ترکیه کشتی مهاجران را توقیف کرد
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۱۳    ۱۳۹۹/۴/۱۸ کد خبر: 164089 منبع: پرینت

پولیس ترکیه یک کشتی باری را در راه یونان توقیف کرده که حامل ۲۷۶ مهاجر از کشورهای مختلف از جمله ایران و افغانستان بوده است.
تمام این مهاجران و هشت مظنون به قاچاق آنها به خارج از ترکیه، قبل از آن که کشتی بندر ازمیر در سواحل دریای اژه را ترک کند، بازداشت شده‌اند.
۵۹ کودک و ۴۶ زن در میان این مهاجران هستند که به گفته خبرگزاری رسمی ترکیه از شهروندان کشورهای ایران، افغانستان، سوریه، بنگلادش و سومالی هستند.

گارد ساحلی ترکیه می‌گوید این کشتی از مدت‌ها پیش تحت نظر بوده و ماموران شاهد ورود مهاجران به آن بوده‌اند.
تصاویری که از این کشتی منتشر شده نشان می‌دهد این پناهجویان در شرایط بسیار بدی در محفظه‌های باری بدون تهویه مناسب در کشتی جاسازی شده بودند.
به گزارش بی بی سی، در ویدیویی که خبرگزاری آناتولی ترکیه منتشر کرده افرادی دیده می‌شوند که به خاطر شرایط نگهداری در کشتی به سختی نفس می‌کشند.

کشور ترکیه که میزبان بیش از سه و نیم میلیون پناهجوی سوری است، یکی از مسیرهای اصلی مهاجران و پناهجویان برای رسیدن به خاک اروپا از خاور میانه، آفریقا و بخش‌هایی از آسیا است.
ترکیه و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ توافق‌نامه‌ای جنجالی امضا کردند که بر اساس آن دولت ترکیه در ازای کمک‌های مالی متعهد شد جلو قاچاق و ورود غیرقانونی مهاجران به اروپا را بگیرد.
اما اواخر ماه فوریه ۲۰۲۰ دولت ترکیه در پی بروز اختلاف با اروپا اعلام کرد که دیگر برای توقف مهاجرانی که می‌خواهند از مرز عبور کنند، تلاش نخواهد کرد. این مساله باعث هجو ده‌ها هزار پناهجو به سوی مرزهای یونان از طریق زمین و دریا شد.

با وجود آنکه شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر جریان ورود مهاجران به اروپا را کند کرده اما یونان از چند هفته پیش درباره ورود شناورهای حامل پناهجویان از ترکیه ابراز نگرانی کرده بود.
برآورد می‌شود که در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی حدود یک میلیون نفر خود را از ترکیه به یونان رسانده‌اند.
روز دوشنبه ۶ ژوئیه مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در دیدار با جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر هشدار داد که اگر اروپا به تعهدات خود عمل نکند، ترکیه هم مانع کسانی نخواهد شد که می‌خواهند از مرز عبور کنند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کشتی مهاجران
ترکیه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است