دختران روباتیک و ساخت دستگاه های مبارزه با کرونا
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۷    ۱۳۹۹/۴/۲۵ کد خبر: 164174 منبع: پرینت

دختران روباتیک افغانستان چندین دستگاه در سه ماه اخیر برای مبارزه با ویروس کرونا (کووید-۱۹) ساخته‌اند.
آسواپاس، یکی از این دستگاه‌ها است. اشعه فرابنفش در لامپ‌های این دستگاه استوانه‌ای شکل، باعث از بین رفتن ویروس می‌شود.

فلورانس پویا و دیانا وهاب‌زاده، اعضای تیم روباتیک هرات، اظهار امیدواری می‌کنند که طرح‌های خود در راستای مبارزه با کووید-۱۹ را به تولید انبوه برسانند: “این دستگاه، دستگاه ضدعفونی ‌کننده اجسام و سطوحی است که آنها را از مکروب پاک می‌کند. ما طی هشت هفته این دستگاه را ساخته‌ایم؛ چون کشورهای پیشرفته و کشورهای که دارای تجهیزات و امکانات هستند، هم چنین دستگاه‌هایی دارند. ما تصمیم به ساخت این در داخل کشور از تجهیزات و امکانات ساده‌ای که داریم گرفتیم.”

“این دستگاه قابلیت ضدعفونی کردن وسایل کوچک جیبی مانند ساعت، مبایل و دیگر وسایل کوچک طبی را دارد. این دستگاه با اشعه ماورای بنفش کلاً ویروس‌ها و باکتریا که کلاً در سطح وسایل کوچک هستند، نابود سازد.”
به گزارش شفقنا، ابتدایی‌ترین دستگاه تنفس مصنوعی زیر نظر متخصصان دانشگاه ماساچوست امریکا نیز توسط دختران روباتیک ساخته شده است. قرار است که این دستگاه به کابل منتقل شود و سپس وزارت صحت عامه کارایی این دستگاه را تشخیص دهد.

رویا محبوب، مسوول دختران روباتیک بر حمایت بیشتر از روبات‌سازان و گیم‌سازان دختر تاکید می‌کند: “این‌ها [دختران روباتیک] نشان داده‌اند و ما بتوانیم به همگی دختران افغانستان و یا به همین دختران دسترسی علم، تکنالوژی و وسایل بدهیم، همگی آنها می‌توانند که دانشمندان آینده ما باشند. این فرصت بار دیگر تهیه شد تا بتوانیم بگویم که زنان افغانستان توانایی بالای دارند و آنها کسانی هستند که دانشمندان آینده ما و وزیران آینده ما باشند. فقط باید دسترسی به آموزش و فرصت‌های کافی داشته باشند.”

همچنین دختران گیم‌ساز در هرات بازی کمپیوتری را برای آگاهی‌دهی در مورد ویروس کرونا ساخته‌اند.
وحید قتالی، والی هرات هنگام رونمایی تولیدات دختران روباتیک و گیم‌ساز افغانستانی، بر حمایت بیشتر از آنان اطمینان داد: “در شروع یک میلیون افغانی جلالتماب رییس‌جمهور فقط به حمایت عاجل دستگاه‌هایی که آنان سر آن تحقیق می‌کنند، هدایت داده بودند که تا حالا به آنها رسیده؟ باید تعقیب کرد. هم اداره محلی و هم به تاسی آن جلالتماب رییس صاحب جمهور هدایتی که دادند، ما به تاسی آن حمایت می‌کنیم و افتخار می‌کنیم و راهی هم جز حمایت آنها نداریم.”

دختران هراتی در چند سال گذشته در تولید روبات و گیم در ولایت هرات رشد خوبی داشته‌اند. این دختران با کم‌ترین امکانات برای بلند بردن ظرفیت زنان افغانستانی کار می‌کنند. اما این دختران راه دشوار برای رقابت با کشورهای دیگر در بخش ساخت روبات و گیم در پیش دارند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دختران روباتیک
کرونا
نظرات بینندگان:

>>>   مه یک چیز برایتان میگویم!
شما هیچ وقت چیزی را که کسی در افغانستان در مسایل تخنیکی اختراع مینامد،قبول نکنید.
زیرا ساخت و سایل تخنیکی ابتدایی که میلیون ها ویدیوی اًن در یوتیوب است،توسط یک تعداد افراد شوقی تخنیک که(Hobby )آنها است،به شکل بسیار ابتدایی ساخته میشوند و اینها جنبه تولید صنعتی ندارند.
شما یک مرتبه یک دستگاه تنفس مصنوعی که در کمپنی ها ساخته میشود،با این دستگاه مقایسه کنید،زمین و آسمان واری فرق دارد.
امکانات ساخت این دستگاه ها به شکل کتلوی در افغانستان هیچ امکان پذیر نیست.
شما نمیتوانید با کمپنی های خارجی که ده ها و صد ها سال است تولیدات تخنیکی دارند،شما رقابت کنید.
آنها صد ها ملیارد دلار سرمایه دارند،سالانه ملیارد ها دالر برای تخنیک خویش و پیشرفت آن سرمایه گزاری میکنند و متخصصین را از سراسر دنیا با معاش ده ها هزار دلار از سراسر جهان در خدمت میگیرند.
این کار هایی که این دختران میکنند،مثل (Hobby ) است و امکانات تولید کتلوی آن وجود ندارد.
چند وقت پیش یک افغان دیگر نیز چهار تایر یک کراچی را گرفته بود و یک صندوق آهنی جور کرده بود و در بالای چهار تایر مانده بود و نام اش را موتر گذاشته بود.
آیا این موتر میتواند با موتر های لوکس خارجی رقابت کند؟
بنأ شما نا حق به این چیز ها دل خود را خوش نکنید.
یگانه چیزی که شما شهرت دارید،عبارت از موش صحرایی بودن است.
همانطوری که از موش های صحرایی در لابراتوار ها برای تولید و آزمایش دارو های جدید استفاده میشود،از شما نیز منحیث جنگنده،چه طالب باشد و چه عسکر،برای آزمایش سلاح های جدید استفاده میشود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است