لوي جرگه يا لوي پشتونيستي؟!
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۵    ۱۳۹۹/۵/۱۶ کد خبر: 164440 منبع: پرینت

در فرهنگ پشتون ها يك سنت قبيله اي همچنان رايج است و آن اينكه «پير مردان جاي نمايندگان مجلس قانون وضع مي كنند، ريش سفيدان جاي قاضي تصميم مي گيرند در آن از خٌرد و دانش خبري نيست!» بيشتر خواست ها و نظريات قدرتمندان را تایيد و تصديق مي كنند يا شفاف تر بايد گفت؛ جمع شدن آنها فقط براي مهر تایيد زدن به نظر حاكم طايفه و قبيله است كه متاسفانه روزگاري است اين فرهنگ قبيله اي قديم را "بنام لوي جرگه براي دور زدن از قانون و بستن دهان منتقدان و روشنفكران در كشور مورد استفاده قرار داده اند" امروزه لوي جرگه ابزاري در دست حاكمان افراطي پشتون ها شده است تا مجموعه اي از سران قومي، مذهبي، قبايل و پير مردان را جمع كنند توسط آنها مٌهر تایيد بر استمرار برنامه هاي غير قانوني و غير انساني خود بزنند.

وقتي مجلس نمايندگان است نيازي به مجلس ريش سفيدان نيست برخي آنها توان راه رفتن را ندارند تعدادي حافظه اشان را از دست داده اند و عده اي بيشمار فاقد آگاهي از شرايط موجود كشور حتي از دانش آن مسایلي هستند كه به علت آن جمع شده اند!
هر چند بيشتر نمايندگان خودشان آلوده به فساد، رشوت خوري و معامله گري بر سرنوشت مردم هستند ولي اميد است طَي يك فرايند در آينده قانون و منطق نهادينه شود.

امروز اين رسم كهن و فرسوده در هيچ كشوري از جهان نيست كه پير مردان از گوشه و كنار يك كشور جمع شوند مجلس نمايندگان را دور بزنند آنگاه در مورد سرنوشت حياتي يك ملت تصميم بگيرند و خودشان ندانند براي چي جمع شده اند اما در سرزمين سوخته و فرسوده ما اين نوع داستانها جريان دارد.

آقاي اشرف غني در يك طرف مصروف جمع كردن سران قومي، مذهبي، قبايل براي استمرار حاكميتي است كه بر اساس تقلب تا امروز بوده است و در آن سوي خط آقاي كرزي است كه رژه مي رود طالبان را پيرامون خود جمع كند و بنام «صلح دروغين» قتل و كشتارها در حاكميت پشتونيست ها ادامه يابد!

ما بايد راه هاي دموكراتيك را طَي كنيم نه اينكه بسوي ديكتاتوري و حاكميت فاشيستي قومي و سنتي برگرديم از مجراهاي قانوني كه مجلس نمايندگان نهاد معتبر است براي ارزيابي، نظارت، تصويب و تایيد كار كردهاي دولت بپردازيم نه از مسير مجلس كهنه پيرمردان بنام لوي جرگه...
قانون را از نو بايد ساخت اين كشور را بايستي از دست جلادان و شيادان ، قبيله گرايان و پشتونيست ها كه مسيرهاي قانوني را دور مي زنند نجات داد تا راه پيشرفت جامعه هموار شود.

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
لوی جرگه
پشتون
نظرات بینندگان:

>>>   آقای گل امیری همیشه مطالب خوب می نویسند. حقایق قضایای افغانستان امروزی بیان می کنند. واقعا عقب ماندگی کشورریشه درفرهنگ قبیله دارد.سالها طول می کشد تا این قوم حیوان صفت سرعقل بیاید.که من بعید میدانم.
بازهم قلم رسا باد.
مشکین قلم از هرات

>>>   لوی جرگه لوی پشتونیستی
لوی خیانت و لوی وحشیگری

>>>   جناب امیری، این قانون که از قرن نوزدهم بالای مردم افغانستان از طرف اتاقی فکری تعیین و تصویب شد و هیچ احدی نمی توانند آنون تعغییر و کاری انجام بده و این پیر و پاتل های که از نگاه دانش در قرن حجر زندگی می کنند و سواد و نوشتن رو هم ندارند و از طرفی دیگر پشتبانی با قدرتی از آنها حمایت می کنن سواد اصلأ مطرح نیست ، آنها افغانستان رو ۳۰۰ ساله که از قافله جهانی دور نگه داشته اند تا این کشور هیچ گاهی به تمدن آرامی آسایش،قدرت ،سواد و...نرسند و همیشه تو سری به تعدادی مردمانی باشند که فعلآ هستند کسی کاری نمی‌تواند بکند.

>>>   جناب امیری!
از اینکه نوشته اید این رسم کهن و فرسوده در هیچ کشوری از جهان نیست که........

باید تذکر داد واقعآ در هیچ کشوری دارای قانون و قضا درین سده بیست و یکم چنین رسم کهن وجود ندارد؛ منتها در بعضی از کشورها قبایلی به حالت بدوی زیست داردند که بزرگسالان شان برای جر و بحث پیرامون موضوعات قبیلوی با حلقه زدن دور آتش و یا درخت کهنسالی که عمدتآ جنبه تقدسی دارد٬ یا زیر چپره های خسی و چوبی چون غژدی های کوچی ها و یا هم در مغاره ای در کوه یا جنگل گرد هم آمده و بالای مسایل مربوط به قبیله تصمیم میگیرند.

چنین قبایل را میتوان در امریکای شمالی میان اسکموها در قطب شمال٬ قبایل بدوی در استرالیا و افریقا٬ قبایلی در جنگل های امازون در امریکای جنوبی و نیز میان جنگلهای گینی نو سراغ کرد.

باید یادآور شد که دو تفاوت فاحشی میان تدویر جرگه های قبیلوی کشور خداداد ما با جرگه های این قبایل وجود دارد و آن اینکه:
!. تصامیم جرگه های این قبایل بدوی هیچگاهی در سرنوشت دیگر ساکنین کشور که در قلمرو آن زندگی میکنند اثر گذار نبوده و تنها در محور قبیله مرعی الاجرا میباشد؛
۲. در جرگه های این قبایل دولت ها پول نصوار و چپن و لنگوته را فراهم ننموده و شکم هایشان را سیر نمیکنند٬ و هیچ نوع هزینه و بودجه ای هم در تدویر چنین جرگه های بومی مطرح نیست٬ چه این قبایل حتی شناختی از پول را ندارند٬ چه رسد به پرستش آن همانند جرگه سازان کشور ما.

>>>   یک تذکر
کلمه جرگه اصلا یک کلمه مغولیست که تلفظ گاف در اصل مغولی ان جیزیست بین گ وغ

>>>   در لویه جرگه باید از کسانی که در چهارراهی زنبق شهید داده اند و یا مجروح شده اند توسط تانکر انتحاری این جانیان وحشی دعوت کنن و نظر بخواهند که آیا این وحشی ها را آزاد کنیم یا نه
هر چقدر جنایت کار باشی مزدور امریکا باشی مشکل نیست فقط مزدور باشی آزاد می شوی
حقوق بشر و حقوق آزادی یک دروغ محض است
دیموکراسی و سوته کراسی یکی است

>>>   سکوت اعضای دو اتاق شورای ملی در قبال بی حرمتی و به زمین زدن خانم بلقیس روشن

نهضت جدایی طلبان افغانستان به نمایندگی از شهروندان میهن دوست، ملت گرا و استقلال طلب کشور جهت پایان بخشیدن به اشغالگری ها، تجاوزات و مداخلات بیگانگان در امور کشوری و لشکری افغانستان و به منظور نابودی و به محاکمه کشانیدن همه دهشت افگنان چپگرا و راستگرا ، جنایتکاران جنگی، تخطی گران حقوق بشر، خائینین ملی و نوکران بیگانگان و برای تاسیس یک دولت منتخبی ملی در افغانستان اعلان می دارد این که خانم بلقیس روشن دارای چه افکار سیاسی است مربوط به شخص خودش و بخشی از حقوق شهروندی ایشان است. اما خانم بلقیس روشن عضوی از اعضای شورای ملی نظام موجود در افغانستان است. خانم بلقیس روشن همیشه برای دفاع از حقوق شهروندی و تامین عدالت در همه عرصه های زندگی بشری شهروندان افغانستان به صورت مدنی مبارزه کرده است. مبارزه برای دفاع از حقوق شهروندان افغانستان، سرنوشت کشور و ملت افغانستان در راستای منافع ملی کشور حق مسلم هر شهروند افغانستان است. اعتراض در سطح شورا ها، جرگه ها و نشست های سیاسی و سرنوشت ساز حق هر شهروند افغانستان است. جرگه نمایشی که در طی چهار روز در کابل به نمایش گذاشته شده هیچگونه مشروعیت حقوقی، قانونی، ملی و سیاسی ندارد. اما حمله ی سگ وحشی ریاست دهشت افگن امنیت نام نهاد ملی رژیم دست نشانه امریکا در کابل به خانم بلقیس روشن در جرگه ی به اصطلاح مشورتی صلح به تاریخ هجدهم اسد 1399 هجری خورشیدی قابل نکوهش و تقبیح است. عبدالله عبدالله مترسک و رئیس مسخره جرگه مذکور تنها با پوزش خواهی نمی تواند بار حقوقی این جنایت علیه نماینده مردم فراه را روپوش گذارد.
شورای نهضت جدایی طلبان افغانستان در قبال حمله جسمانی بالای خانم بلقیس روشن با احترام، باور و دفاع از حقوق شهروندی همه شهروندان با شرف افغانستان اعلان می دارد که:
1. اشغالگران افغانستان باید از خانم بلقیس روشن معذرت رسمی و کتبی بخواهند و در بدل حمله سگ تربیه شده شان به این نماینده مردم فراه در صحن آن جرگه جعلی حداقل ده ملیون دالر جریمه و بیست ملیون دالر غرامت نقدی بپردازند؛

2. محمد اشرف غنی احمدزی سرکار رژیم دست نشانده کاخ سپید در کابل باید به صورت کتبی از خانم بلقیس و مردم فراه و کافه ملت افغانستان پوزش بخواهد و از بابت آن جمله ددمنشانه عنصر قبیله بر یک شهروند عدالتخواه و استقلال طلب افغانستان ده ملیون افغانی غرامت و بیست ملیون افغانی جریمه بپردازد؛

3. ریاست دهشت افگن ریاست امنیت ملی رژیم دست نشانده امریکا در کابل باید از خانم بلقیس روشن به صورت مکتوب عذرخواهی کند و به این نماینده مردم فراه ده ملیون افغانی جریمه نقدی و بیست ملیون افغانی غرامت بپردازد و آن سگش را که این نماینده مردم را به قصد زخمی کردن، کشتن، بی آبرو ساختن و بی عزت نمودن به زمین پرتاب کرده و به کرامت انسانی وی بی حرمتی نموده پس از بریدن یک دست و پایش برای بیست سال به زندان اندازد تا درسی به دیگر جنایتکاران، خاینین ملی و دشمنان حقوق شهروندی شهروندان افغانستان گردد؛

4. همه شرکت کنندگان در جرگه مذکور اگر بی ناموس، دایوث، جاسوس، دست نشانده، بی عزت، بی اراده، بی حیثیت، بی شخصیت، بی وقار، بی وجدان، خاین ملی و دهشت افگن نیستند، باید از حضور در جرگه مذکور کنار روند و به صورت مکتوب حمله بالای خانم بلقیس روشن را محکوم کنند و خواهان پرداختن غرامت و جریمه به صورت رسمی و نقدینه به آن نماینده مردم فراه شوند.
شورای ملی افغانستان باید در طی یک اعلامیه رسمی حمله توسط سگ ریاست امنیت ملی رژیم تمامیت خواهی قبیله گرای انحصار طلب قدرت غضب شده به جان خانم بلقیس روشن را که به قصد زخمی و حتی کشتن وی در صحن جرگه نام نهاد امروزی انجام شد به صورت کتبی نکوهش و محکوم کند و از بودجه آن شورا برای ایشان ده ملیون افغانی غرامت بپردازد، چون شورای مذکور نتوانسته به نحو احسن از جان، حیات، آبرو، عزت، شرف، حیثیت، شخصیت، عضویت و حق شهروندی آن نماینده مردم دفاع و حمایت کند.
عبدالله عبدالله باید از ریاست جرگه جعلی مذکور کنار رود و از کافه ملت پوزش بخواهد و خواهان لغو آن جرگه تا اجرایی شدن پیشنهاد های یاد شده در بالا گردد.
هرگونه غفلت و نادیده گرفتن حق و حقوق خانم بلقیس روشن خیانت ملی، جنایت علیه حقوق شهروندی و نمایندی از دست نشاندگی، شرف باختگی، بی وجدان بودن شخص عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی احمدزی و سران دو اتاق شورای ملی افغانستان و اشغالگران افغانستان است.

نهضت جدایی طلبان افغانستان اعلان می دارد که هدف این نهضت نجات کشور، ملت، سرنوشت، استقلال و نظام افغانستان از چنگ جنایتکاران جنگی، خائینین ملی، دهشت افگنان و هراس افگنان است. این نهضت برای نجات افغانستان باورمند است که ملت افغانستان باید حساب و سرنوشت خود را از حساب دشمنان داخلی و خارجی افغانستان جدا ساخته و متحدانه آنان را از کشور خود بیرون رانند و لجام سرنوشت خود، سرزمین و آینده خویش را خود به دست خویش گیرند.

هشتم آگست 2020 مطابق 18 اسد 1399 هجری شمسی
شورای رهبری نهضت جدایی طلبان افغانستان

>>>   حاکمان اوغان آنقدر جاهل و بیغیرت بی عزت هستند
غلامی بیشرم امریکاه هر سال در میدان آمده زیر اشغال امریکا و انگلیس اتن رقص میکند که جشن استقلال را تجلیل میکنیم، در حالیکه در حال همان رقص امنیت اش را عسکر کشور اشغالگر خارجی گرفته می باشند۰ غنی و شمار دیگر یاوه گوی گذافه گوی بی برنامه از این غول های لافوک ارگ نشین چه توقع دارید؟
دموکراسی را هم این طایفه جاهل با مسابقه تقلب رای گوسفندی این قوم متعصب اشتباه گرفته اند۰ او مردم خواب برده مگر به چشم خود ندید که تعلیم یافته این ها خر کوچی صاحب دست های گوسفندخیل بابای شان را در داخل پارلمان کشور بلند کرد؟ آن هم شد متفکر دوم تمام دنیا برای این گنده خر های جاهل۰ همان گوسفند خیل به زور همین متفکر متقلب حال وزیر است و حتی عبدالله چیزی هم گفته نتوانست، به حمایت همان اشغالگران امریکایی و به مشوره آن یک اوغان دیگر امریکایی شده خلیلزی۰ بار دوم دوم غنی ریس جمهور نه شد عبدالله کرزی استاد عطا استاد سیاف افتخار هم میکنند.

>>>   در بین قوم فاشیسم قبیله عاقل وجود ندارد و فقط یک چند نفری از کمترین عقل بر خوردار هستند که در
موارد ضروری گرد هم می آیند و در نهایت یک تصمیم بی عقلانه میگیرند و خلاص.
پشت این ....ها روان گشتن ....است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است