امضای اسناد همکاری اقتصادی افغانستان و ترکمنستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۸    ۱۳۹۹/۷/۱۰ کد خبر: 164998 منبع: پرینت

وزارت‌خانه‌های معادن، تکنالوژی معلوماتی و شرکت برشنا چهار سند همکاری را به هدف تقویت همکاری‌های اقتصادی با ترکمنستان امضا کردند.
در خبرنامه‌ ارگ ریاست جمهوری آمده است که این سندهای همکاری شامل سه تفاهم‌نامه و یک موافقت‌نامه می‌باشد. با عقد این تفاهم‌نامه‌ها قرار است افغانستان و ترکمنستان در بخش‌های امتداد فایبر نوری، انتقال گاز و انرژی برق بیشتر از پیش به همکاری اقتصادی بپردازند.

اشرف غنی در مراسم امضای این اسناد، تقویت همکاری‌های اقتصادی بین افغانستان و ترکمنستان را زمینه‌ساز انکشاف اقتصادی دو کشور توصیف کرده است. آقای غنی با اشاره با امضای موافقت‌نامه‌های همکاری بین دو کشور می‌گوید که این اسناد همکاری به وصل شدن شبکه‌های فایبر نوری بین دو کشور، انتقال گاز ترکمنستان به افغانستان و افزایش تولید و ترانزیت انرژی برق بین دو کشور خواهد شد.

افغانستان و ترکمنستان در کنار پاکستان و هند مهم‌ترین شرکای پروژۀ منطقه‌یی تاپی هستند که در چوکات آن قرار است گاز طبیعی ترکمنستان از خاک افغانستان به پاکستان و هند منتقل شود. آقای غنی در این نشست خاطرنشان می‌سازد که کار پروژۀ تاپی در داخل افغانستان از ابتدای سال آیندۀ خورشیدی آغاز خواهد شد.

در همین حال، رشید میردوف، وزیر خارجۀ ترکمنستان که از طریق ویدیو کنفرانس در این نشست صحبت می‌کرد، می‌گوید که کشورش از روی‌کرد دولت افغانستان مبنی بر توسعۀ اتصال منطقه‌یی حمایت می‌کند. آقای میردوف می‌افزاید که ترکمنستان علاقه‌مند است همکارهای اقتصادی بین کشورهای منطقه به ویژه ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند در چوکات پروژه‌های بزرگ منطقه‌یی توسعه یابند. وزیر خارجۀ ترکمنستان همچنان خاطرنشان می‌سازد که کشورش از روند صلح در افغانستان که زمینه‌ساز ثبات منطقه‌یی خواهد بود، به صورت همه‌جانبه حمایت می‌کند.

حکومت افغانستان از نزدیک به شش سال به این‌سو یک سلسله تلاش‌های منظمی را به هدف تقویت روابط اقتصادی با آسیای مرکزی روی دست گرفته است. به نظر می‌رسد که کشورهای ترکمنستان، تاجکستان، ازبکستان و سایر جمهوری‌های آسیای مرکزی به بزرگ‌ترین شرکای اقتصادی افغانستان در سال‌های آینده تبدیل خواهند شد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترکمنستان
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   بیچاره غنی
نمیداند که هفته آینده چه خواهد شد.

>>>   حالا كه قراردادهاي اقتصاديتون رو با تركمنستان ميبنديد مردم كشورتون هم بفرستيد همونجا كار كنند از دستتون خسته شديم بريد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است