پشت دیوارهای مذاکره چه می گذرد؟
امروز که ثابت گشته غنی غلزی قادر به ادامه کار زیر نام فکتور پشتون از ارگ کابل نیست، بار دیگر زلمی خلیلزاد تصمیم گرفته طالبان را دو باره وارد صحنه سیاسی افغانستان سازد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۲    ۱۳۹۹/۷/۲۷ کد خبر: 165193 منبع: پرینت

در پشت دیوارهای محل مذاکره بین خلیلزاد غلزی و طالبان در قطر چه می گذرد؟
چرا طالبان بحیث بدیل غنی غلزی مطرح است و امریکا چه رقم همزمان موافق و مخالف طالبان است؟

اینکه امروز زلمی خلیلزاد در دوحه قطر با یک گروه تروریستی چه می کند افشا نمی گردد ولی ما می توانیم ماهیت موضوع را از روی آنچه اتفاق افتاده بر اساس تحقیقات استیف کول، خبرنگار امریکایی، خالق اثر اشباح (ارواح) افغانستان پیدا نماییم. مطالعه تاریخ و سابقه یک شخص و یک موضوع ما را در شناخت موضوع مشابه حال و آینده کمک می گردد.

نقش و مشوره زلمی خلیلزاد در کابینه جورج بوش دوم در بخش امنیت ملی در سال ۲۰۰۱م برجسته بود. زلمی خلیلزاد متولد افغانستان و از نگاه قومی غلزی بوده و خانواده وی از جمله ناقلین دوران حکومت داود خانی در تبانی با محمد گل مهمند، دشمن سوگند خورده تاجیک ها و ازبیک ها، به حوزه شمال افغانستان بود. مشوره وی برای رییس جمهور امریکا که اصلا خبر نبود افغانستان در افریقا واقع است یا آسیا، از هر نگاه قبول بود.

کاندیلا رایس وزیر امنیت ملی وقت کابینه جورج بوش، زلمی خلیلزاد را آمر بخش خاورمیانه مقرر کرد. رابطه خلیلزاد با غنی غلزی و حامد کرزی قبل از تراژیدی ۹۱۱ دوستانه بود. هر سه تماس های منظم در مورد افغانستان برقرار می کردند.

عبدالاحد کرزی، پدر حامد کرزی، در سال ۱۹۹۹م در شهر کویته پاکستان توسط آی اس ای (استخبارات نظامی پاکستان) زیر نام طالبان ترور گشت. این حادثه سبب شد که زلمی خلیلزاد که در تبانی با حامد کرزی بنفع طالبان بمنظور جلوگیری از لغزش قدرت از دست پشتون ها بنفع غیر پشتون ها در افغانستان مبارزه می کردند نظر خویش را در مورد طالبان تغییر دهد. خلیلزاد برای بیل کلنتن، رییس جمهور برحال امریکا، سفارش کرد که برنامه سرنگونی طالبان را شروع کند.

از جمله، زلمی خلیلزاد امریکا را از طالب سازی پاکستان هشدار می داد. زلمی خلیلزاد که عضویت شرکت “راند” را داشت طی یک مقاله در نشریه آن شرکت نوشت اگر پاکستان اتمی در پهلوی افغانستان در اختیار پدیده مرموز و مبهم به بهانه طالبان قرار گیرد، خطرات آن برای منطقه و جهان غیر قابل پیش بینی شده می تواند.

نگرانی و تشویش بزرگتر زلمی خلیلزاد، نقش احمد شاه مسعود تاجیک تبار در قبال افغانستان بود. وی احمد شاه مسعود و نقش احمدشاه مسعود را خطرناکتر از طالبان قلمداد می کرد. تاکید زلمی خلیلزاد بر این امر بود که قدرت نباید از دست پشتون ها خارج گردد. پیشنهاد زلمی خلیلزاد برای قصر سفید این بود اگر امریکا در نظر داشته باشد طالبان را سقوط دهد این کار باید زیر نام و نشان شخصیت های پشتون باشد. بر اساس همین مشوره بود که جورج بوش حامد کرزی پوپلزی را بحیث بدیل برای طالبان منظور کرد. در حالیکه حامد کرزی تا آن وقت بحیث عضو فعال طالبان نقش معین وزارت خارجه طالبان را ایفا می کرد و نامزد طالبان برای احراز کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد بود. زلمی خلیلزاد تاکید می کرد سقوط طالبان توسط ایتلاف تاجیک ها، ازبیک ها و هزاره ها خطرناکتر از نقش تخریبی طالبان برای افغانستان است.

برای سرنگونی طالبان زلمی خلیلزاد با پشتون های برون مرزی تماس برقرار نموده و حامد کرزی را تشویق می کرد که رهبری جنبش ضد طالبان را توسط پشتون ها عهده دار گردد. این موقف زلمی خلیلزاد آن امریکایی ها را که مسعود را بحیث یک قدرت ضد اوسامه بن لادن و سازمان القاعده تحت حمایت طالبان قبول داشتند ضعیف می کرد. تلاش آن عده از هواخواهان مسعود در حکومت امریکا مبنی بر اینکه پشتون هایی که خارج از افغانستان در امریکا در تبعید بسر می بردند در مقایسه با مسعود از موقف و موضع ضعیف در مقابله با تروریست های القاعده برخوردار بودند، ضعیف می ساخت. احمد شاه مسعود در آن وقت بالفعل با کمک فعال سیا و حمایت پولی امریکا در معرکه افغانستان با طالبان زیر حمایت اوسامه بن لادن و گروه تروریستی عرب وی می جنگید.

این گیر و دار در قصر سفید ثابت می ساخت که شخص رییس جمهور امریکا بحیث فرد تصمیم گیرنده هیچ برنامه و مرام آشکار اصولی در مورد افغانستان و مقابله با طالبان نداشت و بیشتر لابی های مافیایی در تعیین سیاست امریکا نقش ایفا می کردند.

امروز که ثابت گشته غنی غلزی قادر به ادامه کار زیر نام فکتور پشتون از ارگ کابل نیست، بار دیگر زلمی خلیلزاد تصمیم گرفته به هر قیمتی شده همان طالبان را دو باره بخاطر پشتون بودن شان در مقابله با تلاش های سیاسی غیر پشتون ها غرض تخریب یک حکومت ملی با شرکت کلیه اقوام ساکن افغانستان وارد صحنه سیاسی افغانستان سازد. جالبی گپ در چیست؟
نتیجه انتخابات امریکا تا سه هفته دیگر معلوم می گردد. تا آن وقت باید نمک او زده انتظار کشید که از پشت پرده قصر سفید امریکا چه می برآید.

عبدالحمید


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مذاکره
خلیلزاد
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   Abdul Hamid
در این روزها آوازه است که شماری در کابل از حلقه غلام بچه های آن شهر در همکاری با باند اشرف غنی احمقزی در نظر دارند منار یادگاری برای محمد نادر بنا کنند و این کار را در تلافی با خاکسپاری دوباره امیر حبیب الله کلکانی صورت دهند. این کار فی نفسه یک کار نیک بوده می تواند و هیچ عیب ندارد اما یک شرط بسیار کلان در آن نهفته است: حریف ها واقعیت ها در مورد محمد نادر غدار را با خط درشت بالای منارش درج کنند. یکی از این واقعیت ها: محمد نادر همان "راد مرد" و "شاه" و "شخصیت ملی" بود که بالای قرآن سوگند می نوشت و بعد بالای شرف و وجدان و سوگندش می شاشید!

>>>   چهره های منهوس طالبان آنقدر ترسناک هستند که اشتک ها چه که جوانان هم ازیشان میترسند. این طالبان وحشی صفت و قاتلین مسلمانان را موقع ندهید که وطن مارا ویران کند اینها غلامان یهود و نصاری هستند و در کشتار مسلمانان هیج صرفه نمیکنند. اینها مثل گلبدین ظالم هستند تا اینکه انتحار میکنند. طالبان و گلبدین قاتلین مردم مسلمان افغانستان هستند. ....
احمدی بامیانی

>>>   ...قرار است گلبیدین جاسوس و غلام زر خرید ای اس ای به پاکستان برای دو روز طبق دعوت انکشور سفر کند در حالیکه گلبیدین غلام بچه پاکستان نه کدام منصب رسمی دارد و نه طرفدار مصالحه در دوحه است و جریر یکی از نزدیکان گلبیدین در ترکیب هیات گفگوی دولت تعین گردیده بود انرا نگذاشت همراه هیات به دوحه برود چرا قصاب کابل جاسوس سابقدار ای اس ای به پاکستان بزیر نام اوردنصلح در افغانستان گلبیدین خاین قاتل ملت به پاکستان دعوت رسمی شده واضح است که برای اهداف پنهانی پشت پرده به پاکستان دعوت شده است .

>>>   حیوان درنده میلونها دفعه از طالب بهتر است لعنت خدا براین قاتلان بیدین و ضد بشر تمام مردم علیه طالب قیام کنند و این مزدوران پاکستان و امریکا را از افغانستان بیرون کنند

>>>   خلیل زاد بی زاد باهم کاری آی اس آی دوباره زاده خودرا یعنی طالب خون خوار و قاتل مردم افغانستان را گلبدین بی دین را روی کار میآورد تا دوباره ارتش و اردویی میلی افغانستان نابود کنند تا دوباره افغانستان نه ارتش و نه اردویی ونه گشور بیشرفته داشته باشیم، که آمریکا بودن خود را در جامع بینلملل تسبید کند، و پاکستان هم خواهان افغانستان ضعیف و فقیر وبی سواد و بی ارتش و اوردو است که مبادا افغانستان هم دشمن مثل گشور هند شود برایش ، می‌بینید که آی ا س آی دوباره زاده اولیه خود را گلبدین بی دین را احضار کرده که بازاده دوم خود یعنی طالب هم دست شود برا ی نابودی و خاک خون کشیدن مردم بیگناه افغانستان،.
امیری مهاجر درایران

>>>   ما این بار کمر بسته ایم که بنیاد تاریخ را دیگر گونه رقم بزنیم.
با فرار غربی های بز دل ، سگ شوی های آمده از غرب نیز فرار میکنند و ما اینبار پوز طالب را به خاک خواهیم مالید و مشکل با پاکستان را یا از ریشه حل میکنیم یا پاکستان را تجزیه خواهیم کرد.
یون و طاقت و دیگر بچه های چند پدره را نشان میدهیم که جنگ چیست و سیاست چیست.
وعده ما و شما بهار سال ۱۴۰۰ هجری شمسی

>>>   نادر شاه غازی قابل هر نوع ستایش است چون وطن را از شر یک دزد و اجنت انگریز که بیسواد و بی عقل هم بود نجات داد و باید گفت که قسم به قرآن مانع از کشتن یک دزد و خائن نمیشود.

>>>   من ازین طالبان جاهل سوال میکنم اینکه به کدام دلیل آنها انتحار میکنند انتحار خو در اسلام حرام است و اینها جوانان جاهل و بی علم را تشویق میکنند که در انتحار جنت است آیا اینها به همین عقیده دارند اگر عقیده دارند خو از دایره اسلام به دور رفتند و اگر عقیده به روا بودن انتحار ندارند و گروه جاهل را به ناحق تشویق به انتحار میکنند آیا این طالبان که قومانده انتحار را میدهند در روز آخرت جواب برای شهید شدن مسلمانان از سبب انتحار ها را دارند یا چطور ؟ هرکس که طالب باشد یا پشتیبان این گروه وحشی باشد به سوال ما جواب بدهد.
رفیع یمانی

>>>   طالبان خونخوار هستند جاهل هستند وحشی هستند دشمنان خدا ورسول هستند دشمنان ترقی و انسانیت هستند از اذیت مسلمانان لذت میبرند به قومانده ایران پاکستان امریکا و اسراییل گوش داده وطن مارا خراب میکنند همین طالبان وحشی بودند که در وقت زمامداری خود در افغانستان از هیچ نوع فجایع خود داری نکردند دزدی کردند فحشا کردند دختران مردم را به زور بردند در شعبات دفتری خواب میرفتند نسوار میکشیدند و میرقصیدند. ...بر طالب و کسانیکه طالبان را خوش دارند.
حقمل نورستانی

>>>   به همه معلوم است که طالبان مدارس دینی را در داخل افغانستان بستند تنها در آن مساجد درسها برای طالبان است که ملاهای آن اطفال را به جنگ و انتحار تشویق میکنند. طالبان دشمنان دین هستند دشمنان علم دین هستند و این دشمنی شان به همه معلوم است.
خزان

>>>   نادر غدار یک اجنت و یک نوکر آشکار انگلیس بود۰ مردم را بنام امان الله فریب داد ولی قدرت را برای خانواده خودیش که از دیره دون زیر اداره انگلیس آمده بودد غضب کرد۰ او علاوه بر آن که یک نامرد قرآن خور بود و یک سفاک جنایتکار آدم کش بود۰ بلاخره این ....انگلیس با قربانی داد یک قهرمان تاریخی این کشور زنده یاد شهید خالق هزاره ....شد و مثل .....روانه ....گردید۰

>>>   قیامت آمدنی است. خلیل زاد آنجا نماینده امریکا نه بلکه بعنوان یک بنده خدا جواب خواهد داد. ملابرادر فرمانده طالب نه بعنوان یک بنده خدا جواب خواهد داد.

>>>   اوغان ها هستند دگه، حال ریشدار و نکتاهی دار تکنوکرات و سوته کرات همه یکجا شده اند و دست در همان یک کاسه خیرات سی آی آ مشترکن پیش کرده اند۰

>>>   آخرین اوغان با پیراهن جان خود خواهد جنگید۰ این گروه اهلی شدنی نیستند؛ غیر اوغان ها باید بسیج شوند و باید بدانند که یگانه راه نجات از دست این بدوی های شرور تجزیه کشور بین اوغان و متحدین غیر اوغان است و بس۰

>>>   آخرین اوغان با پیراهن جان خود خواهد جنگید۰ این گروه اهلی شدنی نیستند؛ غیر اوغان ها باید بسیج شوند و باید بدانند که یگانه راه نجات از دست این بدوی های شرور تجزیه کشور بین اوغان و متحدین غیر اوغان است و بس۰

>>>   اوغان ها هستند دگه، حال ریشدار و نکتاهی دار تکنوکرات و سوته کرات همه یکجا شده اند و دست در همان یک کاسه خیرات سی آی آ مشترکن پیش کرده اند۰

>>>   اوغان در یک دست قرآن و در دست دیگر شمشیر دارند۰ زورش که نرسید قرآن پیش میکنند ویا زن های خود را بنام بَد دادن توسط پیر های خود در قرآن امضا کرده روان میکنند ولی وقتی کار شان نامردانه برهمان قرآن هم پای میگذارند و با شمشیر نامردانه سر میزنند۰ طایفه نامرد و بیغیرت ....۰ تاریخ و زندگی روزمره بار ها و بار ها شاهد این حقیقت است۰ نادر غدار هم فرقی نداشت، او هم اوغان بود۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است