پاکستان دروازه دیورند را در ننگرهار ساخت
اتمر گفته است که از راکت پرانی های پاکستان به سازمان ملل شکایت کرده اما بعید به نظر می رسد که حنیف اتمر چنین جراتی داشته و بتواند بصورت رسمی از پاکستان به مراجع بین المللی شکایت کند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۷    ۱۳۹۹/۴/۲۹ کد خبر: 164235 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) فرماندۀ نیروهای مرزی در شرق کشور می‌گوید که نظامیان پاکستانی از یک هفته بدینسو یک دروزاه را در خط دیورند در ولسوالی در بابای ولایت ننگرهار ساخته‌اند.
چهارشنبه شب هفتۀ گذشته، نیروهای مرزی افغانستان و پاکستان با هم درگیر شدند و سپس نظامیان پاکستان بر بخش‌هایی از کنر راکت پراگنی کردند. در این رویداد هشت غیرنظامی جان باختند و در حدود ده تن دیگر زخمی شدند. در سه روز اخیر بیش از دوصد راکت از پاکستان به خاک افغانستان پرتاب شده است.

در پی موشک‌پراگنی نظامیان پاکستان بر بخش‌هایی از ولایت کنر، مجلس نمایندگان مسؤولان امنیتی کشور را برای پاسخگویی در اینباره به مجلس فرا خواند.
اما، مسؤولان امنیتی و محمد مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله که به مجلس حضور یافته بودند، از پاسخ دادن به در اینباره در برابر رسانه‌‎ها خودداری کردند.
مقام‌های محلی در ولایت ننگرهار گفتند که پاکستان یک دروازه را در خط دیورند در این ولایت ایجاد کرده‌است.
نمایند‌گان کنر در مجلس در گزاشی می‌گویند که نظامیان پاکستان تنها در یکسال گذشته بیش از سیزده هزار موشک به این ولایت پرتاپ کرده‌ که در نتیجۀ این موشک‌ها ده‌ها تن کشته و زخمی شده‌اند.

وزارت خارجۀ افغانستان اعلام داشت که در اینباره به سفارت پاکستان در افغانستان و وزارت خارجۀ این کشور تماس گرفته‌ اعتراض کرده‌است.
محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز در جلسه پشت درهای بسته به اعضای پارلمان گفته است که از راکت پرانی های پاکستان به سازمان ملل شکایت کرده است اما بعید به نظر می رسد که حنیف اتمر چنین جراتی داشته و بتواند بصورت رسمی از پاکستان به مراجع بین المللی شکایت کند.
در سال های گذشته نیز مسوولان امنیتی در وزارت دفاع و دیپلمات ها در وزارتخارجه اعلام کرده بودند که از موشک پرانی های پاکستان به سازمان ملل شکایت می کنند اما ترسیدند و هیچ شکایتی علیه پاکستان در مراجع بین المللی درج نشد.

مقام‌های پاکستانی همواره اعلام کرده اند که اینگونه حملات در پاسخ به تحرکات شورشیان ضد پاکستانی بوده که ادعا می‌شود در خاک افغانستان فعالیت دارند.
اما برخی از صاحبنظران بگونه دیگری به موضوع می نگرند. عتیق الله امرخیل آگاه امور نظامی درباره علت خاموشی حکومت در راکت پرانی های پاکستان می گوید که حکومت افغانستان می فهمد که نمی تواند با پاکستان مقابله کند و به همین خاطر در برابر حال مردم کنر سکوت کرده است. علت سکوت این است که ما در اینجا بادار داریم که آمریکا و ناتو هستند و آنها اجازه حمله نمی دهند.

زلمی وردک آگاه مسایل نظامی نیز معتقد است، فشارهای اعلام شده بر پاکستان واقعی نبود و نوعی بازی محسوب می شد و افزود: آمریکا یک ابر قدرت جهانی است که در افغانستان به خاطر یک بن لادن سرازیر شد اما دیدیم که بن لادن در پاکستان پیدا شد و لانه های دهشت افکنی در پاکستان وجود داشت و دارد. هر زمانی که آمریکا می گوید که ما بر پاکستان فشار می آوریم. پاکستان هم بر افغانستان فشار وارد می کند. حملات انتحاری را در اینجا اضافه می سازد و راکت و توپ خود را بر اینجا فرود می آورد. این بدبختانه یک نوع بازی از سوی آمریکا است که در اینجا صورت می گیرد.
وی افزود: اگر آمریکا واقعا می خواهد که به صورت واقعی علیه دهشتگری مبارزه کند، خودش می داند که تمام مرکزهای دهشتگری در پاکستان موجود است.
وی، معقتد است اراده ای برای از بین بردن دهشت افکنی در پاکستان در آمریکا وجود ندارد و بیان داشت: آمریکا به افغانستان آمد و هرچیزی را که در اینجا بود از بین برد و یک حکومت جدید را به خواهش خود در اینجا ساخت و توانست بن لادن را در پاکستان بدون اینکه بینی یک پاکستانی خون شود از بین ببرد. حالا نمی تواند به پاکستان برود و مراکز دهشت افکنی را در پاکستان از بین ببرد؟

پاکستانی ها با هماهنگی آمریکایی ها قسمت هایی از خاک افغانستان را تصرف کردند. نگاه پاکستانی ها بر مناطقی دوخته شده بود که بیشتر از لحاظ اقتصادی برای پاکستان سودآور است و دارای معادن و منابع معدنی و اتمی و جنگلات جلغوزه و پسته های کوهی می باشد. به همین منظور اول موافقت برخی از سران احزاب افغانی وابسته به خود را گرفتند و سپس از آمریکایی ها کمک خواستند تا آن مناطق و حتی قسمت های مرزی داخل پاکستان نیز به وسیله پهبادها بمباردمان شود تا افراد شرور و غیر قابل کنترول پاکستانی و افغانی آن مناطق را ترک کرده و به دیگر شهرهای افغانستان پناه ببرند.

در این میان افرادی که ضعیف بودند و توانایی کوچ را نداشتند، بر آنان فشار وارد گردید تا تذکره پاکستانی بگیرند و به رسما به تابعیت پاکستان درآیند. برخی از مناطق مقاومت کردند و حاضر به تسلیم در برابر پاکستانی ها نشدند و در مناطق شان ماندند.
افراد باقیمانده در ولسوالی های مودر نظر پاکستان، زیر راکت باران شدید نظامیان پاکستانی قرار گرفتند. این راکت باران سال ها است ادامه دارد و هرمنطقه ای که پس از راکت باران ها تخلیه می شود، توسط نظامیان پاکستانی اشغال می گردد.
بعضی روزها راکت باران نظامیان پاکستانی و رگبار توپخانه های شان بر ولسوالی های همجوار در داخل افغانستان آنقدر شدت می گیرد که تعداد راکت ها و گلوله های توپ نظامیان پاکستانی به هزار فیر می رسد.

این روند آنچنان دقیق و آرام اما پیوسته صورت گرفته و می گیرد که هیچ واکنش جدی در برابر پاکستانی دیده نشده و نمیشود. هرچند اعتراض های پراکنده ای از جانب برخی از نمایندگان مجلس و گاها برخی مسوولان می شود اما این اعتراض ها آنقدر جدی نبوده و نیست که از جانب مجامع جهانی و عامه مردم قابل پیگری باشد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دیورند
پاکستان
راکت پرانی
نظرات بینندگان:

>>>   نی اتمر مرد است نه ربانی زنچو و بوتل اب معدنی!

>>>   پاکستان میخواهد خشم پشتون های آنطرف سرحد را در مقابل دولت افغانستان بر انگیزد و در نتیجه آنها را به خود جذب کند.
از همین خاطر با راکت میزند تا نیرو های افغان نیز با راکت بزنند و در نتیجه یک تعداد پشتون های آنطرف سرحد کشته و زخمی شوند.
در وازه را نیز در جایی ساخته است که پشتون های هردو طرف این منطقه طرفدار پاکستان هستند و آنها قاچاق میکنند .
اگر دولت افغانستان این دروازه را تخریب کند،دولت پاکستان به پشتون ها میگوید:
تاسو ولیدل چه د افغانستان دولت چه تل وایی پشتنو لر و بر یو دی،سه وکر؟
هغوی دروازه خراب وکر چه پشتنو یو له بل سره جلا وکری.

>>>   دولت ما خواب است یا خود را به خواب زده و یا اینکه دست نشانده دولت پاکستان است؟

>>>   پاکستان با توپ و تانک میکوبد مگر صدایی از دیورند خواهان و لر و بر خواهان بر نمیخیزد.
از تظاهرات پروژه یی هم خبری نیست.
در ولایات شرقی هم هیچ مردی پیدا نشد که به دروازه قونسلگری پاکستان برود و صدای اعتراض بلند کند.
چون میترسند که پاکستان کیزه را بند نکند ، راه طورخم را بند نکند ، بیچاره ها
قوای مسلح موجود در کنر و نورستان و نوار مرزی با پاکستان چه وظیفه دارد؟
سر قوماندان اعلی کجا مثل موش پنهان شده؟
نا مرد ها
ترسو ها
بزدل ها

>>>   غنی و دار و دسته امنیتی اش پیش پاکستان سر خمی دارند، در غیر آن جواب راکت راکت است و از توپ توپ.

>>>   این معما چگونه است؛
افغان اصیل بچیان؛ عالی جنابان یون صیبان (اسماعیل و آرین)٬ اصولی صیب٬ طاقت صیب٬ منگل صیبان٬ مولوی تره خیل صیب٬ احدی صیب٬ غرزی لایق صیب٬ کتوازی صیبان با شمله های دو متره غیرت و سایر زمری بچیان که هر باری کسی صحبت از مرز دیورند نماید گلو ها را پاره کرده و آن شخص را چه در تالار مجلس و چه هم در رسانه ها به خیانت ملی متهم میکنند٬ و رویای اتک و کشمیر را در سر می پرورانند٬
اما حالا صداهایشان در گلو خفه شده و تو گویی به خواب اصحاف کهف فرو رفته اند و جزیی ترین واکنشی از ایشان نه دیده میشود و نه هم شنیده میشود.

>>>   که واکنش جدی در برابر چتلستان نشان دهد حکومت ضعیف ودرگیر جنگ های داخلی و. طالبان هم نه از خود اراده دارند و نه سرکشی از امر باداران پاکستانی شان کرده میتوانند

>>>   کنری ها اگر غیرت میداشتند دال خور ها بر عزت شان تجاوز نمیکردند.
....

>>>   غنی خو نه غیرت دارد نه عزت نه هیچ چیز دیگر
زود است که مردی از تبار مردان خدا سر از زاویه ببرون آرد و پوز پاکستان و طالب و داعش و غنی و ایزک های بر گشته از غرب را به خا بمالد.

>>>   این خط لعنتی دیورند عذاب آور و رنج دوامدار زخم های خونین مردم افغانستان شده . در صورتیکه پشتون های پاکستانی آنطرف این خط لعنتی خود را پاکستانی و هیچ علاقه ای به به خود ارادیت ندارند و خود را در جامعه چمندین قومی پاکستان خوشبخت میدانند این یک عده محدود پشتون های های متعصب افغانستان روی چه میخواهند ادعای بی معنا نموده این مردم افغانستان را به مصیبت های دوامدار دچار مینمایند . خط دیورند خط رسمی بین المللی است و باید به فراموشی سپاریده شود .

>>>   دیورند و دیورند بازی فقط مصرف داخلی دارد، آنهم جهت سود جوئی های سیاسی بر مبنای قومیت. اکثریت این سیاستمدران به اصطلاح ملی گرا اوغان یا پشتون وقتی به پاکستان به آن مناطق مورد مناقشه شان میروند در این ارتباط مانند موش خاموش میمانند، وگرنه همان برادران همتبار پختون پاکستانی خودشان جگر ایشان را از راه پاهین برایشان بیرون خواهد کشید، و حاجت به پنجابی ها اصلاً نیست۰ برو برادر کدام جائی دیگر لاف بزن۰
دیورند نه منو دیورند نه منو حال حسابش کاملن مسخره شده، و بعد از آنکه پاکستان تکمیل اعمار مرحله اول دیوار سرحد رسمی دیورند را اعلام کرد این اتن باز های لافوک هیچ صدای شان هم نبرآمد. فقط لاف و تقلب باشد که در آن استاد هستند.

>>>   لر و بر خواهان اسمعیل یون و دیگران که سنگ دیورند را به سینه میکوبند کجایند

>>>   ایکاش پاکستانیها دروازه دیورند رادر اسلام قلعه میساختندو دیگرکشوری بنام احمقستان درروی نقشه جهان موجود نمیبود.
نادم

>>>   دوستان که دولت راباجنگ باپاکستان ترغیب میکنند.
مگر جنگ انداختن ک.. با شاخ گاودرست است؟
رسول

>>>   می رسد مردی که زنجیر غلامان بشکند
دیده ام از روزن دیوار زندان شما

>>>   حنیف اتمر گفته بود:" پاستان یک چشم وافغانستان چشم دیگرش." حنیف اتمر بین دوچشم چیزی گفته نمیتواند غیرت اوغانی هم ندارد وابسته گی استخباراتی خارجی هم دارد بین دوچشم چه گفته میتواند. چوعضوی برد آورد روزگار...دیگرعضوهارا نماندقرار.
بااحترام عبید .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است