بلخیا آزاد میمیریم بعد از مرگ هم...
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۳    ۱۳۹۹/۴/۲۴ کد خبر: 164161 منبع: پرینت

از وقتی که کودکی خردسال بودم تاکنون هر وقت که اواسط ماه سرطان می شود و به سالگرد شهادت علامه سید اسماعیل بلخی ره نزدیک می شویم، جنب و جوش زیادی از دوستداران شهید بلخی، ادیبان و عدالت خواهان افغانستان دیده می شود؛ چه آنان که وجود علامه بلخی را مشاهده کرده اند و چه آنهایی که مانند من سالها بعد متولد شده اند؛ اغلب با قلم و یا دایر کردن سمینارها و یادبودهای مختلف در اقصی نقاط دنیا، و در اخیر از طریق فضای مجازی، ضمن بررسی اهداف و فعالیتهای ایشان، یاد و خاطرهء این شهید بزرگ را تجلیل می کنند.

من به نوبهء خود و از طرف تمام منسوبین علامه شهید بلخی ره به خصوص تنها یادگار علامه بلخی، مادر عزیزم محترمه صدیقه بلخی از یکایک قلم به دستان و عدالتخواهان کشور قهرمان پرورمان افغانستان تشکر و قدردانی می کنیم.
اینک می خواهم یادی کنم از عکسی که با دستخط علامه شهید بلخی در دسترس شما عزیزان قرار گرفته است.

دو سال قبل در حاشیه سمینار ادبی مولانا با داکتر صاحب شعور صحبت می کردیم یادی از پدر کلانم علامه شهید بلخی شد. ایشان فرمودند که در نوجوانی به عنوان شاگرد در عکاسخانه اتفاق در کابل فعالیت داشتند از قضا شهید بلخی بعد از سالهای حبس، برای گرفتن عکس آنجا مراجعه می کنند داکتر صاحب شعور که به علامه ارادت دارند از ایشان می خواهند که بر روی عکس خویش یادگاری داشته باشند. شهید بلخی به ندای این نوجوان علاقه مند پاسخ مثبت می دهند قبول زحمت می کنند به تاریک خانهء عکاسی رفته و با سنجاق بر روی کاغذِ عکس که نور ندیده، یک بیت شعر خود را حک می کنند و این عکس جزو عکسهایی می شود که استقبال زیادی از آن شده و تاکنون در خانهء بسیاری از ارادتمندان آن شهید بزرگوار یافت می شود. بعدها عکاسخانهء هروی که سالها بعد از عکاسخانهء اتفاق تاسیس شده بود نیز از روی آن عکس کاپی کرده و در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.

بلخیا آزاد میمیریم بعد از مرگ هم
عکس ما آزادگان را شاهد آزادگی است

شکوفه اکبرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بلخی
شهید بلخی
نظرات بینندگان:

>>>   اوضاع نابسامان کشور به یک سامان دهنده قوی نظیر شهید سید اسماعیل بلخی دارد. چنانکه قرمود:
جوانان در قلم رمز شفا نیست
دوای درد استبداد خون است
ز خون بنویس بر دیوار ظالم
که آخر سیل این بنیاد خون است
سلام بر شهید بلخی
درود بر رهروان بلخی

>>>   مرحوم علامه شهید سید اسماعیل بلخی یکی ازشخصیت های روحانی,سیاسی,ادبی ,فرنگی, مبارز راه عدالت خواهی سرزمین ما است که باافتخار زندان استبداد سلطنتی را ترجیح داد نسبت به بنده گی وغلامی خاندان محمدزایی. بخاطر تامین عدالت اجتماعی برضد سلطنت استبدادی آل یحیا قیام کرد.روحشان شاد وراه شان پررهروباد.
عبیدالله نجرابی.

>>>   تقضای من از عزیزان قلم به دست صاحب صلاحیت این است که از عوامل ناکامی های بلخی به گونه پژوهشی و علمی مقاله نویسی کنند.

>>>   شهید علامه بلخی پس از بازگشت به افغانستان درسال ۱۳۱۵ حدود ۹ سال در هرات ماند و مرکز بزرگ اسلامی تکیه میرزاخان اقامت اختیار کرد . او با ایجاد اولین هسته مقاومت درهرات اولین تیر را بر قلب حکومت وقت کابل نشانه رفت. با سخنرانیها و خطابه های آتشین خود در هرات، بانگ رسوایی دولت سلطنتی افغانستان را به صدا در آورد و توانست توجه اقشار مردم و روشنگران جامعه را علیه خاندان سلطنتی و دولتمردان خائن جلب کند؛ تا حدی که قلمرو نفوذ کلام و اندیشه های الهی او در دورترین نقطه افغانستان حتی در میان جامعه تسنن، کارگر افتاد و پرده تزویر و ریاکاری که سالها نقاب خیانت و جنایت دولتمردان وقت بود، کنار زده شد. کم کم زنگ بیداری و آزادی خواهی در کوی و برزن کشور نواخته شد. دولت وقت، سید بلخی را ممنوع الخروج کرد و او تا هشت سال نتوانست از این شهر خارج شود. ولی پس از این مدت دولت مجبور شد اجازه مسافرت به وی بدهد
محمود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است