آمریکا در آستانهٔ فروپاشی اقتصادی
واشنگتن مجبور خواهد شد تا جاه طلبی های بین المللی و ابعاد بلند پروازی های ژیوپلیتیکی و ژیو استراتژیکی خود را کاهش دهد تا از بقای خود به عنوان یک کشور مستقل اطمینان حاصل کند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۰    ۱۳۹۹/۶/۱۹ کد خبر: 164735 منبع: پرینت

آمریکا در پرتگاه اقتصادی وفروپاشی مالی قرار گرفته است و این وضعیت برهژمونی روبه زوال جهانی آمریکا عمیقأ سایه انداخته ونقشهٔ استراتژی جهانی آن کشور را برهم زده است.
وضعیت بدهی ملی آمریکا به یک نقطه بسیار نگران کننده برای ثبات کشور رسیده وتا اندازهٔ که حتی بقای آنرا مورد پرسش قرار داده است.

اخیراً، بدهی آمریکا به بالاترین حد خود از زمان جنگ جهانی دوم رسیده است و در حال حاضر این بدهی "معادل کل اقتصاد" آمریکا است. سال ها است که بدهی های آمریکا بسیار صعود نموده و کنون وخیم تر شده است.
اما باهمه گیر ویروس کرونا،هزینه ها در این کشور به حداکثر رسیده و بحران ناشی از بدهی ملی تقریباً اجتناب ناپذیر است.

با بحران اقتصادی ایجاد شده یا تشدید شده توسط شیوع همه گیرکرونا،شرکت های کوچک و متوسط در حال بسته شدن یا کاهش پتانسیل اقتصادی خود هستند که در نتیجه جمع آوری مالیات و پول موجود در خزانهٔ عمومی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

علاوه بر این، دولت بیشتر تلاش میکند تا چنین شرکت هایی را نجات دهد و حقوق کارگران را تضمین کندکه این رویکرد باعث افزایش هزینه های عمومی می شود. از زمان سیاست های کاهش مالیات که توسط دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در سال۲۰۱۸ اتخاذ شد، کسری بودجه بدتر شده است و اخیراً به بدترین سناریو رسیده است. تاپایان سال ۲۰۲۰ ، کسری بودجه بیش از (۳ تریلیون دلار خواهد بود).

به گفته کارشناسان ،میزان بدهی ملی آمریکا که در ابتدای سال ۲۰۲۰ به میزان ۱۷ تریلیون دالر بود، تا پایان دهه میتواند تاحدود ۳۳ تریلیون دالر برسد. بعید به نظر می رسد تاپس انداز داخلی آمریکا بتواند این افزایش عظیم وام های فدرال را تأمین کند وچنبن وضعیت کشور را به سقوط مالی سوق می دهد.
پیش بینی می شود که با توجه به همه گیر ویروس کرونا، بیش از ۲ تریلیون دالر به بدهی ملی اضافه شود.

شیوع کروناو رکود اقتصادی عواقب جبران ناپذیری را برای بدهی آمریکا به همراه داشته است. اگرچه می توان بحران را کاهش داد و وضعیت ایجاد شده توسط همه گیری را کنترل کرد ، اما تأثیرات بحران طولانی مردم آمریکا را به سمت ورشکستگی سوق می دهد.
از مارچ ۲۰۲۰ ، ایالات متحده حدود ۵ تریلیون دلاربرای نجات ویروس کرونا هزینه نمود. یک قانون اخیر اقتصادی و اجتماعی، که در ماه فبروری تصویب شد، باعث هزینه ۲ تریلیون دلار شد. قانون دیگری با هدف مشابه کمک های اجتماعی را از ماه می ۳۰تریلیون دیگر پیش بینی کرده است. با این اوصاف کشور به تدریج وضعیت خود را هرچه بیشتر ناپایدار و شرایط زندگی مردم را بدتر می کند.

با این حال ، هنوز چندین عامل دیگر وجود دارد که احتمال ورشکستگی مالی ایالات متحده را اثبات می کند. بدهی های بخش تجاری بیش از۱۸ درصد افزایش یافته است و این بزرگترین عامل به کل بدهی ها ، همراه با بدهی های فدرال است. بدهی خانواده های آمریکایی نیز افزایش یافته و تقریباً به ۴ درصد رسید ه است که علت اصلی آن افزایش ۳.۲ درصدوامها بود.

بدهی مصرف کنندگان ۱.۶درصد افزایش یافت و ارزش سهام حدود ۸ تریلیون دالر کاهش یافت.
تأثیرات این بحران را می توان به معنای واقعی کلمه در هر بخش از جامعه آمریکا مشاهده کرد.
عرصه های تجارت ، دفاع و امنیت و حقوق شهروندی و ثبات اجتماعی که قبلاً با سیاست های ترامپ قبل از شیوع کرونا تضمین شده بود،تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

به زبان ساده ، دولت آمریکا و شهروندان آمریکایی فقیرتر می شوند و کشور مستعد ادامه تداوم بحران هاوبی ثباتی های داخلی خواهد بود. با غیرقابل پرداخت شدن بدهی که به گفته چندین کارشناس قبلاً نیز اتفاق افتاده است ، سقوط مالی اجتناب ناپذیر خواهد بود و ضربه بزرگی به هژمونی بسیار شکننده جهانی آمریکا وارد می کند.

در سطح بین المللی، سقوط مالی آمریکابه معنای پیروزی قطعی چین در جنگ تجاری فعلی خواهد بود.
حالا، واشنگتن مجبور خواهد شد تا جاه طلبی های بین المللی و ابعاد بلند پروازی های ژیوپلیتیکی و ژیو استراتژیکی خود را کاهش دهد تا از بقای خود به عنوان یک کشور مستقل اطمینان حاصل کند.

با احترامات بی پایان
عارف عرفان
لندن،سپتامبر ۲۰۲۰
منابع: پایگاه رسانه یی گلوبال ریسرچ


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
فروپاشی اقتصادی
نظرات بینندگان:

>>>   و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون

>>>   خانه ظلمت ویران شود

>>>   ما ایرانی ها چین و هند را به عنوان شریگ انتخاب کردیم بهتره شما هم برای امریکا جایگزین انتخاب کنید

>>>   آقاي عرفان، مثل اينكه ما هيچ مشكل ودرد نداريم، كه شما در تشويش از هم پاشي اقتصادي امريكا هستيد. شما ورفقاي تان كه شروع شگوفاني وطن را كرديد و انرا در گودال انداختيد، حالا هم كه كه تعداد زياد تان در دستگاه حكومتي برحال هستيد و به نرخ روز نان ميخوريد ، كوشش كنيد كه دانش نهفته تانرا بارز سازيد و وطن را از گودال بدبختي بكشيد. امريكا به قدر كافي دانشمند و دلسوز و سرمايه دارد، تا مانع سقوط ان نشود. آنها مثل ما مصروف دزدي، غصب، اختلاس، چور و چپاول و و و نيستند.

>>>   آی مسلمانان غیرت شما کجا شد؟ یادم می آید قبلاً که نشریات اروپایی فرانسوی دانمارکی سویسی انگلیسی به پیامبر اعظم اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم توهین میکردند همه کشورهای اسلامی يكصدا با غيرت اسلامي اعتراض میکردند و در عشق پیامبرشان تجمعات برگزار می‌کردند متاسفانه این دفعه همه جهان اسلام یکجا به خواب رفته است و فقط صداهایی بود كه از مردم شهرهاي ایران و عراق بلند شد ۵۷ کشور اسلامی داریم آیا بقیه خواب هستند جواب توهین این اروپایی ها را بدهند؟!
بهمنیار /جعفرعلی وردک


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است