برداشت شما از گفتگوهای قطر چیست؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۲    ۱۳۹۹/۷/۳ کد خبر: 164922 منبع: پرینت

دوهفته از آغاز مذاکرات هیات دولت و طالبان در دوحه قطر می گذرد اما هنوز موضوع و نحوه گفتگو در این نشست مشخص نشده است.

آنگونه که پیش بینی می شد، هیات دولت بر جهوریت و آتش بس تاکید دارد و هیات طالبان بر حاکمیت امارت و تجمیع این دو با یکدیگر در تضاد است.

از جانب دیگر، زلمی خلیلزاد از تداوم گفتگوها (بصورت ضمنی) اظهار خوشحالی نمی کند و از حالا می گوید که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد و اگر روند صلح ناکام شود، افغان‌ها متأثر خواهند شد.

شما چه برداشتی از این گفتگو ها دارید؟

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
گفتگوها
نظرات بینندگان:

>>>   کدام صلح؟؟؟؟
امریکا برای صلح در افغانستان نیامده است امریکا افغانستان را میخواهد که سنگر جنگ علیه چین و روسیه و ایران بسازد. صلح تبلیغات ترامپ برای انتخابات است بعد از انتخابات همه چیز تغییر میکند در انتظار صلح وقت خود تلف نکنید راه اصلی مقاومت است و اتحاد همه اقوام علیه طالب.

>>>   لمری طالبان را بشناسید و پس از آن در مورد صلح امریکا و طالبان در قطر نظر بخواهید. طالبان را این شعر خیلی جالب معرفی میکند.
خر عیسی گرش به کعبه برند
چونکه آید هنوز خر باشد
سگ به دریای ففتگانه بشو
چونکه تر شد پلید تر باشد
طالب افراطی و نژادپرست هیچوقت عوض نمیشود او دشمن مردم و خاک افغانستان است طالب اسلام افراطی قبیلوی را بر مردم تحمیل میکند. شیعه را بعنوان مسلمان قبول ندارد. اقوام تاجیک و ازبک و هزاره و پشتونهای مخالف را قبول ندارد. طرح طالب سرکوب و کشتار اکثریت بیش از 90 درصد مردم افغانستان است.

>>>   فعلا" گفتگو نیست بلکه ریسمان کشی است.
دلگرمی و پشتوانه یی که طالب از امریکا دریافت کرده برایش یک اعتماد کاذب ایجاد کرده و بنا بر این اعتماد در کوتاه مدت نرمش نشان نخواهد داد مگر اینکه تیم مذاکره کننده مردم افغانستان نشان دهد که اهل تسلیم نیست مگر اینکه داد و ستدی در کار باشد.

>>>   اگرروزی دروطن صلح حکمفرما شود،یقین کامل دارم ازطرف خارجیها بالای ماتحمیل خواهدشد.افغان نه عقل داردونه ضمیرووجدان.اگربرای ماوطن ومصالح وطن مهم میبود،چراهمه تاسیسات عام المنفعه خودرابابمب گذاری وانفلاق وانفجارتخریب میکردیم.جالب اینست که این احماقت یگانه افتخارزندگی ماست.
اگاه

>>>   نظامیان با تجربه که به اراده اشرف غنی صاحب تقاعد داده شده اند میگویند که ارتش باید ار حالت دفاعی خارج و به سرکوب طالبان که از مذاکرهء صلح استفاده میکنند بپردازد.

>>>   در هفته آینده طالب یک بدنه خود را از دست میدهد.

>>>   در مقابل طالب باید محکم ایستاد.
طالب را امریکا بسیار ناز داد و حال فکر میکند که به زور باداران امریکایی خود به خواسته های خود میرسد اما کور خوانده ، با خروج امریکا از افغانستان ملت ما چوب را در ته طالب فرو میبرد تا چیغ پاکستان هم بر آید.

>>>   مولوی رحمت اله سخنگوی شورای امنیت.
ای بدنامی ره کجاببریم.
واه،واه چه تعیناتی،چه عقل ومنطقی.
این ره که مامیرویم به ترکستان است.
عاقل

>>>   اگرروزی دروطن صلح حکمفرما شود،یقین کامل دارم ازطرف خارجیها بالای ماتحمیل خواهدشد.افغان نه عقل داردونه ضمیرووجدان.اگربرای ماوطن ومصالح وطن مهم میبود،چراهمه تاسیسات عام المنفعه خودرابابمب گذاری وانفلاق وانفجارتخریب میکردیم.جالب اینست که این احماقت یگانه افتخارزندگی ماست.
اگاه

>>>   الکی است ، هیچ صلح در کار نیست، این نمایشنامه ممکنه تا دو و یا سه ماه آینده طول بکشد و در مدتی 12 روز که از این پلو خوری می‌گذرد نتیجه همان سر خط است و این یه بهانه ای برای افکار عمومی جهان که دارن به دست آورد رویداد بزرگی رو به اصطلاح در مورد قاتلینی هزاران شهروند افغانستانی صلح می کنن و تو کدوم تاریخ درج است و این ها همه روزه در هنگام برنامه صلح دد ارن نفر می کشند و می‌توان گفت صلحی در کار نیست،تگر موضوع صلح در میان است نباید آدما رو کشت،و اینجا است که حقیقی آشکار می‌گردد که هیچی نیستند .

>>>   طالبان همان متعصبین حامیان منافع پاکستان و نوکران آی ، اس ، آی بیش نیستند . اینها فقط به زبان کلاشینکوف بلد هستند حکومت باید کمر به نابودی شان ببندد و خلاص .

>>>   فکر میکنم خرچ دفترداری و مهمان داری
قطر از جانب امریکا داده میشود
اگر عزت داری شان کمتر شود شاید زود تر به موافقه برسند .
منصوری کابل

>>>   خلیل زاد بدزاد یک مزدور بی دین برای خراب کردن اخوت ملت واحد مسلمه کشور افغانستان است
او مامور است تا این اخوت را به نفاق شقاق تبدیل کند و کاری را با پرداخت هزینه بادارش انجام میداد باید بدون پرداخت هزینه انجام شود که نفاق راه آنست
این تفرقه افگنی در حالی توسط خلیل زاد انجام میگیرد که در همان کشور تلاش آشتی با یهودی ها جریان دارد اما برعکس اخوت و برادری پیروان مذاهب امت واحده اسلام را می خواهند خراب کنند

مردم روشن و آگاهان کشور به هوش باشند که نیم قرن شما را فریب دادند و زمینه زندگی مسالمت آمیز را از شما گرفتند حالا می خواهند که زندگی آرام برای نسل آینده شما را هم از فرزندان آینده تان بگیرند
مردم بیدار باشید
مردم هوشیار باشید
شیعه و سنی برادر و دو لب یک شمشیر است بر ضد تمام دسیسه سازان

غلام فاروق

>>>   این چه رقم دولت اسلامی جمهوری افغانستان است که معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در وقت نماز شام به عوض خواندن نماز در لیگ بر تر افغانستان تماشای موسقی می باشد ایا این دولت خو د را بازی می دهد یا خدا را

>>>   خلیل زاد بد زاد از اصل کمر بر تخریب وحدت مردم بسته و وظیفه دارد که آنرا به اتمام برساند

>>>   خلیلزاد عامل اصلی جنگهای 20 ساله در افغانستان است این بدزاد میخواهد جنگ شیعه و سنی در افغانستان راه اندازد. طالب از آی اس آی و خلیلزاد جاسوس امریکا دستور میگیرد

>>>   /....باد بر تو شخص دروغ گو خلیل زاد نمک ناشناس که همیشه مانند بادار ات ترمت دیوانه که نه از ارزش ها چیز میداند و نه از انسانیت همیشه در سخنان خود از پرخاش و زور حرف میزند مانند روز اول در کشور قطر که وزیز خارجه اش از زور حرف زد از قطع کمک های خود گفت اگر همین خلیل زاد در نشست بن در کشور المان از طالبان هم دعوت میکرد حالا ما به این حال و روز نبودیم مگر همین ها نبودن که گفتن که قصه طالب مفت شد و به فراموشی سپرده شد و رفت چی شدکه حالا ترمت و خلیل زاد از طالبان به نیکی یاد میکنند و تعریف شان را شروع کردن خدا بشرماند شما را که به خون ما مردم بیچاره بازی دارید.
ما بسیت سال است که مبارزه میکنیم و ملت مسلمان ما حاضر نخواهند بود که خواسته های خلیل زاد و ترمت را برآورده کنند وکشور را با طالبان وحشی تسلیم کنند مردم از طالبان مسلمان نما خسته هستن هیج فرد کشور ما حاضر نیست که حکومت طالبی را بپذیرد خلیل زاد این آرزو را با خود به گور خواهد برد
....بر ظالم و طرف دار ظالمان
زنده باد صلح و آزادی
ضیائی

>>>   زلمی گنده زاد که به خلیل زاد شهرت دارد بداند که در آینده ترامپ رییس جمهور نیست تا تو به امیدکه به رسیدن به موقف مد نظر خود داری برسی .
افغانستان را که حق مادری بر تو دارد
بیش ازین خراب نه کن .
عالیه دانش آموختهء حقوق

>>>   واژۀ سرخ و شوم در ادبیات سیاسی خلیلزاد
«خرابکاران» واژۀ سرخ در ادبیات سیاسی خلیلزاد است. مراد از خرابکاران کسانی اند که به خاطر معاملۀ خود سرانۀ وی درغیاب مردم افغانستان، انگشت انتقاد را به سویش نشانه رفته اند.
طنین این کلمه به گوش عناصری خوش می خورد که ازین توطئه تاریخی برضد هستی و مدنیت افغانستان به دلایلی خوشحال اند.
خرابکاران از نظر خلیلزاد به کتگوری متفاوت فهرست می شوند.
اول، تمامی نیروهای مقاومت ملی به شمول اردو، پلیس و گردان های امنیت ملی که برای بقای مدنیت وجمهوریت درافغانستان می رزمند.
دوم، تمام اقشار و اجتماعات، شامل زنان، روشنفکران، شهرنشینان، فرهنگیان، هنرمندان و اهالی رسانه و آزادی بیان که از زورگویی خلیلزاد و افراطیت مذهبی متنفر و هراسان اند.
سوم، سیاستگران و نسل جوان و آگاه که در باب تروریزم، دهشت و ماهیت طالبان، میزبانی و برادری آن ها با داعش و القاعده و وابسته گی مطلق به آی اس آی و پالیسی گمراه امریکا، از روی آموزه ها ومطالعات شان، شناخت دارند.
چهارم، روسیه، ایران، چین و هند که از اتحاد مجدد امریکا با تروریزم به تعجب افتاده، منافع راهبردی شان آماج قرارگرفته؛ بنا برین با تمام نیرو، به واکنش برخاسته اند.
خوب؛ حالا که طیف و جایگاه و منزلت «خرابکاران» که 90 درصد نفوس کشور و قدرت های منطقه ای را دربرگرفته و تا این پیمانه گسترده و قدرتمند است؛ خلیلزاد از چه رو به اعمال و اجرای پروگرام غیرعادلانۀ خویش امیدوار باشد؟

>>>   نمی دانم که این چیزی به نام اخلاق و عدالت وجود دارد یا خیر ، چون گروه که به هیچ نوع ارزش انسانی، دینی و اخلاقی برابر نیست، دنیا میخواهد با آن صلح کند. گروه وحشی هزاران انسان را تنها سر بریده اند. و با هیچ منطقی برابر نیست با وجود آن جهان و مردم بیچاره افغانسنان که از درد فقر و جنگ ناله می کشد و از بیچاره گی تن به مذاکره صلح داده است. ولی باز هم این گروه به شکل غیر مسوولانه به تک روی و یکجانبه قضاوت می کنند.

>>>   ....به طالبان ترورست خود فروخته شده که با وصف پستی و بی غیرتی این گروه در مقابل گرفتن دالر فروان و معاش ماهانه دههزار دالری از امریکا با امریکایی ها مصالح کرد ه اند اما با مردمان کشور خود ما که همه مسلمانان هستند تنها کمتر از نیم فیصد انرا غیر مسلمان تشکیل داده مذاکره و مصالحه را بطرف بن بست برده طالبان در دوحه اسرار دارند که باید توافقنامه این گروه با امریکا منحیث مادر قبول گردد و علاوتا مذهب جعفری که بیشتر از پانزده فیصد را تشکیل میدهد انرا بکلی نادیده گرفته شود تنها فقه که مربوط اهل سنت است برای حل مشکلات از ان استفاده شود گروه طالبان از یکطرف ادعای اسلامیت و حکومت سچه اسلامی خود شانرا دارند اما از جانب دیگر حاضر نیستند که در برابر دو مواد درخواست فعلی شان طرح پیشنهاد نماینده گان دولت جمهوری اسلامی افغانستان را مبنی بر حل هرنوع مشکل باساس قران و سنت حل کنیم ازین جاست که خدوند شرمانده طالبان را با ادعای دروغین و عوا فریبی شان که مبنای جنگ شانرا استقرار سچه حکومت اسلامی و تطبیق شریعت طالبانی که متضاد با اصل شریعت اسلامیست تاکید دارند اما راه حل را در مذاکرات شان در دوحه با نماینده گان دولت و مردم از طریق قران و سنت رد کرده اند پس معلوم است که طالبان همان فرعون های هستند که نعوذن بالله دعوی خدایی دارند چون شریت طالبانی مغایرت با قران و سنت است در غیر ان چرا این پیشنهاد مطرحه شده نماینده های دولت و مردم که گفته اند همه موارد اختلافی از دید قران وسنت حل گردد طالبان به ان جواب رد داده اند .

>>>   شکست مذاکرات در اصل از اول پلان شده بود موضوع مهم برای امریکا امتیازگیری در انتخابات به ترامپ بود. خلیلبدزاد این ماموریت داشت تابکی خود را فریب میدهید. امریکا و پاکستان صلح نمیخواهند چون صلح به نفع آنهانیست

>>>   برای طالب سند بی ننگی و معتهده ننگین تسلیم به امریکا از قرآن و کلام خدا بزرگتر است و این سند استعماری را مبنا قرار میدهد این است ماهیت و ریشه مزدوری طالب. این گروه بسیار کوچک چند هزارنفری قاتل و ملیشه پاکستان برای دالر و تریاک میجنگد برای وطن و خدا نمیجنگد

>>>   خلیل زاد بدزاد یک مزدور بی دین برای خراب کردن اخوت ملت واحد مسلمه کشور افغانستان است
او مامور است تا این اخوت را به نفاق شقاق تبدیل کند و کاری را با پرداخت هزینه بادارش انجام میداد باید بدون پرداخت هزینه انجام شود که نفاق راه آنست
این تفرقه افگنی در حالی توسط خلیل زاد انجام میگیرد که در همان کشور تلاش آشتی با یهودی ها جریان دارد اما برعکس اخوت و برادری پیروان مذاهب امت واحده اسلام را می خواهند خراب کنند

مردم روشن و آگاهان کشور به هوش باشند که نیم قرن شما را فریب دادند و زمینه زندگی مسالمت آمیز را از شما گرفتند حالا می خواهند که زندگی آرام برای نسل آینده شما را هم از فرزندان آینده تان بگیرند
مردم بیدار باشید
مردم هوشیار باشید
شیعه و سنی برادر و دو لب یک شمشیر است بر ضد تمام دسیسه سازان

غلام فاروق

>>>   این چه رقم دولت اسلامی جمهوری افغانستان است که معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در وقت نماز شام به عوض خواندن نماز در لیگ بر تر افغانستان تماشای موسقی می باشد ایا این دولت خو د را بازی می دهد یا خدا را

>>>   خلیل زاد بد زاد از اصل کمر بر تخریب وحدت مردم بسته و وظیفه دارد که آنرا به اتمام برساند

>>>   گفته های خلیل زاد واضحا نشان میدهد که طالبان عروسک دست امریکاست
خلیل زاد میگوید: طالبان تا به یک توافق دست نیابند آتش را قبول نخواهند کرد،
این گفته بدان معناست که به طالبان دستور می دهد که آتش بس نکنید
اگر طالبان از خود اراده می داشت که ندارد باید خودشان این را بیان می کرد

>>>   ملت افغانستان همیشه گفته اند که امریکا همیشه برای تفرقه افگنی ، استثمار فرد ازفردواستعمارکشورهای نیمه رشد وهمچنان آقای خلیلزاد نماینده امریکای خاین برای صلح به افغانستان بیامده بلکه برای تفرقه اندازی به افغانستان معرفی شده است .
خاکسار

>>>   در مقابل طالب باید محکم ایستاد.
طالب را امریکا بسیار ناز داد و حال فکر میکند که به زور باداران امریکایی خود به خواسته های خود میرسد اما کور خوانده ، با خروج امریکا از افغانستان ملت ما چوب را در ته طالب فرو میبرد تا چیغ پاکستان هم بر آید.

>>>   مولوی رحمت اله سخنگوی شورای امنیت.
ای بدنامی ره کجاببریم.
واه،واه چه تعیناتی،چه عقل ومنطقی.
این ره که مامیرویم به ترکستان است.
عاقل

>>>   اگرروزی دروطن صلح حکمفرما شود،یقین کامل دارم ازطرف خارجیها بالای ماتحمیل خواهدشد.افغان نه عقل داردونه ضمیرووجدان.اگربرای ماوطن ومصالح وطن مهم میبود،چراهمه تاسیسات عام المنفعه خودرابابمب گذاری وانفلاق وانفجارتخریب میکردیم.جالب اینست که این احماقت یگانه افتخارزندگی ماست.
اگاه

>>>   الکی است ، هیچ صلح در کار نیست، این نمایشنامه ممکنه تا دو و یا سه ماه آینده طول بکشد و در مدتی 12 روز که از این پلو خوری می‌گذرد نتیجه همان سر خط است و این یه بهانه ای برای افکار عمومی جهان که دارن به دست آورد رویداد بزرگی رو به اصطلاح در مورد قاتلینی هزاران شهروند افغانستانی صلح می کنن و تو کدوم تاریخ درج است و این ها همه روزه در هنگام برنامه صلح دد ارن نفر می کشند و می‌توان گفت صلحی در کار نیست،تگر موضوع صلح در میان است نباید آدما رو کشت،و اینجا است که حقیقی آشکار می‌گردد که هیچی نیستند .

>>>   طالبان همان متعصبین حامیان منافع پاکستان و نوکران آی ، اس ، آی بیش نیستند . اینها فقط به زبان کلاشینکوف بلد هستند حکومت باید کمر به نابودی شان ببندد و خلاص .

>>>   فکر میکنم خرچ دفترداری و مهمان داری
قطر از جانب امریکا داده میشود
اگر عزت داری شان کمتر شود شاید زود تر به موافقه برسند .
منصوری کابل

>>>   در خبر های روز ۲۶ سپتمبر از دوحه از قول آقای ملا خیرالله خیرخواه عضو هیات مذاکره کنندهء طالبان گفته شده که موضوع اختلاف فیه مذهب اهل تشیع به گفته ای او شیعیان در مباحثه روی قانون اساسی افغانستان بحث میشود درین باب به حیث یک شهوند چون موضوع رسانه ای شده و به بیرون در التوای جلسات گرده تماس کشانیده شده میخواهم نظر بدهم

۱:- این هیات مختصر مذاکره کننده ، از هردو طرف صلاحیت و کفایت و ظرفیت بحث روی محتویات و جزییات قانون اساسی را ندارد و نمیواند تعدیل ،تغییر و کم و زیاد را در قانون اساسی وارد نماید.

۲:- افغانستان یک کشور اسلامی بوده و است هیچ قانون خلاف اسلام وضع نه میشود.
افغانستان کشور مستقل و عضوء بلا انفکاک و انتزاع سازمان بین المللی بوده و است و مجبور به منشور ملل متحد ،معاهدات بین الدول، میثاق های بینالمللی که افغانستان به آن ملحق و متعهد شده و اعلامیه ای جهانی حقوق بشر
مورد تعهد او بوده الزامیت اجرایی دارد .
۳:- حقوق اقلیت ها و آزادی اجرای دیگر
ادیان و مذاهب در چوکات قانون محفوظ است .

امید با این تذکرات هیات محترم مذاکره کننده حدود صلاحیت های طبعی ،حقوقی وقانونی خویش را رعایت فرمایند تا مذاکرات به درازا و بن بست نرود با ادب و احترام م . ش. فروغ

>>>   اگر در جلسات اصلی هیات فرضآ به تعدیل یا تغییر قانون اساسی بانجامد و موافقه شود ( که باید نه شود ) قانون اساسی که که سند مادر است تعدیل یا تغییر آن وقت و تشریفات خودش را میطلبد که بعد از آمدن
تحریک طالبان به کابل و استقرار شان
صورت گرفته خواهد توانست و تصویب لوی جرگه افغانستان را ایجاب میکند و به این کوتاهی و آسانی میسر شده نمیتواند.
م . ش . فروغ

>>>   سخنان گهربار جناب عبدالحفیظ منصور:
««« عمدتاً رسانه‌های غربی و یک عده جارچیان سیاسی پیوسته در سال‌های پسین گفتند که خوب طالبان عوض شده، طالبان آموخته‌اند، طالبان دیگر روشن‌تر فکر می‌کنند، خوب باور ما هم همی بود.»»»
تا قبل از شنیدن این سخنان گهربار جنابعالی فکر میکردم حفیظ منصور به مشکل بینایی دچار اند٬ ایکاش می دانستم که درک و خرد و عقلانیت را ایشان سالها قبل از ضعف چشمان از دست داده بودند.
اینهم نمونه ای از یک تاجیک زیرک و اندیشمند؛ از تاجیکان کله خام و بی سواد دیگر چگونه گله میتوان کرد!!!

>>>   ازنیات واظهار نظرطالبان دردوحه معلوم میشود که طالبان باپیروی ودستور از سعودی ها وممالک خلیج ،مذهب تشیع را به رسمیت نمیشناسدو تلاش برای حذف به رسمیت شناختن مذهب تشیع ازقانون آساسی موجوده است.
امین الله پکتیانۍ

>>>   نظامیان با تجربه که به اراده اشرف غنی صاحب تقاعد داده شده اند میگویند که ارتش باید ار حالت دفاعی خارج و به سرکوب طالبان که از مذاکرهء صلح استفاده میکنند بپردازد.

>>>   در هفته آینده طالب یک بدنه خود را از دست میدهد.

>>>   طالبان قصه "لويه موله جرگه" هزار قبيله اى اوغان را مفت کرد. طالبان حتی برای نهاد ضد دموکراتيکى از بوجى چنگيزخانى لویه جرگه پشتون مانند یک فلفل (دانه مرچ سیاه) ارزش قائل نیستند.
در چند روز گذشته ، مذاکرات "صلح افغانستان" که دو هفته پیش در دوحه قطر آغاز شده بود ، به دلیل دو اختلاف در روند مذاکرات بین دو هیئت مذاکره کننده ، متوقف شده است.
هیئت طالبان درباره اصول فقه اسلامی حنفی و سند توافق صلح که این گروه قبلاً در مذاکرات با واکنش شدید در افغانستان با ایالات متحده امضا کرده بودند ، گفتگو کردند.
بلى ، از آنجا که در سال 1964 به اصطلاح در لویه جرگه قبایل پشتون ( خيمه مدور چنگيزخانى جاى چتيات و چرندگويى مانند چرخه خبيثه و جاى خواب زفتنتقريبا ریش سفیدان لب گور و لاشه هاى محترک صد قومه و افراد با نفوذ با لقب خان، حتى خان قبل و بعد از نام يا "خان دوسره" ، در قانون اساسی ظاهر شاه صریحاً شريعت اعتقادی حنفى باوجود در پیش نویس قانون اساسی ظاهر شاه مذهب اسلامى حنفى درج بود، که در مجلس بزرگ قرن حجرى به توافق نرسيد. در لويه جرگه راى گيرى صورت نمى گيرد و تصاميم و تصويب رسميت ندارد و دولت وحکومت مفسر به اصطلاح "تصاميم" است. در "لویه جرگه سال 1964 هیچ نماینده ای از هزاره حضور نداشت و تنها يک اوزبيگ با این تصمیم موافقت نکرد.
در به اصطلاح لویه جرگه در سال 2004 در زمان کرزی ، نمایندگان مردم غیر پشتون به دستور ایالات متحده آمریکا و سفیر آن در کابل زلمی خلیل زاد به این جلسه عصر حجر دعوت شدند. این نهاد دولتی غیر دموکراتیک از جوال سياسى قرون اوسطى چنگيز خان قرن دوازه در مغولستان که چادر مدور برگزار مى شد، پشتون ها هم عنوان خان و هم جرگه "چادر ِگرد" (خيمه مدور) یا تورک التايى "گر" يا "جر" ترکيه را به ميراث گرفتند و از شاهان مانند جلال الدين اکبر و جهانگير و شاه جهان و عالمگير و ديگر مغولهاى اعظم دریافت کردند.
در این جلسه بزرگ به صراحت از هر دو مذهب اصلی اسلام نام برده شد: اهل سنت و شیعه.
طالبان حتی برای لویه جرگه پشتون مانند یک فلفل (دانه مرچ سیاه) ارزش قائل نیستند.

>>>   واژۀ سرخ و شوم در ادبیات سیاسی خلیلزاد
«خرابکاران» واژۀ سرخ در ادبیات سیاسی خلیلزاد است. مراد از خرابکاران کسانی اند که به خاطر معاملۀ خود سرانۀ وی درغیاب مردم افغانستان، انگشت انتقاد را به سویش نشانه رفته اند.
طنین این کلمه به گوش عناصری خوش می خورد که ازین توطئه تاریخی برضد هستی و مدنیت افغانستان به دلایلی خوشحال اند.
خرابکاران از نظر خلیلزاد به کتگوری متفاوت فهرست می شوند.
اول، تمامی نیروهای مقاومت ملی به شمول اردو، پلیس و گردان های امنیت ملی که برای بقای مدنیت وجمهوریت درافغانستان می رزمند.
دوم، تمام اقشار و اجتماعات، شامل زنان، روشنفکران، شهرنشینان، فرهنگیان، هنرمندان و اهالی رسانه و آزادی بیان که از زورگویی خلیلزاد و افراطیت مذهبی متنفر و هراسان اند.
سوم، سیاستگران و نسل جوان و آگاه که در باب تروریزم، دهشت و ماهیت طالبان، میزبانی و برادری آن ها با داعش و القاعده و وابسته گی مطلق به آی اس آی و پالیسی گمراه امریکا، از روی آموزه ها ومطالعات شان، شناخت دارند.
چهارم، روسیه، ایران، چین و هند که از اتحاد مجدد امریکا با تروریزم به تعجب افتاده، منافع راهبردی شان آماج قرارگرفته؛ بنا برین با تمام نیرو، به واکنش برخاسته اند.
خوب؛ حالا که طیف و جایگاه و منزلت «خرابکاران» که 90 درصد نفوس کشور و قدرت های منطقه ای را دربرگرفته و تا این پیمانه گسترده و قدرتمند است؛ خلیلزاد از چه رو به اعمال و اجرای پروگرام غیرعادلانۀ خویش امیدوار باشد؟

>>>   خلیل زاد فقط مسوولیت داشت که زندانیان انها رها نماید تا قتل و کشتار و وحشت بیشتر ایجاد نمایند.چقدر انسان بی حیا است این پست.
کابلی

>>>   خلیلزاد: "طالبان شاید آتش‌بس دایمی را نپذیرند".اين مردکه خود را سخنگوى طالبان ساخته است

>>>   طالبان ترورستان :هیچگاهی خوی خوب و سخن و گفتار اسلامی و انسانی در تو پا نگرفته و بجهالت تان در حرکت هستید به مادر شما احترام ندارید بدختر شما احترام ندارید به پیر مرد و طفل شما احترام و ارزش قایل نیستید حتا که به مسجد و قران شما احترم و ارزش قایل نیستید بار بار مسجد را با نماز گذاران داخل مسجد و قران های داخل مسجد به اتش کشیدید با حملات انتحاری و انفجاری تان علمای جهد کشور را شما بشهادت رسنده اید داکتر و افسر و سرباز وطن را شما میکشید معلم و متعلم نزد شما ارزش ندارد به قتل میرسانیداخلاق وادب از شما دیده نشده مدرسه و مکتب را شما خوش ندارید وبه اتش میکشید پس شما کی هستید از کدام قاره هستید یک چیزیکه شما انرا خوش دارید ملت گوسفند و شما چوپان لعنت به این فکر گنده و کار تان انهم در قرن که اموختن و ارزش علم تکنالوژی و فناوری جهانی جهت ارتقا و پیشرفت کشور شان کار گرفته میشودشما هنوز به کهنه فکری و مغز گنده تان هستید .

>>>   طالبان قصه "لويه موله جرگه" هزار قبيله اى اوغان را مفت کرد. طالبان حتی برای نهاد ضد دموکراتيکى از بوجى چنگيزخانى لویه جرگه پشتون مانند یک فلفل (دانه مرچ سیاه) ارزش قائل نیستند.
در چند روز گذشته ، مذاکرات "صلح افغانستان" که دو هفته پیش در دوحه قطر آغاز شده بود ، به دلیل دو اختلاف در روند مذاکرات بین دو هیئت مذاکره کننده ، متوقف شده است.
هیئت طالبان درباره اصول فقه اسلامی حنفی و سند توافق صلح که این گروه قبلاً در مذاکرات با واکنش شدید در افغانستان با ایالات متحده امضا کرده بودند ، گفتگو کردند.
بلى ، از آنجا که در سال 1964 به اصطلاح در لویه جرگه قبایل پشتون ( خيمه مدور چنگيزخانى جاى چتيات و چرندگويى مانند چرخه خبيثه و جاى خواب زفتنتقريبا ریش سفیدان لب گور و لاشه هاى محترک صد قومه و افراد با نفوذ با لقب خان، حتى خان قبل و بعد از نام يا "خان دوسره" ، در قانون اساسی ظاهر شاه صریحاً شريعت اعتقادی حنفى باوجود در پیش نویس قانون اساسی ظاهر شاه مذهب اسلامى حنفى درج بود، که در مجلس بزرگ قرن حجرى به توافق نرسيد. در لويه جرگه راى گيرى صورت نمى گيرد و تصاميم و تصويب رسميت ندارد و دولت وحکومت مفسر به اصطلاح "تصاميم" است. در "لویه جرگه سال 1964 هیچ نماینده ای از هزاره حضور نداشت و تنها يک اوزبيگ با این تصمیم موافقت نکرد.
در به اصطلاح لویه جرگه در سال 2004 در زمان کرزی ، نمایندگان مردم غیر پشتون به دستور ایالات متحده آمریکا و سفیر آن در کابل زلمی خلیل زاد به این جلسه عصر حجر دعوت شدند. این نهاد دولتی غیر دموکراتیک از جوال سياسى قرون اوسطى چنگيز خان قرن دوازه در مغولستان که چادر مدور برگزار مى شد، پشتون ها هم عنوان خان و هم جرگه "چادر ِگرد" (خيمه مدور) یا تورک التايى "گر" يا "جر" ترکيه را به ميراث گرفتند و از شاهان مانند جلال الدين اکبر و جهانگير و شاه جهان و عالمگير و ديگر مغولهاى اعظم دریافت کردند.
در این جلسه بزرگ به صراحت از هر دو مذهب اصلی اسلام نام برده شد: اهل سنت و شیعه.
طالبان حتی برای لویه جرگه پشتون مانند یک فلفل (دانه مرچ سیاه) ارزش قائل نیستند.

>>>   دولت باید پوز طالب را در میدان جنگ به خاک بمالد تا در میدان مذاکره به نرمش وادار شود.
حال آنها مزه امریکایی و دالر را دیده به افغان و افغانی تمکین نمیکند.

>>>   این جاسوز کثیف و لعنتی و منفور سی آی ای خلیل بدزاد و مرتد را از افغانستان بیرون کنید که شیعه و سنی را به برادر کشی میکشناند طالب بفرمان امریکا میخواهد شیعه کشی در افغانستان راه بیندازد. یک گروه تروریست را بتازگی در پاکستان برای کشتن مردم شیعه تجهیز کرده اند. خلیلزاد از ترورستان طالب و داعش استفاده میکند. شیعه و سنی در افغانستان برادر اند.

>>>   اصلا بحث روی ختم جنگ است یا مذاهب
کسی نیست از طالبان پرسان کند که شما برای اینکه خارجی ها کشور را اشغال کرده جنگ میکنید یا جنگ مذهبی دارید
اگر جنگ مذهبی دارید و از مذهب حنفی دفاع میکنید برملا بگویید که مذهب حنفی با جعفری میدان برآیند و جنگ کنند تا که چی می شود اما معلوم است که این دو مذهب همدیگر را برادروار قبول دارن فقط شما طالبان هستین که نمیخوهید بین مردمان ساکن کشور اتفاق باشد
فردا کشور اگر از طرف کدام بیگانه مورد تجاوز قرار بگیرد باید مردمان شیعه مذهب باید سیل بین باشن که ما در کشور مورد قبول نیستیم؟؟؟
معلوم است که طالبان نه نماینده مذهبی و نه نماینده اسلام بل یک کافر مطلق است که فقط برای نفاق و شقاق بوجود آورده شده اند
سلام بای اندخوی

>>>   طالبان اگر بازنده باشد یا برنده کدام ارزش ندارد ولی مانند شما بیناموس را چوب و جنگ افغانستان کبیر نیز برای بی حیایی و بیناموسی نخواهد ماند شیعه از سابق حق و حقوق در قانون اساسی دارد و همان حق شان خواهد بود وبس ودیگر کدام قانون جدید قابل مطرح نیست اما مبارزه با نامشروع ها و صیغه پرست ها دوام خواهد داشت تا این عمل های مردود این .....ها را از افغانستان کبیر نابود کرد

>>>   پشتون ها زيرك هستند اول كاري كردند كه بين فارسي زبانان ايران و افغانستان دشمني و اختلاف بيافتند تا بتوانند به تنهايي صاحب افغانستان شوند زيرا اگر ايران از طرف فارسي زبانان افغانستان حمايت شود ايران نمي گذارد پشتون ها به خواسته خود برسند و فارسي زبانان و هزاره ها را نابود كنند

>>>   زنده خو باشی اقای عبدالحمید خان با چنین تحلیل ها و تفسرات ات انهم روی واقعیت های گذشته و حالیه یک قوم خاص.

>>>   کو آن نری که حالی طالب را شکست بدهد؟

>>>   تاریخ امیران و امارتها با استعمار منفور و مزدوری از استعمارگران گره خورده است. طالبان بمزدوری امریکا افتخار میکنند و قرارداد امریکا از قرآن و احادیث پیغمبر معتبر تر میدانند. مغنی جهاد طالب مزدوری به امرکاست و دشمنی با مردم افغانستان.

>>>   تاجیک ها هم نیز افتخاراتی از دوران بچه سقاو و ببرک و ربانی دارند.
تاجیک زاده

>>>   طالبان قصه "لويه موله جرگه" هزار قبيله اى اوغان را مفت کرد. طالبان حتی برای نهاد ضد دموکراتيکى از بوجى چنگيزخانى لویه جرگه پشتون مانند یک فلفل (دانه مرچ سیاه) ارزش قائل نیستند.
در چند روز گذشته ، مذاکرات "صلح افغانستان" که دو هفته پیش در دوحه قطر آغاز شده بود ، به دلیل دو اختلاف در روند مذاکرات بین دو هیئت مذاکره کننده ، متوقف شده است.
هیئت طالبان درباره اصول فقه اسلامی حنفی و سند توافق صلح که این گروه قبلاً در مذاکرات با واکنش شدید در افغانستان با ایالات متحده امضا کرده بودند ، گفتگو کردند.
بلى ، از آنجا که در سال 1964 به اصطلاح در لویه جرگه قبایل پشتون ( خيمه مدور چنگيزخانى جاى چتيات و چرندگويى مانند چرخه خبيثه و جاى خواب زفتنتقريبا ریش سفیدان لب گور و لاشه هاى محترک صد قومه و افراد با نفوذ با لقب خان، حتى خان قبل و بعد از نام يا "خان دوسره" ، در قانون اساسی ظاهر شاه صریحاً شريعت اعتقادی حنفى باوجود در پیش نویس قانون اساسی ظاهر شاه مذهب اسلامى حنفى درج بود، که در مجلس بزرگ قرن حجرى به توافق نرسيد. در لويه جرگه راى گيرى صورت نمى گيرد و تصاميم و تصويب رسميت ندارد و دولت وحکومت مفسر به اصطلاح "تصاميم" است. در "لویه جرگه سال 1964 هیچ نماینده ای از هزاره حضور نداشت و تنها يک اوزبيگ با این تصمیم موافقت نکرد.
در به اصطلاح لویه جرگه در سال 2004 در زمان کرزی ، نمایندگان مردم غیر پشتون به دستور ایالات متحده آمریکا و سفیر آن در کابل زلمی خلیل زاد به این جلسه عصر حجر دعوت شدند. این نهاد دولتی غیر دموکراتیک از جوال سياسى قرون اوسطى چنگيز خان قرن دوازه در مغولستان که چادر مدور برگزار مى شد، پشتون ها هم عنوان خان و هم جرگه "چادر ِگرد" (خيمه مدور) یا تورک التايى "گر" يا "جر" ترکيه را به ميراث گرفتند و از شاهان مانند جلال الدين اکبر و جهانگير و شاه جهان و عالمگير و ديگر مغولهاى اعظم دریافت کردند.
در این جلسه بزرگ به صراحت از هر دو مذهب اصلی اسلام نام برده شد: اهل سنت و شیعه.
طالبان حتی برای لویه جرگه پشتون مانند یک فلفل (دانه مرچ سیاه) ارزش قائل نیستند.

>>>   پیروزی طالب یعنی قبول خط دیورند به مثابه سرحد بین المللی

>>>   بی غزتی را قبول دارن مگم دو دسته قدرت را تسلیم کردن را نه.
بدخشانی

>>>   استاد عبدالحمید
متاسفم که بحیث یک دانشمند در لجنزار تعصب کور غرق هستی
اګر سورزاېی و محمد زاېي نمی بودند امروز عبالحیدوف می بودی
په عینیت تاجکستان مراجعه کن فقط یک هویت روسی استند
چی شد عظمت سمرقند - بخارا و خیوا !

>>>   طالب غلام حلقه بگوش پاکستان و امریکا

>>>   بیادر به نظرم کاش آرامی میبود و نام ما چل تا اوف رد ده رد میداشت

>>>   فقط یک راه وجود دارد.
اعلام هجوم ملی بر طالبان و نابود سازی شان در ظرف یک هفته.
بهترین طالب همان است که کشته شده باشد.

>>>   اگر طالبان قران و سنت را میشاختند و احترام میکردند مساجد را بواسطه حملات انتحاری و انفجاری شان به قران سوزی و قتل نماز گذاران داخل مسجد دست نمی زدند چنانچه یکبار نه بل چندین بار حملات انتحاری و انفجاری را در مساجد کابل و لوگر و قندوز انجام دادند نماز گذاران را در داخل مسجد بشهادت رساندند و قران های داخل مسجد را سوختاندند و مسجد را ویران کردند و مسولیت اینکار شانرا افتخار امیز هم پذیرفتند کدام مسلمان واقعی خدا ترش چنین جنایت را انجام میدهد که طالبان ترورست چنین جنایت ضد دینی و اسلامی و انسانی را انجام داده اند حتا کفار که کفار است چنین کار را نکرده که طالبان انرا انجام داه اند طالبان در ظاهر بخاطر فریب مردم نامدر دفاع از اسلام میبرندولی در عمل شان تا حال که دیده شده بر خلاف ادعای شان بر زبان شان است مردمان اهل تشیع را طالبان مسلمان نمی شمارند و جمهوری اسلامی افغانستانرا انها قبول ندارند تنها چیزی را که انها قبول دارند و پیرو ان هستند انچه باداران خارجی برایشان طرح و ترسیم کرده از ان پیروی میکنند و دیگران هم میخواهند پیرو نظر و عقیده باطل انها باشند .

>>>   طالبان نه اسلام را قبول دارن نه دین را فقط امریکا را قبول دارد
اگر اسلام را قبول داشت می آمد با علمای کشور می نشست و صلح می کرد اگر حکومت را قبول نداشت

>>>   صلح عادلانه وپایدار خواست وآرزوی های چهل ساله مردم مومن وجنگزده افغانستان هستند.هزارها سیاست مداران مومن ووطن دوست ،کسبه کاران،علمای دینی،روحانیون،استادان پوهنتون ودانشگاه ها،محصلین ،معلمین،تجاران،دهاقین،صاحب منصبان اردو وپولیس،صدراعظمان ووزیران سابق وکارمندان دولتی،سناتوران درشب های تاریک درپولیگون ها زنده زیر خاک شدند.صدها هزارنفر معیوب ومعلول گردیدند.ملیون ها نفر درممالک همسایه ودورمهاجر شدند، .متاسفانه درزمان حکومت مجاهدین دراثر جنگ گروهی کابل باخاک یکسان شدند.هزارهانفر کشته ومعیوب گردیدند.درزمان حکومت امارت اسلامی نیزهزارها نفر کشته ومعیوب گردیدند،مسافرین وعابرین درنقاط مختلف کشور اسیر وبه قتل رسانیده شدند.الحمدالله با آمدن جامعه جهانی وتشکیل حکومت فراگیر ووسبع البنیاد حکومت داری ودیموکراسی درافغانستان شکل گرفت وصدای صلح وعدالت اجتماعی،وامنیت داییمس به شکل واقعی درافغانستان شکل گرفت درسایه صلح وآرامش میتوان تمامی اقوام برابر افغانستان به زندگی مسالمت آمیز خودها ادامه دهندوهمچنین درتمامی زمینه ها رشدوترقی نمایند.درقرآن کریم خداوند والصلح خیر فرموده اند یعنی صلح یک عمل نیکو وکارخیر است. تمامی جنگ های جهانی وداخلی وگروهی سرانجامش باصلح خاتمه یافته اند.
شاعری درباره صلح چنین شعر جالب سروده است:
در سرای زندگانی جنگ قدرت تا به کئ
این همه تعجیل کردن بهر ذلت تا به کئ
با محبت دشمنی نابود و خنثی می شود
زندگانی بهر صلح است ، جنگ و نفرت تا به کئ
ما که از اول همه اولاد آدم بوده ایم
بعد با شمشیر و ترکش ، مرگ ذلت تا به کئ
جنگ از آغاز خلقت یکه تازی کرده است
این همه فکر جدایی رو به سرعت تا به کئ
می توان در اوج قدرت یک کمی آرام شد
تا به خود آییی که دیگر هتک حرمت تا به کئ
زشت باشد هر که را در دل عداوت پرورد
مهربانی خوشتر است آزار و محنت تا به کئ
صلح را فریاد کن تا گوش هستی بشنود
زندگی معنا پذیرد روز حسرت تا به کئ
آسمانی می شوی با مهربانی خو کنی
بیش از این نامهربان ، در جنگ سبقت تا به کئ
ای وطندار این شعر هم این گونه می گردد تمام !
رشته ها را پنبه کردن فوت فرصت تا به کئ

سعدی هم راجع به پیوند و رابطه انسان ها میفرماید:
بنی آدم اعضای یکدیگرند که درآفرینش زیک گوهرند
چوعضوی به درد آوردروزگار دیگر عضوهارا نماند قرار

برای اعاده وتحقق واقعی دیموکراسی ومشارکت تمامی اقشار مختلف سیاسی عم ازذکور واناث ،رشد وترقی وهمزیستی مسالمت آمیزتمامی اقوام برابر درافغانستان به صلح پایدار وامنیت سرتاسری اشد ضرورت دارد.جای نهایت خوشحالی ومسرت است که پوهنتون ها ودانشگاهای ملکی ونظامی زمینه رشد وترقی تعلیم وتربیه افراد مسلکی وملکی ونظامی عم ازذکور واناث درافغانستان مهیا گردیده اندواکنون ذکورواناث برای تامین امنیت عملا دراردو وپولیس درحال خدمت کردند هستند.باسهم گرفتن مردم وطندوست وصلح خواه در درانتخابات برای زعیم دولت وشورای ولایتی و ولسی جرگه ومشرانو جرگه عملا انتخابات صورت گرفته است. قانون آساسی جامع توسط علمای معتبر دینی، دانشمندان، جامعه مدنی عم ازذکور واناث تدوین و به عنوان وثیقه ملی موجود است.بازسازی ونوسازی درتمامی نقاط افغانستان باسرعت ادامه دارد.باآنهم جنگ وخونریزی، انفجار وانتحارازمردم مومن افغانستان هرروز قربانی میگیرد.متاسفانه ترورهای هدف مند در مرکزو ولایات برای ازبین بردن علمای دینی،شخصیت های ملی ودانشمندان وطندوست ادامه دارد.ازطرف دیگر تلاش های صلح ازطرف گروه های سیاسی وملی درداخل وخارج از افغانستان صورت میگیرند وپروسه صلح وامنیت پایدار درحال پیشرفت است.لذالازم است که به یاری خداوند جل جلاله همه باهم به ندای صلح عادلانه وآشتی ملی صادقانه لبیک گویند ودرجهت رشد وترقی وانکشاف در افغانستان جد وجهد بنمایند ونگذارند که افغانستان بیشتر ازین درجنگ خانمانسوز وویرانی مبتلا باشد بلکه سیاست مداران مومن ووطن دوست وعلمای دینی وروحانیون محترم همه باهم عم ازذکور واناث برای اعاده دیموکراسی وحقوق بشرتلاش خستگی ناپذیر نمایند وازتبلیغات سوء وزهرآگین به هرشکل که باشد لطفا پرهیز گردد که تبلیغات سوء افغانستان را به طرف نابودی وجنگ خانمانسوز طولانی سوق میدهد.گروپ های کوچک جنگ طلب وماجراجو ونفاق افگن که مخالف صلح وامنیت پایدار است ومنفعت خوهارا درجنگ داخلی وماجراجویی میداند توسط ملت مومن وصلح جو افغانستان انشالله به مرور زمان محو ونابود میگردند.درخاتمه به پیش به سوی صلح عادلانه وامنیت پایدار، تحقق دیموکراسی وعدالت اجتماعی وحقوق بشر وامنیت دایمی ،رشد وترقی وانکشاف همه جانبه درافغانستان، محو ونابود باد گروه های هراس افگن وماجراجو وجنگ طلب درافغانستان.
ومن الله التوفیق.
عبدالرشید ناصری ازآسترالیا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است