نگرانی از قاچاق گندم به پاکستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۶:۰۸    ۱۳۹۹/۴/۲۰ کد خبر: 164121 منبع: پرینت

نگرانی از قاچاق گندم افغانستان به پاکستان مسوولان را به واکنش واداشته است.
مسولان در وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان و اتاق صنایع و معادن، اما آمار دقیقی از مقدار گندم قاچاق شده به پاکستان که بیشتر محصول جنوب افغانستان است، در دست ندارند.

گندم یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی مردم افغانستان است و این کشور سالانه به حدود ۶.۳ میلیون تن گندم نیاز دارد.
به گزارش بی بی سی، بر اساس آمار وزارت زراعت، با آن که سالانه بیش از ۴.۸ میلیون تن گندم در داخل این کشور تولید می‌شود اما این مقدار کفاف مصارف داخلی را نمی‌کند و افغانستان نزدیک به ۲ میلیون تن آرد و گندم دیگر را از کشورهای آسیای میانه و پاکستان وارد می‌کند.

حالا قاچاق این محصول به نگرانی‌های امنیت غذایی افزوده و به گفته مسوولان بیم آن می‌رود که تامین گندم مورد نیاز در داخل با مشکل روبرو شود.
گندم تازه افغانستان زمان طولانی‌تر انقضا دارد و در آسیاب‌های خود افغانستان نظر به ضرورت آرد می‌شود. بر عکس، آرد وارداتی از پاکستان، زمان انقضا کوتاه دارد و آسیاب‌های افغانستان هم از فعالیت می‌مانند.

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان، می‌گوید، این وزارت پیش از این و در پی شکایت‌ها از قاچاق گندم از افغانستان به پاکستان، مکتوب‌های رسمی را به نهادهای ذیربط فرستاده و خواستاری جلوگیری از قاچاق گندم شده است.
آقای رستمی گفت که به رغم افزایش میزان این محصول، افغانستان در نظر دارد حدود دو میلیون تن گندم دیگر از کشورهای همسایه وارد کند.

اتاق صنایع و معادن افغانستان نیز با ابراز نگرانی از قاچاق گندم، از دولت خواسته تا جلو قاچاق بیشتر این محصول را بگیرد و مالیات بر واردات آرد را بیشتر کند. به گفته مسئولان این نهاد با افزایش مالیات آرد، تاجران به وارد کردن گندم می‌پردازند که منجر به ایجاد فضای کاری بیشتر در داخل کشور می‌شود.

عبدالنصیر رشتیا، رییس روابط عامه و رسانه‌ای این اتاق می‌گوید به علت هجوم ملخ‌ها به کشتزارهای گندم در پاکستان و از بین رفتن حاصلات این محصول، "حالا عده‌ای گندم را به گونه‌ی قاچاق به پاکستان انتقال می‌دهند که این عمل ممکن عواقب ناگواری را در پی داشته باشد."
او عدم نظارت درست دولت در امور صادرات را از عوامل قاچاق مواد غذایی می‌داند.

آقای رشتیا به بی‌بی‌سی گفت که پس از شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌ها بر واردات کالا و اجناس در بنادر، گندم و آرد موجود در ذخایر استراتژیک دولت، سکتور (بخش) خصوصی و کارخانجات تولیدی در افغانستان به بازار عرضه شد و این ذخایر رو به اتمام است.
او گفت حالا که فصل برداشت گندم در افغانستان فرا رسیده، در صورت ادامه قاچاق این محصول به پاکستان، تا دو ماه آینده این کشور با کمبود مواد ارتزاقی روبرو خواهد شد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قاچاق گندم
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   دو چیز است که سبب مشکلات برای خریداران و مصرف کنندگان است،یکی انحصار و دیگری احتکار.
انحصار عبارت است از حق تولید یک جنس و یا حق واردات یک جنس توسط یک کمپنی و یا شرکت مشخص.
درینصورت چون کمپنی و یا شرکت دومی موجود نیست که با شرکت اولی رقابت کند،بنأ چون مردم به این جنس ضرورت دارند،بنأ کمپنی مذکور جنس مذکور را به هر قیمتی که خواسته باشد،بالای مردم میفروشد.
دوم اجتکار است که یک کمپنی و یا شرکت در یک فصل معین یک جنس را که فراوان در بازار است،به قیمت نازل میخرد و بازار به قلت این جنس مواجه میشود و کمپنی و یا شرکت مذکور،در فصل دیگر که این جنس دیگر در بازار موجود نیست و یا بازار به قلت این جنس مواجه است،با قیمت گزاف بالای مردم میفروشد.
حالا پاکستان تمام گندم افغانستان را به نرخ ارزان میخرد و در آسیاب های پاکستان آرد میکند و در فصل زمستان که دیگر آرد و گندمی در افغانستان باقی نمی ماند،با قیمت گزاف بالای مردم میغروشد.
کشور های صنعتی پیشرفته در مورد مواد خام چنین سیاست را انجام میدهند.
آنها از کشور های فقیر مواد خام شان را میخرند و بعد از تبدیل آن به مواد صنعتی و مواد پخته،چند برابر قیمت مرا خام،بالایشان میغروشند.

>>>   وزارت زراعت و اداره حوادث و تدارکات ارگ و باقی مسولین چرا تمام گندم تولیدی کشور را پیش خرید نمیکنند؟
خود اعتراف میکنند که در حالت خوب اش دو ملیون تن باید از خارج وارد کنند.
پس بهترین راه اش این است که گندم را مستقیم از دهقان پیش خرید کنند و پیش خرید به این معنی است که با دهقان به تفاهم میرسد که که گندم مازاد نیازش را در زمان فروش به جای جلاب و تاجر به قیمت روز به دولت بفروشد و دولت بعد تکمیل ذخایر استرا تیژیک مازاد آنرا به همان قیمت به تاجران مندوی های عمده توزیع کند.
این بهترین راه جلو گیری از قاچاق است و در تمام دنیا معمول است.

>>>   بهشت این قوم پاکستان است برای کمک به پاکستان هر کاری میکنند این قوم گم شده دشمن خاک پاک خراسان یا همهان ایران قرشی هستند گندم چیست ؟ دسگاه تنفسی را روان نکردهند

>>>   با اینکه از پاکستان وپاکستانی ها بخاطر شرکتشان در قتل افغانها طی سی سال گذشته دل خوشی ندارم ودولتهای حال وماضی این کشورخون افغان را بجای شیر مادر میخورند اما در موضوع گندم وصدور ان در کشور های همسایه نباید تنگ نظر وبخیل بود چون هرقدر گندم ضرورت باشد از بیرون تورید گردیده ومایحتاج مردم ما تامین میگردد وهنوز از ناحیه ای تجارت وکاروبار خوب خواهد بود که ما گندم را از بیرون وارد نموده به سایر کشور ها صادر نمایم انهای که با این مساله مخالفت می ورزند میخواهند ملت افغان را ضربه بزنند نه کشورهای بیرونی راواین نکته را نیز ازیاد نبریم که همیشه مواد مورد ضرورت کشور خودرا از کشورهای همسایه وارد میسازیم واز کسی نشنیده ایم که گفته باشد چرا مواد خوراکی ویا سایر مواد مارا به افغانستان صادر مینماید؟ ولی هر از گاهی حکومت های مزدور ودست نشانده ای .... مسایل تجارتی را سیاسی ساخته وازان به حیث اله ای فشار کار میگیرند وصدها ملیون دالر امتعه ای تجارتی تجار افغانی در بندر های تجارتی انها ضایع میشود گرچه در انتخاب وتعیین ان حکومت ها ملت ها هم نقش ورول مهم دارند با انهم باید حساب ملت هارا از حکومت های طماع وتکه داران بین المللی جدا نمود تا جای که نفع ما به ملت کشور های همسایه میرسد دریغ نباید کرد
حاجی ولایت خان صافی از فرانسه

>>>   این عادت بمرگ مان است حتی در زمان رژیم سردمداران فاجعه ۶ جدی محصولات کمکی شوروی به چتلستان (حامی اشرار) قاچاق میشد. شکرو البسه از اقلام عمده قاچاق بوند که از طریق قبایل (در واقعیت لویه جرگه) برای دال خوران میرفت. مگر این پرچمی هایی مهاجر (به سر زمین هایی امپریالیسم) که حالا بجای ودکا ویسکی می نوشند از آسمان پول دار شدند؟؟!!
آزاده

>>>   بهشت این قوم پاکستان است برای کمک به پاکستان هر کاری میکنند این قوم گم شده دشمن خاک پاک خراسان یا همان ایران شرقی هستند گندم چیست ؟ دسگاه تنفسی را روان نکردهند؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است