آمریکا نتیجه لوی‌جرگه را تعیین خواهد کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۰    ۱۳۹۹/۵/۱۵ کد خبر: 164425 منبع: پرینت

دولت افغانستان نقشی در توافقنامه آمریکا و طالبان نداشته است و زندانیان باقیمانده طالبان نیز صرفنظر از موضع کابل آزاد خواهند شد.
به گزارش تسنیم، «حشمت غنی» برادر اشرف غنی اظهارداشت: توافقنامه آمریکا و طالبان که کابل هیچ نقشی در آن نداشته، آزادی پنج هزار زندانی این گروه را تضمین می‌کند.
وی افزود که دولت افغانستان می‌تواند آن را به تاخیر بیاندازد اما چه موافق و یا مخالف آن باشیم این زندانیان آزاد خواهند شد.
حشمت غنی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر نیز تصریح کرد که ترامپ پیش از این انتخابات برای افزایش شانس پیروزی‌اش به نوعی توافق نیازمند است.

اشرف غنی اعلام کرده بود که دولت افغانستان صلاحیت آزادی 400 زندانی طالبان را ندارد به همین دلیل برای تصمیم‌گیری در اینباره روز جمعه (17 اسد) لوی‌جرگه مشورتی صلح برگزار می‌شود.
برخی کارشناسان سیاسی اما برگزاری این نشست را اتلاف وقت و هزینه دانسته و تاکید می‌کنند که آمریکا نتیجه لوی‌جرگه را تعیین خواهد کرد و این نشست سبب تاخیر در آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و پیچیده کردن روند صلح می‌شود.

از سوی دیگر گزارش رسانه‌های آمریکایی حاکی از آن است که دونالد ترامپ رییس جمهور این کشور تلاش دارد تا پیش از انتخابات ماه نوامبر تمام نیروهایش را از افغانستان خارج کند.
چندی پیش نیز شبکه خبری «ان‌بی‌سی» به نقل از مقامات ارشد آمریکایی گزارش داده بود که ترامپ بارها مشاوران نظامی و امنیت ملی خود را برای خارج کردن تمامی نیروهای آمریکایی از افغانستان تحت فشار گذاشته است.

«مایکل روبین» پژوهشگر موسسه «امریکن انترپرایز» نیز می‌گوید که کاخ سفید مصمم است که تحت هر شرایطی و حتی بدون تعهد گرفتن از طالبان برای تامین آتش‌بس و یا کاهش خشونت‌ها علیه نیروهای افغان نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند.
وی همچنین می‌افزاید که توافقنامه آمریکا و طالبان توافقی برای برقراری صلح در افغانستان نیست بلکه پوششی است تا واشنگتن نیروهایش را از افغانستان خارج کند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
لوی‌جرگه
نظرات بینندگان:

>>>   این اشرفک هزاران طالب جانی را آزاد کرد و حالا می گوید که: "دولت افغانستان صلاحیت آزادی 400 زندانی طالبان را ندارد خیلی قابل خنده است و این مردک را باید برای فکاهی های نو مدال الماس داد.
دوم اینکه در این جرگه ها معمولأ داکو هایی قبایل ،که همیشه بازی چه دست انگلیس بوده اند و حالا از امریکا، اشتراک دارند و واضح است که حرف آخر را امریکای شریف می زند.
آزاده


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است