اثرات تحریم های ایران بر افغانستان، عراق و پاکستان
افغانستان در جايگاهي مناسب با ايران از ديد تجاري در چوكات سياست هاي خارجي ايراني ها است، تجارت رسمي افغانستان با ايران سالانه در حدود بالاتر از ٨٧٠ ميليون دالر است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۰    ۱۳۹۹/۷/۲۷ کد خبر: 165194 منبع: پرینت

تحريم شديد ايران از جانب غرب به رهبري امريكا مي رود اثرات تخريبي نيمه تحريمي را براي منطقه بخصوص براي افغانستان و عراق وارد كند، پاكستان نيز در اين دايره داخل شده است.
اثرات نيمه تحريمي كه من براي چنين حالت نامگذاري مي كنم: عبارت از حالت است كه كشور يا كشورهاي كه مستقيما مورد تحريم قرار ندارند از طريق حركات كالايي و پولي براي كشور تحت تحريم از دهليز سكتور خصوصي بصورت مخفي يا قاچاق براي بدست آوردن مفاد بيشترين همكاري در حركت در آوردن يا جلوگيري از ركود چرخ أقتصادي در حركت مي شوند.

اكنون كه ايران مي تواند بكي از منبع هاي خوب سرمايه باشد، به سرمايه گذاري مستقيم در كشور هاي همسايه نمي پردازد گرچه بعضي از شواهد در اين زمينه در كشور هاي منطقه در پوشش داريم، سرمايه ايراني با تاجر افغانستان يا عراق و پاكستان بصورت مشترك كار مي كنند كه هويت ايراني مخفي نگهداري مي شود.

ايران علاقمندي فراوان در صادرات كالا هاي توليد شده ايراني به منطقه دارد، ولي صدور كالا نيز اشكال و دشواري هاي انتقال اسعار يا ارز را با خود دارد كه كمتر بانكي حاضر مي شود در انتقال پول به ايران اقدام كند.
پس ايران راه ديگري جز انتقال كالا در برابر صادرات كه مي كند، ندارد.

اين امر در عراق و پاكستان جريان دارد و در عراق فيصدي آن بيشتر است، عراق بعد از چين. بصورت رسمي دومين كشور وارد كننده كالا ها براي ايران است كه بالاتر از دو مليارد دالر ارزش تجاري را مي سازد، ايراني ها كالاهاي مورد نياز خود را از طريق سوداگران عراقي از بازار عراق بدست مي آورند كه باعث افزايش قيمت ها و كاهش عرضه را براي عراقيان نشان مي دهد و تحريم ايران سطح رفاهيت عراق را مورد تهاجم قرار مي دهد و آنرا بطي ميسازد (نتيجه خالي شدن يا كاهش كالاها در بازار عراق)

تاجران پاكستاني نيز در از بين بردن خلاي عرضه در بازار هاي ايران رول بزرگ دارند و زياده يكي از علت هاي كلان در بلند رفتن قيمت كالا ها بخصوصح در بازار هاي بلوچستان همين صادر كردن كالا هاي ضروري بازار هاي ايراني است كه تاجرا ن پاكستاني آنرا انجام مي دهند، اين راه زياده قاچاق است تا تجارت قانوني ولي منبع بزرگ تغذيه جنوب ايران است.

افغانستان در جايگاهي مناسب با ايران از ديد تجاري در چوكات سياست هاي خارجي ايراني ها است، تجارت رسمي افغانستان با ايران سالانه در حدود بالاتر از ٨٧٠ ميليون دالر است كه بار ها كمتر از دوران تجارتي افغانستان - ايران از طريق راه هاي ديگر از طريق قاچاق است.

بر اساس مطالعات ماركيت واچ، دوران كلي تجاري ميان افغانستان- ايران بالاتر از دو مليارد دالر سنجش شده است كه حتا انتقال پول نقد اسعاري را نيز در بر مي گيرد، خروج سيل آسا از بازار هاي پولي افغانستان وضع ارزي كشور را دشوار ساخته است، حوزه غرب كشور حوزه كالا هاي ايراني است.

ايراني ها با بلند كشيدن قيمت هاي خريد تعداد زيادي تاجران افغانستان، پاكستاني و عراقي را كه تحت تحريم نبوده و دست آزاد به ماركيت هاي جهان دارند، در خدمت اقتصاد ايران قرار داده است. سبسايدي براي مردم ايران جبران بلند رفتن قيمت ها را تا اندازه نموده است، ولي هيچگاهي نمي توان فشار تحريم را بر سطح رفاهيت مردم نا ديده گرفت.

اين حركت پولي در پاكستان و عراق بازار هاي پولي اين كشور ها را نيز تحت فشار قرار داده است.
ايراني ها به سرمايه گذاري مستقيم نسبت نبود امنيت سرمايه گذاري نمي پردازند، ايران با استفاده از شرايط دشوار تحريم، دست به توليد صنايع نفتي زده تا تحريم فروش را تا اندازه جبران كنند، كه موفق هم بوده است، رييس جمهور ايران وضع اقتصادي ايران را بهتر از المان توصيف كرد كه مكث بر آن لازم است.

سید مسعود


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تحریم ایران
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   اگر روزی تحریم های چهل ساله را از سر ایران بردارند خواهیم دید که ایران به سرعت به جایگاه واقعی خود و یکی اذ ده قدرت بزار اقتصادی جهان تبدیل خواهد شد

>>>   ایران کشوریست پهناور با داشتن اقلیم های مختلف اب وهوایی وظرفیتهای کشاورزی زیاد. شما درهیچ جای کره زمین اینقدر تنوع محصولات کشاورزی را پیدا کرده نمی توانید.از نظر فابریکه ومحصولات صنعتی وتولید، ایران بهترین شرایط را دارد.تیل ومحصولات پترو کمیکال وگاز هم دربهترین سطوح جهانیست.میتوان گفت اقتصادی با پایه های محکم دارد که توانسته است چهل سال سختترین تحریمهای آمریکا ومتحدانش را تحمل کند. ازطرفی هشت سال جنگ باصدام رانیز باید علاوه کرد بنا"سوال این است. این مشکلات اقتصادی امروز ایران از کجاست وچگونه بوجود آمده است؟ازطرفی اکثر اکونومیستها واسترتجیستها با یک نظر مشترک بدین سوال پاسخ داده اند همه آنها معتقد هستند تحریمها بیست تا سی فیصد میتواند بر اقتصاد ایران اثر گذار باشد وهفتاد تا هشتاد فی صد مشکلات اقتصادی ایران مربوط است به تحریم داخلی!!!بله آنگلو فیلها وآمریکو فیلها(عاشقان انگلیس وآمریکا)وکلا غرب گرایان ونفوذی های اسرائیل وعربستان که در دولت غربگرای ایران نفوذ کرده اند بازمینه چینی وایجاد شرایط مطلوب برای دزدان، محتکران اختلاس کنندگان، دلالان،ونابودی زیر ساختهای صنعتی وفابریکه هااز داخل ایران برای فروپاشی اقتصاد ونظام جمهوری اسلامی فعالیت شبانه روزی دارند.پس ایران علاوه بر دشمنان خارجی بشمول آمریکا واروپا وعربستان واسرایپل وباقیمانده های رجیم شاه سابق وبهاییان وسازمان مجاهدین(که در ایران به منافقین معروفند ) و گروپ های کمونیستی وتجزیه طلب از وجود دشمنان داخلی بیشتردارد آسیب میبیند.سوء مدیریت دولت غربگرا هم مزید برعلت است در هفت هشت سال گذشته فابریکه هستوی اراک یکی از ولایات مرکزی ایران با سمنت وبتون بکلی نابود شد که بدست خود ایرانیها در ازای رفع تحریم های آمریکا موسوم به برجام انجام شد که آمریکا نه تنها تحریمها را لغو نکرد که زیادتر هم کرد بنا"ایران برای خروج از این بن بست اقتصادی اول باید دشمنان داخلی را نابود کندو با نفوذ عوامل دشمنان خارجی که در تمامی ساحات فرهنگی سیاسی واقتصادی این کشور رخنه کرده اند مبارزه کند وریشه های فساد را بخشکاند.هرچند طی یکی دوسال گذشته با جایگزین کردن فردی درستکار ومبارز با فساد، در راس قوه عدلی ایران این مبارزه شروع شده اما کافی نیست مردم ایران بایدفریب دروغ ونیرنگ را نخورند و انسانهای درستکار که با گفتمان انقلابشان همخوانی داشته باشد، ودرست انتخاب کنند تا اقتصادشان بهبودیافته ومقاوم شود.رهبر ایران در پنج شش سال پیش یک برنامه مدون اقتصادی ضد تحریم‌ها وبرای قدرتمند سازی اقتصاد ایران بنام اقتصاد مقاومتی اعلام نمود که غربگراهای دولتی ایران از انجام ان طفره رفته اند وآنرا کامل اجرا نکرده اند که اگر این برنامه اقتصادی عملی میشد صد فی ضد اقتصاد ایران مقاوم وشکست ناپذیر میشد.//
داکتر عبدالرب اچک زیMD

>>>   سال گذشته ایران بیشتر از نفت خودش فولاد صادر کرد. ایران عملا دیگر یک کشور نفتی نیست. صادرات نفت ایران یک بیستم پارسال بود. از طرفی ایران همیشه در صنعت هوایی گردشگری و اقتصاد آزاد ضعف داشته حوزه هایی که بیشترین آسیب را از کرونا دیدند بنابراین قسمت هایی از اقتصاد جهانی که از کرونا آسیب دیدند اصلا در ایران وجود فعالی نداشت. قیمت نفت هم در حالی پایین آمد که ایران یک صادرکننده ی مطرح نفت به حساب نمی آمد. بنابراین در حالی که اقتصاد آلمان ۸ درصد کوچک شد اقتصاد ایران رشد کرد.

>>>   این پاکستان است که این منطقه را به آتش تروریسم سوق می دهد. پاکستان افغانستان را از درون ضعیف می کند. ما از پاکستان و پاکستانی ها متنفریم وقتی هند همیشه در هر ساعت سخت کنار افغانستان ایستاده است. هند کالج ها ، دانشگاه ها ، بیمارستان ها و بندهایی را برای افغان ها ساخته است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است