از کدام دستاوردها حرف می زنید؟
یک تعداد این جمله را پیهم نشخوار می کنند و حتی این جملات و دیدگاه در نشست قطر نیز سایه انداخته و تاکید دارند که باید دستاوردها حفظ گردد؛ کدام دستاوردها؟ 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۹    ۱۳۹۹/۶/۳۱ کد خبر: 164876 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)اعضای گفتگو کننده طالبان در قطر بصورت هماهنگ و یکپارچه بصورت جدی خواهان ایجاد حکومت اسلامی به شیوه امارت هستند و ایتلاف با دولت فعلی را خودکشی تلقی می کنند. آنان اعتقاد دارند که با کشتی در حال غرق شدن اشرف غنی دولت ایتلافی تشکیل نخواهند داد و این اقدام طالبان را نیز غرق خواهد کرد. آنان همواره تاکید کرده اند که تنها طالبان می‌توانند به جنگ پایان دهند و ثبات را به افغانستان بیاورند.

عباس استانکزی معاون رییس هیأت گفتگوکنندۀ طالبان در مصاحبه با سی‌بی‌اس تأکید کرد که طالبان با جامعۀ جهانی به ویژه ایالات متحده همکاری می‌کنیم و ثابت می‌سازیم همان‌طوری که یک دشمن سرسخت بوده‌ایم، در آینده یک همکار استوار و قابل اعتماد خواهیم بود.
این عضو ارشد گروه طالبان افزود: «حالا نوبت طالبان است. رژیم افغانستان را برای سه تا پنج سال به طالبان واگذار کنید. طالبان در افغانستان یک واقعیت‌اند. تنها طالبان می‌‎توانند این جنگ را پایان داده و ثبات را به افغانستان برگردانند. طالبان از جنگ خسته شده‌اند، اما فداکاری‌های 20 سال گذشته را هدر نخواهند داد. این گروه بدون نتیجه میدان را خالی نخواهد کرد.
او در این مصاحبه تأکید کرده است: «در حال حاضر حکومت‌های امریکا و افغانستان طرح B ندارند و تنها طالبان‌‎اند که دارای طرح‌های A و B اند، طرح A ما راه‌حل سیاسی صلح‌آمیز است و طرح B ما قطعاً تصرف افغانستان با نیروی نظامی. اگر گفتگوها به بن‌بست بخورد، ایالات متحده تنها چند گزینه در اختیار دارد. اگر طالبان میز مذاکره را ترک کنند و جنگ خود را علیه نیروهای افغانستان و حامیان خارجی آن‌ها از سر بگیرند، فرماندهان نظامی امریکا ممکن از رییس‌جمهور ترامپ بخواهند که روند خروج را متوقف کرده یا حتی عقب‌نشینی مداوم نیروهای امریکایی در این کشور را برعکس سازد.

محمد نعیم وردک سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در گفتگو با طلوع اظهار داشت که معقول نیست جنگ 20 ساله در ساعتی به پایان برسد بنابراین باید درباره دلایل این جنگ بحث شود و مشکلات بصورت نهایی به پایان برسد. سپس آتش‌بس برقرار شود و اگر مشکلات برطرف نشود، احتمال این که فردا در میز مذاکرات به توافق نرسیم وجود دارد.
سخنگوی دفتر سیاسی طالبان درباره نظام آینده افغانستان نیز گفت که طالبان یک نظامی اسلامی می‌خواهند که در آن ارزش‌های مردم این کشور تعریف شود. هدف ما پایان اشغال است و همچنین برپایی نظام واقعی اسلامی که پاسخگوی مردم باشد.

تا اینجا موضع طالبان مشخص و واضح است اما هیات دولت افغانستان تا چه اندازه در برابر این خواسته های طالبان واکنش نشان داده است؟
دولت افغانستان نظام کنونی و قانون اساسی کشور را خط قرمز اعلام کرده است.
امرالله صالح معاون اول اشرف غنی در صفحه فیسبوک خود نوشته است: طالبان یک گروه «کوچک زشت و خشن» است و جمهوریت یک اکثریت ارزش‌محور و انسانی. مردم نگران نباشند و منتظر ذوب‌شدن طالبان در کوره‌ جامعه باشند. تاریخ گواه پیروزی زشتی بر زیبایی نیست و نخواهد بود.
وی با مقایسه نظام جمهوری اسلامی با رویکرد طالبان، نوشت که جمهوریت نظام عدلی و قضایی دارد، اما طالبان به دادگاه صحرایی اعتقاد دارند. همین امر سبب شده است که دولت افغانستان هزاران زندانی طالبان را در بند داشته باشند، اما آن طرف، طالبان هر کسی را که اسیر کرده، سر بریده‌اند.
معاون اول اشرف غنی در ادامه نوشت که مردم در شهرها از طالبان نفرت دارند و ساکنان روستاهای تحت تسلط طالبان نیز برای آزادی از «چنگال» این گروه لحظه‌شماری دارند.
از دید طالبان معنای اقتصاد، باجگیری تحت عنوان عشر و صادرات منظم تریاک است که هر کسی به آن تمکین نکرد، با قمه و یا تیر مجازات می‌شود.

اشرف غنی نیز که به همراه با معاونان خود به بامیان سفر کرده با اشاره به روند مذاکرات صلح گفت: تیم رهبری حکومت مصمم، واحد و یکپارچه است و در حراست از منافع ملی استوار ایستاده است. آواز رسای هرجوان، زن، مرد و عالم این کشور را به حمایت از جمهوریت خواهان هستیم.

هیات افغانستان هم بر ارزش‌های قانون اساسی افغانستان تاکید دارد.
اما در این میان کسی نیست بپرسد کدام دستاوردها باید حفظ شود!؟
بقول نویسنده و تحلیلگر ورزیده آقای عطا صفوی؛ "معلوم نیست این طرز دید احمقانه ازکجا آب میخورد؟
بکار بردن این جمله ننگین در حقیقت توهینی است به کرامت و عزت انسانی و عملی است نابخردانه.
چه دستاورد ننگینی؟ کدام دستاورد؟

وقتی یک تعداد تحلیلگران سیاسی و نظامی و اقتصادی و گویا افراد چیز فهم در میز مدور رسانه ها دعوت میشوند و این جمله را پیهم نشخوار میکنند و حتی این جملات و دیدگاه در نشست بین الافغانی در قطر نیز سایه انداخته و تاکید دارند که باید دستاوردها حفظ گردد!

یعنی این دستاوردهای 19 سال اخیر عبارت اند از:
پنج میلیون شهروند معتاد به مواد مخدر؛
عدم امنیت سراسری؛
اوج تعصب و قوم پرستی؛
جابجایی ناقلین در شمالی و شمال کشور و تکمیل فصل خیانت ناتمام امان الله؛
تبدیل شدن ارگ به مرکز روسپیگری؛
چپاول و غارت دارایی های مردم؛
کشور در کام اشغالگران؛
تجاوز جنسی به اطفال؛
کوچ اجباری برادان هندو و سیک از این وطن؛
دموکراسی قلابی و حقوق بشربی پایه و حقوق زنان قلابی؛
غرق شدن صدها هموطن در اب های یونان و ترکیه...؛
انجو سالاری یعنی مرکز آغاز بدبختی؛
غضب ملکیت دولت و به صدا درآمدن زنگ چور در مقابل دارایی های عامه؛
نابودی سازی کامل زیر ساخت های اقتصادی که وابسته به شرایط محیط سازگار بود؛
رشد کشت، تولید و قاچاق مواد مخدره؛
ترورهای دسته جمعی؛
بیش از 80 درصد مردم در زیر خط فقر؛
بیداد کردن فحشا درسراسر کشور؛
ترویج وتحمیل جعل تاریخ؛
قایم نمودن ریکارد جهانی درجنایت ضد بشری؛
اوج گرفتن رشوت و بیداد نمودن فسا د اداری که درجهان مقام اول را کسب نموده است؛
میلیون ها انسان دراین مدت خانه و کاشیانه خود را ترک کردند ومهاجر شدند واز مهر وطن محروم گردیدند؛
ثبت میلیون ها بیجا شده در داخل کشور؛
فروختن فرزند بخاطر تامین زندگی بقیه خانواده که درتاریخ بینظیر است؛
مملکت محتاج دربدر و خاک برسر؛
فریاد و زجه خون آلود مادران و به خاک خون کشیدن فرندان شان که روزانه صدها نفر در یک شبانه روز در گورستان بخاک سپرده میشود؛
رواج فرهنگ انتهار؛ انفجار؛ اشتهادی...؛
و...

اگر این است دستاورد های ننگین نوزده ساله که بدون تردید که چنین است و فقط شمه ای این دستاورد جنایت بار ذکر شد، بهتر است هرچه زودتر نابود گردد و به این لکه ننگین خاتمه داده شود و یا اگر دستاورد به معنی رونق "ستاره افغان" بوده باشد و به اصطلاح خود را به استایل غرب برابر کردن همچون گدایان شیک پوش و آنهم از حساب دیگران بحث جداگانه ای است... و یا هم دسترسی به رسانه ها و آنهم که برای هدفی دیسانت شده اند.

باور کنید که این دستاورد در کشور یمن و سومالی که دولتی و حاکمیتی وجود ندارد مردم از داشتن این امکانات محروم نیستند. با انکه ایتلاف ضد انسانی عربی و امریکایی هر روز در آنجا جنایت میکنند. ولی جنایتی که در کشور ما جریان دارد در آنجا کمتر است.
بنآ اگر فاقد درک و عقلانیت سیاسی در زمینه هستید و یا هنوز نمیدانید و یا نمیخواهید بدانید که در این سرزمین چه میگذرد و اگر کاری از دست تان ساخته نیست؛ لااقل سکوت کنید و مبلغ این رژیم فاسد خونین نشوید و دهان تان را ببندید."

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دستاوردها
نشست قطر
نظرات بینندگان:

>>>   اين وطنفروشان و ناموس فروشانى كه به نمايندگى از دولت مزدور ووطنفروش به دوحه تشريف برده و در هوتل هاى مجلل راحت لميده اند گويا اينكه راجع به اينده كشور ووطن تصميم مى گيريم . سوال من از اين وطنفروشان اين است كه شما خو زمين و اسمان كشور ابأ و اجداد ما را در بدل چوكى ، مقام و دالر فروختيد بى شرم ها و بى غيرت ها راجع به كدام وطن حرف مى زنيد ؟ شما ديگر حق نداريد راجع به اينده أفغانستان حرف بزنيد . شما خاينين ملت استيد و بايد به جزاى أعمال تان برسيد .

>>>   چراذکرنام مادردرتذکره دست آوردبزرگ نیست رییس بانک مرکزی یک خارجی دست آورد نیست کدامش اول بگویی.
زنده باشیدتحلیل بجاومعقول

>>>   به شرافت قلم باور داشته باشید که من فردآ با آزادی نظر و باور که حق طبعی و انسانی هر شخص است از اپوزیشن رژیم تقلب و تذویر استم. طرف دار پر و پا قرص عبدالله هم نیستم چون به فلسفه استحاله و نجات و رهایی دموکراسی از شر تقلب دروغ و تذویر شاد میشوم به جواب و تحلیل جناب شما موافق نیستم .
شما بیشتر از غیر واقعیت نگری و بی انصافی کار گرفته اید و فقط در یک سو به جلو رفته اید . دست آورد های نزده سال را در بحران جنگ و معضلات نادیده گرفته اید و همه چیز را با نگاه منفی دیده اید. درست است که طالبان از مردم این کشور اند ولی اجیر کشور که دارای نظرات سوء و سوار بر مرکب خود برعلیه افغانستان با سابقه تاریخی است شده اند و بار حاکمیت سلفی گری های مذهبی و دینی را به دوش داشته و دارند . استعمال سیاست های برتری جویی حاکمیت سیاسی چند کشور منطقه شده اند و برای آن از کمک کشور های مذکور تمویل و تغدیه میشوند و با کلی گویی هی از اسلام نعره دارند در حالیکه کارهای ضد اسلام زیاد انجام داده و میدهند که روشن آن قتل های بی گناهان از صغیر تا کبیر اطفال ، نو رادان ، زنان حامله حریق و تباهی و صد ها گونه جرایم انجام داده و میدهند . افغانستان قانونآ و عملآ یک کشور اسلامی بوده و است و خواهد بود . بیاید با مردم افغانستان که همه برادر و از یک خواب و آب هستیم بنشینید و قراءت خود را از اسلام بیان کنید ازکشورهای اسلامی در جهان کدام روش را در نظر دارید پاکستان ، ایران ، تاجکستان ، آیغور های چین که همسایه ها استند یا کشور های اسلام قاره های دیگر مانند افریقا ،میانه ، اوراسیا ،و . . .
گروه های زیادی و فرقه های وافر که است
کدام را در نظر دارید . اگر در مذاکرات و مباحثات نتیجه بدست نیامد به ریفرندم مراجعه کنید و الا جنگ جز تباهی ، عقب مانی نتیجه ای دیگر ندارد
و در نهایت در حال تباهی جز جور آمد و مصالحه و صلح راهی نیست .

>>>   در ز مان حکمت طالبان آیا کاری برای پیشرفتی و ترقی شده بود ؟ جز آدم کشی حالا هرچه است بهترس از آن زمان طالب جز نوکری پاکستان و آدم کشی و برادر کشی کاری بلد نیست . همین دولت که فساد مینا میند ش سک اش شرف دارد بر یک حکمت ظالم و غلام و آدم کش وزوز گیر بکو طالب چی کار ده ؟ که ازین دولت می‌نالند
امیری

>>>   هر محل و منطقه که سیستم طالبانی را خوش دارد مبارکش باد.
ما که خوش نداریم سیستم جمهوری پارلمانی مبارکمان باد.

>>>   سلام بر برادران مظلوم افغانی
تا آمریکا در افغانستان هست،افغانستان روی آرامش نخواهد دید،چرا نمی فهمید که آمریکا دارد روی اختلاف سلیقه های بین مسلمانان موج سواری میکند...آمریکا نطفه ی حرام همان انگلیسی هست که گفت تفرقه بیانداز و حکومت کن...دیروز طالبان را پرورش دادند،امروز داعش را...از آن طرف ترویج فساد و فحشا میکنند تا همیشه به اسم اختلاف بین این دو مسلمانان را به جان هم بیاندازند...

>>>   از دست آورد لوچ شدن دختران و زنان بایسکیل سواری آن - استادن پیشرون جان کیری و گرفتن امضای او بالای توپ خود - رقاصه شدن - آواز خوان شدن - فاحشه شدن - آزادی دو زدن- آزادی شراب خوری - زنکه بازی - بچه بازی - تلویزیون ها با نشرات غیر اخلاقی وغیره وغیره این دست آوردها هستند>
احمد خان

>>>   اگر مذاكرات دوحه به نتيجه نرسد، باتوجه به رفتار دولت ترامپ، محتمل تر است كه امريكا به جاى دوام حمايت از دولت كنونى، همان برخوردى را كه با مجاهدين ايدئولوژيك و غير منعطف داشت، با طالبان هم داشته باشد. به اين معنى كه مانند حكومت اسلامى چهارساله مجاهدين به طالبان نيز فرصت پيروزى منتهى به شكست مى دهد و سپس واشنگتن در يك فضاى عارى از طالب، مهندسى دوباره فضا را به دست خواهد گرفت.
شجاع محسنی

>>>   و ايدئولوژي عمده و ريشه دار، ظرفيت هاى اصلى و عوامل مهم جنگ در افغانستان مى باشند: ايدئولوژى افراطيت و ايدئولوژى تبعيض و نابرابرى.
اين دو ايدئولوژى، جنگ را بازتوليد مى كند و همه ما وظيفه داريم به اندازه توان خود و در محيط و محل تاثير خود با اين دو فكر، مبارزه كنيم.
كمترين مسئووليت ما براي ختم جنگ همين است. هر جا كه رفتار افراطي يا حمايت از تبعيض و نابرابرى قومى را ديديم، در حد توان خود به چالش بكشيم، طرف را قانع و متوقف كنيم و نگذاريم كه ميزان نفرت در جامعه بيشتر شود و نيز اطرافيان خود را در برابر اين دو جريان آگاه سازيم و مانع لغزيدن آنان شويم.
پس كار اصلي و زمانبر براي صلح دايمى به دوش مردم است. مادامى كه اين دو ايدئولوژى حامى جنگ در افغانستان وجود داشته باشد، خارجى ها هم بخواهند صلحى در كار نيست بلكه در هر تحول سياسى، از يك رژيم و حكومت پرتنش و در حال جنگ به رژيم پرتنش و در حال جنگ ديگرى منتقل مى شويم.
موضع جديد معاون دوم رئيس جمهورى، آقاى دانش در برابر تبعيض قومى در نهادهاى دولتى را بايستى به عنوان بخش مهمى از روند صلح و برچيدن ظرفيت هاى نفرت و جنگ در جامعه، مورد توجه و مداقه و حمايت قرار داد. انتظار مى رود معاون دوم رئيس جمهورى نيز همانگونه كه اعلام كرد، از اين پس عليه تبعيض و نابرابرى موضع محكم داشته باشد.
شجاع محسنی

>>>   مسئول جنگ و بدبختیهای افغانستان اتحاد امریکا و پاکستان است و حال میخواهند که طالب مزدور آی اس آی را در افغانستان تحمیل کنند تا امریکا و پاکستان باشند جنگ و بدبختی ادامه دارد

>>>   بسیار تحلیل سیاسی معقول وبا عزت شما کرده اید براستی در طول ۲۰گزشته بغیر رشوتخوری تبیعض لسانی و قومی ونژادی وقومگرایی و. پول که از خارج آمده چوروچپاول نمودن ،بالا رفتن سطح بیکاری سو استفاده از دارای مردم وچاق شدن رشوتخوران از پول گدایی ،تنها در سطوع مطبوعات کمی آذادی امده اما ان هم آنقدر قابل بحث نیست چون مطبوعات همیشه زیاد دروغگویی ومخالف حقیقت و واقیعت سخن میگویند.
عبدالله ریحان

>>>   صلح عادلانه وپایدار خواست وآرزوی های چهل ساله مردم مومن وجنگزده افغانستان هستند.درسایه صلح وآرامش میتوان تمامی اقوام برابر افغانستان به زندکی مسالمت آمیز خودها ادامه دهندوهمچنین درتمامی زمینه ها رشدوترقی نمایند.درقرآن کریم خداوند الصلح خیر فرموده اند یعنی صلح یک عمل نیکو وکارخیر است. تمامی جنگ های جهانی وداخلی سرانجامش باصلح خاتمه یافته اند.شاعری درباره صلح چنین شعر جالب سروده است:
در سرای زندگانی جنگ قدرت تا به کی
این همه تعجیل کردن بهر ذلت تا به کی
با محبت دشمنی نابود و خنثی می شود
زندگانی بهر صلح است ، جنگ و نفرت تا به کی
ما که از اول همه اولاد آدم بوده ایم
بعد با شمشیر و ترکش ، مرگ ذلت تا به کی
جنگ از آغاز خلقت یکه تازی کرده است
این همه فکر جدایی رو به سرعت تا به کی
می توان در اوج قدرت یک کمی آرام شد
تا به خود آییی که دیگر هتک حرمت تا به کی
زشت باشد هر که را در دل عداوت پرورد
مهربانی خوشتر است آزار و محنت تا به کی
صلح را فریاد کن تا گوش هستی بشنود
زندگی معنا پذیرد روز حسرت تا به کی
آسمانی می شوی با مهربانی خو کنی
بیش از این نامهربان ، در جنگ سبقت تا به کی
ای وطندار این شعر هم این گونه می گردد تمام !
رشته ها را پنبه کردن فوت فرصت تا به کی

سعدی هم راجع به پیوند و رابطه انسان ها میفرماید:
بنی آدم اعضای یکدیگرند که درآفرینش زیک جوهرند
چوعضوی به درد آوردروزگار دیگر عضوهارا نماند قرار

برای اعاده وتحقق واقعی دیموکراسی ومشارکت تمامی اقشار مختلف سیاسی عم ازذکور واناث ،رشد وترقی وهمزیستی مسالمت آمیزتمامی اقوام برابر درافغانستان به صلح پایدار وامنیت سرتاسری اشد ضرورت دارد.جای نهایت خوشحالی ومسرت است که پوهنتون ها ودانشگاهای ملکی ونظامی زمینه رشد وترقی تعلیم وتربیه افراد مسلکی وملکی ونظامی عم ازذکور واناث درافغانستان مهیا گردیده اند وانتخابات برای زعیم دولت وشورای ولایتی و ولسی جرگه ومشرانو جرگه صورت گرفته اند. قانون آساسی جامع نظر به شرایط موجود وخواست اکثریت جامعه توسط علمای معتبر دینی، روحانیون ،دانشمندان ،سیاست مداران ،رهبران جهادی،جامعه مدنی عم ازذکور واناث تدوین گردیده وبه عنوان وثیقه ملی موجود است.بازسازی ونوسازی درتمامی نقاط افغانستان باسرعت ادامه دارد.باآنهم جنگ وخونریزی درافغانستان وخانه جنگی ازمردم مومن افغانستان هرروز قربانی میگیرد.متاسفانه ترورهای هدف مند در مرکزو ولایات برای ازبین بردن شخصیت های مومن، علمای دینی ووطندوست ادامه دارد.ازطرف دیگر تلاش های صلح ازطرف گروه های سیاسی وملی عم ازذکور واناث درداخل وخارج از افغانستان صورت میگیرندوخوشبختانه درحال پیشرفت است.لذالازم است که همه باهم به ندای صلح عادلانه وآشتی ملی صادقانه لبیک گویند ودرجهت رشد وترقی وانکشاف در افغانستان جد وجهد بنمایند ونگذارند که افغانستان بیشتر ازین درجنگ خانمانسوز وویرانی مبتلا باشد بلکه سیاست مداران مومن ووطن دوست وعلمای دینی وروحانیون محترم همه باهم عم ازذکور واناث برای اعاده وتحقق دیموکراسی وحقوق بشرتلاش خستگی ناپذیر نمایند وازتبلیغات سوء وزهرآگین وماجراجویی به هرشکل که باشد لطفا پرهیز گردد که این تبلیغات افغانستان را به طرف نابودی وجنگ خانمانسوز سوق میدهد.گروپ های کوچک جنگ طلب وماجراجو ونفاق افگن که مخالف صلح وامنیت پایدار است ومنفعت خوهارا درجنگ داخلی وماجراجویی میداند توسط ملت مومن وصلح جو افغانستان انشالله به مرور زمان محو ونابود میگردند. درخاتمه به پیش به سوی صلح عادلانه پایدار، تحقق دیموکراسی وعدالت اجتماعی وحقوق بشر وامنیت دایمی ،رشد وترقی وانکشاف همه جانبه درافغانستان، محو ونابود باد گروه های هراس افگن وماجراجو وجنگ طلب درافغانستان.
ومن الله التوفیق.
عبدالرشید ناصری ازآسترالیا

>>>   تا بود از سران جهادی مثل گلبدین به دین استفاده میکرد که زاده همین آمریکا و پاکستان و عرستان وهابی بود. و دولت قانونی داکتر نجیب را و ارتش صد ساله افغانستان به دستان همین وطن فروشان نابود کرد .و حالا هم باز با زاده دوم خود یعنی طالب ارتش دولت قانونی افغانستان را نابود کنند .
امیری

>>>   رژیم کابل با صرف ملیارد ها دالر وزمان طولانی یعنی 19 سال هیچ دست آورد ملموس ندارد. اگر اندک به عقب برگردیم. ما درزمان محمد ظاهر شاه هم دموکراسی داشتیم و هم دولت مردان وطن دوست عآمل بکار.
اما با تاسف دولت مردان از حکومت داود بدینطرف بیشتر آنها اجنت ومزدوران بیگانگان بوده اند. در قیادت مزدوران هرگز افغانستان نه ترقی میکند ونه روی صلح و امنیت را می بیند.
ایرانیها در افغانستان اجنت دارند.
روسها در افعانستان اجنت دارند
امیرایی ها در افغانستان اجنت دارند
پاکستان درافعانستان اجنت دارد.
دولت مردانیکه اجنت نیستند تعداد شان اندک است . وراه نجات بسیار دشواری ها دارد .

>>>   بازگشت به امارت اسلامی
مذاگره کنندگان گروه طالبان و حکومت افغانستان و نهاد ای بانوان و جامعه مدنی هنوز به مذاکرات مهم و اساسی آغاز نکرده اند ، مانند حقوق زنان ، جمهوریت یا امارت ، رسمی بودن مذهب جعفری ، انتخابات آزاد و چند موضوع مهم دیگر برای حل این این مسایل چندین ماه طول خواهد کشید احتمالا بیشتر ، اگر تا آن زمان طالبان به جنگ و حملات انتحاری ادامه دهند احتمالا هزاران تن از مردم افغانستان کشته و مجروح هواهد شد آیا هزینه ای کشتار ها را چه طرفی خواهد پذرفت و آیا این مذاکرت به بن بست نخواهد رسید ؟
منجم زاده

>>>   نقش زنان
در حاشیه رویداد دوحه ، بارها تأکید شد که هنوز هم بی اعتمادی زیادی بین طرف های درگیر وجود دارد. فوزیه کوفی ، یکی از چهار زن در هیئت افغانستان ، به خبرنگارطلوع نیزگفت امیدواراست طالبان نیزحقوق زنان و اقلیت ها را که همه بخشی از جامعه افغانستان هستند ، بپذیرد . ( موضوع زیر قابل تعمق می باشد ) ( طالبان اخیراً سندی را منتشر کردند که در آن چشم انداز خود را از امارت اسلامی در افغانستان بیان کردند. همانطور که تلویزیون افغانستان گزارش داد ، حقوق بشر و جامعه مدنی و همچنین آزادی بیان و آزادی مطبوعات باید تابع تعالیم اسلامی باشد. دراین سند آمده است که دولت با انتخابات تعیین نمی شود ، بلکه منصوب می شود و پس ازآن افغانستان دیگر ملزم به کنوانسیون های سازمان ملل نیست که با ارزش های اسلامی مغایرت دارد )
منجم زاده

>>>   از كفتن حقيقت نترسيد!
===============
يك جمله حق را با واقعيت تاريخي گفت صدها هزار دشنام دريافت كرد!
سرور دانش، يك جمله واقعيت انكار ناپذير را در مورد (تاريخ كوتاه حاكميت قبيله اي پشتونها بيان كرد، آن قبيله چنان غوغاي بر پا كرده اند انگار سرور دانش متهم به نسل كشي پشتونها شده است!
يكي از دلايل سكوت ببشتر رهبران غير پشتون در برابر جنايات فاشيست ها هراس از همين واكنش هاي مغرضانه و غير منطقي است كه افراط گرايان قبيله تحمل شنيدن آنها را ندارند.
پيشوايان غير پشتون نبايد سكوت كنند، از بيان واقعيت ها نهراسند سكوت بيشتر باعث فراموشي و سقوط جامعه غير پشتون از اريكه قدرت و تصميم گيري و در نتيجه باعث بدبختي و استمرار حاكميت قبيله گران ميگردد.
از هيچ چيز نترسيد و به هيچ چيز اهميت ندهيد و اين واكنش ها نبايد مانع بيان حقيقت هاي تلخ جامعه شود.
گل امیری

>>>   یعنی چه آمریکا در افغانستان موج سواری می کند، هزار بار آمریکائیها به طرفهای منازعه گفتند بیائید بشینید و صلح کنید و کشورتان را بدون ترور و آدمکشی و خشونت اداره کنید و خرج و زحمت ما را کم کنید بگذاریم برویم، ولی مریدان طالبان و متحدان ضد امپریالیستی و ضد استکباری می گویند افغانسان را به ما بسپارید تا مجدداً حاکمیت اسلامی طالبان را مستقر کنیم و آش همان آش و کاسه همان کاسه کنیم. آیا آنوقت افرادی مانند کد چهار راضی می شوند؟ شرم و انصاف و خجالت هم خوب چیزی است به خدا. اگر آمریکا در این شرایط از افغانستان بیرون رود، توسط همین مدعیان مرتجع و درغگوی داخلی، افغانستان میدان رقابتهای قومی و مذهبی و نژادی شده و غرق در جنگ و خشونت گشته و ویرانستان می گردد و صد سال دیگر هم بلند نخواهد شد. درود بر مردم رنجدیدهً افغانستان.

>>>   با وجود خوش بینی های مردم و تلاش های منطقه یی و جهانی برای صلح ، متاسفانه روند گفتگو ها و موضع گیری ها خیلی مایوس کننده است و به نظر میرسد که این دور از مذاکرات با شکست و عقب گرد به گذشته همراه است ، هرچند دولت قطر و ایالات متحده تلاش خواهند کرد هیت ها را پشت میز نگهدارند اما هیچ گره گشوده نشده است و مخصوصاً موضع گیری های اخیر مسولین دولت بمناسبت روز صلح گره تازه یی افزوده است ، طالبان اماده گی برای تشدید بشتر جنگ دارند .
قبل از اینکه بعد خون های و قربانی های بشتر در پشت میز مذاکرات بر گردیم ، هنوز فرصت داریم که اجازه ندهیم چنین شود ، پالیسی موجود هم در مذاکرات و هم در ثبات و اجماع داخلی ناکام است ، انتخاب نا درست در سیاست و ایجاد انگیزه منفی قمار احمقانه است ، هنوز که قران را درست خوانده نمی توانیم ، تجلیل ۵ و یا ۶ میزان هم به بقایی ما کمک نمیکند ، تاریخ را بشتر از این به سیاه کاری های خود تبدیل نکنیم .
جاوید کوهستانی

>>>   دست آورد های نزده ساله عبارت اند از بقدرت رسانیدن اولاد چنگیز فاحشه و رقاصه شدن دختران هزاره و ....دادن به امریکاییان و ....های امریکاینان و غیره و غیره.
شمال الدین

>>>   شبکه!
کدام دستاورد؟ عدم میخ کوبیدن، عدم بریدن سینه ها، بی ناموسیهای افشار و ...

>>>   اگر مسلمانان و بخصوص مردم افغانستان خواهان ثبات سیاسی و بدنبال آن صلح و ترقی و پیشرفت و عدالت می باشند، در این صورت مانند اروپا و دوران رونساس باید کل دین را از حاکمیت جدا کنند و دموکراسی را مستقر سازند وگرنه همیشه در رقابتهای دینی و مذهبی و جنگ و خونریزی و خشونت و عقبماندگی غرق و غوطه خواهند خورد. شرم بر کسانی باد که از روی جهل و نادانی و تعصبات دینی نمی توانند و نمی خواهند حقایق را دیده و بپذیرند.
زنده باد صلح و آزادی و پیروز باد مردم افغانستان.

>>>   اصرار و پافشاری طالبان و منظوری امریکا به رهایی هزاران اسیر جنگجویان
افراطی شان برای فاز سوم جنگ بوده
وزارت دفاع افغانستان و اشرف غنی باید
آماده باشند.

>>>   درود بر برادران مظلوم افغانی
اگر در افغانستان صلح باشد آمریکا چگونه به فروش اسلحه به بهانه تروریسم به مرتجعین منطقه ادامه دهد،چگونه به تجارت سکس و فحشا ادامه دهد در حالی که از مهمترین صنایع درآمدزای آمریکاست،چگونه از سود تجارت مواد مخدر در دنیا بی نصیب بماند در حالی که افغانستان مرکز کاشت آن هست...آمریکا پول را می پرستد نه خدا را ،پس باید در افغانستان ناامنی باشد تا به این بهانه در آنجا سود کند...هر کس خلاف این فکر کند یا خائن است یا جاهل

>>>   مذاکرات قطر مطابق اراده ارگی ها و طالبان به پیش می رود
مذاکرات قطر چندان به مردم افغانستان ربط ندارد بلکه یک مذاکره درون قومی برای ادامه و تصرف قدرت است و مردم قربانی قدرت اند، ارگی ها برای ماندن در ارگ هرچه مذاکره طولانی شود و حتی اگر به شکست مواجه شود باکی ندارند و تیم مذاکره‌کننده ارگی ها به خاطر سفرخرجی، زندگی در هوتل های لوکس، مذاکرات در کشور های مختلف، تماس و ارتباط برقرار کردن با سفرا و استخبارات خارجی در پی به درازا کشیدن مذاکرات هستند و طالبان هم چون در پی برقراری حکومت خالص اسلامی و تک قومی هستند نمی توانند از طریق مذاکره به این آرمان نایل شوند و بیشتر در نظر دارند با تفنگ و قمچین قدرت را تصرف نمایند چون طالبان هرچه را بپذیرند تنوع قومی، فرهنگی و مذهبی را نمی پذیرند و صلح بدون تغییر ساختار نظام سیاسی افغانستان که همه شمول باشد تصور آن ممکن نیست و از این که مسأله افغانستان بعد داخلی، منطقوی و بین المللی دارد مشکل است که آمریکای ها هم به تنهایی اراده خود را در افغانستان تطبیق نمایند.
حسن علی عدالت

>>>   "رواج فرهنگ انتهار؛ انفجار؛ اشتهادی" اشتباهات صفحه كليد
منظور نويسنده اين پديده ها ست
"رواج فرهنگ انتحار؛ انفجار؛ و عملیات استشهادی (استشهاد يعنى شهيد شدن)
استشهاد
فرهنگ فارسی معین
1 - شهادت طلبیدن ، شاهد خواستن . 2 - شاهد آوردن . 3 - گفته های کسی را به عنوان شاهد ذکر کردن . 4 - شاهد خواستن برای اثبات دعوی .

>>>   محمد اکرام اندیشمند
اگر طالبان موفق شوند که این شرط را در طرزالعمل مذاکرات بر جانب دولت بقبولانند و هیئات دولت نتواند اعلامیۀ کابل را در کنار توافقنامه دوحه ذکر کند، طالبان مدیریت این مذاکرات را بدست می گیرند و دستان هیئات دولت را می بندند.
آیا هیئات جمهوری اسلامی افغانستان در اولین گام مذاکرات دستان خود را بدست خود می بندند؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است