در حملۀ هوایی هرات غیرنظامیان کشته شدند
 
تاریخ انتشار:   ۰۶:۴۷    ۱۳۹۹/۵/۴ کد خبر: 164291 منبع: پرینت

در حملۀ هوایی نیروهای امنیتی در ولسوالی ادرسکن ولایت هرات غیرنظامیان جان باخته‌اند.
کمیسیون حقوق‌بشر تأیید می‌کند که در میان جان باختگان و زخمیان این رویداد زنان و کودکان نیز هستند.
اما روز گذشته، اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی گفت که در این حملۀ هوایی طالبان آماج قرار گرفته‌اند و به غیرنظامیان هیچ آسیبی نرسیده‌است.

نیروهای دولتی با انجام این حمله قوانین جهانی بشردوستانه را برای حفاظت از جان غیرنظامیان زیرپا کرده‌اند.
به گزارش طلوع، ذبیح‌الله فرهنگ، رییس نشرات و اطلاعات کمیسیون حقوق‌بشر در اینباره گفت: «در صورت عدم موجودیت اطمنان باید فرض را بر غیرنظامی بودن افراد بگذارند و حمله نکنند. بنابر این در قضیۀ ادرسکن هرات، اصل تفکیک و اصل دقت مطابق به حقوق بین‌المللی بشردوستانه با تآسف درنظر گرفته نشده‌است و زیر پا شده‌است.»

این حملۀ هوایی پس از چاشت روز چهارشنبه انجام شد. دقایق پس از این حمله، دفتر والی هرات گفت که دست‌کم شش فرماندۀ محلی طالبان و شماری از جنگجویان این گروه که برای طرح‌ریزی حملۀ هراس‌افگنانه گرد آمده بودند، کشته شدند.
پس از آن، یک مقام محلی در هرات گفت که بیش از چهل طالب در این حملۀ هوایی کشته شدند.
اما گواهان رویداد می‌گویند که در حدود پنج تا هشت غیرنظامی در این حملۀ هوایی جان باخته‌اند.

گزارش‌های متفاوتی دربارۀ کیستی کشته‌شدگان در این حملۀ هوایی پخش شده‌اند و منابع محلی در هرات نیز در این باره اطلاعات چندگونه بدست می‌دهند.
فدا محمد الفت صالح، عضوکمیسیون امنیت مجلس نمایندگان گفت: «چه روان است؟ از یک طرف این‌ها زندانیان را رها می‌کنند و از طرف دیگر، حملات هوایی - با داشتن راپورهای غلط - انجام می‌شود که غیرنظامیان تلفات می‌دهند.»

وزارت دفاع ملی، یک نوار تصویری را نشر کرد. این وزارت ادعا کرد که این نوار – که در آن چند فرد مسلح با موترسایکل دیده می‌شود و حمله‌یی صورت نمی‌گیرد – مربوط حملۀ هوایی روز چهارشنبۀ در هرات است. اما منابع مستقل درستی این نوار تصویری را تأیید نکرده‌اند.

روح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع ملی نیز گفت که در این حمله، طالبان آماج قرار گرفته‌اند: «عملیات نیروهای ما در روز چهار شنبه در ولایت هرات، براساس راپورهای دقیق کشفی و استخاباراتی صورت گرفته‌است و هدف هم دشمن بوده‌است و تلفات سنگین هم دراین رویداد به دشمن وارد شده‌است.»

در همین حال، عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه ملی، رویداد هرات را غم‌انگیز دانسته و گفته‌است که در این رویداد ده‌ها تن – به‌شمول غیرنظامیان و کودکان - کشته و زخمی شده‌اند.
آقای عبدالله افزوده‌است در اوضاعی که انتظار می‌‌رفت با نزدیک ‌شدن زمان آغاز گفتگوهای میان افغانان خشونت‌ها در کشور کاهش یابند، اما آمار تلفات در میدان‌های جنگ نشان‌ دهندۀ یک فاجعه انسانی است.

پیش از این هم از چگونگی دقت حمله‌های هوایی در افغانستان انتقاد شده‌است و این بار نخست نیست که غیرنظامیان در چنین رویدادها جان می‌بازند.
شهروندان کشور از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهند که خشونت‌ها را کاهش بدهند و غیرنظامیان را آماج قرار ندهند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حمله هوایی
هرات
نظرات بینندگان:

>>>   این حادثه چرا رخ داد ؟ایا هدف گیری امریکای ها ضعیف است ویا فناوری وتکنالوژی انها نا کار امد میباشد ویا درین همه هدفگیری های نظامی کدام پلان وبرنامه ای شوم ومرموزی دیگری دارند که بسیاری ها نمیدانند وانهای هم که میدانند اجازه ای بیان وگفتار را ندارند وگرنه اینها مدعی اند که طرفدار حقوق بشر وضد پامال شدن حقوق اولیه ای انسانها از جمله حق حیات هستند مگر همینها نبودند که دردوجنگ جهانی ده ها ملیون انسان را کشتند وملیونها تن انواع بمب های محرم وممنوعه را بالای بشریت استعمال کردند وحتی از استعمال بمب اتم بالای هیروشیما وناگاساکی دریغ نورزیدند ومگر همینها نیستند که همه روزه اتش جنگ را به هر بهانه ای در گوشه وکنار دنیا مشتعل میسازند وخود سلاح میفروشند وتماشا می بینند وبه یغما وچپاول دست می یازند دور نرویم جنگ چهل سال اخیر کشور خود ما محصول ما یحصد که ها است؟ یک زمانی جنگهای خانمان سوز را مشتعل نمودند که گویا درینجا روسها حمله نموده است بعد که شوروی ها هم ازینجا رفتند یکجا ومشترک با روسها باز گلب الدین وطالب وداعش والقاعده را بلای جان این ملت فقیر ساختند واز همه خطرناک تر ومهلک تر به اعتیاد ومعتاد کردن ملت افغان برامدند که تلفات وخطراتش بیش تر ازجنگ های چهل سال گذشته است این است دوست های استراتیجیک کرزی وغنی وعبدالله ازین همه برمی اید که هدف ومحرز تیر رس انها به هر اسم ورسمی وبه هر فورم ونشانی ملت افغان است امده اند تا افغان بکشند واین قوم را به گروه های مختلف چون القاعده وحکمتیار وطالب وداعش وکرزی وغنی وعبدالله و... تقسیم نموده همه را بجان همه انداخته اند وگاهی هم بخاطر تکمیل نصاب خویش با طیاره ها وموشک ها خود داخل اقدام میشوند وبدون ملاحظه ودقت افغان میکشند وانسانهارا به خاک وخون میکشند
گل نبی عیدی زاده حق

>>>   خدا کند همه بپرسند غنی را چه غمش است مقصد در قدرت باشد همرای ۵۰۰ نفر تمام کمک های کشور های خارجی را در بان های لبنان برای خسبره خود ارسال کند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است