اشرف غنی همه طالبان را از زندان رها می کند
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۰۹    ۱۳۹۹/۵/۱۱ کد خبر: 164370 منبع: پرینت

اشرف غنی در پیام اش به مناسبت عید قربان از تصمیم اش برای رهایی ۵۰۰ زندانی دیگر طالبان به عنوان یک اقدام نیک در بدل اعلام آتش بس از سوی طالبان، خبر داد و گفت که مرحله رهایی آنان تا چهارم عید تکمیل خواهد شد.
به گفتۀ آقای غنی، با این رها شدگان، شمار زندانیان رهاشده طالبان به پنج هزار و ۱۰۰ تن خواهد رسید.

غنی درسخنرانی اش اعلام کرد که تاکنون حکومت چهار هزار و ۶۰۰ زندانی طالبان را رها کرده است اما او بربنیاد قانون اساسی و قانون جزا صلاحیت رهایی ۴۰۰ زندانی دیگر این گروه را ندارد.
او می گویدکه درباره چگونگی رهایی این ۴۰۰ تن مردم در لوی جرگه که به زودی برگزار خواهد شد تصمیم خواهند گرفت.

آقای غنی گفت: «در لیست ارایه شده از سوی طالبان ۴۰۰ تن زندانیانی است که در مورد رهایی آنان رییس جمهور افغانستان بر مبنای قانون اساسی و قانون جزا، صلاحیت ندارد. اما این بدان معنی نیست که ما بخاطر رهایی تمامی این زندانیان پاسخ منفی بدهیم. من باید با ملت مشورت کنم و در بارۀ سرنوشت ۴۰۰ زندانی متذکره، لویه جرگه مشورتی را دعوت مینمایم، تا بر اساس مشوره نمایندگان مردم، ما در این خصوص فیصله کنیم. وی از شورای ملی خواست تا از رخصتی های تابستانی شان بخاطر برگزاری لویه جرگه صرف نظر نموده، دوباره به کابل برگردند.»

رییس جمهور از اعضای شورای ملی خواست که برای شرکت در این جرگه از رخصتی های تابستانی شان دوباره به کابل بیایند.
رییس جمهور افزود: «این کار را به خاطری آن انجام می دهیم که دولت جمهوری اسلامی افغانستان تمام موانع فراراه صلح را از میان بردارد و تا چهارم عید ۵۰۰ طالب در بدل اسرای نیروهای امنیتی و دفاعی و مردم ملکی که نزد طالبان می باشند، رها می شوند.»

آقای غنی همچنان از اعلام آتش بس ازسوی طالبان استقبال کرد و از این گروه خواست که این آتش بس را تمدید کند و مذاکرات را با حکومت آغاز کنند تا درباره رهایی زندانیان بیشتر این گروه بحث شود.
او افزود: «بالای طالبان مکرراً صدا می کنم تا هرچه زودتر با تیم مذاکراتی جمهوری اسلامی افغانستان گفتگو ها را آغاز کنند. در جریان مذاکرات بالای زندانیانی باقی مانده نیز بحث و تصمیم گرفته خواهد شد.»

آقای غنی گفت: «به خاطر آسیب های اقتصادی که به اثر وضعیت پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور رونما گردیده است، میخواهم اطمینان بدهم که حکومت افغانستان برنامه های اقتصادی موثر را روی دست دارد تا از این وضعیت به زودترین فرصت انشاالله بیرون شویم و دوباره در همه بخش ها شاهد تحرک باشیم.»

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اشرف غنی
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   ایکاش غنی وعبدالله وکرزی قدرت وجراءت رهای یک گنجشک را از قفس میداشتند وایکاش در داخل خانه های خود اجازه ای تردد وگشت وگذار ازاد را می توانستند اینها همه حیثیت رباتک ها را دارند که پروگرام رفتن ونشستن وگفتن وخوردن شان ازبیرون تنظیم وترتیب میگردد خارجی ها ومتجاوزین هر عمل ناروا وخلاف قانون بین المللی را انجام میدهند اختیار دارند اما این توهین را درحق ملت سلحشور واگاهی مارواندارند وان این که گویا از ستراتیجی وبرنامه های استعماری وتجاوزی ایشان کسی اطلاع ندارداگر چنین میپندارند باید به عقل انها خندید وهمه دانش وبینیش سیساسی انها را زیر سوال برد انها با این همه سعی وتلاش مذبوحانه فقط چند تکنوکرات مزدور وبی وطن را میتوانند فریب دهند سایر ملت افغان از استعداد وفهم کامل عمل کرد های خاینانه ای انها اگاه بوده به ترفند های انها هرگز فریب نمیخورند
گل نبی عیدی زاده


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است