نتیجه لوی جرگه ۱۷ اسد چه خواهد بود؟
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۲۱    ۱۳۹۹/۵/۱۵ کد خبر: 164431 منبع: پرینت

باور من این است که ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده طالبان حتما رها می‌شوند، اما محمد اشرف غنی در این برهه حساس می‌خواهد تنها با دایر کردن لوی جرگه نمادین بار مسئولیت فردای پس از امروز را به دوش مردم بیندازد.

اکنون دیگر دیر شده است؛ فکر نمی‌کنم لوی جرگه بتواند نتایج از قبل تعیین شده را تغییر بدهد. تدویر این‌گونه لوی جرگه‌ها قطعا حکومتی است و متن اعلامیه پیش از پیش نگارش یافته و در آن روز تنها یک بزرگواری حکومتی آنرا قرائت می‌کند و سایرین هم کف می‌زنند.

اکثریت مطلق از مردمان که از ولایات تشریف می‌آورند بنابه دلایل متعدد نه توان مشوره دادن را دارند و نه‌هم فرصت مشوره به آنها فراهم می‌شود. در این میان مورد که آنها را بیشتر از هرچیز دیگر ذهن‌های پریشان‌شان را مشغول و جسم‌های‌ خسته‌شان را افیون می‌کند، پول‌های است که در پایان جرگه به فکر غنیمت از سوی حکومت ثروتمند موجود کمایی می‌کنند.

اگر قرار می‌بود با مردم مشوره صورت می‌گرفت و دست‌کم نظر مردم در این عرصه مهم و سرنوشت‌ساز تلقی می‌شد، باید قبل از رهایی اولین نفر از گروه طالبان دیدگاه مردم از طریق میکانیزم‌های مشخص گرفته می‌شد که نشد.

اکنون که کار به آخر رسیده است اشرف غنی برای برائت‌دهی خودش از قضاوت سخت تاریخ، مدعی شده است که تصمیم‌گیری در باره ۴۰۰ نفر باقی‌مانده فراتر از صلاحیت‌های وی است، مگر این مردمی که همیشه "با خریطه فیر کرده اند" نمی‌فهمند که در این کار حتما زیر کاسه نیم کاسه است.
بطور مثال اگر رهایی ۴۰۰ نفر فراتر از توان تان است، پس ۴۶۰۰ نفر را بر اساس کدام صلاحیت رها کردید؟ اگر این ۴۰۰ نفر به جرم‌هایی جنایی، قاچاق موادمخدر و قتل مردم متهم اند، پس جرم‌های ۴۶۰۰ تن چه بوده است؟

حیف پول‌های بیت‌المال که در دست مافیای برگزارکننده حیف و میل می‌شود.
نوت: یک احتمال دیگر هم می‌تواند در پشت سر برگزاری این لوی جرگه باشد که او برعکس برداشت بالا معنا می‌دهد، اما احتمال تحقق آن دور است.

با حرمت
راغب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
لوی جرگه
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   در کشوری که پارلمان حال از هر نوعش که باشد وجود داشته باشد تشکیل لویه جرگه توهین به ملت وارای انها تلقی میگردد وباز لویه چرکه هم مانند انتخابات ریاست ارگ وپارلمان و...تصنعی وتقلبی ودست ساز است وقتی دموکراسی را بدنام وکم رنگ نمودند حال میخواهند بالای لویه جرگه ای عنعنوی ملت افغان هم تمسخر کنند افراد این جرگه را که تعیین مینماید؟ حتما دولت نابکار کابل وارگ واین به ان میماند که گفته اند< خود کوزه وخود کوزه گر وخود هم گل کوزه>ممثلین ارگ راو پارلمان را وشورای صلح بیصلاحیت وبی کفایت راخارجی ها ساختند حال لویه جرگه واعضای ان را این اجنت ها وغلامهای رسوا وگمنام میسازند اول این که ازادی مجرمین وانهای که دست هایشان به خون هزار ها ذافغان تر است کار هیچ کس نیست وباید مجرمین اعدام میشد ندویا دوره های حبس خودرا میگذراندند وباز اگر تخفیف ویا تعدیلی در حکم رخ میداد باید از سوی محاکم انجام میشد ویا ریس ارگ پلاستیکی وتوریدی وتنصیبی تصمیم میگرفت حال مانند دیگر زمینه سازی ها وصحنه سازی هاشان یکبار دیگر به چشم ملت وجهانیان خاک میزنند واز جرگه ای بی محتوا وعاری از کمیت وکیفیت سخن بمیان می اورند وبرای رهای مجرمین جنگی وسیله واسباب قانونی میسازند
انا لله وانا الیه راجعون
گل نبی عیدی زاده

>>>   عجب است که غنی ادعا دارد که بنا بر اینکه این ۴۰۰ و از آن جمله ۱۴۰ تن آن ها قاتل بوده و بنا بر حکم شرعی و قانونی نمیتواند حق اعبد را ببخشد بناٌ از مغز متفکر پرسان شود که اگر اعضای لوی جرگه مشوره بدهد که این جانیان رها شود پس کدام قانون و کدام حکم شرعی به آن ها حق داده تا چنین مشوره خلاف شریعت و قانون کشور را بدهند. همه این بازی ها مسخره کردن خود ش و دفع الوقت برای صلح و آشتی در کشور.
از جانب دیگر حنف اتمر خواستار ضمانت دوستان حکومت افغانستان و شورای امنیت ملل متحد از توافق با طالبان شده است همان مثل در خانه دختر سازو و سرود روان است اما خان بچه خبر ندارد . کجا توافقنامه صلح شما با طالبان که تو ضمانت آنرا می خواهی ؟ به قول مردم عام همه این قصه ها داستان ...شیر است !

>>>   حاکمان اوغان آنقدر جاهل و بیغیرت بی عزت هستند
غلامی بیشرم امریکاه هر سال در میدان آمده زیر اشغال امریکا و انگلیس اتن رقص میکند که جشن استقلال را تجلیل میکنیم، در حالیکه در حال همان رقص امنیت اش را عسکر کشور اشغالگر خارجی گرفته می باشند۰ غنی و شمار دیگر یاوه گوی گذافه گوی بی برنامه از این غول های لافوک ارگ نشین چه توقع دارید؟
دموکراسی را هم این طایفه جاهل با مسابقه تقلب رای گوسفندی این قوم متعصب اشتباه گرفته اند۰ او مردم خواب برده مگر به چشم خود ندید که تعلیم یافته این ها خر کوچی صاحب دست های گوسفندخیل بابای شان را در داخل پارلمان کشور بلند کرد؟ آن هم شد متفکر دوم تمام دنیا برای این گنده خر های جاهل۰ همان گوسفند خیل به زور همین متفکر متقلب حال وزیر است و حتی عبدالله چیزی هم گفته نتوانست، به حمایت همان اشغالگران امریکایی و به مشوره آن یک اوغان دیگر امریکایی شده خلیلزی۰ بار دوم دوم غنی ریس جمهور نه شد عبدالله کرزی استاد عطا استاد سیاف افتخار هم میکنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است