داکتر عبدالله در راس اداره موقت؟!
سفرهای پیهم منطقوی عبدالله، این گمان را برجسته میسازد که او به کشورهای منطقه اطمینان میدهد که در اداره تحت رهبری او منافع کشورهای منطقه به خطر نمی افتد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۳    ۱۳۹۹/۷/۲۰ کد خبر: 165110 منبع: پرینت

سوالی که چرا داکتر عبدالله از ریاست جمهوری موازی به رغم برتری از غنی دست کشیید، اکنون پاسخ خود را یافته است. یعنی در آنزمان بازی پشت پرده قرار گرفتن او در اداره موقت، حد اقل برای شخص خودش روشن شده بود. او از هرسو تیر ملامت را بجان خرید، ولی این سرزنش ها هرگز طعم شیرین رهبری حکومت موقت را در کام او تلخ نکرد.

طالبان در جریان مذاکرات میان افغانها، در مقابل غنی موضع سختگیرانه گرفت، ولی برخورد شان با عبدالله با مماشات و به نحوی مسامحه گونه بوده است. این مذاکرات با بیانیه داکتر عبدالله افتتاح گردید، طالبان هیچگونه واکنش منفی در قبال بیانیه او نشان نداد. از دید من طالبان به خیلی از مسایل پشت پرده آگاهی داشته و دارند.

عبدالله در سفر پاکستان به سطح رییس جمهور استقبال گردید. ملاقات های پشت پرده وی با رهبری آی اس آی و برخی نظامیان بلند پایه، گمانه زنی های آینده برای ریاست اداره موقت او را تقویت کرد. پاکستان در این سفر عبدالله نشان داد نسبت به سیاست های خود در قبال تبارهای مختلف افغانستان، سیاست متفاوت تر از گذشته دنبال میکند.

عبدالله در سفر هند خود، سخنانش را طوری ادا کرد که گویا بمثابه رهبر آینده کشور، سخن میگوید و صراحت داد که افغانستان هیچگاهی پایگاه رقابت کشورهای رقیب نخواهد بود.
سفرهای پیهم منطقوی عبدالله، این گمان را برجسته میسازد که او به کشورهای منطقه اطمینان میدهد که در اداره تحت رهبری او منافع کشورهای منطقه به خطر نمی افتد.

از سوی دیگر تیم عبدالله مشمول همه تبارها است که «مدعیان رهبری» پشتون ها، تاجیک ها، هزاره ها و ازییک ها به نحوی در کنار او قرار گرفته اند. -بازهم تاکید میکنم مدعیان رهبری-، اما در تیم غنی همه مشمول یک قوم اند و فقط دو فرد دست آموز تاجیک و هزاره او، بی ریشه و خشکیده و منفرد، رکاب داری او را میکنند.

این را هم باید بگویم که پاکستان به رغم اینکه حامی سرسخت طالبان پشتون تبار است، اما راه تجارتی آینده او از مسیر تبارهای دیگر میگذرد. تجارت در عصر ما تعیین کننده سیاست است و یا به گفته ای لنین سیاست فشرده اقتصاد است. پاکستان اکنون به این مهم توجه کرده است و میداند که یکجانبه نگری او اشتباه جبران ناپذیری بوده است.

با توجه به نکات بالا از دید من احتمال برکشیدن داکتر عبدالله در راس حکومت عبوری، به میزان بسیار زیاد بالا است. این یک اصل پذیرفته شده در سیاست است که آدم های تصادفی، بی نام و نشان هرگز در راس فرایند های قرار داده نمی شود که سرنوشت یک کشور به آنها سپرده شود. آنهایی که خیال دارند یک شبه به قدرت میرسند، فقط در رویاها به آن خواهند رسید، اما در دنیای واقعی هرگز این اتفاق نمی افتد. لذا از هرمنظر که نگاه شود، گزینه داکتر عبدالله در راس اداره موقت شاید واقعی تر از هرکسی دیگر باشد، تا نام های دیگر که اینجا و آنجا بر زبان ها جاری است.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله
اداره موقت
نظرات بینندگان:

>>>   انتخاب از پاکستان است

>>>   تعین کننده نتیجه انتخابات پیش روی امریکا است.هرچند نتیجه آن قبلاً معلوم است.

>>>   افسوس افسوس بحالی شما وطن فروشان چقدر تشنی قدرت هستتد که حتآ بخاطر چوکی وبه قدرت رسیدن به کشور های بیگانه سرخم میکند و باز یک خیانت وجنایت را مرتکب میشوید
احمد از ترکیه

>>>   اصلا در شراءط فعلی که تعصبات یک طرف به اوجش رسیده؛ در رأس امور کشور باید یک دو رگه قراربگیرد. تا اوضاع از این حالت تعصبیت خود خارج شود..

>>>   از گپ های خودت معلوم میشه که از شعور سسیاسی افلاطونی برخوردار هستی ، خلیفه برای پاکستان افداله. و امثالش مثل مساله پان است کدام ارزش بالاتر ندارد ، دلته ناق خوش نکو ، در غیر از ساده هم ساده تر معلوم میشی .

>>>   داکتر عبدالله در طول بیست سال گذشته نشان داده که یک شخص میانه رو ارام سیاست مدار مدبر از خود گذر است و ارتباطات خوب با هر قوم دارد بهر صورت هرچه که میشود مقصد امنیت در کشور ما برقرار گردد و از قتل و کشتار مردم ما نجات پیدا کند و امارت سخگیرانه خود ساخته و بافته طالبان دوباره در کشور مستقر نگرددمشارکت تمام اقوام در حکومت اینده در نظر گرفته شود به قومگرایی و قوم اندیشی خاتمه داده شود کار به اهل کار سپرده شود نه بنام قوم و سمت زبان خداوند کمک کند که حکومت دلخواه مردم به خواست مردم در یک اتخابات ازاد و شفاف بدون جعل و تقلب رویکار اید .

>>>   در خواب نبیندش

>>>   گاو شیری ره ازبرج......معلوم است
درطول سال های که گذشت چه کرد که بعد ازآن گلی را برسرمردم بزند.

>>>   آخرین اوغان با پیراهن جان خود خواهد جنگید۰ این گروه اهلی شدنی نیستند؛ غیر اوغان ها باید بسیج شوند و باید بدانند که یگانه راه نجات از دست این بدوی های شرور تجزیه کشور بین اوغان و متحدین غیر اوغان است و بس۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است