برهنگی اعتراضی
استفاده از تکبیر به عنوان نماد دینی در تایید نفرت‌پراکنی قومی، نشان می‌دهد که دین برای عده‌ای تا جایی ارزشمند است که در خدمت مطالبات گروهی‌شان قرار گیرد 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۰۹    ۱۳۹۹/۵/۴ کد خبر: 164296 منبع: پرینت

حسن خان احمدزی که گویا قبلا مشاور رییس‌جمهور هم بوده، در اقدامی جنجالی و در کنشی سیاسی و قوم‌گرایانه در محفلی خود را برهنه کرد.
این برهنگی در اعتراض به امتیازگیری سیاسی مارشال دوستم، محمد محقق و داکتر عبدالله صورت گرفت و حتی اشرف‌غنی و محب هم با الفاظ زننده مورد حمله قرار گرفتند.

برخی بر این باورند که اعتراضی این‌چنینی با فرهنگ و عرف جامعه همخوانی نداشته و چنین حرکتی ناپسندیده است. برخی دیگر به این نظر هستند که چنین کتش‌هایی در تمام جوامع دموکراتیک وجود داشته و به هر صورت پذیرفتنی است. از دیدگاه من اصولا بحث بر سر درستی و نادرستی برهنگی اعتراضی نیست، بحث مهم این است که این اعتراض حامل چه پیامی است و چه مطالباتی را تبارز می‌دهد.

در مورد کنش حسن خان احمدزی، چند نکته قابل توجه است:
نخست؛ گفته می‌شود که این محفل با مدیریت زردادی که دستی در آتش جنگ‌های داخلی داشته، برگزار شده است. اگر چنین چیزی درست باشد، نگرانی جدی از زمینه‌سازی و تحریک احساسات قومی در آستانه‌ی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان وجود دارد.

دوم؛ مطالبات حسن‌خان احمدزی، به صورت واضح و روشن رنگ و بوی قومی دارد. نفاق‌افکنی قومی در چنین شرایطی زنگ خطر دیگری برای آینده است.

سوم؛ فریادهای تشویق و تایید حاضرین، مساله را از موضوعی شخصی به تفکری جمعی تبدیل می‌کند که نشان از شکاف قومی فعال و خطرناک در جامعه دارد.

چهارم؛ توجیه برهنگی با دموکراسی توسط حسن‌خان، در حالی که نفرت قومی را دامن می‌زند؛ بیانگر این است که پس از بیست سال، فهم از دموکراسی به صورت ناامیدکننده‌ای با مشکل مواجه شده است.

پنجم؛ استفاده از تکبیر به عنوان نماد دینی در تایید نفرت‌پراکنی قومی، نشان می‌دهد که دین برای عده‌ای تا جایی ارزشمند است که در خدمت مطالبات گروهی‌شان قرار گیرد.

ششم؛ غیریت‌سازی بر اساس تصاحب قدرت است که با فرمول یک خودی صاحب قدرت و دیگران تابع قدرت بیان می‌گردد. بر اساس این فرمول دیگران نباید چشم به تصاحب قدرت بدوزند؛ زیرا این فرمول غیرقابل تغییر و تعدیل است.

هفتم؛ برهنگی اعتراضی، تقلیل مناسبات قدرت به ناموس گروهی هم شمرده می‌شود. در تفکر حسن‌خان و حسن‌خانی‌ها هرکسی که به توزیع قدرت حتی با جبر و اکراه هم تن بدهد؛ بی‌غیرت شمرده می‌شود.

هشتم؛ سکوت دولت در قبال چنین حرکاتی، نگران‌کننده است، زیرا زمانی که دولت به عنوان حافظ منافع عمومی و همبستگی ملی عمل نکند، در حقیقت تبدیل به طرفی از ماجرا می‌شود.

داوود عرفان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
برهنگی
اعتراض
نظرات بینندگان:

>>>   لعنت خدا بر این جاهل که در بین اقوام افغانستان تفرقه ایجاد میکند

>>>   این نشانه ای از فرهنگ واخلاق یک قوم وآنهم مشاور رئس جمهور ویک ریش سفیدبا این بیحیائی مانند یک هیولا است،مردم ما در گرو چه کسانی هستند.
و.د

>>>   Ahmad Ershad Khatibi
حسن خان احمدزی نماینده هیچ قومی نیست!
نیمه‌ برهنه‌شدن حسن خان احمدزی در انظار عمومی در واکنش به مارشال‌شدن عبدالرشید دوستم و سهیم‌شدن عبدالله عبدالله و محمد محقق در قدرت سیاسی، یک عمل فردی است و ربطی به یک قوم خاص ندارد. حسن خان احمدزی، نماینده قومش نیست و نباید به این واکنش و اعتراض سخیف او، رنگ، صورت و خاستگاه قومی داد.
نمی‌توان گفت همه‌ی اعضای گروه قومی و اجتماعی خاصی، با مارشال شدن آقای دوستم و سهیم شدن عبدالله و محقق در قدرت، کاملا" موافق و یا کاملا" مخالف هستند. در میان اقوام مختلف و گروه‌های اجتماعی و سیاسی متعدد، افرادی مخالف و نیز افرادی موافق با مارشال‌شدن دوستم و سهیم‌شدن آقایان عبدالله و محقق در قدرت سیاسی بوده و هستند و این یک امر طبیعی می‌باشد. هم‌چون دیگر اقوام، در میان قوم و قبیله‌ی حسن خان احمدزی نیز افرادی وجود دارند که موافق مارشال‌شدن و یا مخالف با مارشال‌شدن دوستم و تقسیم قدرت می‌باشند.
حسن خان احمدزی همانند بسیاری از سران اقوام و سیاسیون کشور، برای کسب قدرت سیاسی و یا حفظ آن ممکن است از رقابت‌ها و کشمکش‌های قومی به نفع خویش استفاده نماید. اما هرچند دشوار است، ولی باید با سازوکارهایی، جلوی این سواستفاده‌های پرهزینه را گرفت. نباید به حسن خان و افرادی چون او، فرصت داده شود تا هم‌چنان از ابزار قومیت و قوم‌گرایی استفاده نمایند. معرفی‌کردن آقای احمدزی به مثابه نماینده یک قوم، به معنی فرصت‌دادن و فرصت‌سازی به اوست. فرصت‌ها را باید از قوم‌گرایان و افراطیان گرفت و در اختیار ملت‌باوران و میانه‌روها گذاشت. وقتی به افرادی چون احمدزی فرصت داده می‌شود، گویا در دسته‌کردن چاقوی آنان که برای فصل به کار می‌رود، خواسته و ناخواسته سهیم می‌شویم. از سوی دیگر، نماینده‌پنداشتن حسن خان، کلی‌گویی، انکار وجود باورهای متکثر و نیز مطلق‌پنداری می‌باشد و نوعی نگاه جبرگرایانه به مسایل اقوام در افغانستان است. مسائل اقوام در افغانستان پیچیده است و نباید آن را پیچیده‌‌تر ساخت.

>>>   عطا صفوی
ادامه این حرکت ( ایزارکشی ) مبارک است...!
----------------------------------------
نخواستم ونمیخواهم تصویر برهنه ایزار کشیدن حسن خان احمدزی یکی از ناقلین بغلان ، این مهمانان ناخوانده و تحفه های نا مبارک فرزندان ناخلف " امان الله " را دراین صفحه بگزارم ؛ زیرا به قدر کافی به صفحات فضایی مجازی دست به دست میشود ؛ ولی صادقانه باید بگویم در ضمن اینکه برای من اصلا عجیب نبوده و نیست حتی با دو دلیل منطقی مبارک هم است زیرا :
1 - برای غضب قدرت همینکه اینبار ازانتهار وانفجار دست بردارشدند و رو آوردند به یک حرکت مدنی البته باروش" افغانی" ، واقعآ این خود یک گام به جلو است ، وخدا را شکرگزارشوید که عمل انتهاری را انجام نداد , آنوقت همه درماتم بودیم . ازهمه جالب اینکه درتقسیمات ویاتوزیع لباس های خویش دقیق وحساب شده انصاف را رعایت نمود وحق را به حقدار سپرد که این زیرکی اش واقعآ خوشم آمد .
2 - تحمل پزیرفتن حقیقت تلخ مارشالی اکه دوستم وعقده های جانسوز تمامیت خواهی وهژمونی قبیلوی همچون سرکشیدن جام زهر برای این تبار چنان سنگینی میکند که توگویی که درآتش میسوزد وبرای کشیدن عقده خویش ازهیچ ابزاری ...دریغ نمیورزد حتی ازکشیدن ایزار خویش .
واین طرز دید وتفکر خود آینه ادب و فرهنگی است که مربوط به یک فرد و یا چند نفر محدودی نمیشود بلکه قطعآ فراتر ازآنست که ما فکر میکنیم ، درحقیقت برخواسته ازدرون این تبار است که ماهیت اش را به نمایش میگزارد و استثنآ هم وحود ندارد.
حاضرین همه با زبان رسا این عمل را با نعره تکبیر الله اکبر تقدیر نمودند وفریاد کشیدند..

>>>   Aref Zaeefi
من پشتون نيستم ولى بِه شهامت ، غيرت و مردانگى برادران و خواهران پشتونم كمال افتخار را دارم ..
مخاطب من قوم شريف پشتون است
اين آدم نماينده شما قوم بزرگ با عزت و تاريخ ساز نيست و لطفن فريب حرفهايش را نخوريد ، با كمال اطمينان مى گويم اين جاسوس ISI سازمان استخبارات نظامى پاكستان است و بدون شك براى كشيدن تنبان اش و تحريك كردن شما و دامن زدن به آغاز يك جنگ داخلى لكها دالر گرفته است ...
پشتون، تاجيك ، ازبيك و هزاره و همه اقوام شريف افغانستان يك ملت واحد بودند و هستند ..
زنده باد ملت تاريخ ساز افغانستان و نيروهاى امنيتى كشور ما

>>>   #عملکرد_حسن_خان_احمدزی_و_ذکر_دو_نکته
بگذریم ازینکه آقای احمدزی چقدر یک انسان بیمار، عقده‌مند و انسان بی‌ادب است، اما رفتار او و امثال او در این سال‌های اخیر دو نکته را بخوبی آشکار کرد:
#یک: بی‌گمان مردم ما از هر گروه و طیف که باشد، بی‌هیچ کوتایی به بازتاب همچو موضوعات علاقه وافر و عجیبی دارند. ما که ازباب انتقاد رفتار افراد مثل احمدزی و همفکران او را خلاف روحیه برادری و وحدت ملی می‌دانیم، باسهم گیری خویش در باز نشر پیام‌های اهانت‌آمیز آنها بیشتر از خود آنها، بر پیکر وحدت نسبی‌مان صدمه می‌زنیم.
آنچه آقای احمدزی گفت و انجام داد تنها در یک محفل کوچک قومی بود، اما این ما بودیم/هستیم که در تبلیغ و بزرگ‌سازی موضوع تا انتهای دنیا تبلیغ کردیم و بر آدرس خاص فحش گفتیم.
به باور من اگر ما واقعا باور به یک افغانستان متحد و یک پارچه داریم، بهترین روش مبارزه علیه همچو افراد بیمار اینست که نباید به تبلیغ عملکرد نفاق‌افگنانه آنها سهم بگیریم. بگذارید اراجیفات افراد بیمار و غرق در عصبیت قومی-مذهبی در همان محل که تولد می‌شود در همان جا دفن شود.
#دوم: عادت ما مردم افغانستان است که همیشه کار یک فرد را بر جمع تعمیم می‌دهیم و بعدا بی‌هیچ تاملی به منصب قضاوت می‌نیشنیم؛ در حالیکه هرکس تنها مسئول عملکرد خویش است، نه از قوم خود.
بنابر این آنچه آقای احمدزی انجام داد به هیچ صورت از قوم شریف پشتون نمایندگی نمی‌کند. او یک فرد است و در خانواده خاص تولد و بزرگ شده است. بنابرین حرف و حدیث آقای احمدزی متعلق به خود اوست، نه متعلق به میلیون‌ها پشتون دیگر که نه در تولید این موجود سهم داشته و نه هم در تربیت و اخلاق او.
بنابرین پیام من اینست که اگر ما واقعا به وحدت و برادری اعتقاد داریم؛ نباید بنام فرد قوم را فحش دهیم. من فکر می‌کنم همان طوری‌که سایر هویت‌های قومی احساس می‌کنند رفتار احمدزی بر آنها توهین بوده است، میلیون‌ها پشتون معتقد به ارزش‌های مشترک این جامعه هم آن رفتار را برای مردم خود اهانت بار می‌دانند.
بیایید زود قضاوت نکنیم و بخاطر سلامتی جامعه مان هیچ‌گاهی بجای نقد عملکرد فرد برای قوم خاص مخاطب‌نویسی ننماییم.
همه می‌دانیم افغانستان خانه مشترک همه ماست و آبادی آن هم مسئولیت مشترک همه ما. به یقین افکار حذف‌گرایان راه را بجای نمی‌برد. بیایید همدلی را پیشه کنیم و این خانه مشترک را از نو آباد نماییم.
نابود باد تعصب، پاینده باد همدلی و برادری.
با حرمت
راغب

>>>   Haidar Adel
بالاخره معلوم گرديد كه اين اقاى مشاور رئيس جمهور سرش از گروپ ادم خوار زرداد فريادى و حزب اسلامى حكمتيار برامد!
‎حسن خان احمدزی: امروز به کسی رتبه
‎ مارشالی داده شده که در دشت لیلی هزاران پشتون را شهید کرد. امروز به هر قاتل پشتون رتبه جنرالی و مارشالی داده می‌شود. پول، شهرت و عزت دارم، بخاطر بیداری ملت لباس‌هایم را کشیدم و از هر راه ممکن دیگر هم کار می‌گیرم. تلاش ما که در رأس قومندان زرداد فریادی قرار دارد، ادامه خواهد داشت

>>>   Eqbal Sadeqi
کمی تلخ اما تنها پاسخ به احمد زی ها!
------------------------------------
ان عده از پشتونهای که بسان نوده ای سبز دربین جنگل خشک هستند جدا وحرمتشان محفوظ! واما ان جماعتی که به گفتار ورفتار احمدزی بغلانی تکبیر گفته اند وکف زده اند با یک داستان مناسب پاسخ خودرا بشنوند!
چون اندکی خشین هست از اهل ادب عذر خواسته می شود. مادری دخترش را به شوهر داد ودختر گفت مادر جان درشب اول من تنبان خود را دربیاورم یا اینکه ان مرد خودش درمی اورد؟ مادر درجواب گفت دخترم اگر شرم داشتی خودت دربیاور ورنه به زور هم در می اورد!!
وحال باید گفت احمد زی ها هنوز هم با زمان خود زندگی نمی کنند! وهنوز هم باده ی گذشت سرمستش نموده است غافل ازاینکه دیگر زمان با احمد زی ها نیست چه دیر ویا زود لباس جمعی باید تقسیم شود امکان ندارد که یکی مستور بماند ودیگران عریان زندگی نمایند! احمد زی های کف زن وتکبیر گو که کم هم نیستند بدانند که اشرف غنی نه ارزوی اراده بلکه از ناچاری لنگی را به جنرال دوستم وپیراهن را به محقق وتنبان را به عبدالله داد اگر چنین نمی شد تنگی سالنگ را بسته وحتی شورتک را هم در جان شما نمی گذاشتند! واین واقعیت جامعه ای افغانستان هست حال چه به تلخی انرا قبول نمایید وچه قبول نکنید! وبدانید که اگرزور میخ امریکا نبود شما هم اینچنین درمیدان عریان گشته ونعره نمی زدید! پس بهتر است که افغانستان را سزرمین وخانه ای مشترک دانسته وقانون اشتراک را رعایت کنیم!

>>>   Saboor Raheel
این یک فرد نیست. یک ذهنیت است. یک اخلاق است. یک فرهنگ است. یک دکترین است. ذهنیت قبلا آماده است. برایش کف می‌زنند. غنی نماینده این ذهنیت است. او از غنی گله می‌کند. غنی مخالف فیصله و ذهنیت حاکم بر جامعه قبیلوی عمل کرده است اینجا کسی درکی از زندگی مدنی و مدرنیته ندارد. اینها هنوز در فکر عصب و مصادره مال و زمین و زن دیگران اند و این غصب را حلال و افتخار خویش‌ می‌دانند. هرگونه عملی که چنین ذهنیتی را به چالش بکشد، برای شان مردود است و واکنش شان همین خواهد بود...

>>>   ضرب المثل است که گفته اند اگر کوس گوسفند یک بار دیده شد تمام دنیا را غوغا میگرد ولی کوس بز که همیشه نمایان است هیچ فرق ندارد حالا یک حسن خان تنبان را کشید حالا داود عرفانی ها دنیا را اعتراضات و منافقت ها انها گرفته ولی در این بیست سال داود عرفانی ها تنبان را کشیده از هیچ کار مشروع و ‌نامشروع روی گردان نیستند هیچ گپ نیست

>>>   اشرفغنی مردم را دیوانه کرده است مردم نه نان دارند نه امنیت دارند از حداقل امکانات انسانی محروم هستیم والا خوب است مردم دیوانه نشوند خیر است.

>>>   برهنه ساختن در اجتماع که زن و مرد پیر و جوان حضور دارند در جامعه سنتی و اسلامی یک عمل خلاف و نادرست در جمع وانظار عام توسط انسان عاقل وبالیغ صورت نمی گیرد
حسن خان احمدزی مشاور قبلی ریس جمهور و سیاست مدار لبریز شده قومی با ابراز سخنان لجام گریخته تعصبات وحلقات مفکوره فاشیستی همچون حسن احمد زیی ها پنهان نمانده ودر محضر همه گان احساساتش منفجر میگردد همین برهنه ساختن احمدزی بر ملا شدن یک سیاست فاشیستی قومی بوده که ریشه مفکوره قبلی سیاست مداران مثل تنویر ، استانکزی و اصولی وهم حسن خان که سیاست مداران قومی افراطی لبریز شده هستن که باعث رشد احساسات جوانان افراط گرای قومی گردیده اختلافات قوم گرایی ونشنلستی را با این عملش ترویج میکنند این عمل ناپسند انسانی آنها بجای تنبه و مجازات توسط افراط گرای مثل خود شان تمجید و توصیف قرار گرفته که این اعمال های ناپسند انسانی در جامعه امروزی موردی تاید هیچ قومی و اشخاص قرار نگرفته و این عمل یک لکه بد نام کننده برای قوم طرفدارانش قرار خواهد گرفت

>>>   گرچه من شدیداً مخالف به تعصبات قومی هستم و از متعصبین قومی و کسانیکه این عمل شعنیع را دامن میزنندنفرت دارم اما همین قدر میگویم که این برادر پشتون ما واقعن تعصب خود اظهار و کسانیکه او را تشویق کردند واقعن جای شرم است وهمیشه گفته ام که مردم افغانستان همه گل یک باغ اند اما در این باغ سبز وخرم خار های زهردار وجود دارد که همه باغ را وگل باغ را زهراگین میکند باید هرچه زودتر این خارها از باغ برداشته شود تا باعث خرابی همه باغ نگردد .
عبدالله ریحان

>>>   عطا صفوی
ادامه این حرکت ( ایزارکشی ) مبارک است...!
نخواستم ونمیخواهم تصویر برهنه ایزار کشیدن حسن خان احمدزی یکی از ناقلین بغلان ، این مهمانان ناخوانده و تحفه های نا مبارک فرزندان ناخلف " امان الله " را دراین صفحه بگزارم ؛ زیرا به قدر کافی به صفحات فضایی مجازی دست به دست میشود ؛ ولی صادقانه باید بگویم در ضمن اینکه برای من اصلا عجیب نبوده و نیست حتی با دو دلیل منطقی مبارک هم است زیرا :
1 - برای غضب قدرت همینکه اینبار ازانتهار وانفجار دست بردارشدند و رو آوردند به یک حرکت مدنی البته باروش" افغانی" ، واقعآ این خود یک گام به جلو است ، وخدا را شکرگزارشوید که عمل انتهاری را انجام نداد , آنوقت همه درماتم بودیم . ازهمه جالب اینکه درتقسیمات ویاتوزیع لباس های خویش دقیق وحساب شده انصاف را رعایت نمود وحق را به حقدار سپرد که این زیرکی اش واقعآ خوشم آمد .
2 - تحمل پزیرفتن حقیقت تلخ مارشالی "اکه دوستم" وعقده های جانسوز تمامیت خواهی وهژمونی قبیلوی همچون سرکشیدن جام زهر برای این تبار چنان سنگینی میکند که توگویی که درآتش میسوزد وبرای کشیدن عقده خویش ازهیچ ابزاری ...دریغ نمیورزد حتی ازکشیدن ایزار خویش .
واین طرز دید وتفکر خود آینه ادب و فرهنگی است که مربوط به یک فرد و یا چند نفر محدودی نمیشود بلکه قطعآ فراتر ازآنست که ما فکر میکنیم ، درحقیقت برخواسته ازدرون این تبار است که ماهیت اش را به نمایش میگزارد و استثنآ هم وحود ندارد.
حاضرین همه با زبان رسا این عمل را با نعره تکبیر الله اکبر تقدیر نمودند وفریاد کشیدند..

>>>   به ضرب المثل است...
محترم برعکس گفتی ....بز شما همیشه نمایان بود اما این بار کون بز تان هم نمایان شد
وگرنه دوستم مارشالی را به بزچرانی و کوچی گری بدست نیاورده که تو از کون بز تان می نالی که مردم دیده

>>>   وطن داران محترم ما ازهرقوم ،تبار یا گروه که هستید عملکرد موصوف اگر به اساس کدام هدایت استخباراتی بوده ویا یک عمل شخصی وی است مربوط خودش میشود جلوگیری از این عملکرد جز وظیفه دولت است وشما لطفا نفاق را دامن نزنید خون سردی خودر را حفظ کنید نگذارید دشمن با تطبیق این روش ها پلان های خصمانه خودرا تطبیق نماید هوشیار جان خود باشید.
بااحترام (م ش ف ق )


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است