نژاد و زبان پرستی باعث پیشرفت نمیشود
مردم و سیاستمداران نژاد و زبان پرست های فرانسوی ولایت کیبک در کانادا به جای کمک به زبان خود، خودشان در حال نابودی آن هستند، با داشتن یک ولایت ضعیف و وابسته و عاری از درامد و پیشرفت.... 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۰۴    ۱۳۹۹/۷/۳۰ کد خبر: 165232 منبع: پرینت

زبان فرانسوی را میدانم ولی از زبان فرانسوی بدم می آمد، چون هر چیزیکه به اجبار باشد، انسان ذاتا از ان فرار میکند و بدش می اید...مردم ولایت کیبک در کانادا که اکثرا فرانسوی تبار هستند، مردمانی نژاد پرست هستند که زبان فرانسوی را در این ولایت اجباری ساختند ولی متاسفانه همین نژاد پرستی و زبان پرستی انها سبب شده است که هر مهاجر و باشنده انگلیسی زبان ان ولایت، از ان کوچ کرده و به شهر های دیگر کانادا مانند ترانتو، اتاوا، ونکور و دیگر مناطق برود.

این زبان پرستی تا حدی چهره زیبا شهر مانتریال را برای هر غیر فرانسوی زشت ساخته و حتی سیاحین نیز گاهی از این شدت نژاد پرستی این کتله به فغان می ایند و فکاهی های نیز روی این نژاد و زبان پرستی فرانسوی های در کانادا وجود دارد.

گرچه اکثر فرانسوی های مقیم ایالت کیبک، انگلیسی میدانند ولی به زبان فرانسوی به همه پاسخ میدهند و شعار شان هم اینست که "اینجا کیبک است، به فرانسوی حرف بزن!!" مردمانی هستند با رویه زشت و همیشه در حال حمله به این و ان و محکوم کردن غیر فرانسوی ها در کانادا....چون فرهنگ و تاریخ غنی هم ندارند، فقط همین زبان فرانسوی را معیار تمام شعار های خود ساخته و به ان چسپیده اند و هویت خود را وابسته به ان میبینند.

تمام لوحه های شهر به زبان فرانسوی است و حتی به بازار چینایی ها که یک بازار مروج در تمام شهر های کانادا و امریکا است نیز در مانتریال گروهی از بررسی کننده گان زبان !! هجوم برده و لوحه های چینایی را برداشته و از انها خواستند تا تمام لوحه ها را به فرانسوی بنویسند...تجارت پیشه های چینایی هم گفتند خودتان و زبان تان بروید به جهنم! و از ایالت کیبک به ونکوور کوچ کردند که حال بیشترین تعداد میلیونر های چینایی را دارد و اقتصادی درخشان که از شهر مانتریال صد برابر بلندتر و بهتر است.

این شدت نژاد و زبان پرستی در شهر کیبک ستی، که مرکز این ایالت است، حتی شدید تر است. مردم نژآد پرست ولایت کیبیک و شهر هایش بلعکس ترانتو، اتاوا و دیگر مناطق کانادا که مردمان شاد و مهربان هستند، همیشه اخمو و شخصیت های کاذبی دارند، از کنارت در سرک که عبور میکنند نه لبخند میزنند و نه سلام میدهند، خیلی به این تاریخجه فرانسوی و زبان فرانسوی که چندان دستاوردی هم به جز تباهی ایالت کیبک نداشته، افتخار میکنند....کیبکوازز!!....

باشنده های کیبک حتی تصمیم جدایی از کانادا را نیز دارند و سیاستمداران نژاد پرست و زبان پرست و بی ظرفیت ان، انقدر مردم را مصروف پالسی های زبانی تبعیضی خود کردند که این مردم بدبخت متوجه اقتصاد ورشکسته این ولایت و عقب ماندگی ان در مقایسه با دیگر شهر های کانادا، نیستند.

دستاورد این زبان پرستی و نژاد پرستی فرانسوی ها در کیبک، باعث اقتصاد ضعیف، بیکاری، فرار سرمایه ها و تجارت ها و مهاجرین از این شهر، کاهش نفوس، فرار جوانان برای یافتن کار به دیگر شهر های کانادا، بشمول جوانان فرانسوی، عدم سرمایه گذرای بین المللی، عدم علاقه جهانی به این ولایت کانادا شده است. اگر شما ده یا بیست سال قبل خانه ای را در ایالت کیبک خریده اید، قیمت ان تا حال عین چیز باقی مانده است.

جوانان این ولایت حتی خود فرانسوی ها به مجرد ختم تحصیل به شهر های دیگر کانادا میروند چون این ولایت نه انکشاف اقتصادی داشته و نه توانسته اقتصاد خود را با اوردن تجارت های بین المللی، ادارات بین المللی و دیگر گزینه های تشویق تجارت، بهتر سازد.

من، هیجده سال قبل از ایالت کیبک به امریکا امدم. تا حال که زبان فرانسوی را میشنوم، ان تبعیض و نگاه های خشک و بی معنای فرانسوی های کیبک در نظرم مجسم میشود که با کسانیکه فرانسوی صحبت نمیکردند، چه برخورد احمقانه یی داشتند.

فرانسوی ها از زبان انگلیسی نیز متنفرند که اکثریت مردم کانادا انرا صحبت میکنند ولی این زبان پرست ها انقدر کوته فکر و کودن اند که نمیدانند مردم به دلیل اسان بودن زبان انگلیسی انرا می اموزند و زبان فرانسوی دشوار است بنا باری کسانیکه از کودکی به ان زبان اشنایی ندارند،آموختن ان دشوار است و نباید انرا به حساب تبعیض مردم گذاشت چون یک زبان مغلق به زور به خورد مردم بدهند در حالیکه در کانادا به درد مردم هم نمیخورد.

من فرانسوی را اموخته ام ولی میتوانستم این زبان را بهتر بیاموزم اما چون با نژاد پرستی فرانسوی ها مواجه شدم، من هم لج کردم و تمام تحصیلات عالی ام را در یونیورستی انگلیسی خاتمه دادم... حال فکر میکنم که حیف شد که این نژاد پرست ها با پالسی های احمقانه خود، یک زبان خوب را که مردم میتوانستند به خواست خود و با علاقه بیاموزند، به دلیل اجبار و فشار و تبعیض، به زبانی مبدل کردند که همه از ان نفرت پیدا کردند.

ما انسانها ذاتا از اجبار متنفریم و هیج کار و امری را نیز نمیتوان به اجبار به پیش برد و یا بهتر ساخت.... من اگر به جای فرانسوی میبودم، اول اقتصاد ایالت خود را بهتر میساختم و بعد این را قبول میکردم که مردم طبیعتا زبان انگلیسی را سریع یاد میگیرند و یا اکثریت مطلق به ان در کانادا صحبت میکند، بنا با پالسی های غلط، نه باعث تنفر مردم از این زبان میشدم و نه ولایت خود را به تباهی میکشاندم که دست ولایت ام همیشه در برابر حکومت مرکزی انگلیسی زبان کانادا، برای کمک دراز باشد و مردم ولایت ام همه بیکار، عاری از پیشرفت و ولایت من عقب مانده ترین ولایت کانادا گردد.

صادقانه، مردم و سیاستمداران نژاد و زبان پرست های فرانسوی ولایت کیبک در کانادا به جای کمک به زبان خود، خودشان در حال نابودی ان هستند، با داشتن یک ولایت ضعیف و وابسته و عاری از درامد و پیشرفت.... خودشان هم نمیدانند که دشمن بزرگ خود هستند!
نژاد پرستی و زبان پرستی باعث پیشرفت نژاد و زبان نمیشود و همیشه نتیجه بالعکس و معکوس را بهمراه می اورد و در تاریخ نمونه های زیادی از ان وجود دارد.

لینا روزبه حیدری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نژاد پرستی
زبان
نظرات بینندگان:

>>>   خانم روزبه!
زبان انگلیسی بخاطر آسان بودن آن زباندبین المللی نشده است،بلکه این امپراطوری انگلستان بود که آفتاب در امپراطوری آن غروب نمیکرد و از شرق تا غرب را زیر امپراطوری خود گرفته بود و زبان انگلیسی را درین مستعمره های خود توسعه داد.
در طول تاریخ بسیار امپراطوری ها بودند.از بابیلون گرفته تا مصر باستان و هخامنشی ها و یونان باستان و امپراطوری روم و عرب ها و امپراطوری عثمانی و روس ها و هسپانیوی ها و پرتگالی ها و ناپیلیون فرانسوی و امپراطوری انگلیس و حالا هم امپراطوری امریکا.
هر کدام ازین امپراطوری ها که قدرت
سیاسی و نظامی و اقتصادی داشتند،بواسطه همین قدرت زبان شان و کلتور ث عنعنان شان در مناطق مستعمره شان نفوذ پیدا کرده است.
آیا میدانید که همین حالا اکثریت کشور های شمال افریقا.زبان دوم شان فرانسوی است.چون این مناطق در زمان ناپیلیون توسط فرانسه فتح شد و مستعمره فرانسه شدند.
در خود ایالت متحده امریکا نیز بعضی ایالت هایش فرانسوی زبان بودند که توسط دولت فرانسه به امریکا فروخته شد.
این که زبان انگلیسی زبان بین المللی شد،دلیل آن امپراطوری انگلستان بود که حالا این امپراطوری توسط امریکا ادامه داده میشود.
اما ما در آینده نه چندان دور شاهد تولد امپراطور جدیدی بنام امپراطوری چین خواهیم بود.
از همین حالا چین با سرعت در حال توسعه روابط اقتصادی اش در سراسر جهان است و معلومدار این توسعه اقتصادی در نهایت به توسعه سیاسی و نظامی منجر خواهد شد و در مقابله جدی با امپراطوری امریکا قرار خواهد گرفت.
چنانچه همین حالا نواسه های خود دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در امریکا در مکتب زبان چینی می آموزند.

>>>   چهره زیبایی ماشاالله

>>>   بلی لینای عزیز
ما هم به متعصبین محترم خویش احترامانه عرض میکنیم که بروید و با تمام امکانات دست داشته حکومتی و دولتی ولایت های زادگاه خود را بهتر از هرات و بلخ بسازید و کار ایجاد کنید و اقتصاد مناطق مربوطه تان را رشد بدهید و شرط کار کردن را هم بگذارید یاد داشتن زبان محلی ، بعد ببینید که جوانان بیکار چگونه هجوم می آورند و از خود شما متعصبین محترم کرده زبان تانرا بهتر خواهند آموخت.
اما نه
این جنابان متعصب هرات را بعد بازسازی دوباره به سقوط مواجه کردند و بلخ را هم در سراشیب سقوط قرار داده اند و ولایت های خود را مامن تروریستلن ساخته اند و آنگاه به مردم نیاموخته زبان پشتو نیم اخبار و بیانیه را به پشتو تقدیم میکنند و به مردم نخوانده و نیاموخته از زبان فارسی نیم اخبار و بیانیه را به زبان فارسی تقدیم میکنند و در نهایت هیچ کس ۱۰۰ فیصد مطالب ارایه شده را نمیفهمد.

>>>   خانم روزبه!
تحلیل نهایت عالمانه و درسی تاریخی است به فاشستان وطنی که هم ملت را تباه کردند و هم خود را.

گفته اید:
در تاریخ نمونه های زیادی وجود دارد٬ بلی اگر در تاریخ ملت ها نمونه هایی وجود داشته باشد٬ آن مربوط به گذشته ای تاریخی شان خواهد بود٬ اما نمونه تلخ و تراژیک و ماجراجویانه آی معاصر آن شاید جز در کیبک و وطن آبایی تان جای دیگری سراغ نگردد.

نژاد پرستی شاید بدترین دشمن انسان و انسانیت باشد. ببینید نژاد پرستانی ازین قماش در افغانستان چه جفاهایی را به ملت روا داشته اند.
اگر کوبک در چوکات اداری کشور متمدنی چون کانادا و هم مرز امریکا نمیبود٬ باور کنید سرنوشت مردمانش شاید بدتر از مردمان افغانستان میبود.
تمامی تحلیل هایتان در مورد پالیسی زبان کیبک بی نهایت عالمانه و جامعه شناسانه است و فراخور اندیشیدن به نٰژاد پرستان میهن.

اجبار و تحمیل علیرغم همه پشتیبانی دولتی نه پشتو را زبان قابل قبول عام در کشور ساخت و نه هم فرانسوی را در کیبک.
نه پشتو تولنه به درد مردمان آنجا خورد و نه هم قانون تحمیلی زبانی اینجا با همه مصارف گزاف احمقانه اش.
چنین پنداری که دولت کیبک مشاورینی از قماش اسماعیل یون و انوارالحق احدی را در بطن خود پرورانیده که جز اشاعه نفرت کار دیگری ندارند.

شاید احمق ترین پالیسی کشورها همین پالیسی زبانی این دو کشور باشد. توقع میرفت با به قدرت رسیدن شخصیت جلیل القدری٬ متفکر دوم جهانی ای٬ دانشمند شناخنه شده ای بین الملی ای که حتی خودرا شایسته والاترین مقام جهانی (کرسی سرمنشی ملل) میدانست کثافات پالیسی زبانی دولت های گذشته را پاک کاری نماید؛

اما هیهات!
وی بدتر٬ مریض تر و جنونی تر از پیشینیان بیسواد خویش درین عرصه گردید. موصوف حالا همان پالیسی ای را به پیش میبرد که دولت کیبک.

باید اظهار داشت که هردو گروه نژاد پرست زیرکانه پالیسی ای را تعقیب میکنند که ازان منحیث ابزار سیاسی استفاده نموده و به فرموده شما (چون هیچ نوع توانایی اقتصادی در خود نمی بینند)٬ لذا شاهرگ اقتصادی دولت های مرکزی را تا آخرین قطره می مکند.

کیبک وا خوب میداند که تجزیه طلبی به نفع شان نیست و هیچگاهی خواهان آن نبوده لذا به آن تظاهر میکنند. به همین شیوه انکشاف پشتو و خط به اصطلاح فرضی دیورند و آموزش و پرورش فرزندان قبایلی آنطرف خط (مرز) و طفیلی های قبایلی که نیمی از بودجه آن کشور فقیر را در طول یک قرن ازان خود کرده اند.

در نهایت باید گفت که پالیسی زبانی کیبک وا در کانادا و تعمیم زبان پشتو و خط دیورند در افغانستان بار دوش نهایت ثقیلی اند که مشت طفیلی بالای ملت های خویش تحمیل نموده که جز تباهی چیز دیگری را نصیب ملت ها نساخته است.

>>>   آنچه که در نوشتار های تاریخی، فرهنگی ، زبانی و.... بسیار مهم است مراعات اسلوب دیالکتیکی در متن است و بویژه وقتی چیزی را نقد میکنیم.
"زبان فرانسوی را میدانم ولی از زبان فرانسوی بدم می آمد، چون هر چیزیکه به اجبار باشد، انسان ذاتا از ان فرار میکند" حالا زبان پارسی برایت اجباری نبوده است؟؟ زیرا این زبان انتخاب خودت نبوده است بلکه برای مکالمه با اطرافیانت باید می آموختی!!!! ورنه گنگ می ماندی (برای همین است که تبعیضات زبانی و لسانی در جامعه غیر منطقی است). دوم اینکه خودت زبان انگلیسی را هم به جبر آموختی زیرا در امریکای عزیز زبان مادری ات کار آمد ندارد و هم نمیتوانستی زبان اسپانیایی، جرمنی، ایتالیایی و .... را انتخاب کنی.
من با زبان هایی فرانسوی، روسی و انگلیسی کاملأ از نظر گفتار و نوشتار حاکمیت دارم و تیزس دوکتورای ام را بزبان انگلیسی نوشته ام که خوشبختانه بدون هیچ نوع ایراد و اصلاح کاری قبول شد و بخاطر فرزندان ما شاید ۸۰٪ در خانه انگلیسی صحبت می کنیم و بسیاری مقالات علمی ام بزبان انگلیسی نشر شده اند. مگر با این همه در بین زبان هایی که من میدانم زبان فرانسوی را از نظر روانی، ادبی، گرامری و ذخایر ادبی ترجیح می دهم.
آیا در نیویارک یا ونکوور مردم ترجیح میدهند که انگلیسی را بکار ببرند و یا زبان دیگری را و حال باید از مردم ونکوور و نیویارک متنفر باشیم؟؟!!!.
"من هم لج کردم و تمام تحصیلات عالی ام را در یونیورستی انگلیسی خاتمه دادم" و البته در مونتریال!! و اگر کسی نخواهد تحصیلات اش را بزبان انگلیسی در نیویارک ادامه دهد آیا انتخاب آنرا دارد که آنرا بزبان فرانسوی یا زبان دیگری ادامه دهد؟ پس واضح است که مردم مونتریال آنقدر هم نژاد پرست نیستند.
"این زبان پرستی تا حدی چهره زیبا شهر مانتریال را برای هر غیر فرانسوی زشت ساخته و حتی سیاحین نیز گاهی از این شدت نژاد پرستی این کتله به فغان می ایند و فکاهی های نیز روی این نژاد و زبان پرستی فرانسوی های در کانادا وجود دارد." آیا سیاحین هم همین احساس را در اروپا وامریکا دارند زیرا برخورد امریکایی ها، انگلیس ها، ژرمن ها و ایتالیایی ها با سیاحین بمراتب بدتر است (تجربه شخصی خودم). من در بسیاری کشور هاو شهر هایی دنیا بوده ام و شاید هم چند بار بشمول مونتریال و میدانم که کارگران مختلف در آنجا کار میکنند و زبان مکالمه شان هم انگلیسی است. وفراموش نکنیم که زیبایی شهر مونتریال بمقایسه دیگر شهر های کانادا هم مدیون کار طراحان و مهندسان فرانسوی است.
آزاده

>>>   لینا جان !
ما در چه غم و تو در چه ؟

>>>   خانم روز به شما یک کارشناس و یک دلسوز به کشور و مردم تان هستید در این شکی وجود ندارد. افغانستان همه میدانند که تعصب و قومگرایی داد میزند و افغانستان همه داشته های خود را از دست داده است.
اما کلید از میان رفتن معضله تعصب و قومگرایی نزد شما هاست، ان اینکه شما باید مانند پاکستانیها که دروغ خود را به حقیقت تبدیل کرده و از طریق لابی گری جامعه مدنی و سیاس امریکا را طرفدارخود ساخته، یک چند خانم برجسته مانند خودت خانم شایسته و غیره برخیزید با خانم اول امریکا ودیگر شخصیتهای مطرح دیدار نماید و از تعصبات قومی و زبانی بطور مشرح و مکتوبی اطلاع دهید وهمچنان نمونه های بارز انکه در امریکا و کانادا مانند اکلیل حکیمی و هدایت امین ارسلا و زاخیلوال و ده های دیگر که به میلیاردها دالر را دزدی نموده و در واشتنگتن دی سی و دیگر شهرها زندگی دارند فلم برداری نموده و به انها تقدیم نماید. شما به سبک ژورنالیزم و یک خانم و همچنان کارشناس تمامی چهره کثیف دزد که تحت نام قوم و لسان تمامی وزارت مالیه را چور کردند و کرزی خاین هم دست داد بطور رسمی بمعرفی گرفته که در حقیقت اینها پولهای کمک شده امریکا را که برای یتیمان خانمها و معلولان فرستاده بود دزدیده اند این راه حل است و از شما توقع میرود همینگونه نماید بخاطر اطلاع رسانی در افغانستان وقت تانرا ضایع نسازید. تشکر از لطف تان
فرعلی داور

>>>   متاسفانه همین کار را پشتو زبان ها در افغانستان میکنند، که باعث تنفر مردمان دیکر از این زبان شده است.

>>>   سخن گفتن فقط وفقط سبب افهام وتفهیم وتفهیم است نه برتری یک زبان نسبت به زبان دیگر ،هرکس این فکر واندیشه را در مغز دارد کوتاه فکر وتهی مغز اند. امید در وطن عزیز ما هم این اندیشه وتفکر جهل از بین برود وهمه تقوأ را راهرو خود قرار دهد نه لسان را که سبب تعبیض وتعصب میشود ،لینل جان بسیار مطلب ارزنده و خوب نوشته ای و واقعن قابل تحسین وقدردانی هستی .
عبدالله ریحان

>>>   آقا من فکم خورده زمین از شما افغان ها
مردم کبک کانادا رو کوته فکر میدونی؟
نظرت راجب قوم پرستی در افغانستان چیه؟
انگشت شما به طرف تمام دنیا گرفتید که سرزنش کنید بقیه دنیا رو؟
ایالت کبک کانادا عقب مانده و پیشرفت نکرده؟
نظرت راجب عقب موندگی افغانستان با این همه ثروتهای زیر زمینی و کمکهای جهانی چیه؟
دستشون جلو حکومت مرکزی خودشون درازه؟
نظرت راجب دست دراز کردن کشورت افغانستان جلو تمام کشورهای و سازمانهای جهانی چیه؟
نظرت راجب به کشورت که بزرگترین صادر کننده مواد مخدر در جهان هست چیه؟

>>>   ای فک ات خورده زمین ز دست ما افغان ها !!!
اگر دقیق متوجه شوید خانم روزبه به در گفته تا دیوار بشنود.
زبان رمز دانستن ، گره از کار بکشاید

>>>   به اولی : اگر به امپراطوری مب بود حالا زبان ما هم عربی می بود چون اعراب متجاوز هم سال ها برما حکومت کردند وغارت کردند وغنیمت کردند ، صرف ملا ها تعدادی بدون اینکه معنی را بدانند طوطی وار می خوانند

>>>   به ک آقا من فکم خورده زمین از شما افغان ها....
اگر ما همسایه اسرائیل می بودیم وضع ما صد مرتبه بهتر از حالا بود چون اسرائیل برای ممانعت از ساختن یک بند کوچک برق برای ما ترورست وبم وراکت نمی فرستاد

>>>   کل ها اول باید غم سرکل خود را بخورند
چه در خانه باشند چه دربیرون.
م. زمین بوس

>>>   لینا جان روزبه!!!!
نقد شما از اعمال روش‌ها و اسلوب مشخص در قسمت زبان و کلچر فرانسوی در ایالت Quebec کاملا به جاست،اما یک نکته را فراموش نباید کرد که نتیجه ای تضاد ها میان امپراتوری فرانسه و انگلیس و جنگ‌ها میان این در قدر ت در کانادا زخم های التیام ناپذیر را تاکنون از خود به جاگذاشته است.
ما نباید در نقد ها و انتقادات خویش مجموع باشندگان یک جامعه را به باد انتقاد بگیریم. هستند افرادی در ایالت کیوبک که مثبت میاندیشند و خلاف هرنوع تعصب زبانی ،مذهبی و فرهنگی استند. شما در امریکا زندگی میکنید تمام امریکاییان مثل دونالد ترامپ نمی اندیشند... مردم هوشیار عکس انرا فکر میکنند. دوصد سال استعمار انگلیس در هند و با وارد کردن زخم های التیام ناپذیر بر بومیان هندی ، باید هندی ها از زبان انگلیسی برای ابد نفرت میکردند ولی چنین نیست ...هر فامیل از آخرین امکان مالی استفاده می‌کند تا فرزندش را به مکاتب انگلیسی شخصی شامل کند و چنین روش طی شصت سال اخیر امکانات وسیع را برای کشور هند با نفوس بیش‌تر از هزار ملیون مساعد گردانید و امروز هندی ها بخاطر دانش زبان انگلیسی در بخش hitechخیلی ها پیش استند و بهترین پست ها را در سطح کمپنی های بزرگ به شمول بانک‌ها در کانادا امریکا و استرالیا به عهده دارند. تعصب در برابر هر نوع زبان در حقیقت تیشه زدن به ریشه خود است. زبان زبان است و هر کسی چند زبانه است بهتر به ادبیات ،کلچر و فرهنگ مردمان جهان آشنایی پیدا کرده و هم برای بهتر امرار حیات کارهای نهایت پر در آمد نیز به سراغ شان میاید . امروز ایالت کیوبک بهترین محل برای نو واردان از مراکش ، الجزایر،تونس و ده ها کشور آفریقایی میباشد. این مهاجرین چون بزبان فرانسوی بهتر از فرانسویان این ایالت استند به سادگی کار بدست میاورند و هم در پوهنتونهای ایالت کوچک پذیرفته میشوند . تحصیلات عالی و فیس
اطفال در کودکستانها ها در این محل نسبت به دگر ایالات کانادا خیلی ها
ارزان است .
موفق باشید

>>>   این متن مختصر متوجه برادر محترم و دانشمند ما آزاده صاحب است:
آزاده صاحب شما خود را از چند مدتی از طریق این سایت به خوانندگان معرفی کرده اید:
شما پژوهشگر استید
شما به زبانهای عربی ، روسی ،فرانسوی ،انگلیسی ،فارسی و شاید هم پشتو صحبت میکنید برای این زبان‌ها هیچ دیکشنری ضرورت ندارید ،
شما به تمام دنیا سفر کرده اید و تحلیل های علمی از سفر هایتان دارید،

کشور بد بختی مثل افغانستان از فقدان چنین شخصیت علمی و ادبی باید به معضله مواجه باشد.خیر امید در آینده در گفتار و نوشتار تان فهم و دانش تانرا برخ خوانندگان نه کشید و شکسته نفسی را رعایت کنید . البته من از این همه تبحر شما در عرصه های مختلف علمی حسادت ندارم ولی دوست دارم افراد شکسته نفس را که هیچگاهی در فکر فضل فروشی نیستند.
برادر شما
رازق
ولایت کابل

>>>   خطاب به آزاده
ایرانی هستم و نظرات شما را گهگاه میخوانم
آفرین بر شما که علمی و مودبانه جواب دادید

>>>   به بردار محترم رازق از کابل!
من در شروع نوشتار از اسلوب دیالکتیکی یاد کرده ام و ذکر آشنایی من با زبان های فوق نه برای فضل فروشی بلکه مرتبط به این اسلوب است. تنها وقتی باید نقد کنی که در موضوع مورد بحث اگر از تبحر و معرفت نسبی برخوردار نیستی حداقل آشنای داشته باشی. بنأ ضرورت بود تا برای خانم روزبه بگوییم که "بی خریطه فیر نمی کنم " بلکه نظراتم برای اش‌ از روی تجاربی است که در مسیر روزگار آموخته ام. خانم روزبه را من بخاطر نوشتار های ادبی اش و زحماتی که برای رسیدن برای هدف اش کشیده است دوست دارم و تقدیر می کنم. و ابدأ نظر من برای کوبیدن این زن دانشمند هموطن نیست بلکه نقدی است تا لینا جان متوجه شود که ما از او انتظار نوشتار هایی را داریم که عاری از مسایل کوچک ملیتی و زبانی باشد و موضوعات ملیت پرستی را برای آنانی بگذار که چیز دیگری برای نوشتن ندارند.
برای هرکس زبان و فرهنگ اش آسان، باارزش و دوست داشتنی است پس باید به آن احترام گذاشت و وقتی در سرزمین شان زنده گی می کنیم باید به آن ارزش قایل شویم. من در شهر انگلیسی زبان زنده گی میکنم و با آنکه چندان علاقه مند این زبان نیستم مگر در نظر پیشین خود متذکر شدم که این زبان به قسمت عمده یی از زنده گی علمی، اجتماعی و حتی فامیلی ام (با تاسف) تبدیل شده است.
رازق صاحب!
اگر در نظریات نوشتاری قبلی ام گاهی به تجارب یا معرفت ام با مسایل مختلف اشاره کرده ام منظورام همین بوده است که از "جعبه سیاه" بی خریطه فیر نمی کنم بلکه با موضوع مورد بحث بشکلی آشنایی دارم. دوم اینکه اگر منظور من خود خواهی و فضل فروشی باشد چیز هایی بهتری در چانته دارم که هرگز ذکر نکرده ام چون ضرورت نبوده است.
به هر حال انسان خوشبختی هستید که در کابل زنده گی می کنید و من گاهی پروگرام هایی "همایون افغان" را تماشا میکنم و حتی در دلم میگردد که همه چیز را رها کنم و دوباره به سرزمین خاطره هایی جوانی ام برگردم. مگریاد آوری چهره کریه ملایان و امپراطوری بربری تازیان و تازی پرستان مانع تحقق این آرزوی من است.
آزاده

>>>   به آزاده
لافیده نبافیده۰ معلوم است که هیچ چیزی هم نیستی۰ بلی، چون خود را تعریف کردن نشانه جهالت است۰
مشکلات ملیتی و زبانی مشکلات کوچکی در کشور ما نیستند و باید مورد بحث و ارزیابی قرار گیرند تا مگر راه حلی برای آنها جستجو گردند و نظر قشر های مختلف جامعه در آن باره ها مشخص گردند۰ انکار از مشکل های ملیتی و زبانی در کشور ما مثل آنست که بودنه سرش را در بین ریگ پنهان کند ولی کونش به وضعیت بدی برای همه آشکار و هویدا باشد، و در عین حال ادعا کند هیچ مشکلی وجود ندارد۰

>>>   وزه چي بام ته وخيژي ليوه ته هم شكنزل كيوي.
جناب آزاده !
براى نيامدن به وطن بهانه هاى بنى اسرائيلى نياور. تو اندازه شهيد ناكاموراى جاپانى هم نيستى ؟
حكومت تازيان را يعقوب ليث صفار براى هميشه از سرزمين خراسان برچيد.
حاكمان فعلى وطن آريايى نژاد هاى پشتو زبان هستند كه سيكولار و تحصيل كرده و دست پرورده و دست نشانده امريكا هستند.
مردان عمل و پهلوانان ميدان و قهرمانان ملت از چهره كريه يزيد نترسيدند مثل امام حسين. در برابر چهره پر زرق و برق استعمار دستپاچه و وارخطا نشدند مثل سيد جمال الدين افغانى. از چهره كريه امپرياليزم نترسيدند مثل چگوارا.
از ريش و پشم و چشم هاى سرمه كرده طالب نترسيدند مثل ناكامورا.
اگر مرد هستى بيا به ميدان !

>>>   ایران هم بلحاظ زبانی شبیه افغانستان است یعنی حدود شصت فیصد فارسی زبان هستند اما بخلاف ما حتی غیر فارسی ها زبان فارسی را ارج گزاری میکنند در تبریز مرکز آذربایجان مقبره الشعرایی وجود دارد که بیش از ۴۰۰ شاعر سخن‌سرا درآن مدفون است که از جمله ظهیری فاریابی و شمس تبریزی است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است