حمله کوچی‌ها به هیات اعزامی پارلمان
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۱۶    ۱۳۹۹/۴/۱۸ کد خبر: 164090 منبع: پرینت

هیات پارلمان افغانستان که برای رسیدگی به درگیری کوچی‌ها و مردم محلی عازم ولایت وردک شده بود مورد حمله کوچی‌ها قرار گرفت.
«محمد مهدی راسخ» از اعضای هیئت پارلمان افغانستان که برای بررسی درگیری‌های کوچی‌های و مردم محلی به ولایت وردک سفر کرده بود با انتشار پیامی در فیسبوکش گفت که این هیئت در روستای «قل ابغه» مورد حمله کوچی‌ها قرار گرفت.

راسخ که پس از بازدید سه روزه از مناطق مورد مناقشه کوچی‌ها و مردم محلی به کابل بازگشته، اظهارداشت که این هیئت به دلیل عدم تامین امنیت و وجود مخالفین مسلح، موفق به سفر به مناطق تحت تسلط کوچی‌ها نشد و نمایندگان آنها در ساختمان فرمانداری شکایات‌هایشان را ابراز داشتند.
به گزارش «آوا»، وی افزود که هیئت پارلمان قصد بازدید از «آب پای» را نیز داشت اما بدلیل گزارش‌ها مبنی بر اینکه صدها نفر از کوچی‌ها در کمین هستند موفق به عزیمت به آن نشدند.

هیات پارلمان افغانستان برای بررسی درگیری‌های کوچی‌ها و مردم محلی که از شیعیان و قوم هزار هستند تحت ریاست عبدالستار حسینی و عضویت عبدالرحمن وردک و محمد مهدی راسخ به محل حادثه سفر کردند و از شهرستان‌های بهسود و دایمیرداد نیز دیدن کردند.
نیروهای مسلح وابسته به کوچی‌ها در ولایت‌های وردک و غزنی همه ساله بطور گروهی به مردم محلی حمله می‌کنند و سبب کشته و زخمی شدن شماری از این مردم می‌شوند.
هرسال علاوه بر تلفات برخاسته از حملات کوچی‌ها، خانواده‌های زیادی نیز به دلیل ناآرامی‌ها مجبور به ترک خانه‌های خود می‌شوند بطوری که براساس گزارش رسانه‌ها در سال گذشته بیش از یکهزار خانوار در پی درگیری‌ها آواره شدند.

مردم محلی می‌گویند که کوچی‌ها با انواع سلاح‌های جنگی مسلح هستند و کارشناسان بر این باورند که از نام کوچی‌ها اهداف دیگری مثل منافع سیاسی و امتیازگیری دنبال می‌شود و سیاست‌مداران از این مناقشه‌ها به عنوان «حربه سیاسی» استفاده می‌کنند، در غیر اینصورت دلیل دیگری برای این همه اهمال و بی‌توجهی نیست.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کوچی
پارلمان
نظرات بینندگان:

>>>   هزارها در فیلم ساختن باید جایزه اسکار بیگیرند

>>>   اصل قضیه در کجاست؟
کوچی ها از قرن ها بدینطرف در تابستان بطرف شمال افغانستان و در زمستان بطرف جنوب افغانستان،همراه مال و مواشی خود،غرض پیدا کردن چراگاه ها برای مواشی شان،کوچ میکنند.
قبل از یازدهم سپتامبر چه در دوران طالبان و چه در دوران دولت مجاهدین و چه در زمان دولت کمونست ها،مردم اکثراً در پاکستان و ایران مهاجر بودند و نفوس افغانستان کم بود و کوچی ها چراگاه های کافی برای مواشی شان داشتند. در دوران داود خان و ظاهر شاه و دیگر دولت های گذشته نیز نفوس افغانستان کم بود.
اما بعد از حادثه یازدهم سپتامبر و عودت مهاجرین از پاکستان و ایران،به علت کثرت نفوس.مهاجرین این چراگاه ها را به زمین های زراعتی خود تبدیل کردند و درین مناطق مسکن گزین شدند.
حالا کوچی ها چراگاه های کافی و منابع آبی کافی برای مواشی خویش ندارند و در نتیجه این مشکلات ببار آمده است.
بعضی ها پیشنهاد میکنند که باید کوچی ها در یک منطقه مسکن گزین شوند و کوچی گری از بین برود.
اما امکانات آن کم است.زیرا در زمستان به علت سردی هوا و کمبود علوفه در مناطق شمال افغانستان،حیوانات شان از بین خواهد رفت و در تابستان در اثر گرمی هوا و کمبود آب و علوفه،حیوانات آنها از بین خواهند رفت.
افغانستان امکانات کشور های پیشرفته صنعتی را که مالداری به شکل مدرنیزه وجود دارد و برای مواشی جاهای سربسته با سیستم تحویه هوا و آب و علوفه کافی برای مواشی وجود ندارد.
بنأ اگر این پروبلم کوچی ها حل و فصل نشود،افغانستان به کمبود گوشت و لبنیات مواجه خواهد شد و منحیث یک کشور زراعتی.مجبور میشود تا گوشت و لبنیات را نیز مانند اجناس دیگر از خارج وارد کند که این خودش یک ضربه به تولیدات زراعتی کشور است.

>>>   مهدی راسخ خودش یک هزاره زد کوچی است هیچ عاقلانه نیست که بصفت هییت بیطرف بین کوچی ها و هزاره تعین شود گر چی بمن ربطی ندارد بخاطریکه من یک هراتی هستم نه هزاره و نه هم کوچی هر انسان باید حقیقت را بیان کند .
لالا هراتی

>>>   همان گرگ های سابق یونیکال به کمک .....های شناخته شده قبیله در خدمت سی آی ای حالا با همکاری با بقیه مادر فروشان قبیله دوباره فعال شده اند۰ کاری را که ..,,,,.های دیسانتی نکتاهی دار انجام داده نتوانستند حال بالای ......های لنگی دار کوشش به انجام آن میکنند۰ هدف همان دست یابی بر بازار آسیا میانه و چپاول منابع زیر زمینی کشور ما است۰

>>>   کوچی ها اصلا‌اسرائیلی هستند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است