار ترجیع داد و به پاکستان فرار کرد و در پایگاه نظامی پاکستان فوت میکند.
استاد ربانی هیچگاه فرار نکرد و در زمانیکه پاکستانی ها با همکاری مردم قبیله ۹۰ درصد خاک افغانستان را تصرف کرده بودند زندگی در بدخشان را نسبت به فرار ترجیح داد و مقاومت کرد. در کابل هم شهید شد.
این است تفاوت قهرمانان حقیقی با قهرمانان پلاستیکی.
حقیقت تلخ است.

حنا عثمانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قبیله
فرار
نظرات بینندگان:

>>>   متعصبترین گروه همین اوغانها یاپشتونها هستند۰
همین اوغان ها یا پشتونها هستند که گاهی طالب میشوند، و گاهی گلبیدینی، گاهی داعشی، و حتی گاهی جنایتکاران خلقی و نجیبی ویا فاشیست های اوغان ملیتی میشوند۰ ولی بازهم خود اینها و رهبر های اینها بر اساس همان روابط تعصبات قومی و پشتونولی خود همه باهم یکی میشوند، یعنی چون همه اوغان هستند و باهم وجه مشترک تعصبی قومی دارند به اساس همان وجه مشترک باهم همبستگی و همکاری میکنند۰ خلاصه که تمام این وحشت و کشتار ها را همین اوغان ها میکنند، فقط به اشکال مختلف، ولی بازهم به اساس همان مشترکات قومی تعصبی از همدیگر دفاع میکنند و انگشت ملامت را هم با دیده درائی بطرف دیگر اقوام یعنی غیر اوغانها میگیرند۰

>>>   این هم صادقین کشور و خاینین کشور و مردم نزد ملت افغان واضح و اشکارا با کار هوایی ها و جان فشانی ها و از تعدا شان خیانت های شان پت و پنهان نیست وهم صادقین معلوم است و هم خاینین اما در این شرایط حساس کشورما باید روی اتحاد و اتفاق و در مورد صلح با جانی بی رحم ترین انسان بنام گروه طالبان اله دست پاکستان قرار داریم تا اگر خد بخواهد مزدوران اجنبی گمی غیریت برایشان مانده باشد و درد ملت را درک کرده باشندمصالحه راه اندازی شده را به ثمر برسانند و انها وارد کشور خود شان گردند و حلق غلامی پاکستان را از گردن دور اندازند صلح و امنیت را در پهلوی مدافین نظامی کشور ما تقویت و حمایت کنند که دیگر خونریزی در کشور ما بامداخلات خارجی قطع گردد کشور صاحب امن و پیشرفت و ترقی بیشتر از پیش گردد بدین لحاظ لازم است ما کمی حوصله و دقت بخرچ دهیم مسایلی را مطرحه نکنیم که بمع استخبارات بیرونی ها باشد و مصالحه را خدشه دار کند .

>>>   دقیق گفتید.

>>>   طاهر پشتون
شما(خصوصا تاجکها) هر روز ما پشتونها را دشنام میدهید مثل همین نویسنده و تبصره های دیگر ولی منی پشتون به شما احترام دارم و شما را برادر و هموطن میگویم و به زبان فارسی دری همرایتان سخن میگویم.
حالا من حیران مانده ام که ما متعصب استیم و یا شما؟

>>>   این نجیب ... با این همه مهمات و سلاح که در اختیار داشت چرا از خود و از مردم دفاع نتوانست و چرا مثل موش فرار میکرد؟ این نامرد وقتی خودش فرار میکرد همسنگرانش را و مردم را برای کی رها میکرد؟ بیغیرت فرار هم کرده نتوانست، و از خیرات دیگران چند روزی زندگی میکرد تا آنکه وطنداران و برادران عزیز خودش خدمتش رسیدند۰

>>>   جواب طاهر پشتون
شما پشتون ها دو نوع هستید یک نوعتان مثل شما تفاهم و گفتگو و برادری میشناسید و نیک احترامتان میکنیم اما خوب خودتان هم میدانید که در میان پشتون ها یک فرقه فوق العاده خودخواه جنایتکار لجباز آدم کش حرفوی پیدا میشود که هیچ رقم انسانیت و وجدان در وجودش راه نیافته است و دایم شر شمشیر و آتش کینه خود را بر اقوام بیگناه مظلوم و ستمدیده افغانستان بشمول تاجیک و هزاره و دیگر باشندگان وارد ساخته است هنوز در بین شما متعصب های احمق وجود دارد که با زبان فارسی و فرهنگ خراسان و شاعران و دانشمندان ما کینه و نفرت دارند هنوز در بین پشتونها نوکر پاکستان فراوان است هنوز در بین اینها فاشیست هوایی یافت میشود که قریه جات مردم مظلوم هزاره را غصب میکند و به کوچی میدهد.
اگر شما حاظر شدید اشرفغنی کلمرغ را که مسیول تمام جنایات است منحیث یک جنایتکار متعصب و قوم پرست قاتل مردم تاجیک و هزاره بشناسید معلوم است شما در نوع اول قرار دارید اما اگر مثل بسیاری از پشتونها کورکورانه با چشم بندی بر روی حقیقت او را بابا و رییس و رهبر خطاب میکنید معلوم است فقط ادعای برابری و برادری میکنید و قلبتان با ستمگران جنایتکار همراه است.
محمد حفیظ الله تخار

>>>   طاهر جان پشتون،
من غیر پشتون با تویی پشتون هردو شهروند این وطن هستیم.
سخت گیری و تعصب خامی است
تا جنینی کار خون آشامی است.

مشکل من و تو و ما و شما و همه شهروندان این جغرافیای موجود به نام افغانستان عدم بلوغ فکری است.
ما هنوز هم مثل نطفه در رحم مادر از خون مادر تغذیه میکنیم و بیهوده دست و پا میزنیم و جسم مادر را که همین وطن است می آزاریم.

نه تویی پشتون و نه مایی غیر پشتون هنوز استقلال حیات نداریم.
از شاهرگ های تغذیه بیگانگان تغذیه میشویم.

>>>   تا که زندگی مشترک با پشتون یا اوغان ادامه دارد همه این بدبختی ها هم ادامه دارند.
کدام قومی و کدام گروهی مگر بستر مناسب برای تقلب خیانت دزدی انتحار انفجار زورگویی تعصب تمامیت خواهی و عقبگراهی را بیشتر از همه مساعد ساخته است؟ جواب واضع است، اوغان. اصلاح شدنی هم نیستند.

>>>   این نجیب ... با این همه مهمات و سلاح که در اختیار داشت چرا از خود و از مردم دفاع نتوانست و چرا مثل موش فرار میکرد؟ این نامرد وقتی خودش فرار میکرد همسنگرانش را و مردم را برای کی رها میکرد؟ بیغیرت فرار هم کرده نتوانست، و از خیرات دیگران چند روزی زندگی میکرد تا آنکه وطنداران و برادران عزیز خودش خدمتش رسیدند۰

>>>   افغان تنها پشتونها هستند.
حیثیت و اصلیت خود را احترام کنید، ما از یک کشور هستیم ولی همه از یک قوم نیستم.
ما همه مردم افغانستان، همشهریان افغانستان، هموطنان، ویا همه افغانستانی هستیم ولی همه افغان یا پشتون نیستیم، چون افغان نام دوم قوم پشتون است.
لطفن به اصلیت ما احترام کنید ولو اگر بر اصلیت خود ارزش قایل نیستید.
سپاس

>>>   غیر پشتونهای ساده دِلی که از روی سادگی و خوبی خود را افغان مینامید، فردا روزش که رسید، باز هم پشتون افغان اصیل میباشد، و با کوچکترین اعتراض که اگر انجام دهید، شما افغان نا اصل میباشید، لهذا فریب بیجا بنام وحدت ملی نخورید۰
پشتونها تمامیت خواه هستند، به وحدت ملی واقعی باور ندارند، و بهترین کاری که میکنند به زور و به ریا همه را یکسان نام میگذارند، و این یکسان سازی جبری، آنهم بنام قوم خودشان را وحدت ملی تلقی میکنند۰
وحدت ملی این شکل بدست نمی آید۰ کار و مبارزه درازی در پیشرو داریم۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است