سعیدی: لوی جرگه خلاف قانون اساسی است
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۰    ۱۳۹۹/۵/۱۵ کد خبر: 164426 منبع: پرینت

اشرف غنی براساس قانون اساسی صلاحیت برگزاری لوب جرگه را ندارد و آزادی زندانیان طالبان نیز سبب تامین صلح نمی‌شود.
احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با تسنیم اظهار داشت که براساس قانون اساسی افغانستان، لوی جرگه زمانی برگزار می‌شود که اعضای پارلمان و سنای این کشور، اعضای شورای ولایتی و اعضای شورای ولسوالی ها در آن اشتراک داشته باشند، اما شورای ولسوالی ها که اکثریت را تشکیل می‌دهند تا هنوز ایجاد نشده است.

بر اساس اظهارات سعیدی، اعضای کابینه و دادستانی کل می‌توانند در لوی‌جرگه اشتراک داشته باشند اما حق رأی‌دهی را ندارند و تنها به عنوان ناظر اشتراک می‌کنند.
سعیدی در ادامه اظهارداشت: رییس جمهور افغانستان در 3 مورد می‌تواند لوی جرگه را برگزاری کند:
اول: زمانی که استقلال و تمامیت ارضی افغانستان مطرح بحث باشد.
دوم: زمانی که رییس جمهور محاکمه شود.
سوم: زمانی که قانون در قانون اساسی افغانستان بازنگری یا تعدیل صورت گیرد.

دیپلمات سابق افغانستان خاطرنشان کرد که در ماده صد و یازدهم قانون اساسی افغانستان در این ارتباط آمده است: لوی‌جرگه در حالات ذیل دایر میشود:
1- اتخاذ تصمیم در مورد مسایل مربوط به استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و مصالح عالی کشور.
2- تعدیل احکام قانون اساسی.
3- محاکمه رییس جمهور مطابق به حکم مندرج ماده شصت و نهم قانون اساسی)

سعیدی بر اساس اینکه هیچ یک از سه شرط برگزاری لوی‌جرگه اتفاق نیفتاده، تصریح کرد: در شرایط کنونی افغانستان، رییس جمهور صلاحیت برگزاری لوی جرگه را ندارد. رییس جمهور به این دلیل باقیمانده زندانیان طالبان را آزاد نمی‌کند که این زندانیان محکوم به «حق العبد» هستند اما براساس قانون نه رییس جمهور صلاحیت آن را دارد که مجرمین حق العبدی را آزاد سازد و نه لوی جرگه این صلاحیت را دارد.

سعیدی همچنین تصریح کرد: نشستی که رییس جمهور دستور برگزاری آن را داده، همانطور که از نامش مشخص است (جرگه مشورتی) تنها برای مشاوره برگزار می‌گردد و رییس جمهور ملزم به پذیرش و عمل کردن تصمیم آن نیست.
این دیپلمات سابق به این سوال که هدف رییس جمهور افغانستان از برپایی لوی جرگه مشورتی چیست؛ پاسخ داد: هدف رییس جمهور این است که مسوولیت محقق نشدن صلح را به دوش مردم افغانستان بیاندازد.

وی اظهارداشت: «رییس جمهور می‌داند که حتی با آزادی پنج هزار زندانی طالبان نیز صلح در افغانستان تحکیم نمی‌شود و بسیار زیرکانه جرگه مشورتی را می خواهد و زمانی که صلح تحکیم نشد به مردم می‌گوید من که تصمیم نهایی را نگرفتم و جرگه مشورتی تصمیم نهایی را گرفته است و اگر صلح تامین نشده مردم افغانستان مقصر هستند نه من».

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
لوی جرگه
اشرف غنی
قانون
نظرات بینندگان:

>>>   جناب سعیدی!
با همه احترامی که برایتان داشتم و دارم٬ امیدوارم شما نیز مسیری را که یکتعداد از روشنفکر نماها طی کردند٬ طی نکرده و منتظر پیشکش کدام پست و مقام مشورتی دولتی نباشید؛ و یا هم نسبت عدم وصول به آن آزرده خاطر نباشید.
برایم لطفآ توضیح دهید که فرق میان جرگه مشورتی صلحی که سال پار با علاقه مندی عام و تام به آن اشتراک کردید و این جرگه مشورتی که بازهم به صلح مربوط است چیست؟
آیا دلیل اینکه آن یکی را در مطابقت با قانون اساسی و این دگر را خلاف قانون اساسی قلمداد میکنید٬ بدان سبب است که درین یکی از شما دعوت به عمل نیامده و یا هم دلیل دیگری دارید؟

>>>   آقای سعیدی باید عضو این جرگه باشد چون تمام شاملین جزگه مضحک قبلی در این جرگه ریشخند باید سهم بگیرند.

>>>   اگر این ۴۵۰۰ طالب را که عنی خان رها نمود اشخاص عادی وبیگناه بودند واثبات جرم در حق شان صورت نگرفته بودپس چرا هرکدام پنج تا ده سال را در زندان گذرانیدند واگر مجرم بودند وعملا درجنگ اشتراک نموده وباعث قتل هزار ها اردو وپولیس ومردمهای عادی گردیده بودند چرا ریس ارگ ودست نشانده ای خارجی ها انها را بدون مشوره ای مردم رها نمود وباز برای رهای فقط پنجصد نفر ضرورت به اجازه وتشکیل لویه جرگه گردیدند این همه جز فریب اذهان ملت افغان وجهانیان نیست با این خیمه شب بازی ها افکار ملت ها را مغشوش میسازند ودر واقع اینها که زمامداران ارگ هستند اراده وقدرت رهای احدی را ندارند در پشت پرده دست های مرموز ونامرءی وجود دارد که تمام کارها واداره ای همه شون کشوری ولشکری رابعهده دارند با تشکیل جرگه های تصنعی وساختگی نمیتوانند کسی را فریب دهند به این ترفند ها فقط دانش وصالح ودوسه بلی گو وچاپولوس خود را فریب میدهند
حاجی ولایت خان از فرانسه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است