صدها کشته و زخمی در انفجار بیروت پایتخت لبنان
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۰    ۱۳۹۹/۵/۱۵ کد خبر: 164424 منبع: پرینت

انفجار بزرگی بیروت پایتخت لبنان را لرزاند.
انفجار بزرگی در ورودی بیت الوسط بیروت جایی که محل اقامت سعدالحریری نخست وزیر سابق لبنان است، رخ داده و صدای آن در مناطق مختلف پایتخت شنیده شد.
پایگاه خبری العهد لبنان گزارش داد این انفجار در داخل کانتینر حاول ماده نیترات در اسکله بندر بیروت رخ داده است.

رسانه ها در اخبار اولیه خود اطلاع دادند این انفجار در مخازن نگهداری مواد در سکوی شماره 12 این بندر رخ داد و اطلاعات مدیر کل امنیت عمومی لبنان حکایت از آن دارد که آنچه رخ داد انفجار مواد بسیار قابل اشتعال مانند نیترات بود که از چند سال پیش مصادره و در بخشی از این انبار نگهداری می شد.
به گفته شاهدان حجم این انفجار به حدی بود که صدای آن نه تنها در تمامی شهر بیروت و اطراف آن بلکه تا بقاع و جنوب هم شنیده شد.

بعد از وقوع این انفجار تعداد زیادی آمبولانس و نیروهای آتش نشانی به محل حادثه گسیل شدند در حالی که وزیر بهداشت لبنان از مردم خواست تا برای اهدای خون به بیمارستان ها مراجعه کنند.
منابع بیمارستانی تعداد اولیه تلفات این انفجار را بیش از 10 کشته و صدها زخمی اعلام کردند. این در حالی است که والی بیروت خرابی به وقوع پیوسته را بسیار هولناک توصیف کرد.
او در این عین حال خبر داد اولین گروه از آتش نشانانی که برای اطفای حریق اولیه به محل اعزام شدند به کلی ناپدید شده و خبری از آنها نیست.

در همین راستا برخی رسانه‌های لبنان از زخمی شدن همسر، دختر و شماری از مشاوران حسان دیاب نخست وزیر لبنان در جریان انفجار بیروت خبر دادند.
شبکه تلویزیونی او تی وی خبر داد، در انفجاری که شامگاه سه شنبه در بیروت رخ داد، همسر و دختر حسان دیاب که در دفتر نخست وزیری (سرای) حضور داشتند زخم های سطحی برداشتند.
به گفته شاهدان آسیب‌هایی هم به مقر نخست وزیری لبنان رسید. بر اساس اخبار اولیه این انفجار تاکنون صدها کشته و زخمی داشته است.‎

شبکه المنار در خبری فوری گزارش داد این انفجار شماری کشته و صدها زخمی به جا گذاشته و خسارت های مالی سنگینی هم به اسکله وارد کرده است.
شبکه ال بی سی لبنان گزارش داد در نتیجه این انفجار ویرانی گسترده در منطقه الکرنتینا و مناطق دیگری از بیروت به جا مانده و درخواست هایی از تیم های امدادرسانی به کمک به کسانی که زیر آوار انفجار گرفتار شده اند، مطرح شده است.

دبیرکل هلال احمر لبنان به شبکه الجزیره گفت بیمارستان‌های بیروت در وضعیت دشواری قرار دارند و نمی‌توانند هیچ مجروحی را پذیرش کنند.
وی افزود که بیش از 70 نفر (تا به این لحظه) در انفجار بیروت کشته شده‌اند که برخی از آنها در منازل خود فوت شده‌اند.
وی همچنین گفت که در بین زخمی‌ها 60 نفر در وضعیت وخیم قرار دارند و برخی از مجروحان به بیمارستان‌های بقاع و جنوب منتقل شده‌اند.
وزیر بهداشت لبنان گفت آنچه امروز رخ داد، بزرگتر از حجم و اندازه لبنان در وضعیت کنونی‌اش است و این فاجعه چالشی برای دولت و یک فاجعه به تمام معنا است.
بر اساس آخرین آمار اعلامی وزارت بهداشت لبنان تعداد کشته های انفجار بیروت به 73 تن و تعداد زخمی ها به بیش از 3700 تن رسیده است.
رسانه‌های محلی به نقل از یک مسوول امنیتی بلندپایه لبنانی تاکید کردند که 2700 تن ماده نیترات آمونیاک باعث این انفجار شده است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
لبنان
انفجار
نظرات بینندگان:

>>>   چرا نمیزاری پیام بفرستیم میگه نظر شما فرستاده نشد دوباره بفرستید

>>>   تجلیل از هفتاد و پنجمین سالگرد هیروشیما توسط موساد!
اینهم تجلیل ازهفتاد و پنجمین سالگرد جنایت امریکا در هیروشیما توسط مزدور منطقوی اش دولت صیهونستی اسراییل که بیروت زیبا را به هیروشیمای کوچک مبدل ساخت!
لبنان اضافه تر از نیم قرن است که در آتش جنگهای نیابتی میسوزد؛ این کشور مانند وطن ما مدت هاست قربانی درگیر جنگهای فرقوی٬ مذهبی و مداخلات بیرونی شرق و غرب و شمال و جنوب بوده و به آن میماند که هردو کشور تقدیر مشترکی در نصیب شان بوده باشد.
مدت ها قبل از حوادث خونبار در کشور ما٬آتش جنگ در لبنان مشتعل شده بود و تا هنوز با تمام قوت خود باقی بوده و بیم آن میرود که تا نیم قرن دیگر این کشور و پایتخت زیباپش غرقه در آتش و خون باقی بماند.
تشابهات عجیبی درجنگ٬ کشتار٬ ویرانی٬ وطنفروشی٬ تضادهای فرقوی و عقیدتی میان لبنان و کشور ما وجود دارد.
همانطوریکه کلید راه نجات در لبنان در اثر مداخلات اسراییل٬ سوریه٬ ایران و عربستان و جنگهای نیابتی توسط مزدوران داخلی شان مفقود شده است٬ به همانگونه کشور ما نیز در اثر مداخلات اسراییل عجم (پاکستان)٬ ایران و عربستان و مزدوران سرسپردگان شان راه نجات را گم کرده است.
به همان شیوه ایکه فقر و فساد اداری و جنایات گروه های مافیایی زندگی را بر ساکنین کشور ما تلخ ساخته است؛ هکذا مردمان لبنان نیز قربانی فساد اداری دولتمردان نابکار٬ جنایتگاران مافیایی٬ فقر و بیکاری بوده و در پرتگاه تهلکه و تباهی قرار دارند.

البته انفجار ذخیره مواد کیمیاوی امونیم نایتریت باعث انفجار گردید و ازبیروت زیبا هیروشیمای کوچک ساخت؛ اما عوامل پشت پرده ای که این انفجار عظیم را سبب شد و ویرانی ای که تا سطح تخریبات یک سلاح هسته ای به میان آورد را نمیتوان به این سادگی پذیرفت و پنداشت که به خودی خود صورت گرفته باشد٬آنهم در آستانه صدور فیصله دادگاه بین المللی پیرامون قتل حریری.
عقل سلیم حکم میکند که این جنایت عظیم تاریخی کار استخبارات موساد و نوکران و سرسپردگان داخلی اش باشد؛ همانند انفجارات و انتحارهای متعدد در کابل.
همانطوریکه در تمامی انفجارات کابل از انفجارهای متعدد در سفارت هند تا هوتل انترکانتننتال و چهار راهی زنبق و دهها انفجار دیگر درین بیست سال اخیر دست استخبارات اسراییل عجم (آی اس آی) بطور مستقیم و یاغیر مستقیم توسط نوکران داخلی اش دخیل بوده است؛ به همان شیوه تخریبات در بیروت نیز توسط موساد و مزدوران سرسپرده داخلی اش عملی میشود.
به همان گونه که در لبنان تمامی بزرگان دولت از رییس جمهور تا صدراعطم و رییس پارلمان نمایندگان استخبارات کشورهای مختلف اند در افغانستان هم میدانیم که بزرگان دولت از رییس جمهور تا رییس سنا و پارلمان پوز شان به تار استخبارات بیگانه بسته است.

ادعای دست داشتن حزب الله درین شرایط بهترین دست آویز به اسراییل و حامی اصلی اش امریکا بوده میتواند٬
اما منطق انسانی باور نمیکند که این حزب به خاطر محاکمه چند تن از حامیان خود که امید رهایی ایشان با پیاده ساختن چنین جنایت عظیم هم متصور نیست٬ آن نهاد وسیله تباهی خودرا فراهم ساخته و نفرت تمامی باشندگان کشورش و بشریت را کمایی کند.
این قانع کننده ترین دلیلی است در امر مداخله موساد؛ تا بدینوسله از یکطرف تبلیغات ضد حزب الله را راه اندازی نموده و از جانبی هم با اعمال جنایتی به این بزرگی وایجاد وحشت و ترور وسیله تضعیف نهاد های ضد رژیم ضیهونستی را فراهم سازد.
از جانبی هم اگر ثابت گردد که این جنایت نیز همانند صدها جنایات دیگر توسط این رژیم فاشستی و ضدبشری راه اندازی شده است؛ همانگونه که در طول تاریخ هیچ نهاد بین المللی نتوانسته به این رژیم آدمخوار گوشمالی دهد٬ این بار نیز مانند دهها قطعنامه شورای امنیت ملل متحد قطعنامه ای هم اگر صادر نشود نادیده گرفته خواهد شد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است