عبدالله: به روند آزادی زندانیان طالبان پایان دهید
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۳    ۱۳۹۹/۴/۲۱ کد خبر: 164126 منبع: پرینت

عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه می‌گوید که برای آغاز گفتگوهای میان افغانان نیاز است تا روند رهایی پنج هزار زندانی طالبان به پایان برسد.
رییس شورای مصالحه که درپایان نشست بین‌المللی پشتیبانی از صلح در کابل صحبت می کرد، افزود که نخستین نشست گفتگوهای میان افغانان یک هفته پس از پایان رهایی پنج هزار زندانی طالبان در دوحه برگزار خواهد شد.

آقای عبدالله گفت: «ما به عدد پنج هزار خواهیم رسید. من در این باره با رییس جمهور غنی گفتگوهایی داشته ام و پیش از این با او با جزییات گفتگو کرده ام. این بخشی از مرحله ای است که ما در آن قرار داریم و این کارها اعتمادسازی استند و باید از این مرحله به مرحله بعدی برویم که مرحله مشارکت است، اما در این میان، ادامه خشونت ها پذیرفتنی نیستند؛ این خشونت ها بیشتر از سوی طالبان بوده اند.»

از سوی دیگر، رییس جمهور غنی در این نشست ابراز امیدواری کرد که گفتگوهای صلح باید منجر به قطع روابط طالبان با تمامی گروه های هراس افگن و سازمان های جرمی شود.
در همین حال، وزار خارجه می‌گوید که شرکت کنندگان این نشست از روند صلح افغانستان پشتیبانی کردند.
به گزارش طلوع، گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه گفت:«از نشست های مشورتی درباره صلح افغانستان قدردانی نمودند و به فیصله ها و تصامیمی که در جریان این هفته در مجلس منطقه یی به هدف صلح افغانستان دایر گردیده بود پشتیبانی نمودند.»
اما تاخیر در رهایی این پنج هزار زندانی گفتگوهای میان افغانان نیز به تاخیر انداخته است.

از آغاز این روند حکومت افغانستان با رهایی بیشتر از پنج صد زندانی مخالفت کرده است.
امیرمحمد آخندزاده، والی پیشین هلمند گفت: «از بندیی که حق العبد بالایش است باید پرسان شود اما من فکر می کنم لیست تازه ای که از طالبان رسیده است حکومت در باره آن بررسی خواهد کرد.»
چهارماه پیش امریکا با طالبان توافق صلح را در دوحه امضا کردند. انتظار می رفت پس از ده روز از امضای توافق صلح امریکا با طالبان گفت وگوهای میان افغانان آغاز شوند، اما تاکنون از آغاز گفتگوهای میان افغانان خبری نیست.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله
زندانیان طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   زمانی که گلبدین به دولت تسلیم شد و به کابل آمد،در ارگ ریاست جمهوری برایش محفل گرفتند و برایش خوش آمدید گفتند .گلبدین در بیانیه اش از طالبان دفاع کرد.
داکتر عبدالله که در آن زمان رییس اجراییه بود،در بیانیه اش به ریشخندی گفت:منبعد طالبان را در عوض برادران کرزی صاحب،برادران حکمت یار صاحب مینامیم.
حالا بعد از دو سال،از زیر پلو،ملی بر آمد و خودش برادر کوچک طالبان شد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است