افغانی بگیری در روزهای کرونایی در ایران!
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۰    ۱۳۹۹/۴/۲۲ کد خبر: 164142 منبع: پرینت

این روزها در حالی که اکثر رسانه های خبری مشغول پوشش خبرهای مربوط به کرونا هستند، اینجا در بسیاری از شهرهای ایران طرح ضربتی جمع آوری اتباع خارجی یا به اصطلاح «بگیر بگیر» در جریان است.
به گزارش شفقنا؛ گزارش های مردمی در چند روز اخیر حاکی از آن است که «افغانی بگیر» در بسیاری از مناطقی که مهاجرین افغانستانی در آن جا ساکن هستند به شدت جریان دارد به طوری که در برخی موارد ماموران با لباس شخصی جلوی مهاجرین را گرفته و از آن ها مدرک می خواهند و حتی اگر مدارک اقامتی داشته باشی اما در آن لحظه همراهت نباشد سر از اردوگاه در میاوری.

برای صحت و سقم این اتفاق به اردوگاه عسگرآباد در ورامین رفتم. خانواده های زیادی برای آزادی فرزندان، پدر و یا همسران شان به آن جا آمده بودند. برخی از آن ها فاقد مدارک و برخی دیگر مدارک اقامتی داشتند.

با وجود اینکه این روزها ویروس کرونا قربانیان زیادی می گیرد و شمار مبتلایان به این ویروس در ایران رو به افزایش است اما اتباع افغانستانی در این اردوگاه ها بدون هیچگونه امکانات بهداشتی نگهداری می شوند و کسانی که فاقد مدارک باشند نیز رد مرز می شوند.

امیر (نام مستعار) یکی از کسانی است که امروز از بازداشت در این اردوگاه آزاد شده است. او وضعیت این اردوگاه را اسفبار خوانده و می گوید هیچ گونه امکانات بهداشتی در این اردوگاه وجود ندارد. از سوی دیگر برخورد ماموران با مهاجرین بسیار بد است. او که خودش چهار سالی مدافع حرم بوده می گوید ۱۳ سال است در ایران زندگی می کند و از این وضعیت خسته شده است.
امیر چهار روز در این اردوگاه بازداشت بوده و می گوید افراد زیادی با مدرک و بی مدرک در این اردوگاه هستند که چند روزی آن ها را نگه می دارند و بعد از آن اگر مدارک اقامتی کارت آمایش یا پاسپورت داشته باشی آزاد می شوی اگر نه رد مرز می شوی.

حسن (نام مستعار) مرد مسنی که برای آزادی پسرش به اردوگاه آمده می گوید: پسرش نان آور خانواده شان است و اگر او را رد مرز کنند نمی داند در این اوضاع اقتصادی و وضعیت کرونا باید چکار کند.
مدرک اقامتی پسرش برگه سرشماری است و مامورین اردوگاه گفته اند اعتبار این برگه ها گذشته و سایت نام او را بالا نمی آورد. این در حالی است که در مورد چگونگی و زمان تمدید این برگه ها چیزی به این افراد ابلاغ نشده است.

حسن که سالیان زیادی است با پاسپورت در ایران زندگی میکند می گوید حدود ۲ سال قبل پسرم از افغانستان به ایران آمد و آن زمان اعلام کردند پدری که پاسپورت داشته باشد می تواند برای پسرش برگه سرشماری بگیرد اما دیگر اعلام نکردند این برگه ها امکان تبدیل شدن به پاسپورت را دارند یا نه؟ قبل از این هم سه بار پسرم را گرفتند ولی آزادش کردند اما حالا دیگرمی گویند آزادش نمی کنند.

او که نگران سلامت فرزندش است می گوید اگر در این اوضاع کرونا پسرم بیمار شود چه کسی جوابگو است؟ هیچکس! دولت افغانستان هم که اصلا به فکر مهاجرین نیست. ما هم دلمان می خواهد برگردیم افغانستان اما فرزندانم از نبود امنیت در کشور هراس دارند می ترسند به افغانستان بروند و در کدام حمله انتحاری کشته شوند. کسانی که در ایران متولد شده اند از جنگ و کشتار وحشت دارند. در افغانستان در مسجد ترور می شویم در خیابان ترور می شویم در مدارس ترور می شویم. آن هایی که در افغانستان در چوکی قدرت نشسته اند کاش کمی به فکر تامین امنیت بودند تا اینگونه هر روز ما خار و خفیف نشویم.

حسن با حالتی خسته ادامه می دهد: روز پنجشنبه اینجا خیلی شلوغ بود.زنی برای آزادی پسرش آمده بود و گویا عینک پسرش شکسته بود گریه می کرد تا او را آزاد کنند می گفت پسرم مریض است و چشم هایش نمی بیند ماموران او را هول می دادند و او گریه می کرد در نهایت پرسیدند نام پسرت چیست و وقتی فهمیدند مدرک اقامتی اش را باطل کردند.

این اتفاقات در حالی می افتد که مدتی قبل حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان در راس هیاتی بلند پایه به ایران آمد و خبر از قانونمند سازی حضور مهاجرین در ایران دادند.
ایران سال های زیادی است که میزبان حدود ۳ میلیون مهاجر افغانستان است. شمار زیادی از کارگران افغانستانی همواره تلاش می کنند برای جستجوی کار و یافتن آینده ای بهتر به کشورهای دیگر از جمله ایران بروند.
وزارت امور خارجه افغانستان گزارش داده بود دو کشور توافق کرده اند تا مذاکرات را جهت تنظیم و استخدام کارگران افغان در ایران ادامه دهند. هر دو جانب توافق کرده اند تا کار قانونمند سازی حضور شهروندان افغانستان در ایران به شمول تمدید کارت های اقامت، تثبیت هویت، توزیع تذکره و صدور پاسپورت را آغاز کنند. اما به نظر می رسد توافق دو کشور بر جمع آوری اتباع افغانستانی بوده نه قانونمند سازی حضور آنان!

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانی بگیر
ایران
کرونا
نظرات بینندگان:

>>>   وقتی به کنسولگری ایران رحم نمی کنید و با دشمنان ایران در قضایای تنگه ذوالفقار و اتش سوزی خودرو حامل افغانی ها این نتیجه عمل است

>>>   دیگه جواب توهینهای و تظاهرات افغانهای اروپا رفته را باید افغانهای ایران پس بدهند اشرف غنی بیا الان خط و نشان بکش برای ایران

>>>   مشکلات مهاجرین افغانستانی در ایران زیاد است باکه بگویم گوشی شنوای وجود نداردباید سوخت ساخت

>>>   آی خدا کجایی که ببینی، بنده هات چی ظلم رو در کشور مسلمان تحمل می کنند

>>>   دوست عزیزی که میخوای ببینی خدا کجاست
همه اینها تقصیر خود مهاجران که اقامت خودشون رو تو ایران قانونی نمیکنند و هی پشت گوش میندازند
ببین دوست عزیز منم ناراحت میشم مخصوصا اگر کودکان و زنان اذیت بشن ولی تا کی در ایران بدون مدرک میخوان زندگی کنند یک سال دو سال بیست سال این قضیه ربطی به مسلمانی و اینها نداره
بخدا منم دوست ندارم ناراحتی کسی رو ببینم ولی میان ایران غیر قانونی بعدها که بچه دار میشند که بخواد بره مدرسه با مشکلات مواجه میشند
منظورم اینه که خوشون پشت گوش میندازند و اهمیتی نمیدن
جانم فدای ایران

>>>   بابا بسه ننه من غریبم
هیچ وقت یادم نمیره که یه سری از آولرگان شهرهای دیگه افغانستان اومدن هرات چادر زدن تمام اهالی هرات خواهان رفتن اونها به شهرهای خودشون بودن تو همین سایت خوندم میگفتید اینها اومدن اینجا باعث دزدی میشن فرهنگشون پایینه
یا تو همین سایت راجبه سیل زدگان پاکستانی رو بخونید تا نظر خبرنگار که خولسته بود از وروردشون جلوگیری به خاطر تهمت که شاید مریضی بیارن خواهش میکن ایرانیان تو همین سایت این دو مورد و نظر همین به ظاهر مسلمانان که حتی تحمل وجود هموطنان آواره خود را در هرات نداشتن بخونند
فقط بلدند واسه مردم ایران آیه و حدیث ردیف کنند
ولی به هموطنان خود

>>>   وقتی در سفارت ایران رنگ می‌پاشید فکر اینجا را می‌کردید.

>>>   خوب سفارت ایران رنگ ریختید ؟ اینم نتایجش،

>>>   کسی که چهارسال مدافع حرم بوده قطعا اجازه اقامت در ایران رو هم داره و قانونی زندگی میکنه. اما چرا باید چند روز مورد بازداشت و تحقیر قرار بگیره؟. این یک جوک تلخ از دو رویی ایران در قبال مهاجرین (قانونی) افغان در این کشوره.

>>>   دوست گفته که مهاجرین افغانی خودشان را قانونی نمی کند سوال چه گونه قانونی کند مهاجری که در ایران حق مالکیت هیج چیزی را ندارد مهاجر افغانی حق متورسوار شدن وماشین سوار شدن را نداردبخاطری نداشتن مدرک معتبر مدرک که خودی ایران برای مهاجرین که چهل سال سی سال یا بیست سال اقلش زندگی کرد صادرکرده اعتبار نداردچگونه خودرا قانونی کند همه دست حکومت ایران است همه مهاجرین دوست دارد قانونی باشد /
حق پرست

>>>   برادران ایرانی شما را بخدا ما را یکسان رفتار نکنید ما خود اسیر دست اشرفغنی آمریکایی هستیم و از سر بدبختی مهاجر ایران شدیم همین افرادی که در هرات سر کنسولگری ایران شعار ضد ایرانی میدادند این ها همه شان هم حزب و نوکر و اجیر اشرفغنی هستند هم کسایی که دکابل رنگ پاشی به سفارت کردند همه اینها از سی خودشان هماهنگ میشود دودش به چشم ما بی گناهان میرود الآن تجارت ما در هرات کساد شده است اما حزب اشرفغنی که خود عایداتش از کلدار پاکستانی هست کجا بفکر مردم هرات باستان یا غرب است؟ اینجا ما را مسخره میکنند میگویند لهجه تان شبیه ایرانیها است چند عالم بزرگ هرات را ترور ساختند چون از حزبشان تعریف و تمجید نکرده بود در این ایام که بیماری کرونا مصیبت همه شده است در عین زمان اشرفغنی دسته دسته هزارها طالب را آزاد ساخته است و مناطق تحت تصرف طالب ها بسیار گسترده شده است زمین های هرات و فراه تا نیمروز طالبان نفوذ زیادی کرده استو از قبل هم اینها در هلند بودند از دو طرف یکدست شدند و حال عملا بین هرات و فراه تا کابل و مناطق مرکزی بوسیله امارت طالبان یک منطقه حایل فاصله افتیده است شما کجا این ها را خبر دارید متاسفانه تلویزیون ایران فقط برای شما در اخبار خارجی صبح تا شب خبر یمن عراق سوریه لبنان را میگوید اما اخبار مصیبت ما مردم افغانستان هیچ گاه به گوش شما نمیرسد شما فقط به اسم میگویید ما همزبان و هم فرهنگ هستیم؟ خوب گناه ما چیست اسیر گیر افتادیم نمی‌خواهیم کشته شویم میخواهیم نان حلال بخوریم ما در ایران دزدی نکردیم کار کردیم و دنبال رزق حلال هستیم.
احمدی ‌‌‌‌مهاجر در اصفهان

>>>   زندگی در این دوران خیلیی سخت شده است خداوند یک فرجی برای مسلمانان برساند

>>>   كدام ناامني در افغانستان اينهمه بهانه نياوريد برگرديد كشورتان ، احتمال مرگ در جاده ها و خيابانهاي ايران به مراتب بيشتر از احتمال مرگ بر اثر جنگ در افغانستان هست

>>>   حکومت ایران ب افغانستان دخالت نکند تا مردم افغانستان مھاجر ایران نشود!دوم مردم افغانستا بروند کشورھای مسلمان اروپای حداقل ادعای حکومت مسیح وخدا را ندارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است