عبدالله مستاصل و سرگردان به کابل بازگشت
برخلاف گفته ها و انتظاراتی که عبدالله از این سفرش به پاکستان داشت، وی با دست خالی و بدون هیچگونه نتیجه مشخصی از اسلام آباد به کابل بازگشت 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۶    ۱۳۹۹/۷/۱۰ کد خبر: 165009 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)عبدالله پس از سیزده سال به دعوت ‌عمران خان نخست وزیر پاکستان به آن کشور رفت. این سفر سه روزه وی در حالی انجام شد که بیست روز می‌شود نمایندگان افغانستان و طالبان سرگرم رایزنی‌ برای آغاز مذاکرات صلح در قطر هستند و هنوز گفتگو میان آنان بصورت رسمی آغاز نشده است.

مهمترین دیدارهای رسانه ای عبدالله با وزیر خارجه، نخست وزیر، رییس جمهور، رییس سنا، رییس مجلس و شورای علمای پاکستان بوده است. اینکه در این دیدارها میان آنان چه گذشته در بخش های خبری رسانه ها آمده است. اما آنچه در این میان حایز اهمیت است، دیدارهای پشت پرده و بدور از چشم رسانه ها است که هیچ گزارشی از آنها تا کنون به بیرون درز نکرده است.

آنچه قابل پیشبینی است، سران استخباراتی پاکستان برنامه دیدار عبدالله را با سران ارتش و سازمان جاسوسی پاکستان نیز برنامه ریزی کرده و بطور یقین صحبت هایی میان آنان رد و بدل شده است که نتیجه آن به سکوت عبدالله در برابر پاکستان می انجامد.

در رسانه ها آمده است که سران پاکستانی بخصوص نخست وزیر آن کشور، تمایل بیشتری از قبل برای آوردن صلح و ارامش به افغانستان از خود نشان داده و عبدالله را در این مسیر مشوق بوده است. اما از آنجا که "به قول آقای رهیاب، عبدالله منفعل است و با نیکتایی شیک و ظاهر آراسته است ولی در شورای مصالحه بزرگترین دغدغه بودجه‌ اعاشه‌ کارمندان وی است. وضع به حدی ننگین و رقت بار است که هر روزه فضلی رییس اداره‌ امور هیات موظف می کند تا مساله‌ اعاشه‌ شورای مصالحه را تفتیش کنند.
عبد الله بخشی از پروژه‌ی شوونیست ها است. او پشتون قندهاری است که تنها کاه و جو اش در میان تاجیک ها است. در ریاست اجرایی و شورای مصالحه برتری افغان ها علنی و مشخص است. معاش هزاره، ازبیک و تاجیک (به ترتیب) بالا می رود؛ اما از پشتون ها بالاتر از تاجیک ها است. کمترین معاشات اول از هزاره، سپس ازبیک و تاجیک است. ولی اوغان که باشی به بلندترین معاش انکشافی دست خواهی یافت.
او اکنون به پاکستان رفته است، سپس به سایر کشورها سفر خواهد کرد. به تازگی با نشر گپ و گفتارهایی در مطبوعات از تاثیرگذاری او در پروسه‌ی صلح چیزهایی منتشر شده است. ولی امر واقع این است که عبد الله سرگردان است و در داخل چیزی برایش نمانده است و حالا با انفعال و استیصال در پی سرگردانی است".

مقام‌های پاکستانی از او در پایگاه هوایی نظامی نور خان که ویژه پروازهای رهبران جهان است، استقبال کردند. او در روز نخست دیدارش از اسلام آباد با شاه محمود قریشی وزیر خارجه و اسد قیصر رییس پارلمان پاکستان دیدار و مذاکره کرد.
عبدالله روز سه شنبه مجددا با عمران خان نخست وزیر، جنرال قمر جاوید باجوا ریيس ارتش و صادق سنجرانی رییس سنا دیدار و گفتگو نمود. عبدالله در روز آخر سفرش به پاکستان با عارف علوی رییس جمهور این کشور و رسانه ها و برخی نهادهای پژوهشی دیدار کرد.
سران پاکستان در دیدارهای جداگانه با عبدالله، وعده سپردند که از مذاکرات صلح به مالکیت افغانان حمایت می‌کنند؛ زیرا به گفته‌ی آنان، تامین صلح در افغانستان به نفع پاکستان است.

اما برخلاف گفته ها و انتظاراتی که عبدالله از این سفرش به پاکستان داشت، وی با دست خالی و بدون هیچگونه نتیجه مشخصی از اسلام آباد به کابل بازگشت.
انتظار می رفت، وی که ریاست شورای مصالحه را عهده دار است، بتواند راهی برای بیرون شدن از بن بست مذاکرات قطر در دیدار با سران پاکستانی بیابد اما ظاهرا که چنین نشده است و طالبان هنوزهم بر خواسته هاي شان نسبت به چگونگي آجنداي مذاکرات پافشاري دارند و ظاهراً جريان مذاکرات ميان هيات دولت افغانستان و نمايندگان طالبان به بن بست مواجه شده است.

پيش از اين بارها و به کرات، کرزي و غني به پاکستان سفر داشته اند و همچنان برخي از مقام هاي پاکستاني به افغانستان آمده اند، ولي ديده شده که پاکستان با حمایت مستقیم آمریکا از سياست خصمانه اش نسبت به مردم و دولت افغانستان عدول نکرده و کماکان به حمايت از هراس افگنان ادامه داده است و تروريستان با دستور مستقیم نظاميان پاکستاني دست به جنايت زده اند.

ممکن است این شبهه ایجاد شود که استقبال گرم مقام های پاکستانی از عبدالله نشانه حسن نیت پاکستان است اما گذشته نشان داده که پاکستانی ها هرگز به گفته ها و قول های شان عمل ننموده و همواره خصمانه عمل کرده اند و همواره سران افغانستان فریب گفته ها و وعده های سران پاکستانی را خورده و با این اعتماد، مردم بیچاره ما را به خاک و خون و تباهی کشیده اند.

واقعیت قضیه این است که نه آمریکا افغانستان را ترک می کند، نه پاکستان از موضع خصمانه اش پایین می آید و نه طالبان و دیگر گروه های مسلح با توافق به دولت خواهند پیوست. بل این بازیها برای سرگرمی افکار عامه و سران دلسوز افغانستانی است که متوجه غارتگری های آمریکا و دیگر متحدان آن در کشور ما نشوند و چند صباح دیگری به امید صلح و آرامش دلخوش باشند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   به عبدالله گفتند که سناریو چیست.
خط دیورند به حیث مرز بین المللی قبول شده و غنی امظا کرده .
طالب داخل کابل میشود ، غربی های آویزان در چیز امریکا فرار میکنند و بعد مجاهدین و طالبان با هم به توافق برسند.
به مجرد فرار امریکا و نوکران اش پاکستان تمام مرز های خود را ۲۴ ساعته به روی ترانزیت و مسافرین رسما" باز نگاه میدارد و ویزه یک ماهه در سر مرز داده میشود.

>>>   ....بر پاکستان و طالب که نوکر و زاده خودش است ، تا پاکستان و زاداش است مردم افغانستان روز خوش نمی‌بیند تا بود از سران جهادیان که زاده همین پن جا پی بود استفاده میکرد. حالا هم زاده دوم خود یعنی طالب نا مسلمان استفاده میکند برای نابودی مردم افغانستان....
امیری

>>>   به پاکشتان اعتماد نیست افغانستان نیرومند میتواند با پاکستان حسن همجواری بوجود آورد پاکستان و طالبان افغانستان ضعیف را میبلعند

>>>   در خدمت گزاری به پاکستان ،طالبان در جایگاه اول قرار دارد،داکتر عبدالله در جایگاه دوم و اشرف غنی در جایگاه سوم.
شاید پاکستان در مرحله اول داکتر عبدالله را با طالبان یکجا کند و با ابراز تشکر از اشرف غنی که در مدت هفت سال گذشته در خدمت پاکستان قرار داشت،از او خدا حافظی کند.
در مرحله بعد با داکتر عبدالله نیز خدا حافظی خواهد کرد و طالبان منحیث دست نشانده دایمی پاکستان در افغانستان خواهد ماند.
این که ایران و روسیه چه خواهند کرد،هنوز معلوم نیست.
چین نیز رابطه نزدیکتر با پاکستان،بخاطر دشمنی مشترک با هند دارد،نظر به رابطه اش با ایران و روسیه.
حتی در اپلیکیشن ترجمه زبان ها که از طرف چین ساخته شده است،تنها زبان پشتو زبان رسمی افغانستان شناخته شده است.

>>>   داکتر عبدالله عبدالله درین سفر اش به پاکستانی دستاود خیلی خوب و عالی را از جانب پاکستان بدست اورده که حامد کرزی در چندین سفراش و داکتر غنی هم در سفر هایش نتوانسته بودند که بدست اورند و همچنان پذیرایی که از داکتر عبدالله در پاکستان شد از داکتر غنی و حامد کرزی نشده بود چون پاکستان در مورد رهبران افغنستان معلومات کافی دارند و از طرفدار مردمی انها میدانند به همین لحاظ ارزش و مقام رهبران را در بین جامعه ما دیده به انها احترام و تکریم میکنند دشمنان و مخالفین داکتر عبدالله با دیدن چنین پذیرایی گرم و بی سابقه پاکستان از داکتر عبدالله و چندین دستاورد که خواست مردم ما و حکومت است اتش بهجان دشمنان داکتر عبدالله از پاین به بالایش اتش گرفته در صدد کم جلوه دادن این سفر و پنهان کاری از دست اورد های سفر داکتر عبدالله اشخاص خاین بوطن و مردم کوشش انرا دارند تااین سفر پر از دستاورد را سپوتاژ کنند اما غافل ازینکه افتاب بدو انگشت پنهان نمیگردد.

>>>   پاکستان پشت پرده به عبدالله وعده به قدرت رسیدن را داد تا بازاده خود یعنی طالب دست به یکی شود .و رقیبش یعنی اشرف غنی را از میدان بدر کند و
مردم افغانستان را دو باره توسط زاده خود یعنی طالب و عبدلله درچنگ خود ضعیف و ناتوان در مقابل خود نگهدارد ....
امیری

>>>   Soraya Baha
آقای کرزی بزرگترین دزد سرگردنه!
چه می شد که اگر جای جایزه ملالی جعلی قندهاری که وجود فزیکی هم نداشت و پرداخته ذهن کاذب حبیبی و بازتاب حقارت قبیله بود، جایزه مولانا جلال الدین بلخی می داشتیم که افتخار بشریت است ؟
همچنان داکتر میرویس بلخی را که دانشمندترین وزیز معارف در تاریخ کشور بود برکنار و جایش یک زن بیسواد قندهاری را وزیرمعارف مقرر کرد، به حساب سهمیه بندی دزدان سرگردنه

>>>   هزاره و ازبك و بيشتر تاجيكان حق حكومت و حتي فكر حكومت كردن را بايد در سر هاي كدو مانند خود نگردانند ، چون در خدمت عساكر متجاوز بودند و عملا در چاكري و ذلت ، مشغول دين فروشي و وطنفروشي هميشه بوده اند .
استقلال افغانستان هميشه به دست پشتون مسلمان كمايي شده و ارزش حكومت را نيز پشتونهاي مؤمن دارند ، نه مكتبي هاي بي دين و قوم پرستان كور !
كابلي از نيوزيلند

>>>   هدا خموش
مادر کلانم وقتی ماست مایه می کرد، من وخواهرهایم او ره انگشتک میزدیم ومی خواستیم ببینم چی وقت می رسد
که بخوریم،ولی مادر کلانم می گفت بچیم هرچیزی را که انگلک (انگشت زدن) کنی به مقصد نمی رسد
حالا ای ملت هم، همی قسم شده با ای لنگلک ها درکونش نه مایه میگیرد نه هم مه مقصد می رسد....
فقط مردم بیچاره در تف اش می سوزد وبس

>>>   Esmatullah Raghib
به باور من سفر اشرف غنی به دوحه از دو احتمال خالی نیست:
۱- ملاقات با اعضای هیئت مذاکره کننده و تعیین نقش راه جدید برای حل ادامه گفتگوها. به نظر می‌رسد از چند روز بدینسو گفتگوها متوقف می‌باشد و ممکن است هیئت حکومت برای ادامه این روند نیازمند هدایات جدید باشند.
۲- مطالبه استعفای غنی از سوی امریکایی‌ها و فراهم‌سازی تشکیل حکومت موقت یا همان اداره عبوری به رهبری یک شخص سوم بی‌طرف. زیرا فکر نمی‌کنم طالبان به هیچ‌چیزی کمتر از اداره موقت قناعت کنند و نگرانی‌های چند روز پیش اشرف غنی که ترک ارگ را به قیمت جنازه‌اش توصیف می‌کرد نیز تصدیق از همین از ادعاست.
اگر حکومت فکر کند که طالبان نیز مثل گلبدین حکمتیار با این نظام موجود در یک گوشه کابل هضم می‌شود خواب است و خیال، زیرا شرایط طالبان تا گلبدین حکمتیار زیاد فرق می‌کند.

>>>   آقای کرزی بزرگترین دزد سرگردنه!
چه می شد که اگر جای جایزه ملالی جعلی قندهاری که وجود فزیکی هم نداشت و پرداخته ذهن کاذب حبیبی و بازتاب حقارت قبیله بود، جایزه مولانا جلال الدین بلخی می داشتیم که افتخار بشریت است ؟
همچنان داکتر میرویس بلخی را که دانشمندترین وزیز معارف در تاریخ کشور بود برکنار و جایش یک زن بیسواد قندهاری را وزیرمعارف مقرر کرد، به حساب سهمیه بندی دزدان سرگردنه !
ثریا بها

>>>   به نظرام مهم ترین دیدار عبداله باخبرنگار زنی بود که لباس مسخره برتن کرده بود . و این درد آورست که به نمایندگی یک ملت بروی و این گونه مسخرگی درآوری که سبب ابروی ریزی یک کشور شود. گرچه این اقا خو خود ابرو و عزتی ندارد دلم به آن های میسوزد که هنوز پشت این ادم کچه راه میروند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است