نشست آنلاین بیست کشور درباره افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۵    ۱۳۹۹/۴/۱۳ کد خبر: 164037 منبع: پرینت

قرار است در حدود ۲۰ کشور جهان در هفته آینده نشستی را دربارۀ اجماع منطقه‌ای برای صلح افغانستان و آغاز گفتگوهای میان افغانان برگزار کنند.
سخنگوی این وزارت می‌گوید که این نشست به ابتکار افغانستان و بگونۀ آنلاین خواهد بود.
به گزارش طلوع، گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه افزود که در این نشست نمایندگان کشورهای منطقه، شریکای راهبردی افغانستان و نمایندگانی از سازمان ملل متحد شرکت خواهند کرد: «پیش از نشست هفته آینده، در همین راستا نشست نخست سه‌جانبه با شرکت رییسان جمهور افغانستان، ترکمنستان و آذربایجان از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد.»

تاکنون زمان آغاز گفتگوهای میان افغانان مشخص نیست، اما پیشتر نمایندۀ سازمان ملل در افغانستان گفته بود که قرار است این نشست در ماه جاری میلادی برگزار شود.
اشرف غنی نیز گفت که به احتمال زیاد این گفتگوها در قطر برگزار خواهند شد.

همزمان با این، زلمی خلیلزاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در سفرش به پاکستان با جنرال قمر باجوه، رییس ستاد ارتش این کشور دیدار کرده‌است.
سفارت امریکا در اسلام‌آباد می‌گوید که در این دیدار خلیلزاد گفته‌است که چه اندازه طرف‌ها برای آغاز گفتگوهای صلح نزدیک است و این‌که عملی شدن تعهدات باقی مانده از سوی حکومت افغانستان و طالبان چقدر مهم است.

ظاهر تمیم، عضو مجلس نمایندگان گفت: «ما امیدوار استیم گفتگوهای دوجانبه و چند جانبه‌ای که قرار است به‌زودترین فرصت ممکن دایر شوند، حکومت افغانستان به‌خصوص شورای مصالحه ملی نهایت تلاش خودرا به خرج بدهند تا اجماع ملی و اجماع منطقه‌یی و جهانی قوی‌تر شود.»

در حالی که حکومت بر ایجاد اجماع کشورهای منطقه دربارۀ روند صلح افغانستان تأکید می‌ورزد، اما موج تازه‌یی از تنش‌ها میان امریکا و روسیه بر سر احتمال نقش مسکو در کشتن سربازان امریکایی نگرانی‌ها را تا اندازه‌یی دربارۀ تأثیرگذاری بد این تنش‌ها بر روند صلح افغانستان افزایش داده‌است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست کشورها
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   خراسان، نامی آشنا برای اهل ادب و فرهنگ است. کمتر کسی است که اهل سواد باشد اما اسم خراسان را نشنیده و به آن عشق نورزیده باشد. قدمت کلمه خراسان به قبل از اسلام برمی‌گردد.

خراسان در زمان ساسانیان و اوایل دوره اسلامی، اغلب به منطقه‌ای بسیار بزرگ اطلاق می‌شد که نه تنها مناطق فعلی خراسان در ایران، بلکه همه سرزمین‌های شرقی، از هرات گرفته تا قندهار، بلخ، غزنی و تا کرانه‌های کابل قدیم را در بر می‌گرفت.

در منابع تاریخی، محدوده خراسان، با قبض و بسط همراه بوده ولی بیشتر خاک سرزمینی که اکنون افغانستان نامیده می‌شود، جزء خراسان شمرده شده است. خراسان که به معنای «مطلع شمس» یا محل «طلوع خورشید» است، تا منتها علیه بدخشان افغانستان و تاجیکستان و حتی قسمت زیادی از خاک‌های ازبکستان و ترکمنستان فعلی را نیز شامل می‌شده است.

شاهانی که در سرزمین فعلی افغانستان حکمرانی می‌کردند، نیز خود را حاکم و شاه خراسان می‌نامیده‌اند. شاعرانی چون «عنصری»، «منوچهری»، «ناصرخسرو»، «خاقانی» و حتی «سعدی»، از سرزمینی به اسم خراسان یاد کرده‌اند که اکنون افغانستان یاد می‌شود. مورخین و جغرافیه نگارانی مثل «ابن خرداذبه»، «یعقوبی»، «طبری»، «ابن اثیر»، «استخری»، «ابن حوقل»، «مقدسی» و «حمدالله مستوفی» نیز در آثارشان از خراسان و موقعیت آن بحث کرده‌اند.

سرزمین خراسان تا پس از «احمدشاه درانی» و فرزندش «تیمورشاه» نیز خراسان نامیده می‌شد اما ۲۰۰ سال پیش با پدیدار شدن سایه شوم استعمار، اسم خراسان نیز کم‌رنگ شد و جای آن را افغانستان گرفت.

از شگفتی های تاریخی خراسان بزرگ، یکی هم ورود تدریجی "قبیله" های پشتون دراساس مناسبات تنگاتنگ عشیره ای وقبیلوی وره یافتن آنها به سلطه سیاسی درتاریخ معاصرآن درقرن هجدهم میلادی می باشد. آنسان که منابع تاریخی اذعان می دارند، حضوراجتماعی، فرهنگی وتاریخی این قبایل درمیان ده ها قوم وقبیله دیگردرسرزمین خراسان بزرگ پیش از قرنهای چهاردهم و شانزدهم به قول ادرسی مورخ عرب کمرنگ جلوه می کند.

براساس رخداد های اجتماعی و تاریخی برای اولین بار حاکمیت آن ها درین جغرافیا درپی رقابت های منطقوی دولت های همسایه و پایان اقتدار نادر افشار خراسانی شکل گرفت. با توجه به ناهم خوانی های تاریخی در زمینه تکامل اجتماعی درموجودیت نظام قبیلوی مسلط در میان ایشان، با دستیابی به اقتدار دولتی در قندهار در سال1747 درپی حملات احمدشاه ابدالی موسس اقتدار دودمانی آن ها درپهنای هند و خراسان، دست به قبضه نمودن حاکمیت های سیاسی محلی واحمال قدرت برمسکونان و طوایف هم جوار که سال ها و سده قبل از آنها از مرحله مناسبات زنده گی قبیله ای گذشته اند؛ زدند و باقرار گرفتن در مسند قدرت و به کارگیری خصایل و سلیقه های قبیلوی بن بست ها و چالش های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را بروی اقوام همزیست و همجوارشان مسبب گردیدند.

با این تشکیل کشوری بنام "افغانستان" با یک نوع حاکمیت ستیزه گرانه جنگ سالار قبیلوی و انارشیسم ناشی ازمجموعه تضاد های قبیلوی و دومانی سلاطین و سرداران( سدوزایی ها، بارکزایی ها ومحمد زایی ها) پا به صحنه قدرت وتاریخ گذاشته است. نه برپایه تکامل تاریخی ودست آوردهاو کارکردفرهنگی که غالباً دودمان های دیگر دولت ساز را به صحنه تاریخ آورده است.

پروفیسورمورگنسترن در مورد منشای قبایل افغان نوشته است: "پکتوکی"( اولین بارتوسط هرودوت بکاررفته) یکی از یازده قبیله آریایی بود که ازجنوب دشت های آسیای میانه حرکت کرده، سلسله هندوکش را عبور و در دامنه های کوه های سلیمان جایگزین شدند. طبق اسناد تاریخی که خود مورخین افغان(پشتون) ارایه کرده اند، افغان ها ابتدا در نواحی غورکنونی و غرب آن ساکن شده و بعداً به نواحی جنوب رفته اند، زیرا : "چون این طایفه از صدمه قتل و غارت بخت النصر بابلی کلدانی از ممالک شام و بیت المقدس جلای وطن گردیده وبه جبال غور([1]) رسیده و در جوار مردم غور که از نسل ضحاک تازی بوده اند، سکونت اختیار کرده اند... به مرور ایام فرقه غوری حلیفی و برادری افاغنه اختیار نموده نیکی وبدی ترویج ازدواج وغیره با افاغنه گشته معروف به افاغنه شدند..."([2])

>>>   تا جایی که من میبینم موضوع صلح افغانستان یک موضوع خیلی پیچیده و بغرنج است و قبل از آن که مذاکرات مستقیم میان هیأت گفتگو کننده افغانها و طالبان شروع شود،باید طی کنفرانس های جداگانه بحران های جهانی که قبلاً در نقاط مختلف جهان و کشور های مختلف وجود داشته است،مورد بررسی و ارزیابی صورت بگیرد و راه ها و روش هایی که در از بین بردن و حل این بحران ها استفاده شده است،مورد ارزیابی دقیق صورت گیرد.
بعداً گنفرانس های جداگانه یی با حضور نمایندگان این کشور ها و نمایندگان دولت و جامعه مدنی و طالبان دایر شود و مورد بررسی قرار گیرد که کدام یکی ازین راه ها و روش هایی که در گذشته در راه جل و فصل این بحران ها درین کشور ها استفاده شده است،میتواند استفاده شود تا در راه تشنج زدایی در افغانستان موثر واقع شود.
آن راه هایی که موثر تشخیص میشوند،باید بطور جداگانه در هریک ازین کشور هایی که ازین راه ها استفاده کرده اند،مذاکرات بین الافغانی صورت گیرد و نتایج آن وقتاً فوقتاً به جانب های در گیر در معضله افغانستان.بشمول کشور های منطقه و قدرت های بین المللی گذاشته شود،تا با ایجاد یک هماهنگی با قدرت های دخیل در موضوع افغانستان.اگر خواست خدا باشد،در افغانستان یک تشنج زدایی میان دولت و طالبان بمیان بیاید.

>>>   عجب ریس جمهور دیوانه دارم کسیکه با اشتحی عمل جنسی را انجام داد او را مار شالی می دهد در افغانستان یکی تحصیل به درد نمی خورد و دیگر شخص وطن دوست فقط یک چند نفر دزد و ادم کش داشته باشید حتما به یک جای می رسی به خدا قسم اگر افغانستان در طول تاریخ جور شود خا طر جمع باشید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است