مناطق فروخته شده به پاکستان را بشناسید (5)
بخش های مهمی از ولایت کنر به پاکستانی با پادرمیانی آمریکایی ها فروخته شده است و پایگاه نظامیان امریکایی در ولسوالی ناری به نظامیان پاکستانی داده شده است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۲    ۱۳۹۹/۴/۱۱ کد خبر: 164017 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)تلاش های بیست ساله پاکستان برای پیشروی مرزی در داخل افغانستان، نتیج داده و این کشور علاوه بر اینکه از مناطق دیورند عقب نشینی نکرد بل مناطق دیگری از خاک افغانستان را نیز تصرف کرده است. مناطقی که معادن و منابع زیر زمینی و یا جنگلات و میوه ها و خشکبار را طبیعی و خود رو را در خود جای داده است.

یکی از این ولایات که بیشترین حمله پاکستان را بخود دیده و حدود هفتاد درصد مردم اطراف و ولسوالی های این ولایت خانه ها و جایدادهای خود را ترک کرده و به مناطق دیگر کوچ کرده اند، ولایت کنر می باشد.
بر اساس تحقیقات محلی، ولایت کنر با مساحت ۴٬۳۳۹ کیلومتر مربع، حدود پانصد هزار جمعیت داشته است که اکنون تعداد جمعیت این ولایت به کمتر از دوصد هزار می رسد که اکثر آنها در در مرکز این ولایت مستقر شده اند و ولسوالی ها را از اثر راکت پرانی های پاکستان رها کرده اند.

ولایت کنر در شرقِ کشور و در مرزِ پاکستان واقع شده‌است و ۲۸۰ کیلومتر مرز با پاکستان دارد. مرکز این ولایت، شهر اسعدآباد است. ۶۵ درصد از جمعیتِ این ولایت، پشتون و ۲۰ درصد کُجر و باقی مانده ۱۵ درصد نورستانی و تاجیک هستند.
نام قدیم این ولایت چغان‌سرای است و بابر از آن به عنوان روستایی در مرز کافرستان نام برده‌است. کسانی که جمال‌الدین اسدآبادی را از افغانستان می‌دانند، او را زادهٔ این روستا نامیده اند.

ولایت کنر اولین ولایتی بود که طالبان پس از تصرف آن برپایی آنچه از سوی آن‌ها «اولین خلافت اسلامی» نام گرفته‌ بود را در آن اعلام کردند.
این ولایت شامل پانزده ولسوالی می شود: اسعدآباد، بَرکُنر، خاص‌کُنر، دانگام، دره‌پیچ، چپه‌دره، چوکی، سرکانی، شیگل و شِلتَن، غازی‌آباد، مَرَوَره، ناری، نَرَنگ، نورگُل، وَتَه‌پور.

کنر ولایتی سرشار از ذخاير طبيعى و کوهستانی و جنگلی است که قسمت عمده ای از منابع خشکبار خود رو در جنگل های این ولایت پرورش می یابد و مردم این مناطق از فروش این منابع جنگلی سود می برند.
معادن سنگ هاى قيمتى و نيمه قيمتى در اين ولايت وجود دارد که از مدت ها بدينسو توسط اهالى منطقۀ و افراد ديگر به شکل غيرقانونى و غير فنى کندن کارى و قاچاق ميشود.

"سنگ هاى قيمتى و نيمه قيمتى در ولسوالى هاى چپه دره، مانوگى، وتپور، شيگل، غازى آباد، څوکى، نرنگ، نورگل، سرکانو و خاص کنر وجود دارد.
گفته می شود که در جريان چهل سال گذشته هيچ نوع سروى تخصصی و فنی در اين ولايت صورت نگرفته و سروى هاى انجام شده قبل از اين نيز دقيق نبوده است.

رياست معادن درسال ١٣٩٢ خورشيدى در تشکيلات اين ولايت جديداً تاسيس و فعاليت خود را آغاز کرد. بيشتر از ١٨٠ نقطۀ و ساحه سنگ هاى قيمتى، نيمه قيمتى و تزئينى ساختمان ها در جريان يک ونيم سال در مناطق مربوط اين ولايت تثبيت گرديده است.

ولايت کنر شرشار از منابع سنگ هاى قيمتى و تزئينى ساختمان ها چون ابرک (Mica)، مرمر (Marble) کوارتز (Quartz) ، کرومايت (Chromites) زبرجد (Epidote)، اکوامرين (Aquamarine) بيروج (Tourmaline) عقيق (Agate) مورگانيت (Morganite) ، کونزيت (Cunzite) و روبيليت (Rubelite) ميباشد.

منرال هاى زمرد نيز در سال ١٣٥٥ خورشيدى در ولسوالى نرنگ که در ١٧ کيلومترى غرب اسعدآباد مرکز ولايت کنر موقعيت دارد، توسط يک گروپ ادارۀ سروى و جيولوژى تثبت گرديده است.
معادن سنگ هاى قيمتى و نيمه قيمتى در ولسوالى چپه دره که در ٧٠ کيلومترى شمال مرکز و ولسوالى مانوگى در ٣١ کيلومترى شمال مرکز ولايت موقعيت دارد، تثبت شده که توسط مردم منطقۀ خود سرانه کندن کارى و قاچاق ميشود.

همچنان سنگ هاى قيمتى و نيمه قيمتى چون ابرکو، کوارتز، زبرجد، اکوامرين، بيروج، عقيق، مورگانيت، کونزيت و روبليت در مناطق برجين، خور، سيورى، قلعه، کوتن، کيرتا، نيازگنى، سوى، طله و ديگل و در مناطق ورديش تنگى وکناگن ولسوالى مانوگى وجود دارد.

معادن سنگ هاى نيمه قيمتى سپين ابرک (مسکوويت) که داراى رنگ سفيد است در منطقه ننگتاى ولسوالى شيگل ( در ١٥ کيلومترى شرق اسعدآباد) و در مناطق کوه قمچى، څانگار و ديوز ولسوالى وته پور(در١٢ کيلومترى شمال شهر اسعدآباد) وجود دارد. همچنان نمونه هاى سنگ هاى نيمه قيمتى تالک (Talc) در منطقۀ شين کورک ولسوالى شيگل تشخيص شده در بخش تداوى امراض جلدى و کريم سازى از آن استفاده ميشود.

ذخاير سنگ هاى زينتى مرمر در درۀ مزار ولسوالى نورگل و تنگى بابرو ولسوالى څوکى که در ٢٨ کيلومترى غرب شهر اسعدآباد موقعيت دارد، تشخيص شده است.
همچنان ذخاير سنگ هاى مرمر زينتى سُرخ در منطقۀ سمڅى زيارت ولسوالى سرکانو اين ولايت که در ١٥ کيلومترى جنوب غرب شهر اسعدآباد موقعيت دارد، قابل دسترسى است.

بر بنياد معلومات رييس معادن ولايت کنر، مناطق بابرو تنگى و مزار درۀ اين ولسوالى سرشار از معادن سنگ مرمر است و در سروى هاى ابتدايى گروپ هاى تخنيکى اين اداره تشخيص شده که سنگ هاى داراى کيفيت عالى (Supper White) يا سنگ مرمر سفيد در مناطق ( ناويگت) و کمر ژرندى مورى) وجود دارد.

ولايت کنر با داشتن معادن کرومايت يک ولايت غنى و ثروتمند مى باشد، اين معادن از منطقۀ (شونکرى) ولسوالى سرکانو آغاز و تا منطقۀ خاص کنر منگوال که در ٤٥ کيلومترى جنوب غرب شهر اسعدآباد موقعيت دارد. در امتداد اين شاهراه ٨٥ نشانۀ آشکار معادن کرومايت ديده مى شود که در ٨٤ منطقۀ مختلف اين معدن بزرگ، کارهاى خود سرانه و قاچاق صورت گرفته است.

گفته شده است که در سال ١٣٩١ خورشيدى در حدود (٢٤٣) هزار تُن کرومايت در ٥٤ نقطه توسط سروى تيم مشترک تخنيکى ثبت شده که در بخش ساختن فولاد از آن استفاده مى شود.
اين معادن کرومايت از منطقۀ شونکرى ولسوالى سرکانو گرفته تا حومۀ خط ديورند در ولسوالى خيوه ننگرهار امتداد يافته ودر هر نقطه دامنه کوه بزرگ در هر نقطۀ وجود دارد.
به اساس سروى که درسال جارى توسط يک تيم ديگر تخنيکى از يخه چينه ولسوالى خاص کنر تا تپه احمدى انجام شده، معدن کرومايت دراين ساحه تشخيص شده و ١٨ نمونه معدن اين منطقۀ به لابراتورا مرکزى فرستاده شده که از نگاه جنسيت به صفت کرومايت عالى شناخته شده است.

نمونه هاى کرومايت، ليمونايت و سلفر نيز به اساس سروى تيم موظف در سال ١٣٩٢ خورشيدى در کوۀ منطقۀ قلعه تنگى ولسوالى چپه درۀ اين ولايت به دست آمده است.
همچنان نمونه هاى سنگ سرمه (Antimony) در ولسوالى غازى آباد که در ٥٠ کيلومترى شرق شهر اسعدآباد موقعيت دارد، تشخيص شده است.

سنگ هاى قميتى چون بيروج، کونزيت، اکوامرين، مارگنيټ، زبرجد، عقيق، کوارتز زمرود نيز در ولايت کنر موجود است و معادن سنگ هاى نيمه قيمتى کوارتز، ابرک، عقيق و تالک نيز در اين ولايت وجود دارد.
کرومايت و ليمو نايت يک نوع فلز(آهن) است که منابع سرشار در کنر دارد وليمو نايت يک نوع سنگ مرمر زينتى است داراى رنگ هاى مختلف با معيارهاى بلند در ولايت کنر وجود دارد."

در اوایل پاکستانی ها تلاش کردند تا قسمت هایی از این ولایت را که احتمال می رفت در تصرف آنان قرار نگیرد از وجود جنگلات و معادن تخلیه کنند. بر همین اصل، آنان به افراد محلی پول می دادند تا ریشه برخی منابع جنگلی را از زمین بیرون کشیده و به پاکستانی ها بدهند که این کار باعث نابودی برخی از مناطق جنگلی این ولایت شده است.

اما در مناطقی که پاکستانی ها قصد تصرف آن مناطق را داشتند، حملات راکتی و توپخانه را تشدید کردند و این حملات همچنان ادامه داشت تا قسمت های بسیاری از مناطق موردنظر پاکستانی ها تخلیه گردید و آنان زمینه پیشروی به آن مناطق را آغاز کردند.

این کار با هماهنگی کامل مقام های دولتی افغانستان از جمله حامد کرزی انجام شده است. هرچند کرزی در زمان زمامداری اش اعتراض های لفظی براثر فشارهای مردم کنر و مجامع رسانه ای صورت داد اما هرگز هیچ اقدام عملی در این زمینه انجام نداد و کسانی را هم که قصد مقابله با این حرکت های تجاوزگرانه پاکستان داشتند از کار برکنار کرد.
سید فضل الله وحیدی والی کنر در جوزای ۱۳۹۰ اعلام کرد که نظامیان پاکستانی در بخش های از ولسوالی مرزی ناری این ولایت پاسگاه هایی، ساخته اند.
وی اضافه کرد که پیشتر این پاسگاه ها پایگاه نظامیان امریکایی در ولسوالی ناری بود اما این نیروها جای شان را به نظامیان پاکستانی خالی کردند.
وحیدی افزوده بود: آنان از بربادی در وزیرستان به تنگ آمده اند می خواهند که وزیرستان را به نورستان بکشانند و کنر را پامال بسازند.

سید فضل الله وحیدی والی کنر و همچنین مجتبی پتنگ وزیر داخله وقت، بصورت ضمنی از آمریکایی ها و ارگ ریاست جمهوری افغانستان گله مند بودند که آنان اجازه حمله بر نظامیان پاکستانی متجاوز را نمیدهند.
به گمان اغلب مردم کنر، بخش های مهمی از ولایت کنر به پاکستانی با پادرمیانی آمریکایی ها فروخته شده است.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کنر
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   وقتی کنری ها ادعایی ندارند و خوشحال اند و هیچ مقابله یی نمیکنند ، خودت چرا دل ات را خون میکنی؟
لر و بر هر دو خواهانند
که پاکستان شود سلطان
داشتن شناخت کارت پاکستانی برای اکثریت باشندگان نوار سرحدی افتخار است و پول کلدار عزت
اگر این چنین نیست ، نورستان و کنر اولین هایی بودند که با دست خالی و بدون تجربه جنگی در مقابل کفر و کمونیسم با دست خالی قیام کردند و پیروز شدند مگر حالا دست شان در کجایشان فرو رفته که ایزک وار نگاه میکنند و فرار را بر قرار ترجیح میدهند.

>>>   روزی خان عبدالغفار خان مشهور به فخر افغان و گاندی با هم یکجا بودند. گاندی مشغول کتاب خوانی بود اما خان عبدالغفار خان سه ساعت خوابید. وقتی بیدار شد دید گاندی هنوز هم مشغول کتاب خوانی است.
گاندی به خان عبدالغفار خان گفت: راحت خوابیدی‌؟ او گفت: بله با خوابیدن اعصابم خیلی راحت شد.
سپس او از گاندی پرسید:شما از کتاب خواندن خسته نشدید؟ گاندی گفت: من از کتاب خواندن خسته نمیشوم چون میدانم کلید رهایی و آزادی مردمم در لای همین کتاب ها است که من باید آنرا بخوانم و روزی به آن دست پیدا کنم. ولی از وقتی دیدم خودت سه ساعت خوابیدی با خود فکر کردم وقتی رهبر بزرگی چون تو میتواند با این راحتی بخوابد پس چطور مردم اش میتواند بیدار شود و به آزادی و خوشبختی برسد!
گاندی توانست هفتصد میلیون انسان هندی را از زیر سلطه انگلیسها رها سازد ولی خان عبدالغفار خان نیم عمر خود و تمام عمر مردم خود را در خواب و خیال آزادی گذراند و هیچگاه نتوانست ملت خود را از جهل و نادانی نجات دهد و آزادی شان را بدست بیاورد.
و. ن

>>>   انجینرخالد امین
افغان‌ها این را بدانند که #صلح_و_جنگ در افغانستان وابسته به سیاست‌های راهبردی #امریکا در منطقه آسیای‌‌میانه و "شرق دور" بوده و #ستراتژی امریکا برای جغرافیای افغانستان ستراتژی #تداوم آتش جنگ بوده/می‌باشد!

>>>   آرزو های پارلمان آب را نادیده تنبان پائینی انداختند و چراغ بر آوردند که چرا پیشوند یا پسوند امپراتور بزرگ حذف شده؟
اما از خانواده بارکزایی ها که سلطنت یا به اصطلاح اصل امپراتوری را از خانواده احمد شاه ابدالی دزدیدند کسی نمی پرسد که چرا؟
و حال که غنی غلزوی از درانی ها دزدیده باز هم همه خاموش اند.

>>>   اتحادیه اروپا🇪🇺 به شهروندانش اعلان کرد !
آمریکا🇺🇸 برای سفر رفتن امن نیست !
باور تان می شود ؟؟
چند روز پیش هم خانم مرکل گفت به جهانی بدون رهبری آمریکا فکر کنیم

>>>   حاکمان اوغان پختون آنقدر جاهل و بیغیرت بی عزت هستند هر سال در میدان آمده زیر اشغال امریکا و انگلیس اتن رقص میکند که جشن استقلال را تجلیل میکنیم، در حالیکه در حال همان رقص امنیت اش را عسکر کشور اشغالگر خارجی گرفته می باشند۰ غنی و شمار دیگر یاوه گوی گذافه گوی بی برنامه از این غول های لافوک ارگ نشین چه توقع دارید؟
دموکراسی را هم این طایفه جاهل با مسابقه تقلب رای گوسفندی این قوم متعصب اشتباه گرفته اند۰ او مردم خواب برده مگر به چشم خود ندید که تعلیم یافته این ها خر کوچی صاحب دست های گوسفندخیل بابای شان را در داخل پارلمان کشور بلند کرد؟ آن هم شد متفکر دوم تمام دنیا برای این گنده خر های جاهل۰ همان گوسفند خیل به زور همین متفکر متقلب حال وزیر است و حتی عبدالله چیزی هم گفته نتوانست، به حمایت همان اشغالگران امریکایی و به مشوره آن یک اوغان دیگر امریکایی شده خلیلزی۰ بار دوم دوم غنی ریس جمهور نه شد عبدالله کرزی استاد عطا استاد سیاف افتخار هم میکنند۰

>>>   بخدا هرچند کرزی فاسد بود ولی صد هزار مرتبه بر این اشرفغنی جنایتکار فاشیست آدم کش شرف دارد

>>>   اگراین قصه دقیق باشد٫کنریان مبارک تان باد.
هرانکه ازشراین احمقستان خلاص میشود خوشبخت است.کنریان کم تان.
عاقل

>>>   اين خائنين ملی و غداران تاريخی نه تنها مناطق مرزی بلکه تمام کشور را فروختند ، بعد از اخراج کفار اشغالگر و احياء استقلال کامل گرفتن مناطق مرزی از پاکستانيهای چلر و بيغيرت کار بسيار ساده و آسانست .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است