تفاوت ما و‌ امارات
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۴۸    ۱۳۹۹/۴/۳۱ کد خبر: 164258 منبع: پرینت

امارات کشوری است با تاریخ کوتاه و مختصر! با پیمان ساکس- پیکو تولد شده و‌ با پرتاب مریخ‌نورد اوج گرفته است. برخی از کاربران به مقایسه‌ی افغانستان و امارات پرداخته‌اند و در این میان از ۵۰۰۰ تاریخ افغانستان و ۵۰ سال تاریخ امارات و امارات کجا و افغانستان کجا سخن زده‌اند. نمی‌دانم اصولا مقایسه‌ی امارات و افغانستان درست است یا نه، اما این دو کشور در دو سر طیف ناامنی و امنیت قرار می‌گیرند.

افغانستان ناامن‌ترین و امارات یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است. جمعیت امارات، جمعیتی بومی نیست. حتی ارتش آن‌را افراد غیراماراتی تشکیل داده‌اند و رئیس گروه علمی فضانوردان آن هم بانویی بلوچ است. اما اوضاع در افغانستان برعکس است. جمعیتی بومی، مواجه با فقر و جنگ و بحران هویت.

امارات اگر یکی از امن‌ترین و ثروت‌مندترین کشورهای دنیاست، نه به خاطر نبوغ رهبران آن بلکه به دلیل شانس تاریخی این کشور در یک گذرگاه ترانزیتی دریایی است. دلیل امنیت و توسعه‌ی اقتصادی امارات فقط الزامات امنیت اقتصاد جهانی است. ضامن این امنیت، تمام کشورهای ثروتمند دنیا است.

در مقابل، افغانستان آن سر طیف ناامنی است. هرچند ناامنی در افغانستان تک متغیره نیست؛ اما یکی از بزرگ‌ترین دلایل ناامنی در افغانستان، بدشانسی ژئوپولتیک این کشور حداقل از زمان جنگ سرد تا کنون است. برخلاف امارات که محملی برای همکاری‌های اقتصاد جهانی است؛ افغانستان محلی برای تصفیه‌حساب‌های منطقه‌ای و جهانی است.

مهم‌تر این است که حتی امارات متحده‌ی عربی هم از یکی از طرف‌های تصفیه‌حساب‌های منطقه‌ای است. کشورهای عربی مانند امارات ترجیح می‌دهند که ناامنی در افغانستان ادامه داشته باشد، تا آنها جغرافیایی برای انتقال زباله‌های امنیتی خود داشته باشند.

اگر روزی جای امارات و افغانستان در بازی‌های بزرگ منطقه عوض شود، مطمئن باشید که امارات روزگار بدتری از ما خواهد داشت.
با تمام این‌ها، هر زمان که سیاست‌مداران ما وسعت دیدشان از قوم و قبیله و خاندان‌شان به بازی‌های بزرگ منطقه معطوف شد؛ شاید بتوان امید بست که چراغی در بین این همه تاریکی روشن شود.

داوود عرفان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان
امارات
نظرات بینندگان:

>>>   طاهر پشتون
برادر تحلیل شما کاملا غلط است. مشکل جغرافبای ما نیست بلکه رهبران و تعصب بازی هاست. مشکل کسانی اند که حتی نام افغانستان را قبول ندارند و با افغانستان دشمنی مینمایند. در دوبی حتی هندوها به قوانین و نام کشور احترام دارند ولی اینچا برعکس ان است. ولی این روزها میگذرد و ما بلاخره مانند امریکا که بعد از جنگهای طولانی داخلی و خارجی به صلح و رفاه رسیدند میرسیم.

>>>   تا مغز متعفن جاهلترین انسان زمین و وابسته به شوونیسم قومی را کرم های گور جراحی نکنند و تا فاشیست های احمق این سرزمین نابود نشوند جسم واحد افغانستان به التیام نمیرسد.

>>>   هیچ امیدی برای یک افغانستان با شبات و امن نیست. چراکه زمامداران افراطی و فاشیست قوم پرست پشتون که حتی نصف عمر خود را در کشورهای غربی گزرانده اند و ادعای روشنفکری و متفکری جهانی دارند هنوز به قوم پرستی و قبیله پرستی فکر میکنند. ای کاش هموطن این قوم خود فروخته انتحار و انفجار پرست نمیبودیم. این قوم ادم شده نی نیست.

>>>   این بانوی امارتی که رهبری پروژه مریخ را به عهده دارد،صد فیصد متیقن است که الله(ج) خود را در سیاره مریخ پنهان کرده است و او میخواهد که الله(ج)را پیدا کند.

>>>   افغانستان ۱۵۰ سال و افغان ۳۰۰ سال بیش تاریخ ندارد
اما خراسان است که بیش از ۵۰۰۰ سال تاریخ دارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است